Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
Ei ole ise teinud sellist asja. Kuid eeldatavalt on vana rihm pikemaks veninud. Ehk tuleks panna niimoodi nagu vana rihm oleks tegelikust natuke lühem :scratch:
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
vanahalb kirjutas: 29 Aug, 2024 22:06 Siis kui kohe alguses tundub et uus hammasrihm et pruugi õigesti peale sattuda võib vana rihma kõigepealt pikuti pooleks lõigata. Igavene sant töö aga kiirem kui pärast märkide asukohta mõistatada.
Edasi saab välimise poole maha tõmmata ja sättida sinna uue hammasrihma mis läheb täpselt samadesse hammastes kus vana oli. Pool vanast rihmast on ju veel paigal. Järgmiseks teine pool vanast rihmast noaga pooleks ja uus lõpuni peale.
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
Venivad rohkemgi kui pool hakkast. BMW M20 mootori hammasrihm venis selle 60 000 km jooksul pea hamba võrra ning tegemist on suht lühikese rihmaga veel.

Aga eks siis arvestad, et su uus rihm lühem on. Ehk järgmisse hambasse.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
vanahalb kirjutas: 29 Aug, 2024 22:06 Siis kui kohe alguses tundub et uus hammasrihm et pruugi õigesti peale sattuda võib vana rihma kõigepealt pikuti pooleks lõigata. Igavene sant töö aga kiirem kui pärast märkide asukohta mõistatada.
Edasi saab välimise poole maha tõmmata ja sättida sinna uue hammasrihma mis läheb täpselt samadesse hammastes kus vana oli. Pool vanast rihmast on ju veel paigal. Järgmiseks teine pool vanast rihmast noaga pooleks ja uus lõpuni peale.
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
On olemas ka ebavõrdse hambasammuga rihmad ja nende rihmade peal on ka omad märgid, mis tuleb paigaldades rihmarataste märkidega kohakuti sihtida.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
erkilo
Uudistaja
Postitusi: 22
Liitunud: 12 Mär, 2022 11:34
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas erkilo »

Kapten Trumm kirjutas: 30 Aug, 2024 12:41
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
vanahalb kirjutas: 29 Aug, 2024 22:06 Siis kui kohe alguses tundub et uus hammasrihm et pruugi õigesti peale sattuda võib vana rihma kõigepealt pikuti pooleks lõigata. Igavene sant töö aga kiirem kui pärast märkide asukohta mõistatada.
Edasi saab välimise poole maha tõmmata ja sättida sinna uue hammasrihma mis läheb täpselt samadesse hammastes kus vana oli. Pool vanast rihmast on ju veel paigal. Järgmiseks teine pool vanast rihmast noaga pooleks ja uus lõpuni peale.
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
Venivad rohkemgi kui pool hakkast. BMW M20 mootori hammasrihm venis selle 60 000 km jooksul pea hamba võrra ning tegemist on suht lühikese rihmaga veel.

Aga eks siis arvestad, et su uus rihm lühem on. Ehk järgmisse hambasse.
Sellist hammasrihma vahetust tahaks lausa päriselt näha :)

Üldiselt on põhjus olemas, miks säärast pornograafiat kuskile kirja ei juleta panna. Kui te vana hammasrihma pooleks olete ajanud ja uue peale saanud, siis võin näidata ;)
Viimati muutis erkilo, 30 Aug, 2024 17:38, muudetud 1 kord kokku.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas: 30 Aug, 2024 14:06
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2024 7:35
vanahalb kirjutas: 29 Aug, 2024 22:06 Siis kui kohe alguses tundub et uus hammasrihm et pruugi õigesti peale sattuda võib vana rihma kõigepealt pikuti pooleks lõigata. Igavene sant töö aga kiirem kui pärast märkide asukohta mõistatada.
Edasi saab välimise poole maha tõmmata ja sättida sinna uue hammasrihma mis läheb täpselt samadesse hammastes kus vana oli. Pool vanast rihmast on ju veel paigal. Järgmiseks teine pool vanast rihmast noaga pooleks ja uus lõpuni peale.
Teostatav aga kui tekib juhus kus uue rihma ja vana rihma asendid erinevad poole hamba võrra (levinud just pikkade rihmade puhul) - kumba hambasse siis panna?
On olemas ka ebavõrdse hambasammuga rihmad ja nende rihmade peal on ka omad märgid, mis tuleb paigaldades rihmarataste märkidega kohakuti sihtida.
Sai su käest juba tükk aega tagasi küsitud, mis autodel ja mootoritel sellised on aga pole vastust siiani?
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4834
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Some »

