Riigikaitse eelarve

Vasta
mart2
Liige
Postitusi: 6419
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Uusi trende kohalikust propagandast

Postitus Postitas mart2 »

Peeter kirjutas: 22 Juun, 2024 8:43 ... Sõja korral oleks Venemaa esimese rünnaku purustamiseks vaja kokku 4,2 miljardit eurot, selgub kaitseväe juhataja nõuandest, juhtivate kaitseväelaste arvutustest. Selleks kuluks üle 800 ATACMS pikamaaraketi. See on ka kogu maailma võrdluses üüratult suur kogus...
See 800 ATACMS-i halva näitena elab juba omaette ulmelist elu ning päris-eluga pole sel mingit pistmist.
Jätaks edaspidi selle siin diražeerimise? :scratch:

Akf Martin Herem on seda 1,6-e ise siin foorumis valgustanud.
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Runkel
Liige
Postitusi: 3589
Liitunud: 07 Sept, 2017 22:39
Kontakt:

Re: Uusi trende kohalikust propagandast

Postitus Postitas Runkel »

Kindralmajor Neeme Väli kirjutas: NATO planeerimine ja tagamine
Omaette teemadering on seotud NATO kaasumise ja planeerimisega. [...] Tegevuste plaanimiseks kasutatakse operatsioonide planeerimise protsessi (Operational Planning Process ) ja tegevuste tagamiseks vajalikud ressursid luuakse läbi kaitseplaneerimise protsessi (NATO Defence Planning Process ).

Esimese tulemina sünnivad tegevus- ja kaitseplaanid, teise tulemina jagatakse nende läbiviimiseks vajalikud võimed liikmesriikide vahel kohustusena laiali. Senises avalikus debatis aetakse neid sageli segamini. Näiteks Vilniuse tippkohtumisel kinnitati kaitseplaanid ja nende läbiviimiseks vajalike sõjaliste võimete loomise põhimõtted ( kommunikee punktid 27, 28, 29 ja 34). Konkreetsetele riikidele konkreetsest kaitseplaanist tulenevad võimearenduskohustused ( capability targets ) kinnitati tunduvalt hiljem.

Ressursimahu dokument peab meile teada olema

Minu jutu mõte on selles, et mõlemad protsessid viiakse läbi mitte kabinetivaikuses, vaid liikmesriikide aktiivsel osalusel. Kusjuures riikidel on võimalus NATO ettepanekutega kas nõustuda, nõustuda osaliselt või mittenõustuda. Seega on nii liitlaste kui meie tegevusi kirjeldaval kaitseplaanil kui ka selle tagamiseks võetud ressursimahtu sisaldaval dokumendil Eesti riigi nõustumise märgina kellegi allkiri.

Jääb vaid loota, et nende allkirjadeni jõudmise protsess oli mõistuspärasem kui täna meie silme all lahti rulluv kaitseministeeriumi haldusala sisekaemus. Kõikide ekspertide potentsiaali rakendava ametkonnasiseses süsteemse protsessi asemele näeme ajakirjanduse vahendusel toimuvat sõnasõda, milles poliitiliselt motiveeritud narratiiv ja sõjalis-tehniline hinnang on tavalugejale eristamatult segunenud.
Kantsler Kusti Salm:
Kuhu teie hinnangul kogu see debatt seoses selle 1,6 miljardi euro suuruse
laskemoona ostuga on jõudnud?


Ma arvan, et sarnaselt kõigi meedia jälgijatega on tekkinud tunne, et see on sööstnud poliitilise tähelepanu keskmesse. Probleemistik selle osas, et Eesti peaks tõepoolest võtma tõsiselt ning ära täitma kõik NATO-le antud lubadused ja kohustused... Minu hinnangul selle põhjal, mida on öelnud kaitseminister, teised valitsuse liikmed, koalitsioonipartnerid, on toetus sellele olemas.
https://www.err.ee/1609378352/salm-poli ... akse-edasi

Kohustuste ja lubaduste võtmine Nato ees vajaks küll asjatundjate poolt lahti rääkimist.
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Uusi trende kohalikust propagandast

Postitus Postitas Lemet »

Kalev Stoicescu arvab...
KALEV STOICESCU ⟩ Kaitsekulude jaotus NATOs peab olema õiglane
Kalev Stoicescu, riigikogu riigikaitsekomisjoni esimees (Eesti 200)
21. juuni


Eesti, nagu ka enamiku teiste liitlaste kaitseseisund ei ole praegu võrreldav 1939. aastaga.


Hiljuti puhkes avalik ja küllalt dramaatiline debatt laskemoona suuremahulise täiendava hankimise teemal, mis kahetsusväärselt võimaldas päevapoliitikal tungida prominentselt riigi sõjalise kaitse tandrile. Loodan, et päevapoliitika lahkub peatselt sellelt areenilt ning lubab riigikaitset tugevdada erakondade/poliitikute, ametnike, kaitseväelaste ja ühiskonna koostöös, kirjutab Kalev Stoicescu, riigikogu riigikaitsekomisjoni esimees (Eesti 200).

Eesti eduka kestvuse «hinnalipik» on liitlaste kollektiivne heidutus ja kaitse, mitte üksnes 1,6 miljardit eurot laskemoona hankimiseks.

• Paralleelid Teise maailmasõja eelse aja ja Eesti praeguse kaitseseisundi vahel on ebaadekvaatsed.

• Eesti iseseisev kaitsevõime on teinud mõne aastaga väga suure arenguhüppe ning lähiaastatel tugevneb jätkuvalt, kuid Venemaa heidutamine ja kaitsetegevus agressiooni (mastaapse rünnaku) vastu on võimalik ainult kollektiivselt, NATO liitlaste koostööna.

• Venemaa NATO vastu suunatud agressiooni tõrjumine käib teiste reeglite alusel kui Ukraina puhul. Agressori territoorium ei ole, esimesest hetkest, puutumatu. Vastus saab olema kindel, proportsionaalne ja hävitav.

• Ukraina kogemus on selge – passiivne kaitse peab olema dubleeritud aktiivse kaitsega, mis tähendab oluliste, Venemaa territooriumi sügavuses asuvate ja agressiooniga seotud objektide hävitamise võimeid. Ka see on liitlaste ühine, mitte peamiselt Eesti ülesanne.

• Koorma jaotus NATOs peab olema õiglane ja jõukohane kõigile. Venemaaga piirnevad liikmesriigid, eriti väikeriigid, ei tohi kanda ebaproportsionaalselt suurt vastutust ja kaitsekulutusi.

