mongol kirjutas: ↑09 Jaan, 2025 19:10
On kordi, kus ei tasuks sõna võtta, kui ikka mitte mütsigi ei tea või ei saa aru, mis on rindepiirkond ja kuidas Eesti territooriumi olematu sügavus sellesse suhestub.
Jah, 50+ km rindejoonest liiguvad tõenäoliselt venelastel veoautod. Ukrainlastel korruta see vahemaa kahe-kolmega vähemalt. Kuidas nüüd Eestis oma rohelistega veokatega sõitmine meeldiks? Mina kavatsen sõita kõige muuga kui rohelise veokaga.
Sa vist pole elus kuigi palju pidanud tegelema sellega, mitu autotäit kraami vajab näiteks üks kergejalaväepataljoni lahingupidamine ööpäevas. Ma olen seda teinud ja kahtlen sügavalt, kas UKR rindel ikka logistika buhhankadega toimuda saab. Minu matemaatika ütleb, et ei saa.
Küllap need tuhanded mürsud, mida UKR positsioonidele iga päev kukutatakse, tuuakse sinna mõni km rindejoonest (kus STV positsioonid tavaliselt asuvad) ikka täiesti tavaliste Kamazide ja asjadega, nende kaal on lihtsalt väga suur.
Viimati muutis Kapten Trumm, 13 Jaan, 2025 13:38, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Aga mis need suured asjad siis ühel maakaitse jalavärühmal peaksid olema, mida ainult veokaga saab vedada? Ütlen ausalt, et telki ei kasuta me teadlikult juba tükk aega. Moon ja igapäeva olme mahub meil kenasti väikestele masinatele.
Reaalselt kasutame täna isiklikke masinaid ja asi toimib oluliselt paremini kui 1 veokaga - mugavam, kiirem, varitsusse sattudes suudame (ka harjutame) kiiremini reageerida, oleme rohkem hajutatud jne. Muide, üks oluline asi tavasõidukite puhul on see, et võitlejad on soojas ruumis, võimalus laadida telefone ja muid seadmeid.
KL kooli veeblikursusel räägitakse sellest esimeses moodulis. Vähemalt vanasti räägiti. Mõõdetakse tonnides.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Ma küsin uuesti, et nimeta need "asjad", mida maakaitserühmale mõõdetakse tonnides?
See tundub hetkel väga must-valge lähenemine ja lähtumine mingist kunagi kirjutatud aegumatust reeglistikust.
Tegelikkus on teine - maakaitserühmal näiteks on suurim toru ühekordne õlaltlastav, meile ei lükata tonnides mingit moona ette. Kogu kraami, mis meil täna on, saame väga vabalt liigutada sõiduautos.
Ma ei vaidle, et kogu kompanii või pataljon ei vaja veokaid kogu kmp,pat materjali veoks, kuid maakaitse jalaväerühmal ei ole vaja suuri veokaid, neil on vaja väikseid mobiilseid masinaid.
PS! Ajateenistuses muide olingi logistik, aga sel pole maakaitse teemaga väga palju pistmist.
Tegemist ei ole maakaitserühma, vaid kergejalaväerühmaga. Kolm jagu, kustid, MG-3d, tankimiinid-asjad, tööriistad, telgid, küttepuud jne jne.
Ma ei ole seda ise välja mõelnud, vaid seda KL koolis on räägitud.
Ka mul pole usku telkideta (või muu majutuseta) maastikul oleku jätkusuutlikkusesse. Kui ei saa päevi või nädalaid riideid, sokke jne kuivatada. KL õppusel reede õhtust pühapäeva lõunani võib teoorias üldse mitte magada, aga nt Kevadtormil sama teha on kahtlane. Käiva mootorika pikap ei ole väiksem soojus-sihtmärk kui jaotelk või tendiveok.
Väikeste tsiviilautodega rindelähedla ringi liikudes järgneb kõrvalkahjuna see, et vastane hakkab tulistama ka tsiviilisikute omi.
