Noh, võrdleme (USA andmetel):
- Eralendajate fikseeritud tiivaga väikelennukid: 5,5 õnnetust/0,68 hukkunut 100k lennutnni kohta.
- Eralendajate tsiviilhelikopterid: 15 õnnetust/3,15 hukkunut 100k lennutnni kohta.
- Autožiirod: ??? õnnetust/27,1 hukkunut 100k lennutnni kohta.
- Purilennukid: 19,4 õnnetust/5,07 hukkunut 100k lennutnni kohta.
- Löditiivalised (deltaplaanid, paraplaanid): ??? õnnetust/1,4 hukkunut 100k lennutnni kohta.
Nagu näeme, siis eralendajate kopterite õnnetuste määr on üsna suur. Vähemalt võrreldes tavalise fikstiivaga lennukiga.
Seletub see sellega, et helikopter on üsna keeruline riistapuu, millega lennata. Lisaks võimaldab see teatud puhkudel lennata oludes, kus tavalise lennukiga lendamine oleks mõeldamatu. Mis tekitab kiusatust. Eesti 2 olulisemat õnnetust - Ventseli oma ja see viimane toimusid just sellistes tingimustes, kus tegelikult ei oleks tohtinud lendama minna. Lisa sinna pilootide amatöörlus, kõrge enesekindlus (Raivo Heina näitel) ja hakkab asju juhtuma.
Ma purilennu nii kõrget õnnetuste taset ei oska kohe joonelt seletada, aga oletan, et see on seotud järgmiste asjaoludega:
1. Lennatakse palju lennuki lennuvõime raamistiku servade ligidal. Eksimused madalatel kõrgustel viviad sellisel juhul pöörisesse, kust ei jõuta enam vähese varukõrguse tõttu väljuda. Samuti võidakse ületada lennuki Vne, mis toob kaasa õhus lagunemise
2. Purilend hõlmab kohe algusest peale formatsioonis lendamist (köiega puksiirlennuki järel, teiste purilennukitega lähestikku tõusus kruttimist) jms. kõrget lennudistsipliini nõudvaid elemente. Mis seletab kõrget õnnetuste määra just pukseerimise/vintsimisel. Ka on samas kategoorias olulised õnnetuste põhjustajad õhus kokkupõrked
3. Maandumine nõuab täpsust ja distsipliini, mis pahatihti jääb amatööridel puudlikuks (maandutakse puudujäägiga/ülejäägiga/telik sees, lastakse lennuk sirklisse jms.)
Mis ei tähenda, et purilendu ei saaks ohutult harrastada. Tean päris suuri lennuklubisid, kus ei ole aastakümnete jooksul toimunud ühtegi fataalset lennuõnnetust. See lihtsalt nõuab üsna professionaalset lähenemist kogu ohutuse temaatikale.