A4 kirjutas: ↑06 Juul, 2025 15:50
Leo kirjutas: ↑04 Juul, 2025 14:47
SKJ on läbi aastakümnete harrastanud loomingulist raamatupidamist, et oma SA struktuurid rahvusvaheliste kokkulepete piiridesse ära mahutada, näiteks kahurväe ja rannakaitse väeosad on olnud vastavalt vajadusele kas maaväe või mereväe koosseisus. Kaadril võivad eri aastakümnetelt olemas olla nii mereväe kui maaväe tunnustega mundrid, selle üle ei ole vaja imestada. Lisaks PVA, mis RA oma paari tuhande palgalise inimesega siseministeeriumi osa ja koolitavad reservkompaniisid. SA tingimustes läheb KJ alla ja täiendatakse reservistidega, keda on paari brigaadi jagu. SKJ tohib ilma suurema juriidikata kuni 25000 inimest korraga kokku ajada, see on arvestatud suurema madala intensiivsusega kriisi tarbeks ilma et inimesed peaks oma põhitöölt väga pikaks ajaks ära tulema. Ehk siis erakorralised kordusõppused mõne nädala kaupa ja nii kaua kui vaja. Eestis on ka kindlasti selline süsteem et brigaadi võrra lahingpataljone ja üksikompaniisid hoitakse vajadusel käepärast?
Leo, siin on sul küll vist terve rida asju segamini läinud.
Esiteks, Soomel pole ei praegu, polnud viimase 35 aasta jooksul ega tegelikult polnud ka külma sõja ajal lepinguid, piiranguid või kohustusi, mis oleksid piiranud Soome SA-kaitseväe suurust või sellele SA-armeele lubatud relvade hulka. Kuni külma sõja lõpuni kehtisid Soomele Pariisi rahulepingu klauslid, mis piirasid või keelasid nt teatud meremiinide (akustiliste), torpeedode, allveelaevade omamist või ka laevastiku kogutonnaaži, samuti olid piirangud (algselt) erinevate rakettrelvade omamisele, mida Nõukougude Liit juba külma sõja ajal lahkesti leevendada lubas, mille alusel sai Soome hakata omama juhitavaid õhu-, tanki- ja laevatõrjerakette. Aga kogustele, nagu öeldud, piiranguid pole.
Olles nüüd puhkuse ajal igavuse peletamiseks veel Soome sõjaajalugu natukene uurinud, tunnen kohustust korrigeerida ja täpsustada pisut oma väidet, et Soome maaväe SA-suurusele ja relvastuse hulgale polnud külma sõja ajal mingeid piiranguid pandud. Tuli välja, et piirangud olid tegelikult pandud küll, kuid neid ei viidud praktikas ellu ja unustati mõne aja möödudes ära, kuid kokkuvõttes sai Soome SA-väe mobilisatsioonisüsteem rahulepingute ja nendega kaasnevate asjade mõjul esimesel sõja-järgsel aastakümnel ikkagi päris korraliku hoobi.
Nimelt sätestas Soome, Nõukogude Liidu ja Ühendkuningriigi vaheline 1944. aasta vaherahuleping, et Soome peab u kahe kuu möödudes viima oma relvajõud demobiliseerima ning viima tagasi rahuaja suurusele. 1947. aasta Pariisi rahuleping sätestas täiendavalt ja konkreetsemalt, et Soome tohib omada relvajõude, mille kõikide väeliikide (sh piirivalve) kogusuurus ei tohi ületada u 41 000 meest. Kõik relvastus ja varustus, mis pole vajalik ülalpool kirjeldatud väe relvastamiseks-varustamiseks, defineeriti kui „üleliigset“ ning see kuulus kas liitlastele tagastatava hulka (eriti „liitlaste päritolu sõjamterjal“, st suur kogus Punaarmeelt saadud trofeerelvi) või hävitatava hulka (eriti Saksa päritolu relvastus). Arvestades seda, et Jätkusõja lõppedes oli Soomel olnud ligi 500 000-meheline suhteliselt korralikult relvastatud-varustatud sõjavägi, oleks nende tingimuste elluviimine tähendanud, et Soome oleks pidanud loovutama-hävitama u 80-90% oma sõja-aegsest kraamist, mis moodustasid kogu Soome suure SA-armee materiaalse baasi.
Selle rahulepingu elluviimise ootuses kogusidki soomlased ise kogu oma „üleliigse“ sõjavarustuse kokku keskladudesse, kust need siis kavatseti kas liitlastele üle anda või nende suuniste kohaselt hävitada.
Paralleelselt sai sõjajärgsetel kuudel ja aastatel üsna korraliku hoobi ka Soome mobilisatsioonisüsteem kui selline. Soome toonane mobilisatsiooni- ja demobilisatsioonisüsteem oli n-ö territoriaalne – kogu maa oli jaotatud teatud hulgaks sõjaväeringkondadeks, milledest igaüks pidi mobilisatsiooni korral oma territooriumil asuvatest reservväelastest ja sinna paigutatud relvastusest-varustusest moodustama ühe SA-diviisi. Demobilisatsioon oli plaanitud sama protsessi tagurpidi läbi tehes – iga SA-diviis pidi ümberpaiknema oma RA-sõjaväeringkonna territooriumile, demobiliseerima sealt pärit reservväelased ning paigutama relvastuse-varustuse tagasi oma territoriaalsetesse ladudesse, millega loodi alus vajadusel uue mobilisatsiooni kiireks ja sujuvaks läbiviimiseks.
