See on siin (algallikas) UKR keeleseila õhta jäi kuskil netis ette mingi ukraina vagunitehase jutt. toodavad viljaveoks vaguneid, mis suudavad sõita mõlema rööpalaiuse peal. kui see toimiv lahendus on, siis küllap kõlbaks ka muid asju vedavate vagunite jaoks ja seega jääks õigustust rb-le selle võrra vähemaks.
https://www.uz.gov.ua/press_center/up_t ... ic/621049/
Ja vene keeles siin
https://unn.ua/ru/amp/ukrzaliznitsya-na ... rinu-kolei
Seal ei kirjeldata kahjuks, milline lahendus on tehtud. Veduri vahetus tuleb piiril ikkagi teha.
Vagunite alusvankri/rataste vahetus ühelt laiuselt teisele Hiina-Mongoolia piiril Erlian/Erenhot jaamas 1435mm pealt 1520mm peale
https://www.youtube.com/watch?v=IQK_qru6qvs
https://www.youtube.com/watch?v=DE_DQql97jQ
Valgevene-Poola piiril Viin - Moskva reisirongi alusvankri/rataste vahetus Brestis
https://www.youtube.com/watch?v=2nI467sc-Eo
Seal samas, Moskva - Pariis rongil
https://www.youtube.com/watch?v=GHWox2ilvmI
Ukraina Rumeenia piiril lahtise taeva all
https://www.youtube.com/watch?v=NRY_CTEn3to
On välja mõeldud nt Talgo 250, Renfe Class 130 või analoogsed (elektri)rongid koos käigult rattalaiuse vahetamissüsteemiga, mis nõuavad vastava alusvankri ehitusega vaguneid ja vedureid ehk kogu rongi koosseisu, mis nõuetele vastaks.
https://www.youtube.com/watch?v=US1TVKtD7cM
https://www.youtube.com/watch?v=U_LFIUkcPNM
Rattalaiuse käigult vahetaja Talgo 250 rongidele Brestis
https://www.youtube.com/watch?v=-6IQh2OHFRs
https://www.youtube.com/watch?v=OY0Zhtukpvk
Šveitsi The GoldenPass Express elektrirongil (max kiirus 100km/h) alates 2022 detsembrist kasutatav lahendus vahetamaks kiirelt 1000mm pealt 1435 mm peale ja tagasi
https://www.youtube.com/watch?v=cDkGUnqLXUk
https://www.youtube.com/watch?v=iuBO5ShzuYs
"Vana kooli meetodil" kaubavagunite alusvankrite vahetus piiril maksab sama palju kui kauba ümberlaadimine.
Selliste "käigult" rattapaari laiuseid vahetatavate alusvankritega vedurite ja vagunitega tuleks välja vahetada siis kogu meie veerevkooseis (RB-ga peaks vahetama üksnes olemasolevate vagunite ja vedurite rattapaarid "Euroopa laiusele"), mis maksaks ilmselgelt ulmehinda ja kui sellele EU toetust ei saa, siis peaksime 100% ise selle kinni plekkima. Ja kui me tahaksime, et ka teised Euroopa riigid oma rongidega saaks siia nänni operatiivselt vedada, siis tuleks ka neil oma vedurite ja vagunite park asendada selliste uute "käigult" laiust vahetatavate vedurite ja vagunitega aga kes selle kinni maksaks? Ilmselt maksaks see kõik kokku juba rohkem kui RB meile maksma läheb.Alusvankrite vahetamine on aeganõudev ja kulukas tegevus, mis suurendab veelgi raudteevedude niigi kõrget omahinda Euroopas ja vähendab raudteetranspordi konkurentsivõimet...
...piirijaamades tuleb vahetada vagunite alusvankrid (kulu on keskmiselt sama suur kui kauba ümberlaadimisel)...
https://www.digar.ee/arhiiv/et/download/347085
+ ma ei tea kui tihti vahetatakse kulumisel veduritel ja vagunitel rutiinselt rattapaare, aga sellised "käigult" rattapaari laiuseid vahetavad alusvankrid/rattapaarid ja lahendused (spetsiaased "vahetusjaamad") on kindlasti kordades kallimad kui tavalised.
Operail räägib veel ka nt
OK. "Iga Euroopa raudteemeetri ja veduri" varustamine ühtse süsteemiga meil antud RB kontekstis ei pädeks, vaja oleks varustada üksnes siit Poolani "iga raudtee meeter" ja ainult meie vedurid selle "ühtse süsteemiga", aga ka see maksaks midagi.Pea igas riigis on erinev signalisatsioonisüsteem ja veduri pardasüsteem, mille abil infrastruktuur ja mööda rööpaid liikuv rong omavahel suhtlevad. Iga Euroopa raudteemeetri ja iga veduri varustamine ühtse süsteemiga maksaks aga hinnanguliselt 107 miljardit eurot
https://ee.linkedin.com/posts/operail_m ... _like_view
Kokkuvõttes, kui keegi pädev isik, kellel on pädevad andmed ja teadmised kõikide puudutavate nüansside kohta, kõik need numbrid läbi arvutab (ja võtab arvesse ka probleeme, miks ei saa vana raudtee asemele või vanasse raudteekoridori seda uut ehitada, ehk sitast saia teha), siis ma ei imesta, kui jõutakse järeldusele, et odavam ja mõistlikum on kokkuvõttes kohe uus raudtee ehitada.