Vähesed kriitikud ja rahulolematud vaevuvad tõdema, et laskemoona hankimine on üks mitmest riigikaitse tugevdamise prioriteetidest. Pigem moka otsast tunnistatakse, et laskemoona ikka on, rohkem kui 2022. aasta alguses vaatamata Ukraina abistamisele.

Kiputakse unustama, kui kiiresti on kaitse-eelarve viimastel aastatel tõusnud, sealhulgas väga suurte eelarveväliste lisaeraldiste abil. Debatt, mis peaks käsitlema Eesti riigikaitset tervikuna, NATO kollektiivkaitse raames, on taandunud 1,6 miljardi eurosele «hinnalipikule» ning lihtsustatud arusaamale, et selle summa eraldamine laskemoona hankimiseks päästab Eestit. Vastasel juhul, justkui Eesti hävib.

Riigikaitse ei ole muidugi tabuteema. Sellest võib ja peabki rääkima, kuid minu arvates peab siiski piirduma detailsuse astmega, mis ei anna vastasele ehk võimalikule agressorile liiga palju informatsiooni Eesti kaitseseisundist ja ettevalmistustest. Samuti peame arvestama, et närviline arutelu ja omavaheline kraaklemine ei anna Eesti jaoks kasulikke signaale liitlastele ega Venemaale.

2024 pole kaugeltki mitte 1939

Teatud üldised paralleelid praeguse ja Teise maailmasõja eelse olukorra vahel on muidugi olemas. Jõhker totalitaarne agressor hävitab Ukrainat, ohustab kogu Euroopat ja destabiliseerib maailma. Konflikti laienemise oht on reaalne. Lääne demokraatlikud riigid tegutsevad pigem ettevaatlikult ja kõhklevalt, vältides eskalatsiooni, mida Venemaa püüab kontrollida Ukraina ja teda abistavate riikide alistuma sundimiseks. Jõudude vahekord, kui me lisame sellesse pilti Hiina Venemaa liitlasena, on laias laastus sama.

Kuid lähemal vaatlusel on erinevused palju suuremad kui sarnasused, eriti Eesti kaitseseisundi seiskohalt. Agressoril ja teda toetavatel Hiinal ja Põhja-Koreal on tuumarelvad, kuid need on ka lääneliitlastel olemas, piisaval ehk heidutaval hulgal. Tuumasõda ei tule, sest sellises sõjas on kõik automaatselt kaotajad ja hävivad. Seda teatakse liigagi hästi ka Moskvas, Pekingis ja Pyongyangis.

Saksamaa okupeeris Prantsusmaa 1940. aastal ühe raksuga. Nii nagu Venemaa lootis Ukrainat alistada ning seejärel tingimusi esitada USA-le ja NATO-le («kokkulepped», mida Venemaa esitas detsembris 2021). Venemaa on takerdunud Ukrainas ja sealt edasi ei liigu, kui lääne abi Ukrainale jätkub vajalikus kvaliteedis ja mahus.

Eesti, nagu ka enamiku teiste liitlaste kaitseseisund ei ole praegu võrreldav 1939. aastaga. Esiteks, 85 aastat tagasi oli Eesti üksi, liitlasteta. Okupatsioonioht lähtus nii idast kui läänest. Meie riigi olukord oli toona lootusetu, kuigi tõsi, oleks pidanud vastu hakkama. Vaevalt et ohvreid oleks olnud lõpuks vähem. Kuid otsuse tegid kaks meest, sest demokraatiat ja parlamenti enam polnud. See stigma painab meid jätkuvalt. Me peame sellest vabanema kindla veendumusega, et alistumine enam ei kordu.

NATO, mille liikmed on ka Eesti ja kõik tema naabrid, peale agressori, on vastupandamatu sõjaline, poliitiline ja majanduslik masin. Venemaa ei ole kunagi söandanud seda rünnata ühel heal põhjusel. Ta kardab NATOt. Rünnak NATO vastu oleks enesetapjalik. Kas Hitler oleks söandanud NATO taolist allianssi rünnata, mis oleks ulatunud Norrast Türgini välja, sealhulgas Põhja-Ameerika? Vaevalt küll.

Ka Eesti iseseisev kaitsevõime on võrreldamatult parem, paralleelina, kui 1939. aastal. Me ei ole seni raisanud sõjalisele kaitsele eraldatud raha, kokku miljardeid eurosid. Iga euro on kõige tõhusamal viisil kasutatud. See saab olema nii ka edaspidi. Tegemist on kaitseministeeriumi poolse kinnitusega. Seetõttu jääb arusaamatuks näiteks viide Teise maailmasõja eel alustatud ohvitseride kasiino ehitusele, mille eest oleks saanud osta rohkem relvi ja/või laskemoona. Priiskamine toimus 85 aastat tagasi, mitte praegu. Samas, vaevalt, et kasiino raha eest oleks saanud toona Eestit päästa.

Eesti sõjaline kaitse on kogu NATO ülesanne

Nii mõnigi kord on valus kuulata, kui räägitakse Eesti riigikaitsest NATOt , liitlaseid ja kollektiivkaitset mainimata. Või ääri-veeri mainides, nagu me poleks ikka veel kohanenud NATO liikmesriigi staatusega, mida me oleme nautinud juba 20 aastat.

Eesti iseseisev kaitsevõime ei ole muu kui Eesti panus alliansi kollektiivkaitsesse. Ta on piltlikult üks klots suures legokomplektis. Tõsi, Eesti on ääreriik, millel on piir Venemaaga, mis tingib Eesti kaitseväe, Kaitseliidu ja ettenihutatud liitlasvägede alalist valmisolekut reageerimaks agressioonile ka lühikese hoiatuse puhul.

Me peame olema valmis esimesest sekundist tegutsema, ka siis, kui NATO ei ole veel jõudnud aktiveeruda, sõltuvalt olukorrast, kuid kaitsetegevus on igal juhul kollektiivne, muidu sellel pole edulootust. Mina ei näe mingisuguseid põhjuseid, miks peaks kõhklema ning liitlaste poliitilist kindlameelsust ja pühendumust kollektiivkaitsele alahindama.

Jah, liitlastel on kindlasti teatud praktilisi puudujääke, millega nad peavad tegelema. Kaitse-eelarved kasvavad, hakatakse mürske ja rakette rohkem tootma jne. Pilt ei ole ju lootusetu, eriti vaadates, kuidas Venemaa murrab jätkuvalt hambaid Ukrainas.