Kapten Trumm kirjutas: 29 Aug, 2024 10:04 Kanada uus elektriauto toll pidi puudutama ka Teslat, kas meil ka taoline hinnalisa tuleb?
Usun, et Kanadasse tulevad Teslad vast USA-st, miks neid Hiinast peaks vedama? Euroopa puhul Tesla 3 tuleb Hiinast ja Tesla Y Saksamaalt. Btw, olen nüüd kah elektrika omanik, eile sain kätte.
Mis elektrika läbisõitu puutub siis esimine massiline elektrikas oli Tesla S ja suurima läbisõiduga isend 1,2 miljonit miili kui ma ei eksi.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

erkilo kirjutas: 30 Aug, 2024 14:07

Sellist hammasrihma vahetust tahaks lausa päriselt näha :)
Sellist hammasrihma vahetust kirjeldas mulle üks tuttav kellelt nõu küsisin :)

Täpsemalt helistas kõigepealt üks teine taat kes oli laupäeva õhtul resti õlut ligi võtnud ja otsustas garaažis oma mootorrattal hammasrihma ära vahetada. Ta elab Riias, seda ratast pole ma ise näinud. Muteada on tal mingi suur Kawasaki , nii 1600 kuubikut. Mure olevat selles et seal on kaks hammasrihma üksteise taga. Kui mõlemad ära võtta siis pidavat mingine tasakaalustusvõll paigast minema ja räme vibra tekib mootorisse. Et mismoodi saaks tagumise rihma nii ära vahetada et esimest ei puutuks?

Ma pole sellise tehnikaga üldse kokku puutunud ja helistasin Eestisse ühele teisele sõbrale kes kodus laupäeva õhtuga nagu muuseas auto mootori ringi viskab. Ta sai alguses valesti aru et mingid võllid ei tohi paigast liikuda rihma vahetuse ajal. Siis ütleski et aja rihm pikuti pooleks ja tõmba teine peale See ju vana külaseppade võte, mis sa ei teagi vä?

Ma ütlesin et nii lihtne see ka ei ole ja lõpuks soovitamine riialasel dr Juutuubiga nõu pidada. Ilmselt seal mingi esinduse spets harkjalg on millega kõik ära fikseeritakse. Aga need kes põlve otsas teevad peavad heaks tooniks videod välja panna et kuidas lihtsamalt ja käepäraste vahenditega saab. Sellepärast ongi lollikindlaid asju raske teha et lollid on erakordselt leidlikud :)
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas: 30 Aug, 2024 14:57
OLAVI kirjutas: 30 Aug, 2024 14:06 On olemas ka ebavõrdse hambasammuga rihmad ja nende rihmade peal on ka omad märgid, mis tuleb paigaldades rihmarataste märkidega kohakuti sihtida.
Sai su käest juba tükk aega tagasi küsitud, mis autodel ja mootoritel sellised on aga pole vastust siiani?
Seda ei määra niivõrd mitte auto- ega mootoritootja vaid konkreetse varuosa (rihma)tootja ja selle põhjuse mõistmiseks on vaja tunda mootori ehitust ning tööpõhimõtteid ning sain aru, et nii elementaarse asja küsimine "selliste spetside" poolt on lihtsalt norimine.

Kui hakkad autol rihma vahetama ja näed uuel rihmal peal märke ning suunanooli, siis tasub uurida rihma tootja poolt kaasa pandud kasutusjuhendit ning mitte seda minema visata.
(Odavatel rihmadel ei pruugigi rihmamärke olla kuigi mootoritootja neid näeb ette ja seepärast tasub alati enne rihmavahetust kontrollida rihma hammaste arvu.)

Need sellised mootorid, milledel rihama hammaste arv jagatuna väntvõlli hammasrihmaratta hammaste arvuga on täisarv.
(Vajalikud hammaste numbrilise arvu leiab ka mootoriosade kataloogidest.)

Kuna rihma koormus suureneb koos klappide avanemisega alati teatud vända asendil ja täisarvulise hambasuhte korral hakkatakse igal rihma ringil samu rihmahambaid rohkem koormama, siis need "pidevalt rohkem koormatavad" rihmahambad tehakse erinevad rihma eluea pikendamiseks.

