Sel korral vaatan jälle kord prantsuse masina poole, sest alles äsja tegelesin vahelduse mõttes Renault taksoga, aga see oli siiski tsiviilmasin, militaariga vääga kaudselt seotud.
Kõigepealt veidi masinast endast – AMD 35 võeti pärast riiklikke katsetusi 1934 aasta veebruari keskel relvastusse ja sellele järgnes kohe tellimus esimesele partiile – 30 masinat. Esimese partii peamiseks tunnusteks olid varajast tüüpi periskoobid, mis andsid soomukile põrnika välimuse, summuti oli paigaldatud mootoriruumi ja lapiku otsaga väljalasketoru asus masina paremal küljel. Peale selle olid mõned iseärasused torni külgmiste vaateseadmete juures.
Teisest partiist alates hakati tornile monteerima Gundlachi periskoope ja summuti tünn koliti mootoriruumist välja. Olgu, ei hakka pikemalt tüütama, hakkan parem mudelit „saagima“.
Aastal 2015 tuli ICM-i poolt lettidele Panhard 178 mudel ja et seda oli juba tüki aega oodatud, siis jõudis see üsna varsti ka minu lauale. Oodatud seepärst, et kunagine Dragoni toode oli ammuilma rariteediks muutunud ja nüüd tundus, et tunneli lõpus läkski valgeks.
Esimese hooga liimisin mõned põhilised osad, nagu kere alusvann ja mootor, kokku:


..ja alles pärastpoole hakkasin detaile põhjalikumalt uurima. No ja siis see kahtluseuss tuligi – kõigepealt jäid silma poldid, need olid antud isendil üsna erilised: poldi koonilisele peale oli freesitud kaks tahku mutrivõtme jaoks. Niisuguse pea jaoks mul matriitsi ei olnud ja kogu tsükli käimalükkamine selle valmistamiseks tundus liiga suur pingutus. Aga on ju firmasid, kes pakuvad järelturule mitmesuguseid polte ja neete. Otsingud ei andnud mingit tulemust ja mõne aja pärast jooksid senised lennukad mõtted täiega vastu seina. Karp sai riiulile pandud paremaid aegu ootama. Tundus loogiline, et ajapikku tuleb turule niikuinii üksjagu lisasid ja küll keegi need õiges mõõdus poldid ka valmis teeb.
Selline mõte töötab siiski vist ainult populaarsemate mudelite puhul, aga prantsuse masinad on ilmselt nišitoode, mille ilmudes tekib alguses pisike buum, mis seejärel vaibub ja veidi hiljem kaovad osad lisade tegijad päris ära. Vähemalt antud mudeli puhul tundub nii olevat.
Kui ma nüüd aastaid hiljem karbi uuesti lauale tõstsin ja vaatasin, et mida juurde tellida, sain aru, et polte ei ole keegi vaevunudki tegema hakata, vähemalt on kõik netis näha olevad tööd kaetud originaalsete vistrikega. Lõpuks tellisingi ainult rattad, et siis ei ole vähemalt kõik otse karbist. Pealegi on järelturu rataste külgedel kõiksugused tähised ja kirjad olemas, lisaks veel konksud kettide paigaldamiseks.
Ja läkski tegemiseks, üksjagu aega võttis muidugi poldipeadele matriitsi valmistamine, sest ega mul õiget mõõtu kusagilt leida ei õnnestunud, rehkendasin fotodelt enam-vähem usutava tulemuse ja lähtusin sellest. Nüüd tagantjärele tundub, et poldid oleksid võinud õige tiba väiksemad olla, aga nojah, jääb nii, ümbertegemise mõte paneb sõrgu vastu ajama.
Siin on siis pilt algsete vistrikega ja sama detail koos uute poldipeadega:


Poldipeade asendamine peaks idee kohaselt olema üsna meditatiivne tegevus, aga selline tundus see vaid alguses. Mida aeg edasi, seda aeglasemalt protsess kulges, neid ei ole ka vähe, päris mitusada tükki, ma ei taha neid isegi üle lugeda, nii siiber sai. Tootja kiituseks tuleb öelda, et poltide arv ja paigutus tundub fotodega võrreldas päris adekvaatne, nii et selles mõttes oli kõik üsna lihtne – ei olnud vaja midagi lõputult mõõta ja kõrvutada, nii jäi tähelepanelikkus veidi tahaplaanile, kuni järgmises etapis kõhuli olin.
Vahepeal sai ka kokkutulekul ära käidud ja teibi abil koostatud kere koos ratastega ette näidatud. Seejärel tuli tegeleda torniga, mida iseloomustavad samuti vaevumärgatavad nublakad poltide asemel:

Edasi tuleb lahendada küsimus, et mis masina sisemusega ette võtta? Iseenesest on ju interjööri jaoks põhilised elemendid olemas – mõlema juhi kohad, seintel veidi juhtmeid, mootori toorik ja ka tornis on üht-teist peale kahuri ja kuulipritsi. Torn oli kujundatud tolle aja prantsuse masinate kohta suht eesrindlikult – kahekohaline ja puha, lisaks kujutas selle tagumine sein endast kahe poolega luuki. Alguses oligi kiusatus luugid lahti jätta, aga kui nende paksust vaatasin, siis sain aru, et need tuleks siis uued teha. Siin on pilt suletud luugist ja sama koht päris masinal:

Lisaks kõigele muule puuduvad mudelil luugi hingede välimised pooled, need tuleb ise teha, ometi on need instruktsiooni piltidel täiesti olemas:

Järgmise korrani.