Soome ja Norra luureasutused hindasid hiljuti, et Venemaa väeüksused loodepiiride läheduses on praegu komplekteeritud umbes 20–25 protsendi ulatuses. Peaaegu kõik sõdivad Ukrainas. Igasugused – rohkem või vähem tõenäolised – stsenaariumid on võimalikud, sealhulgas see, et Venemaa taastab ja isegi kahekordistab oma vägesid Eesti, Läti ja Soome piiride taga. See on Moskva deklareeritud tahe, kuid kas Venemaa on ka päriselt võimeline seda tegema? Võtmata endale ülisuuri riske ehk tühjendades oma väeüksuste paiknemiskohti pea kõikidel teistel suundadel.

On arusaadav, et Venemaa taastumisvõimet püütakse hinnata võimalikult adekvaatselt ehk realistlikult, arvestades Kremli totaalselt panustamist sõjatööstusele, mis on Venemaa majanduse juba kuumaks kütnud. Paraku on suur küsimärk, kas Venemaa majandus on valitsevates ja ettenähtavates oludes jätkusuutlik, Hiina abiga või abita.

Heidutus on Venemaa ja NATO vahelise relvastatud konflikti ärahoidmine ning sellel on mitte ainult sõjaline, vaid ka poliitiline, majanduslik ja tehnoloogiline sisu. Venemaa püüab meeleheitlikult näidata, et ta ei ole enam poliitiliselt ja majanduslikult (sanktsioonide kaudu) heidutatav, mis jätab mulje, et heidutus on nüüdsest puhtalt sõjaline küsimus.

Seetõttu on tekkinud lihtsustatud arusaam, et Venemaa on heidutatav ainult või peamiselt suurtükkide tulejõu ja kaudtule võimega. Venemaa justkui ei arvesta (enam) miski muuga. Võib siiski julgelt arvata, et kollektiivse Putini (vale)arvestused Ukraina suhtes olid palju laiemad ning ka NATO vastu võimalikku agressiooni planeerides on Venemaa avarama silmaringiga.

Eesti, koos meie territooriumil ja selle ümbruses agressiooni ajaks paiknevate liitlastega, peab muidugi jõuliselt vastama agressioonile, sealhulgas kaudtulega, aktiivse kaitse meetmena. Ei ole samas mõistlik arvata, et Eesti üksi, oma vahenditega, suudab Venemaa eeldatavalt põhjalikult ettevalmistatud agressiooni eos lämmatada. Olgem realistlikud, see ei saa olla Eesti ülesanne ega võime, kui tahes palju raha me kulutame riigikaitsele. Me, üksi, ei tümita tulega Venemaad, kui orkid on päriselt valmis NATOt ründama.

Kaitsekoorem peab olema mõistlikult ja õiglaselt jagatud liitlaste vahel

Eesti kulutab tänavu 3,4 protsenti SKTst sõjalisele riigikaitsele. Järgnevatel aastatel samuti tublisti üle kolme protsendi. Me valmistume kulutama täiendavalt 1,6 miljardit laskemoona hankimisele. Me anname endast parima ja isegi üle selle, et kaitsta ennast ja kogu NATOt Venemaa ohu eest. Kuid paljud teised liitlased on alles hädavaevu kahe protsendi peal või isegi tunduvalt alla kokkulepitud taseme.

Lõpuks loevad palju enam suurte Euroopa liitlaste jõupingutused, sest nende iga protsent SKTst ei ole 400 miljonit, vaid on mõõdetav kümnetes miljardites eurodes. Eesti peab jätkuvalt pingutama iseseisva kaitsevõime arendamiseks, kuid peab ka senisest palju aktiivsemat poliitikat ajama (suur)liitlastega, et nad toodaksid tunduvalt rohkem laskemoona, droone ja kõike muud vajalikku, eeskätt idarinde kaitsmiseks ja seal asuvate väikeriikide abistamiseks.

NATO on superjõud ja Eesti on selle orgaaniline osa. Me võime õigusega tahta rohkem liitlastelt nii Ukraina abistamises kui kollektiivkaitses, kuid peame samas arvestama ka oma liitlaste hoiakute, huvide ja tempoga. NATO tegi alles mõne aasta eest tagasipöörde kollektiivkaitsele. Areng on muljetavaldav. Eesti on kaitstud.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Martin Herem
Liige
Postitusi: 2495
Liitunud: 10 Okt, 2014 7:51
Asukoht: Rahu ja Sõpruse Asulas :)
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Martin Herem »

Ei tea kellele ta seda nii innukalt selgitab. Keegi pole ju vaielnud. Samas võiks ta siis öelda, mis KV ettepanekust veel NATOle peaks jätma.
Muuseas - need vennad lubasid "Kalevipoja kuplit" enne valimisi.
Peeter
Liige
Postitusi: 3660
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Uusi trende kohalikust propagandast

Postitus Postitas Peeter »

mart2 kirjutas: 22 Juun, 2024 9:14
Peeter kirjutas: 22 Juun, 2024 8:43 ... Sõja korral oleks Venemaa esimese rünnaku purustamiseks vaja kokku 4,2 miljardit eurot, selgub kaitseväe juhataja nõuandest, juhtivate kaitseväelaste arvutustest. Selleks kuluks üle 800 ATACMS pikamaaraketi. See on ka kogu maailma võrdluses üüratult suur kogus...
See 800 ATACMS-i halva näitena elab juba omaette ulmelist elu ning päris-eluga pole sel mingit pistmist.
Jätaks edaspidi selle siin diražeerimise? :scratch:

Akf Martin Herem on seda 1,6-e ise siin foorumis valgustanud.
Pean siia ühe õienduse tegema. Ära palun teiste inimeste sõnu mulle suhu pane. Mina panin oma postituses lihtsalt lingi eelmises postituses märgitud artiklile ja sealt paar tsitaati. Need sõnad ja mõtted on kaitseinvesteeringute keskuse peadirektori Magnus-Valdemar Saare omad.
P.S. Ja mulle meeldiks, kui sa ka oma postitusse selle kohta paranduse sisse viid.
andrus
Liige
Postitusi: 4705
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas andrus »

Pean siia ühe õienduse tegema. Ära palun teiste inimeste sõnu mulle suhu pane. Mina panin oma postituses lihtsalt lingi eelmises postituses märgitud artiklile ja sealt paar tsitaati.
Suvatse oma postituses siis tsitaat oma sõnadest korrektselt foorumi vahenditega eristada. Tsitaadi jaoks on postituse sisestamise kasti kohal vasakult neljas nupp, mis paneb tsitaadi ümber