Kui rihma hammaste arvu jagatis vändaratta hammaste arvuga erineb täisarvust, siis igal rihma ringil töötavad erinevad rihmahambad ja need rihmad on sümeertilised ning ei ole kindla asendiga.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Väino
Liige
Postitusi: 785
Liitunud: 10 Aug, 2009 20:18
Asukoht: Virumaa
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Väino »

OLAVI kirjutas: 31 Aug, 2024 0:50 ...Seda ei määra niivõrd mitte auto- ega mootoritootja vaid konkreetse varuosa (rihma)tootja...
Autotootja teeb auto valmis ja siis rihmatootja paneb sinna ebasümmeetrilise sammuga hammasrihmarattad? :dont_know:
Erureamees
Liige
Postitusi: 911
Liitunud: 17 Nov, 2022 14:11
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Erureamees »

Ma ei ole küll mootori lappamise alal spets aga lugemisoskus on mul olemas ja kinnitamata või ümber lükkamata kas akf OLAVI väidetud erinevad rihmatüübid on olemas, sain ma aru põhjendusest. Jutt käis rihma, mitte rihmaratta asümmeetrilisusest. Ja põhjendus ja toimemehhanism tunduvad loogilisena.
Väino
Liige
Postitusi: 785
Liitunud: 10 Aug, 2009 20:18
Asukoht: Virumaa
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Väino »

Nii, ja vähemolulistes rihmalõikudes on siis hambaid üle ühe puudu või mismoodi Sa seda ebasümmeetrilise hambasammuga rihma sümmeetrilise hambasammuga rihmarattal näed? Kui jalgrattaketil on lülid erineva pikkusega, siis hambumise võimaldamiseks peaks sama olema ka hammasratastel. Selleks, et õige pikkusega ketilüli igal ringil "oma" hamba otsa sattuks, peab lülide arv olema täisarv kordi suurem hammaste arvust, nagu OLAVI kirjutas.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas: 31 Aug, 2024 0:50
AMvA kirjutas: 30 Aug, 2024 14:57
OLAVI kirjutas: 30 Aug, 2024 14:06 On olemas ka ebavõrdse hambasammuga rihmad ja nende rihmade peal on ka omad märgid, mis tuleb paigaldades rihmarataste märkidega kohakuti sihtida.
Sai su käest juba tükk aega tagasi küsitud, mis autodel ja mootoritel sellised on aga pole vastust siiani?
Seda ei määra niivõrd mitte auto- ega mootoritootja vaid konkreetse varuosa (rihma)tootja ja selle põhjuse mõistmiseks on vaja tunda mootori ehitust ning tööpõhimõtteid ning sain aru, et nii elementaarse asja küsimine "selliste spetside" poolt on lihtsalt norimine.

Kui hakkad autol rihma vahetama ja näed uuel rihmal peal märke ning suunanooli, siis tasub uurida rihma tootja poolt kaasa pandud kasutusjuhendit ning mitte seda minema visata.
(Odavatel rihmadel ei pruugigi rihmamärke olla kuigi mootoritootja neid näeb ette ja seepärast tasub alati enne rihmavahetust kontrollida rihma hammaste arvu.)

Need sellised mootorid, milledel rihama hammaste arv jagatuna väntvõlli hammasrihmaratta hammaste arvuga on täisarv.
(Vajalikud hammaste numbrilise arvu leiab ka mootoriosade kataloogidest.)

Kuna rihma koormus suureneb koos klappide avanemisega alati teatud vända asendil ja täisarvulise hambasuhte korral hakkatakse igal rihma ringil samu rihmahambaid rohkem koormama, siis need "pidevalt rohkem koormatavad" rihmahambad tehakse erinevad rihma eluea pikendamiseks.

Kui rihma hammaste arvu jagatis vändaratta hammaste arvuga erineb täisarvust, siis igal rihma ringil töötavad erinevad rihmahambad ja need rihmad on sümeertilised ning ei ole kindla asendiga.
Oot, ära nüüd hakka keerutama.
Esiteks konstrueerib mootori mootoritootja ja telllib hammasrihma valmistajalt just sellised hammasrihmad, nagu tal vaja on.
Teiseks: alguses sa räägid ebavõrdsest hambasammust ja nüüd räägid rihmahammaste erinevusest. Saad ikka ise ka aru, et see ei ole üks ja seesama?
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Väino kirjutas: 31 Aug, 2024 5:49 Nii, ja vähemolulistes rihmalõikudes on siis hambaid üle ühe puudu või mismoodi Sa seda ebasümmeetrilise hambasammuga rihma sümmeetrilise hambasammuga rihmarattal näed? ...
Kuna hammasrihm on erinevates vända asendites erineva pingega, siis on rihma hammaste vahed tehtud erineva vahega, et sõltuvalt rihma pingsusest kontakti hetkel oleks rihma hammaste hambumine rihmaratta hammastega võimalikult täpne.
(Suurema koormusega kohas on rihmahammaste vahe (normaalses pingeta olukorras) väiksem, et suurema pingsusega hetkel sattuks hammas õigesse kohta.
See erinevus on piisavalt väike, et seda ise välja mõõta aga rihmatootjad põhjendavad seda niimoodi.)
Ise oma autodele olen rihmad alati rihmal olevate märkide järgi paigaldanud ja vale paigaldusega vähenevat rihma eluiga ei ole ise katsetanud.