Et vorstil on mitu otsa pahatihti. Ma ei ole veoauto fänn ja saan suurepäraselt aru kergetranspordi eelistest, aga kutsun üles omama laiemat silmaringi ja vähemalt üritama kaasa mõelda, mis jao või rühma taktikalised vajadused pole alati hankeprioriteedi tasemel, seal võib olla veel müriaad muid põhjuseid, alates käesolevate masinate madalast hinnast ja lõpetades näiteks pataljoni suure transpordivajadustega, mida kuidagi pole võimalik Hiluxi või ATV-dega rahuldada (mis ei tähenda, et viimased kuskil rühma või COY käes asja ette ei läheks).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Telgita ja soojata võitlejad on sita suusailmaga, mida siinkandis on enamik aastast, mõne päevaga võitlusvõimetud. SKJ hakkab droonide pähekukkumise ennetamiseks õpetama hajutatult ühemehetelkides ööbimist, nii et tere tulemast vaatama, kui tore see on! Ma ennustan, et telgid ei kao kuhugi vaid neid jääb vähemaks ja hakatakse paremini peitma, et iga võitleja saaks ööpäevas paar tundigi soojas tukkuda ja asju kuivatada. Hajutatud lahingutegevuse korral, kus ka evakuatsioon ja järelevedu on kahtlane, on oma transat pigem rohkem kui vähem vaja. Soomes on aastakümneid sissitud nii, et veok võpsikusse ja selle ümber toimub tegevus. See veok on reeglina C-kat või D-kat, sest kuigi ATVd ja hiluxid on väga seksikad, ei jaksa nad kanda eriti midagi. ATV tassib kahte kalameest paari päeva nodiga ja hiluxid nelja aga kaks või isegi neli kalameest kahe päeva nodiga ei ole mingi tulejõud. Ainuüksi jalaväerühma toidupakid kaaluvad ligi 100 kilo ööpäev ehk poolteist tonni kaheks nädalaks. See on siis 3 hiluxi koorem. Aga äkki peab sõdima ka toidukordade vahele?
Jutt käis hetkel maakaitseüksusest (jagu/rühm), aga ok, pole vahet, kas nimetame seda ka kergjalaväerühmaks või maakaitserühmaks, sest KJR erineb MKR-ist vaid KV/KL kontekstis, s.t KV mõistes on lahingkompanii KJR prioriteet ja varustatus asisem.
Olen kasutanud mõlemat, nii tendikat kui väikseid tsiviilsõidukeid/busse ning selle pealt väidan, et oleme tegutsenud kiiremini,paremini oma vastutusala piires just väiksemaid sõidukeid kasutades. Kuskil taustal tõesti tuksub vajadusel ka mingi tendikas, aga ma ei saa täna öelda, et ilma selleta hakkama ei saa, sest kõik meie varustus on meil endal kaasas.
Maastikul olemine ilma telgita on pigem harjumise küsimus (ma ei räägi nädalatest või kuudest, kuid vajadusel võiks saada 5-7 päeva tegelikult hakkama). Kui räägime maakaitsest, siis täna peame ju tegelema sellega, et meil oleks tugivõrgustik, kes meid olukorras toetab (sh hügieen, sooja teevee, söögi, jms kulumaterjale hoiustamine ja tarne kokkulepitud punkti). Meil ilmselt ongi väga erinev lähenemine asjadele, sest meie tänane taktika ja sooritus on oluliselt muutunud senisest üldlevinud praktikast. Kasutame võimalusel enda väikseid sõidukeid, telke kasutasime viimati siis kui meil kästi seda teha seoses õppuse stsenaariumiga, aga Kevadtormi 9 päeva jooksul mitte kordagi, saab vabalt ilma kui oma mõttelaadi muuta (talvel saab ka hakkama).
Jalaväerühm peaks olema juba komplekteeritud varustusega, s.t moon jne ei peaks olema enam kokkupakituna euroalusel. Aluste vedamisega tegeleb toetustelement. Uue 4x4 veoka hinna eest peaks saama riik kindlasti vähemalt 3-4 neliveolist pikappi ja Hiluxi suurune masin võimaldab võtta 4 meest koos varustusega. Tänase KL tavakasutuse juures kestavad need masinad norm hoiutingimuste ja hoolduse korral 25 aastat.