Kood: Vali kõik

[quote][/quote]
märgistuse. Foorumi kokkulepete järgimine aitab vältida valestimõistmist. Kui see tänapäeva kompjuuterivärk tundub raske olema, küsi julgelt abi ;)
Peeter
Liige
Postitusi: 3660
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Peeter »

andrus kirjutas: 22 Juun, 2024 21:49
Pean siia ühe õienduse tegema. Ära palun teiste inimeste sõnu mulle suhu pane. Mina panin oma postituses lihtsalt lingi eelmises postituses märgitud artiklile ja sealt paar tsitaati.
Suvatse oma postituses siis tsitaat oma sõnadest korrektselt foorumi vahenditega eristada. Tsitaadi jaoks on postituse sisestamise kasti kohal vasakult neljas nupp, mis paneb tsitaadi ümber

Kood: Vali kõik

[quote][/quote]
märgistuse. Foorumi kokkulepete järgimine aitab vältida valestimõistmist. Kui see tänapäeva kompjuuterivärk tundub raske olema, küsi julgelt abi ;)
Kas sa siis minu postituses olnud ERR-i artikli linki ei lugenudki? :dont_know: Ja ei saanud aru, et kaldkirjas on konkreetselt koopia artikli sõnadest. Ja et seejärel on üks minu lause :write: ja seejärel jällegi kaldkirjas järgmine tsitaat artiklist? :scratch: Nomaeiteasiis....
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Lemet »

Erik-Niiles Kross arvab...
EERIK-NIILES KROSS ⟩ Asi pole 1,6 miljardis, meie arenguhüpe riigikaitses seisneb hoopis milleski muus (27)
Eerik-Niiles Kross, riigikogu liige (Reformierakond)
19. juuni 2024, 18:14

Maailmarahu on meile armas, aga maailmarahu ilma Eestita pole meile aktsepteeritav.

Süsteemsemaks muutus riigikaitseline mõtlemine alles Mart Laari teise valitsuse ajal.

Esimest korda saja aasta jooksul oleme saavutamas arvestatavat iseseisvat kaitsevõimet.

Aga Heremil on õigus, nüüdseks on senine kaitsehoiak, selline kaitseplaan, mida meie praegune relvastus võimaldab, ajale jalgu jäänud. Kaitseplaneerimises oleme nüüd jõudnud umbes sarnase aktiivse kaitse hoiakuni, kuhu Laidoner, Reek, Lill ja teised jõudsid kontseptuaalselt 1930ndate teises pooles, kirjutab Eerik-Niiles Kross.

Viimastel päevadel justkui ootamatult lahvatanud tüli Eesti riigikaitse rahastamise ümber ei ole riigikaitsega tegelejate jaoks ei ootamatu ega tingimata ka negatiivse tulemiga. Muidugi oleks toredam, kui arutelud kaitseplaanide üle käiks tubades, kus nad peavad käima, ent nii mõnigi kord annab just šokiteraapia ühiskonnale vajaliku tõuke muutusi aktsepteerida.

Eesti on praegu kindralite Heremi ja Merilo ning kantsler Salmi juhtimisel ette valmistamas põhimõttelist arenguhüpet riigikaitses. Seda võiks võrrelda analoogsidelt digisidele või ka faksilt e-postile üleminekuga. Kuigi viimaste päevade uudised räägivad pea üksnes 1,6 miljardist eurost, on lahendatav ülesanne ja otsustamist vajavad põhiküsimused hoopis muus.

Põhiküsimused
Esimene küsimus on, kas Eesti on valmis rakendama uut, senisest märksa enesekindlamat kaitsehoiakut ehk minema üle aktiivkaitse kontseptsioonile. See tähendab, Eesti võtab hoiaku, et viib ise sõja vastase territooriumile, kasutab ennetavaid lööke, ühesõnaga, annab sõjateatrile hoopis uue ja vastasele kordades komplitseerituma mõõtme. See tähendab, et Eesti otsustab arendada välja iseseisva strateegilise löögivõime, mis tähendab ka iseseisvat sihitamist, kõrgtasemel juhtimissüsteeme ja senisega võrreldes täiesti uuel mõõtkaval mõtlemist.

Selle kontseptsiooni sisustamine reaalsete relva-, luure- ja kommunikatsioonisüsteemidega muudab Eesti raskesti kaitstavast NATO äärealast arvestatavaks regionaalseks sõjaliseks jõuks, mis on suuteline projitseerima lööke sadade kilomeetrite kaugusele, lisaks oma territooriumi kaitsmisele abistama naabreid ja millele kallaletung oleks mõõtmatult kallim ja valusam kui seni.

Raskused selle ülemineku rahastamisel sundisid ühiskonda peaaegu üleöö ära otsustama, kas teha või mitte. Eksperdid ja ajakirjandus on äkilises üksmeelses leidnud, et 1,6 miljardit on selleks kindlasti vaja ja kõigi erakondade poliitikud võistlevad tõestamises, et just nemad toetavad rahaeraldust tulihingelisemalt kui konkurendid. Kui see ei ole teesklus, on tarvis see kokkulepe kirjutada strateegiadokumentidesse ja parlamendierakondade kokkuleppesse, et taolist arenguhüpet kestvalt rahastada.


Nagu viimane aasta kaitseministeeriumis näitab, pressiteadetest ei piisa. Aktiivse kaitsehoiaku mudel on kallis. Kindlasti väärib ta rakendamist, kindlasti on see tulevikku kindlustav investeering. Aga meie poliitikud ei ole vaatamata viimase kahe-kolme aasta eeskujulikule kaitsesse investeerimisele neis asjus ülemäära suurt stabiilsust ilmutanud. Veel mõni aasta tagasi põlastatati sellest rääkijaid hulludeks sõjarditeks.

Ilmselt on Vene agressioon meelde tuletanud selle, mida iga meie põlvkond on viimased tuhat aastat teadnud: Venemaa kõrval on võimalik ellu jääda ainult siis, kui oled parimal viisil sõjaks valmistunud ja valmis oma vabaduse eest võitlema.

Viimaste päevade uudiseid lugedes võib jääda mulje, nagu oleks Eesti uusi võimeid loomata lausa kaitseta. See on muidugi haugimäluline liialdus. Eesti on viimase kahe aastaga teinud läbi tohutu kaitsevõime hüppe. Me oleme esimest korda oma saja-aastases ajaloos saavutamas arvestatavat iseseisvat kaitsevõimet. Aga Heremil on õigus, nüüdseks on senine kaitsehoiak, selline kaitseplaan, mida meie praegune relvastus võimaldab, ajale jalgu jäänud. Kaitseplaneerimises oleme nüüd jõudnud umbes sarnase aktiivse kaitse hoiakuni, kuhu Laidoner, Reek, Lill ja teised jõudsid kontseptuaalselt 1930ndate teises pooles. Sinnani planeeriti sõjaeelses Eestis veel Vabadussõja kordamist, territoriaalkaitset. Kahjuks jäi aktiivkaitse kontseptsioon enne teist maailmasõda relvastuse ja moonaga tagamata, mis edasi juhtus, on teada.