1944.-45. aastal tekkisid selle süsteemiga aga kohe terve rida tõrkeid. Esiteks oli 1941. aastal mobiliseeritud Soome armee koosnenud u 16-st diviisist/sõjaväeringkonnast ning 1944. aasta demobilisatsioon oli planeeritud selle alusel toimuvana. Siin aga sekkus kohe Ždanovi juhitav nn liitlaste järelvalvekomisjon, kes ütles, et ei-ei – oma plaanide ja arvestuste aluseks peate võtma mitte 1941. aasta struktuuri, vaid 1939. aasta struktuuri ja koosseisud, mis toona koosnesid mitte 16, vaid kõigest 9-st RA-sõjaväeringkonnast / SA-diviisist. Selle lükkega paisati segamini kogu mobiliseeritava armee struktuur, reservväelaste arvestus jne.
Järgmine suur probleem tekkis sellega, et nii 1944. aasta vaherahuleping kui 1947. aasta Pariisi rahuleping kohustasid Soomet likvideerima kõik „fašismimeelsed organisatsioonid“, millede hulka kuulus ka Soome Kaitseliit ehk Suojeluskunta. Soome Kaitseliit oli aga alates 1934. aastast loodud Soome territoriaalses mobilisatsioonisüsteemis mänginud keskset rolli mobilisatsiooni tegeliku läbiviimise, st üksuste formeerimise korraldamisel ning Kaitseliidu likvideerimisega kaotas Soome hoobilt ka oma sõja-eelse ja –aegse praktilise mobilisatsiooni- ja formeerimissüsteemi.
Ja nagu sellest veel vähe oleks olnud, siis keelas liitlaste järelvalvekomisjon suhteliselt kohe, kiiresti ja rangelt ära mitte ainult igasuguse operatiivplaneerimise Soome kaitsejõududes, vaid ka igasuguse mobilisatsiooniga ettevalmistamise ja läbiviimisega seotud planeerimise, töö ja tegevuse.
Selle kõige tagajärjel oli Soome sõjajärgsetel aastatel – vaatamata sellele, et riigis oli pool miljonit väljaõpetatud ja sõjakogemusega reservväelast ning vajalik hulk kraami nende relvastamiseks – sisuliselt kaitsetuks muutunud, kuna mobilisatsiooni reaalne läbiviimine oli muutunud pea võimatuks – puudusid mobilisatsiooniplaanid, puudusid sisuliselt struktuurid ja organid mobilisatsiooni tegelikuks läbiviimiseks ning relvastus-varustus oli koondatud mitte formeerimispunktidesse, vaid piiratud hulka keskladudesse.
Soomlaste õnneks läks asi edasi aga huvitavalt. Kuna sõjaaegsete liitlaste (USA, UK, Nõukogude Liit) vahelised suhted jahenesid ning Soome muutus 1948. aasta nn YYA-lepinguga teatud mõttes lausa Nõukogude Liidu liitlaseks, ei hakanud liitlased praktikas ellu viima Soomelt „üleliigse sõjamaterjali“ konfiskeerimise ja/või hävitamise toiminguid. Iroonilisel kombel tahtis sellega edasi tegeleda mitte isegi Nõukogude Liit, vaid 1944. aasta vaherahulepingu kolmas osapool ehk Ühendkuningriik, kes ilmselt polnud toona huvitatud sellest, et Soome poolemiljoniline ja (potentsiaalselt) korralikult relvastatud vägi Nõukogude mõjusfääri jääb. Aga Nõukogude pool selles küsimuses enam erilist huvi ülesse ei näidanud, mistõttu „üleliigsed“ relvad jäid aastateks keskladudesse seisma.
YYA-lepingut hakkas Soome juhtkond tõlgendama selliselt, et ka Nõukogude Liidu huvides on tugev ja oma territoriaalset terviklikkust iseseisvalt kaitsta suutev Soome armee, ning 1948. aastal andis Soome toonane president Paasikivi kitsas ringis sõjaväelastele nõusoleku taas-alustada riigi kaitseks vajalikku operatiivplaneerimist.
Mobilisatsioonisüsteemi taastamisega läks aga veel aega. Kuigi Soome pöördus korduvalt Nõukogude Liidu poole küsimusega, mida siis teha selle „üleliigse materjaliga“, said nad alles 1952. aastal Nõukogude sõjaväeatašeelt ametliku vastuse, mis põhimõtteliselt ütles, et tehke selle kraamiga, mida ise tahate.
Alles pärast hakkas Soome kaitsevägi reaalselt uuesti tegelema mobilisatsiooni kui sellise ettevalmistamisega ning suure SA-armee tegeliku taasloomisega. Mobilisatsiooni ja üksuste formeerimise roll ja vastutus anti Soome kaitseväele, selle territoriaalsetele organitele ja väeosadele endile. Keskladudes olevat relvastust-varustust aga hakati inventariseerimise järel uuesti territoriaalselt laiali paigutama ja ladustama selliselt, et oleks võimalik suure hulga üksuste tegelik ja kiire formeerimine kohtadel. Kuna kogused olid suured, ning süsteem eelmisel aastakümnel peaaegu lagunenud, võttis see kõik aastaid aega, nagu ka mobilisatsiooni läbiviimiseks vajalik personali ümberõpe ning formeerimismeeskondade väljaõpe, mistõttu Soome tegelik võime mobiliseerida reaalselt suur SA-vägi taastus alles 1950. aastate teises pooles.