Ajamite hammasrihmade hammaste kujud ja rihmade pikkused on standartiseeritud ja ei ole mitte margipõhised.
Universaalseid, sümmeetrilisi hammasrihmu on odavam toota ja suure tõenäosusega paigaldavad odavamad töökojad, odavaima teenuse otsijale, odavamaid rihmu mis nagunii saavad "ennetähtaegselt otsa".
Kusjuures ka odavamate rihmade tootjad annavad kataloogides oma universaalrihmadele vajaliku sobivuse, sest "kasutada ju saab".

Autoomanik ise puutub probleemiga kokku, kui tahab oma masinale hästi head (kallist) rihma ja siis selle pakendist leiab märkidega rihma koos selle paigaldusjuhendiga, mille tähtsusest ta aru ei saa.

Ei maksa unustada, et tehases auto koostamisel kasutatud detailid peaks kestma auto garantiiaja lõpuni aga järelpaigalduse detailid ainult Tarbijakaitse seaduses ettenähtud aja jooksul.
Ja seda eesmärki silmaspidades ka laiatarbe varuosi toodetakse.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas: 31 Aug, 2024 10:10
Väino kirjutas: 31 Aug, 2024 5:49 Nii, ja vähemolulistes rihmalõikudes on siis hambaid üle ühe puudu või mismoodi Sa seda ebasümmeetrilise hambasammuga rihma sümmeetrilise hambasammuga rihmarattal näed? ...
Kuna hammasrihm on erinevates vända asendites erineva pingega, siis on rihma hammaste vahed tehtud erineva vahega, et sõltuvalt rihma pingsusest kontakti hetkel oleks rihma hammaste hambumine rihmaratta hammastega võimalikult täpne.
(Suurema koormusega kohas on rihmahammaste vahe (normaalses pingeta olukorras) väiksem, et suurema pingsusega hetkel sattuks hammas õigesse kohta.
See erinevus on piisavalt väike, et seda ise välja mõõta aga rihmatootjad põhjendavad seda niimoodi.)
Ise oma autodele olen rihmad alati rihmal olevate märkide järgi paigaldanud ja vale paigaldusega vähenevat rihma eluiga ei ole ise katsetanud.

Ajamite hammasrihmade hammaste kujud ja rihmade pikkused on standartiseeritud ja ei ole mitte margipõhised.
Universaalseid, sümmeetrilisi hammasrihmu on odavam toota ja suure tõenäosusega paigaldavad odavamad töökojad, odavaima teenuse otsijale, odavamaid rihmu mis nagunii saavad "ennetähtaegselt otsa".
Kusjuures ka odavamate rihmade tootjad annavad kataloogides oma universaalrihmadele vajaliku sobivuse, sest "kasutada ju saab".

Autoomanik ise puutub probleemiga kokku, kui tahab oma masinale hästi head (kallist) rihma ja siis selle pakendist leiab märkidega rihma koos selle paigaldusjuhendiga, mille tähtsusest ta aru ei saa.

Ei maksa unustada, et tehases auto koostamisel kasutatud detailid peaks kestma auto garantiiaja lõpuni aga järelpaigalduse detailid ainult Tarbijakaitse seaduses ettenähtud aja jooksul.
Ja seda eesmärki silmaspidades ka laiatarbe varuosi toodetakse.
Kas oleks siiski võimalik saada selliste mootorite kohta, mis kasutavad erineva sammuga hammasrihma, infot. Sa ju tundud teadvat, pane siis siis valmistaja ja mootori tüüp. Ja sooviks ka siis linki sellistele rihmadele.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas: 31 Aug, 2024 10:10
Väino kirjutas: 31 Aug, 2024 5:49 Nii, ja vähemolulistes rihmalõikudes on siis hambaid üle ühe puudu või mismoodi Sa seda ebasümmeetrilise hambasammuga rihma sümmeetrilise hambasammuga rihmarattal näed? ...
Kuna hammasrihm on erinevates vända asendites erineva pingega, siis on rihma hammaste vahed tehtud erineva vahega, et sõltuvalt rihma pingsusest kontakti hetkel oleks rihma hammaste hambumine rihmaratta hammastega võimalikult täpne.
Jama, hammasrihm on pidevalt sama pingega, lihtsalt väntvõlli eri asendites rakendub hammasrihma tõmbepoolele erinev tõmbejõud.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: TALUPOEG TALUJA ja 2 külalist