Riigikaitse arengulugu
Umbes sama arengutsükli on kaitseplaneerimine läbi teinud ka 1991. aastast siiani. 1990ndad läksid riigikaitse ülesehitamisel materiaalosas suurel määral raisku. Nii nagu 1938. aastal, oli meie moonavaru valdavalt see, mis Vabadussõjast üle oli jäänud ja uut osteti liiga vähe ja liiga aeglaselt, nii koosnes meie relvastus 1990ndate lõpuni juhuslikult kokku hangitud tükkidest ja liitlaste armuandidest. Planeerimises võitlesid ühel pool kaitseliitlaste ja mõne ohvitseri totaalkaitse nõue noore kaitseministeeriumi sooviga ehitada NATO soovitatud «missiooniväge» ja ajateenistus üldse ära kaotada. See oleks Sven Mikseri ning Margus Hansoni kaitseministriks olemise ajal peaaegu õnnestunud.

1990ndate lõpus oli kaitseväe sõjaaja operatiivkoosseisuks planeeritud 16 000 meest, relvi praktiliselt ei olnud ja kaitse-eelarve oli ühe protsendi ümber SKTst, seejuures rahastati sellest ka piirivalvet. Kui tollastest ilukõnedest sügavamale vaadata, siis planeeriti paratamatut territooriumi kaotust ja sporaadilist metsavendlust ning loodeti, et seekord tullakse ehk appi. Mõistagi, palju rohkemaks siis ka võimalusi polnud. Õnneks oli potentsiaalne vastane ajutiselt nõrk ja ametis oma siseprobleemidega. Eesti kasutas seda aega, et üles ehitada võimekas välisteenistus, luure ja vastuluureasutused ja mis kõige olulisem, efektiivne õigusriik.

Süsteemsemaks muutus riigikaitseline mõtlemine Mart Laari teise valitsuse ajal, kui NATOsse pürgimine muutus ideest planeeritud tegevuseks ja kaks protsenti SKTst kaitsekuludeks lepiti «eesmärgina» kokku. Ometi olid 2000ndad palju edukamad välispoliitikas ja liitlassuhete loomises kui kaitsevõime arendamises. NATOga liitumine on muidugi ajalooliselt nii oluline, et selle kõrval kannatab võrdluse välja ehk ainult viimase paari aasta areng. Riigikaitses tasub siiski meenutada, et 2004, kui Jüri Luige ja Toomas Ilvese juhtimisel NATOsse saime, sellesama 90ndatel üles kasvatatud diplomaatkonna toel, oli kaitseeelarve 1,4 protsenti SKTst ehk umbes 145 miljonit eurot. See on kümnendik praegusest.


Tagantjärele tuleb tunnistada, et NATOsse saime väikese ajaakna õnneliku ärakasutamise tõttu. NATOs ei uskunud keegi peale meiesuguste, et venelased on oht ja venelased ei olnud veel võimelised vastupidist tõestama. Kuigi me uhkustame oma suure tarkusega mitte kaotada ajateenistust ja mitte alahinnata sõjaohu võimalust, nagu tegi vana Euroopa, ei olnud see tarkus Eestis 2000ndatel sugugi nii üldine. 2003. aastal tehti ka Eestis tõsine katse ära kaotada ajateenistus. See oleks Juhan Partsi valitsuse ajal ja Sven Mikseri ning Margus Hansoni juhtimisel peaaegu õnnestunud. Jah, on ka Reformierakonnal siin karmavõlg, mida õnneks viimastel aastatel hoolega tasume. Õnneks terve mõistus võitis.

Kaitseplaneerimine, esialgu süsteemitud ja lünklikud hankeplaanid, tekkisid meil professionaalsel tasemel 2000ndate vältel. Kümnendi jooksul suutsime luua kergelt ja väheselt relvastatud, vähese mobiilsuse ja marginaalse tulejõuga kaitseväe. Nüüd planeerisime piltlikult öeldes Vabadussõja kordumist, kus territooriumi tuleb paratamatult loovutada, ehk õnnestub vastane kuskil peatada ja mõne kuu pärast tulevad liitlased ehk appi.

Kuni 2006. aastani kehtinud sõjalise kaitse strateegia ütles nii: «Riigi sõjaline kaitse tugineb territoriaalkaitse kontseptsioonile, mille kohaselt hõlmatakse kaitsetegevusega kogu riigi territoorium, alustades sõjalise vastupanuga piirialadel. Kindlalt kaitstakse strateegiliselt tähtsaid piirkondi, aeglustades vastase edasiliikumist kõrvalsuundadel, andmaks aega rahvusvaheliste agressioonivastaste meetmete ja sanktsioonide süsteemi käivitamiseks. Võitlus vaenlasega jätkub ka piirkondades, mis on ajutiselt tema kontrolli all.» Eksole, territooriumi vähemalt osaline vaenlase kätte langemine oli lausa strateegiadokumentidesse sisse kirjutatud.

Tollal käis poliitiline debatt veel selle ümber, kas hoiak, et me igal juhul sõdime, on liiga ambitsioonikas või mitte, liiga naiivne või mitte. Kui kirjutasin 2000. aastal riigikaitse strateegiasse lause «Eesti ei alistu», tahtis nii välisministeerium kui nii mõnigi kaitseministeeriumis selle välja võtta ja Enn Soosaar kirjutas Päevalehes, et «totaalkaitse rakendamine on valmidus lasta suur osa rahvast väljapääsuta olukorras maha nottida».

Kusjuures see oli siiski edasiminek 1990ndate hoiakust, kus suur osa nn poliitilisest eliidist, kultuurieliidist rääkimata, arvas, et Eestil pole ei kaitseväge ega kaitseministeeriumi üldse tarvis. NATOs aga, kui me 2004 selle uksest sisse saime, kehtis veel aastaid seisukoht, et Balti riikide jaoks kaitseplaanide tegemine oleks liialt provokatiivne. Neid hakati tõsimeelselt tegema alles pärast 2008. aasta Vene-Gruusia sõda. Arusaam, et võib juhtuda, et NATO peab ka tegelikult Balti riikides Venemaaga sõdima, hakkas laiemalt pärale jõudma pärast Krimmi annekteerimist 2014.

