Kapten Trumm kirjutas: ↑27 Mär, 2024 12:41Vaesemates riikides, kuhu kuulub UKR (aga ka Eesti) on merevägi siiski vaid maismaal toimuvat põhipingutust toetav ja nii tulebki seda mõista.
Vale. Väeliikide suhe üksteisesse ei sõltu riigi rikkusest, vaid geograafiast ja huvidest/arusaamisest. Eesti ja Ukraina geograafia (ranniku suhteline pikkus ja juurdepääsuteed) on, muide, erinevad. See kui oma merevägi arendamata jäetakse või meredomeen üldse ära unustatakse (näiteks Gruusias) toob kaasa potentsiaali kasutamata jätmise, mitte ei tõesta selle puudumist. Paradoks on selles, et need riigid, mis on pidanud mereväe ainsaks või peamiseks ülesandeks maaväe toetamist, on ühel hetkel avastanud, et merevägi ei tule sellega toime. Maaväe toetamine on mereväe tegevuste püramiidi tipu lähedal ja eeldab korraliku vundamendi olemasolu. Kui vundament rajamata jätta (sest väeliiki peetakse teisejärguliseks ja jäetakse arendamata), jääb maavägi toetusest ilma. Nõukogude Liidu merevägi kahe maailmasõja vahel on kõige parem näide. Soovitan lugeda Gunnar Åseliuse raamatut “The rise and fall of the Soviet Navy in the Baltic, 1921-1941” (
https://www.ester.ee/search~S1*est?/a{u ... r&1%2C%2C2)
Kapten Trumm kirjutas: ↑27 Mär, 2024 12:41Tegelikkuses ainus viis, kuidas VF laevastik suudab "suurt sõda" mõjutada, on maabumine mõnes ebamugavas kohas. Kalibr rakettide sadu on küll vastik ja elumajade tabamine traagiline, kuid lahingutegevust see praktiliselt mõjutada ei suuda.
Sõja jooksul on välja lasted üle 700 Kalibr raketi. Ma nimetaks seda milleksk enamaks kui ebamugavuse tekitamiseks. See, et venelased pihta ei saa, on natuke teine teema ja kehtib üsna ühte moodi igast keskkonnast või väeliigi poolt välja lasted rakettide kohta.
Kapten Trumm kirjutas: ↑27 Mär, 2024 12:41Näiteks Moskva uputamine oli tähtis peamiselt propaganda seisukohast - mingit kaalukat sõjalist väärtust sel alusel tegelikult ei olnud.
Moskva kaotus tekitas venelaste õhutõrjesse ja -seiresse augu ja tõi otseselt kaasa lahingu Maosaare pärast. Talumatult suur oht peletas Vene pealveelaevad Musta mere lääneosast minema ja võimaldas ukrainlastel nn humanitaarkoridori käima tõmmata. Seda mööda liigub praegu kordades rohkem laevu kui viljakokkuleppe raames. Puht tehniliselt suudaks venelased need laevad uputada, aga see tooks liiga palju jama kaasa. Mereline tõkestusoperatsioon (
Maritime Interdiction Operation) oleks delikaatsem ja tõenäolisele rahvusvahelisel avalikkusele talutav, aga see eeldaks pealveelaevade ohutsoonis viibimist.
Samuti suudaks ukrainlased puht tehniliselt Venemaa merevedusid takistada. Midagi on ka saavutatud: Süüria ekspress jõudis hiljuti Musta mere asemel Läänemerele. Igaüks võib ise mõelda, kui palju kallim, aeglasem ja keerulisem on sealt kaudu kaupa Süüriasse vedada. “Tsiviiltranspordilaevu” pole nad puutunud eeldatavalt samadel põhjustel miks venelasedki: tooks kaasa liiga palju rahvusvahelist pahameelt ja vastane võiks vastata samaga. Oma meretranspordi tagamine ja vastase oma takistamine on kõigi merevägede peaülesanne, aga tundub, et nii ukrainlased kui venelased leiavad praegu, et sellest on rohkem kaotada kui võita. MARCOMis näiteks imestatakse, miks ukrainlased merel saavutatud edu ära ei kasuta. (Vene laevad pole pärast 5. märtsi sadamast välja tulnudki!)
Kapten Trumm kirjutas: ↑27 Mär, 2024 12:41Täpselt sama probleem on ka meil - meie eesmärk peab olema esmajärjekorras VF maabumisjõudude rivist välja löömine. Kui see (operatsioonitasandi) eesmärk on täidetud, siis võtame ette järgmise (strateegilise) - mereteede lahti hoidmise.
Dessanditõrje on taktikatasandi probleem. Olukord Läänemerel on varasemaga võrredes kardinaalselt muutunud: sõja ajal on seal Vene laevadel ohtlikum sõita kui NATO laevadel ja sellises olukorras on meredessant väga kahtlane ettevõtmine. Pealegi, miks peaks see dessant üldse Eestisse tulema? Miks mitte Soome või Gotlandile? Aga varustuse juurdevedu on endiselt vajalik. Mitu tonni kütust, laskemoona ja muud diviis päevas vajab? Ja kuidas see diviis üldse kohale saab?
You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant. (Harlan Ellison)