Üks risk, mis tõesti tundub veoka puhul vähemalt minule väiksem, on vigastuste oht (AT)miinile sattumisel, mis ilmselt Hiluxi tükkideks rebib, kuid veoka kastis võib minna õnneks. Samas Hiluxi puhul ei ole ühe masina kaotus fataalne, kiirused, kiirendused, mugavused oluliselt paremad kui veokal. Ma ei näe mitte ühtgi praktilist eelist, miks jalaväejagu/rühm peaks eelistama veokat pikapile või samaväärsele.
Viimati muutis HeiniR, 14 Jaan, 2025 15:16, muudetud 1 kord kokku.
Leo: Ainuüksi jalaväerühma toidupakid kaaluvad ligi 100 kilo ööpäev ehk poolteist tonni kaheks nädalaks.
Vabanda, Akf, aga miks peaks oma kodukandis oma vastutusalas ringi sõitma 100 kilo toiduga?
Maakaitse point on ju see, et me sõdime enda kodukohas, meil on mingi vastutusala, milles me tegutseme ja turvalisust tagame.
Viimane KT tõestas vähemalt meie rühmale, et meie tegevust soosis tsiviil väikemasinate kasutamine, olime ammu enne kohal kui suurem kolonn järgi jõudis jne. Kuskil taustal võibki üks rühmale eraldatud veokas varustusega olla, aga see võib olla eraldatud kompanii/pati poolt ka siis kui selline vajadus tekib, seni saab sedasi sama veokat kasutada muudeks vajalikeks töödeks.
Kodukandis tuleb muuhulgas kasutada ära kodukandi eeliseid, nt ei saa me rahuajal kasutada olemasolevat hoonestust jne. Soomes on territooriumi mõistes piirkondi, kus asustus ongi väga hõre ning hooneid, kuhu peitu pugeda, sisuliselt ei pruugi piisaval hulgal leiduda. Eestis julgeks väita vastupidist, et "varjualust" leidub. Telk ei pea samuti olema asi, mida peaks koguaeg kaasas tassima, vabalt võib olla rühmal paigutatud erinevatesse kohtadesse ning telki kasutatakse "puhkepäevadel" rotatsiooni põhimõttel (s.t on teada, kust kiirelt telk leida mingis tegutsemise lõigus), nt rühmal 2-3 jagu pidevalt töötavad ja 3. või 4. jagu saab mingi perioodi riideid kuivatada ja "soojas" puhata. Samuti peaks juba täna tegelema "võimaldajatega", kes ise sõdi, kuid aitavad mingil moel võidelda.
Need võimaldajad ja asjad, saades teada, kuidas VF käsitleb taolisi inimesi okupeeritud alal, võivad lõpetada oma tegevuse üllatavalt kiiresti.
Ja selles pole erilist kahtlust, et taolist laadi vastupanu mahasurumisel on idanaaber erakordselt julm ja küüniline.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
HeiniR kirjutas: ↑14 Jaan, 2025 15:00
Jutt käis hetkel maakaitseüksusest (jagu/rühm), aga ok... Uue 4x4 veoka hinna eest peaks saama riik kindlasti vähemalt 3-4 neliveolist pikappi ja Hiluxi suurune masin võimaldab võtta 4 meest koos varustusega....
4x4 veokaid ja sama veoskeemiga pikappe riik kindlasti tellib EKV-le nagu laskemoona ja muud vajalikku.
Tänase seisuga AUTO24-s on müügis ainuüksi 36 Hiluxi e.võimalus 4x36 (täpselt siin teemas kõlanud tegus üksus) meest+ varustus liigutada , kui "muud tingimused" täidetud - meenutame lähiminevikust ,kuidas EKV võttis õppuse käigus mingid veokad " ajutisele" hoiule...