Kuigi alates 1999. aastast oli kõigi valitsuste «eesmärk» viia kaitsekulud NATOs kokku lepitud kahe protsendi peale SKTst – siis oli kaitseminister Jüri Luik ja selline eesmärgi püstitaminegi oli tollal tõeline suursaavutus – jõudsime esimest korda kahe protsendini alles 2012. aastal. Paneme selle konteksti, meenutuseks neile, kes praegu nõuavad kohest kaitsekulude kahekordistamist. Kaitsekulude tõstmine kahe protsendini võttis aega 13 aastat, kusjuures 2001. aastal langesid nad 1,21 protsendilt 1,08 protsendile.

Selle aja sisse jäi ka Venemaa sissetung Gruusiasse. Muide, see oli Andrus Ansipi valitsus, kui kaitseminister oli Mart Laar ja kantsler Mikk Marran, kes kaks protsenti lõpuks «ära tegi». Sellal kui Riho Terras, kes praegu nõuab kohe ja rohkem miljardeid, kantsler oli (2008–2010), kärbiti kaitseelarvet 20 protsenti, kusjuures teiste valdkondadega võrreldes oli see üks suuremaid kärpeid. Ma ei mäleta, et ta oleks selle üle valitsusega palju vaielnud, tagasiastumisest rääkimata. Ma ei heida seda talle ka ette, sellised olid sellal eelarve tegelikud võimalused ja valitsus nii otsutas. Terrase ajal hakati esimest korda koostama kaitseväe pikaajalisi arengukavasid, mis esimest korda andsid riigikaitse planeerimisse mingigi stabiilsuse, vähemasti saime aru, kui neetult vähe võimalusi on.

2010ndad olid siiski riigikaitse materiaalosa arendamises «enneolematult» tõhusad. Tollal sai iga järgmine valitsus taas kuulutada, et Eesti pole kunagi olnud nii hästi kaitstud kui just tema ajal. Aga paneme sellegi konteksti. 2013. aasta jaanuaris kinnitas valitsus Eesti riigikaitse arengukava aastateks 2013–22. Selle järgi pidi kaitsevägi kümnendi jooksul läbi viima kolm (!) suurhanget: jalaväe lahingumasinad ühele brigaadile, iseliikuvad suurtükid (üks patarei, tegelikult hangiti esilagu 12, hiljem lisandus kuus) ning kolmanda põlvkonna tankitõrjeraketisüsteemid (osteti Javelinid). Eesti kiituseks tuleb öelda, et paistsime siis nagu ka nüüd NATO riikide võrdluses silma äärmiselt efektiivse rahakulutamisega.

Näiteks 2012. aastal läks kaitsekuludest hangetele 29,3 protsenti ja personalile 23,5 protsenti, samal ajal kui näiteks Rumeenias olid samad näitajad neli protsenti ja 84 protsenti või Prantsusmaal 30,6 protsenti ja 49 protsenti. Suhteliselt kõrge oli sel kümnendil hangete osakaal veel ainult Inglismaal, Poolas ja nimetatud Prantsusmaal. Belgias oli see näiteks neli protsenti (personalile 77 protsenti). Eesti möllas sel dekaadil ka kõvasti ehitada. Rajati moodne linnak Tapale, ehitati uued kasarmud Kuperjanovisse, valmis Ämari lennubaas jne.

Nimetatud kolm «suurhanget» tehti ka tõepoolest ära. Nende kogumaksumus oli umbes 300 miljonit eurot ja viimased asjad jõudsid Eesisse 2019. aastal. Võrdluseks, aastast 2022 on valitsus eraldanud üksnes laskemoona ostmiseks 340 miljonit eurot, millest enamik on juba hangitud. 2023. aastal otsustati tõsta kaitsekulud kolmele protsendile, mis andis umbes 500 miljonit lisaraha aastas, millest valdav osa läheb hangeteks. Märtsis 2023 kinnitati sõjalise kaitse tugevduspakett kogumahus 476,77 miljonit, millega tehakse paari aasta jooksul kuus sellist «suurhanget», nagu enne tehti kümne aastaga. Kui 2018. aastal oli suurekaliibrilise laskemoona hangeteks ette nähtud kümme miljonit eurot (varem oli aastaid, kus selleks üldse raha ei olnud), siis 2024 on 124 miljonit jne. Niipalju neile, kes hüüavad, et «midagi pole tehtud».

Eelpool nimetatud riigikaitse arengukava 2013–22, mida tollane kaitseminister Reinsalu ja kaitseväe juhataja kiitsid kui ambitsioonikat ja kaitsevõimet tugevdavat, langes vastuvõtmisel kaitseväelaste ja opositsioonipoliitikute seas karmi kriitika alla. Olukorras, kus eelnev aastakümme oli põhiliselt kontsentreerutud NATOsse pääsemisele ja kaitseministeeriumi ja kaitseväe koostöö oli traditsiooniliselt vastasseisuline, oli kaitsevägi halvasti relvastatud, üledimensioneeritud ja plaanid ei vastanud võimalustele.

Tulemuseks oli karmi reaalsuse aktsepteerimine. Sõjaaja koosseise vähendati 42 000st 21 000-le (hilisema kasvuga 25 000-le), suur hulk kaitseväe vara otsustati müüa, staape tõmmati kokku, laevastikku vähendati jne. Seegi oli strateegiline otsus. Õnneks oli Eestil kümme aastat rahuaega seda plaani rakendada, sest ohupildile selline vähendamine ei vastanud. Peastaabi ülem ütles siis: «Ohustsenaariumeid analüüsides jõudsime eri võimekuste arendamise suhtes samadele järeldustele kui eelmise kümne aasta plaane tehes, kuid sel korral arvestasime enam olemasolevate ressurssidega.» Lühidalt, otsustati teha pool rehkendust, aga korralikult. Endisest kaitseväe juhatajast poliitik Ants Laaneots kritiseeris siis teravalt nii arengukava kui kaitseväe juhtaja Terrast ja kaitseminister Reinsalu.

Pärast Krimmi annekteerimist toimus NATOs otsustav hoiakumuutus. NATO idatiiva kaitse muutus esimest korda külma sõja järel tõsiselt arutatud teemaks.

Mõni aeg hiljem opositsiooni sattunud Reinsalu kutsus siis poliitilisi erakondi üles mitte kiskuma kaitseväge erakonnapoliitikasse. Näiteks ütles ta 10. novembril 2014 riigikogus Laaneotsa kriitika kohta nii: «See on üsna pretsedenditu avaldus nii Eesti poliitilises kultuuris kui ka Euroopa demokraatliku tsiviilkontrolli arusaamade seisukohast. Peame ju, eriti praeguses julgeolekuolukorras, otsima meid liitvat ühisosa, eriti riigikaitse pikaajaliste eesmärkide elluviimisel.» Katsume siis kõik käia 2012. aasta, mitte 2024. aasta Reinsalu nõuande järgi.

