URR kirjutas: ↑17 Dets, 2024 16:34
..
taavi013 kirjutas: ↑17 Dets, 2024 15:28Vähemalt mujal Euroopas on juba väga pikalt harjutatud mereparkide töös hoidmist. Üle 50 aasta juba. Põhjameri on nafta ja gaasiplatvorme täis. Isegi Läänemeres on 20-30 aastat naftat ning gaasi ammutatud platvormidelt. Saadakse hakkama küll.
Naftaplatvorm segabki vähem kui tuulik. Põhjamerel on ruumi rohkem ja oht eeldatavalt väiksem. Praegu vaadatakse mitmeid rahu ajal tehtud otsuseid üle.
Jah, vähemalt radarite kontekstis segab naftaplatvorm vähem kui tuulikupark. Teisalt ei ole need asjad sugugi nii lihtlabased:
- nagu siin eespool vesteluses sai kokku lepitud, mingist kaugusest kaugemal enam tuulikud mereseire radareid ei sega, muu füüsika muutub enne piirajaks (maakera kumerus, müra, ilmastik)
- kui tuua sisse signaalluure, siis naftaplatvormid segavad jälle rohkem kui tuulikud. Tuulikute mürapilt on sisuliselt teada ning suht piiritletud. Naftaplatvormidel aga suht suvaline, spekter laiem ning selle välja filteerimine tublisti keerukam.
- nii naftaplatvorm kui tuulikupark on tegelikult ideaalsed kohad lisasensorite/radarite panekuks, need on perioodiliselt hooldatavad, parkide omanikel ning jõustruktuuridel on ka mingi osa ühishuvisid infrastruktuuri korrashoiu/kaitsmise osas, kohapeal on olemas elekter ja andmeside, isegi veest välja ulatuvaid putkasid leiab
- täiendav mereseire radar ei ole lõputult kallis, miski 1-2 miljonit (no ok, sõjaväe versioonis 5-10 miljonit

), aga igatahes pole suurusjärk kosmoses
Aga see selleks. Nafaplatvormide näite tõin vestlusse sisse ennekõike kui näite - Euroopas on võimekust meres olevaid asju sh. torne, torusid ja kaableid hallata küll. Juba aastakümmneid on hallatud.
Lisaks võin oma elukogemusest tuua näite, et ka kaablilõhkujate kättesaamine on realistlikult võimalik. Vähemalt üks Soome lahe kaablilõhkuja on kätte saadud, pildistatud reaalselt merel ankrut järgi lohistamas piirivalve lennusalga lennukilt ning minu teada on ka Haagi või Amsterdami kohtus neilt/nende kindlustajalt rahad ka kätte saadud. Tõsi, see oli umbes 23 aastat tagasi ning sedavõrd avalikkuses kõlapinda ei leidnud, kui viimased juhtumid. Teisalt see oli moment, kus neljast Eestit välismaailmaga ühendavast optikakaablist tehti katki kolm tükki ning palju ei puudunud ka neljanda lõhkumisest.
Täna, kui merelise infrastruktuuri kaitse on popp ja päevakajaline, tuleks selleks pahalaste leidmiseks teha mõned protseduurilised kokkulepped kaablihaldajate ning jõustruktuuride vahel:
- kaablihaldajatel peaks olema treenitud protseduur katkestuskoha koordinaatide edastamiseks lõpliku aja (< 1 tundi) jooksul
- selleks on kõik eeldused olemas, optika katkitegemise kohta saab kindlaks teha ca. 100m täpsusega, kaabli koordinaadid on teada, teoorias ka automatiseeritav kui pole kahju ühte kiudu interferomeetrile ette valmistada/eraldada, tõenäoliselt tänasel päeval ei panda ühtegi kaablit ilma optikata merre
- jõustruktuurides on kokkuleppeline rajapind kuhu see info edastada ning neil protseduur kuidas keegi sinna kohapeale merele situatsiooni vaatama läheb. Kas laeva, lennuki või drooniga eks nad oskavad juba ise valida.