Palju neid 4x4 pikap e. hilux sarnane sõidukeid TA registris "tärniga" on - mina ei tea ja akf-l puudub ka teadmisvajadus.
Kindlalt aga julgen väita, et"kutsed 4x4 valdajatele" tuua sõiduk .... lähevad vajadusel välja " ülekattega" nagu KT-l.
Trumm: Need võimaldajad ja asjad, saades teada, kuidas VF käsitleb taolisi inimesi okupeeritud alal, võivad lõpetada oma tegevuse üllatavalt kiiresti.
See on tõesti üllatus ( ). Aga öelgem siis nii, et need on KL liikmed, kes otseselt ei tegele lahinguoperatsioonidega (nt vanuse või kehalise vormi tõttu), aga suudavad toetada. Aga rõhk ei ole neil "võimaldajatel" või nende eludel, vaid selles, et kogu kupatust ei saa ja ei pea kaasas kandma, maakaitse- (või siis kergjalaväe-) rühm peaks ladustama oma kraami laiali, kuhu mõistlik ja kust on SHTF korral võimalik seda kraami kätte saada.
Akf HAT, see kõik on tore, aga olukorras läheb see Auto24+ nimekiri varude täiendamiseks ja asenduseks, samas väljaõpet peaks tegema nüüd kohe.
Tänases julgeolekuolukorras peaks olema soodustatud vabatahtlike endi vahendite kasutus, riik ei näe aga ette mingit erisust (ja pole mõtet rääkida oma isikliku sõiduki KL/KV nimekirja kandmisest), vastupidi - maksad automaksu täie pasaga. Piisava ressursiga ja kättesaadava hinnaga 4x4 masinatelt tuleb täna maksta päris korralik summa, samuti perebussidelt.
Mina automaksu väga ei torgiks, sest "tärniga" auto ei ole hetkel riigikaitse käsutuses ( ja võib olla läheb ennem utiili kui selline vajadus tekib!).
Samas toetan arvamust, et kui kaitseliitlased kasutavad väljaõppes oma isiklikku transpordivahendit ning see on ka kuskil SA nimekirjas, siis peaks riik kuidagi kompenseerima selle korrashoidu.
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
HeiniR kirjutas: ↑14 Jaan, 2025 16:32
.. on tore..
AKF HeiniR !
"Olukorras" ja " Tänases julgeolekuolukorras" on vahe vahel ja praegu teeme "trenni" , parafrazeerides PK võitlejat UKR POW-s.
Julgen arvata , et ka sinu üksuses kõik tunnevad Hilux siluetti, neljast sõidukisse planeeritud võitlejast on vahemalt 2 valmis kohe rooli asuma, nii et co-leader/ driver /dublant rooli on ka olemas.
Pädevad AKF-d "Autoteemas" võiks teha lõime ,kus praktilised näpunäited tsiviil 4x4 toimest ja käitlemisest ehk e-õpe ( näpunäited) antud valdkonnas reservistile.
AKF Mart2 väljendas õigesti, et "Tärn" ja "maksud" on eraldi teema ja tema ettepanek kiiduväärt. Kaitsevaldkonna võtmeisikud loevad ka foorumit , jätavad meelde/ hakkavad "lobeerima"....
Akf HeiniR- kui veel ??? palun PS .
Olge Te tänatud et teema üles võtsite!
Ma tahtsin juba "Nutt ja Halas" sellest halama hakata aga nüüd on eeskõnelejad teema õiges kohas kenasti algatanud ja loodan ka et ametipulgad loevad ja loodetavasti teema vähemalt jutuks võtavad.
Muidu ongi nii nagu hea akf. kadetses et meil on " luksuslik" rühm ja soovis õnne automaksu maksmisel!
Andke aga hagu!
Leo kirjutas: ↑14 Jaan, 2025 14:24
Ainuüksi jalaväerühma toidupakid kaaluvad ligi 100 kilo ööpäev ehk poolteist tonni kaheks nädalaks. See on siis 3 hiluxi koorem. ?
3 Hiluxi koorem on poolteist tonni toitu ja poolteist tonni muud mudru.