Kuigi 2012. aasta arengukava tuli kasuks kaitseväe finantsdistsipliinile ja hankekultuurile, planeeriti sellise väega tegelikult endiselt Vabadussõda ja isegi selle kordamine oli lootusetu. Mingit realistlikku stsenaariumi vastane kuskil kinni pidada ja rinne luua tegelikult ei olnud. Rääkima hakati «kogu Eestit katvast rohelisest turvavaibast», mis oli metafoor kaitseringkondade ülesannete andmisele Kaitseliidule ilma selleks vaja mineva ressursita.

Kuni 2014. aastani oli üsna ebaselge, millal, millised ja mil moel liitlased võiksid meile appi jõuda, kui venelane tuleb. NATO väitis, et nad niikuinii ei tule ja meie teesklesime, et kui tulevad, paneme niikaua vastu kui vaja. Pärast Krimmi annekteerimist toimus NATOs otsustav hoiakumuutus. NATO idatiiva kaitse muutus esimest korda külma sõja järel tõsiselt arutatud teemaks. Igasse Balti riiki paigutati liitlaste pataljon. Briti üksus saabus Tapale, selleks et jääda, Ämarisse tulid NATO riikide hävitajad ja Balti riikide kaitseplaanidega hakati esimest korda tõsimeeles tööle.

Seni oli meie tegelik kaitseplaan olnud lootus NATO heidutusele ja otsus, et tulgu mis tuleb, meie sõdime. Nüüd võttis NATOs realistlikuma kuju nn süütenööri plaan. See nägi ette lahingkontakti kohe, kui venelane üle piiri tuleb, seejuures liitlaste osalusel, territooriumi paratamatut kaotust ning NATO vägede koondumise ja ettevalmistamise järel, «tagasivõtmist».

Eesti sai umbes sellest ajast hakata planeerima 1944. aasta kordumist, ainult sellist, kus Eesti üksustel on ka pisutki raskerelvi ja võib loota liitlaste abile. 1944. aasta kogemus ütles, et Narva rinnet on võimalik hoida ka ülekaaluka vastase vastu. Sealt ei murdnudki venelased läbi. Kui Läti ja Leedu ka suudaks rinnet hoida, võiksime mõnda aega püsida

2022. aasta
NATOs muutus hoiak meie kasuks kardinaalselt 2022. aasta veebruarist. Balti riikide kaitseplaanid võeti uuesti ette ja Madridi tippkohtumiseks oli kokku lepitud, et planeeritakse mitte territooriumide äraandmist ja tagasivõtmist, vaid kaitsmist esimesest meetrist. Nii nagu Eesti oli oma kaitset tegelikult alati kujutlenud. Suureks murranguks USA mõtlemises oli üksuste toomine Suwalki maakitsusest siiapoole.

Soome ja Rootsi NATOga liitumine andis meile esimest korda mõnesuguse strateegilise sügavuse, muutis kardinaalselt olukorda Läänemerel meie kasuks. Eesti, mis oli aastaid lootnud päris kaitseplaanile, sai selle, aga kohustusega täita ka oma osa. 2022. aasta kevadel tõstsime oma sõjaaja koosseisud tagasi 43 000-le, sinna, kus nad enne 2012. aasta arengukava ohuhinnangule vastavalt olid, valitsus eraldas 800 miljonit lisaraha moonaostuks, Kaitseliitu suurendati 10 000 võrra ja tehti kiiresti mõned ülivajalikud suurhanked. Eesti kaitsevägi hakkas välja nägema nagu päris. Ent kaitseplaanide rakendamiseks vajalikust moonast on endiselt tohutult puudu.

Lisaks on muidugi avalik saladus, et vähemasti Euroopa NATO riikide moonalaod on proportsionaalselt tühjemad kui meie omad ja Balti riikide kaitseplaanides ette nähtud liitlaste võimetest on nii mõnigi esilagu reaalsete üksustega täitmata. Ent hoiak on 2022. aastast radikaalselt muutunud.

Sellel on Eesti jaoks aga üks Ukraina kogemusest tulenev probleem. NATO on Obama ja Bideni administratsioonide ajal muutunud väga ettevaatlikuks ja külma sõja aegsest proaktiivsest jõust on saanud deeskaleerija. Tahtmata liitlasi ebausaldada, on Eesti jaoks eksistentsiaalne küsimus, et sõjalise ründe korral ei teki poliitilisi kõhklusi millal, mida ja kui kaugele vastu tulistada. Siit tuleneb aktiivse kaitse vajadus poliitilises mõttes. Liitlaste arsenalis on kõik need võimed, mida Eesti nüüd on otsustanud omandada, loomulikult olemas. Need on sisse kirjutatud ka kaitseplaanidesse. Ent Eesti tahab, et ta saaks oma suveräänsuse kaitsel ise otsustada, kas mõne Vene territooriumil asuva sihtmärgi tulistamine just sel hetkel on vajalik või mitte.

Strateegilise löögivõime Eesti arsenalis ja strateegilistesse dokumentidesse kirjutatud kavatsus seda kõhklematult kasutada on heidutus ründajale, aga on ka argument liitlastele. Me ütleme maailmale, et kui meid rünnatakse, alustame kohe suuremahulist sõda. Selle üle ei ole enam teistel tarvis järele mõelda. 1,6 miljardit selle võime loomise alustamiseks on köömes. Maailmarahu on meile armas, aga maailmarahu ilma Eestita pole meile aktsepteeritav.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
nukkel
Liige
Postitusi: 1651
Liitunud: 30 Aug, 2014 15:03
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas nukkel »

Kas valitsus plaanib siis osta moona see aasta või ootavad nad mingit imet ?
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Lemet »

Niipalju, kui igatsugu poliitikute sõnavõttudest lugeda on olnud, siis tõdetakse vaid vajadust tulevikus suure summa eest moona osta. See tähendamine, et 1,6 miljardit on miinimum ja et tegelikult oleks vaja palju rohkem, hakkab pisitasa jutumullides lahustuma...nagu ka see, et asjaga on pakiline. "Suve jooksul peaks selgima", " veel sel aastal tuleks otsusele jõuda"...tuldagu, tehtagu, otsustatagu...
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
nukkel
Liige
Postitusi: 1651
Liitunud: 30 Aug, 2014 15:03
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas nukkel »

Kurat see on teema mida peaks kuumana hoidma kogu aeg.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4834
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Some »

Värske uudis on, et Kaja Kallas saabki oma kõrge EL-i ametikoha, see tähendab, et kõik tähtsad asjad jäetakse nüüd uue valitsuse otsustada.
strateegiline sõdur
Liige
Postitusi: 513
Liitunud: 17 Nov, 2016 11:33
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas strateegiline sõdur »

Peaminister Kaja Kallas tänane intervjuu Vikerraadios.
https://www.err.ee/1609380968/kaja-kall ... mise-kohta

Tsitaat 1. „Samuti märkis Kaja Kallas, et Jüri Ratase valitsuse ajal oli moona jaoks ette nähtud 10 miljonit eurot aastas ja seda summat on nüüdseks 35 korda suurendatud.“

22. novembril 2016 nimetas president Jüri Ratase valitsuse ametisse ja 13. jaanuaril 2021 Jüri Ratas teatas, et astub ametist tagasi. Kokku oli Ratase juhitud valitsus ametis neli aastat.

Laskemoona pandi selle aja jooksul aastas keskmiselt 72,5 miljonit, sellest:
2017 – 40 miljonit
2018 – 49 miljonit
2019 – 103 miljonit
2020 – 98 miljonit

„Suur osa rahast kulub laskemoona soetamisele, näiteks aastatel 2017–2019 kulus laskemoona ostmiseks ligi kolmandik kõigist kaitseinvesteeringutest“ – Magnus-Valdemar Saar (Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus).
https://www.postimees.ee/7084492/eesti- ... emoonavaru

Tistaat 2 "Miks on nii, et Eestis majanduse kindlustunne langeb, aga Leedus ja Lätis mitte. Palusin endale otsida välja, kas nende kaitseväe juhatajad ütlevad, et homme on venelane igal juhul tungimas sisse, kuigi nende kulutused laskemoonale on väiksemad. Need asjad on omavahel seotud," sõnas Kallas

Kaudselt süüdistada Eesti kaitseväe juhatajat ja laiemalt kaitseväge sõjapaanika õhutamist ning viidata, et Eesti majandus kehvas käekäigus on kaitseväel mingissugune oluline mõju on pisut kummaline konstruktsioon.

Kaitsevägi, kes enamjaolt avalikkusega suhtleb läbi kaitseväe juhataja väljaütlemiste, on lähtunud oma sõnavõttudes kolmest olulisest väärtusest – ausus, asjatundlikkus ja avatus. Neist kolmest alusväärtusest kantuna on kaitsevägi ja kaitseväe juhataja Eesti inimesi informeerinud ja selgitanud, et mis ohud meid varitsevad ja mida oleks mõistlik teha, et ohtu likvideerida. See, et oma inimestega räägitakse ausalt ja avatult on suur väärtus. Olgu pealegi siis need teemad rasked või mõnikord ärevust tekitavad.

Meie riik on piisavalt küps ja inimesed arukad, et hakkama saada selge jutu ning täpse sõnaga. Pole põhjust liigselt ilustada ja hakata keerutama ning hoida inimesi teadmatuses. Kui rahulikult selgitada ning asjadest ausalt rääkida on tulemus lõpuks alati parem. Kui liigselt keerutama hakata ei mäleta pärast enam isegi, et mis kõik on kokku räägitud. Üldiselt - otse on lihtsam.

PS. Puhtalt isiklik seisukoht
PPS. Erinevalt nii mõnestki ma hindan Kallase valitsuse tööd just tema ametiaja esimeses pooles heaks. Viimase aasta jooksul on fookus selgelt kadunud ja algne hoog kahjuks raugenud. Lõpuots on kohati piinlikuks läinud. Siiralt loodan, et uuel kohal tuleb uus hoog sisse.
isonts
Liige
Postitusi: 1283
Liitunud: 06 Aug, 2004 13:48
Asukoht: Võru
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas isonts »

https://majandus.postimees.ee/8043783/k ... -moldovale
"Alates 2021. aastast on Euroopa Liit Moldova kaitsevõime tõstmiseks eraldanud sellest rahastust kokku 137 miljonit eurot,» ütles Nõlvak."

137 milli moldovale, endal on idapiiril sisuliselt perse paljas....
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Riigikaitse eelarve

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Tistaat 2 "Miks on nii, et Eestis majanduse kindlustunne langeb, aga Leedus ja Lätis mitte. Palusin endale otsida välja, kas nende kaitseväe juhatajad ütlevad, et homme on venelane igal juhul tungimas sisse, kuigi nende kulutused laskemoonale on väiksemad. Need asjad on omavahel seotud," sõnas Kallas
Esiteks paistab, et meie riiakas peaministrinna üritab läbikukkunud majanduspoliitika tagajärgi panna mugavalt lahkuva KVJ süüks. Asuda kampaania korras maksukoormust kasvatama jätkuva majanduslanguse olukorras pole just väga terav plaan.
Leedus ja Lätis KVJ-d eduraporteerivad lihtsalt, meil mitte?
Läti ja Leedu ei kipu UKR abistamisega ka esirinda, võibolla seepärast sealne avalikkus ei taju ka end VF esmase sõjalise sihtmärgina?
Ühesõnaga - pole must ja valge, rohkelt halle toone.

Toon sellise elulise näite tänase ignorantsuse tasemest. Sama automaks, mis peaministripartei populaarsuse on põhja kukutanud. Isegi seda ei taheta endale tunnistada, vaid punnitakse edasi põhimõttel "karu saab piisavalt suure kiiruse korral mesipuusse ka läbi lennuava". Iga vähegi taipamisvõimeline peaminister oleks ammu sellest jamast taandunud. Mõju eelarvele on marginaalne, lihtsam olnuks 1% KM tõsta, mida keegi ei pane tähelegi.

Loomulikult, ise me ei tunnista probleemi, kõik teised on süüdi. Nüüd siis ka rahvast hirmutav Herem. Minuteada Herem ei algata meil EL-s igasugu VF vastaseid aktsioone. Ikka valitsus. Silmas tuleb pidada, et ajades aktiivset välispoliitikat, peavad selja taga olema relvajõud, kes seda toetama oleks valmis. Mitte nii, et laskemoona napib. :shock:

Ma siinkohal ei anna hinnangut UKR toetamisel poliitilisel tasemel, vaid möönan, et siin tuleb arvestada ka võimalike tagajärgedega - ja vajadusega neid tõrjuda.

100M eurot on tänaste hindadega umbes 12500 155 mm lasukomplekti. Pataljoni vähem kui 2 nädala moonavaru.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline