mart2 kirjutas: ↑01 Aug, 2025 8:27
OLAVI kirjutas: ↑31 Juul, 2025 6:37
...
Sõltus ka kooli ülerahvastatusest.
Kui esimesse klassi võeti 45 õpilast (nii palju pinkegi ei olnud kalassis ja arvestati, et nagunii keegi puudub), siis öeldi päris lahtiselt, et igal aastal saadame 3 minema.
...
Meil oli (linna) kool ülerahvastatud, õppetöö käis lausa kahes vahetuses.
Kuni põhikooli lõpuni oli klassis 45 õpilast, sest see oli lubatud ülempiir. Kedagi minema lüüa ei üritatud.
Kohustuslikus korras oleks klass pooleks löödud 46 pealt.
Keskkooli osas tekkis juba 4 paralleelklassi ja seda regulaarselt maalt ning põhikoolidest tulijate arvel.
Eks see sõltus ka koolist ja sellesse kooli tulevate laste arvust. Ja kõikus see ka siis aastate lõikes. Ja ega nii lihtsalt kuskile kooli klasse juurde ikka kah ei tekita. Isegi, kui "planeerimis-osakonnalt" juba (ka aastad) varem andmed kandikul ette kätte tuuakse. (P.S. Täna öeldakse selle kohta "moodsas keeles"
turu volatiivsus, ja kui keegi ülelennu osaliseks saab, siis öeldakse, et
toimus turu korrigeerumine)
Praegu on kuskile klassikomplektide juurdetekitamine ikka oluliselt lihtsam. Kui ikka häda käes, siis lüüakse konteinersoojakutest plaks "ajutise ehitisena üles ja aga-palun: voilaa kool või lasteaed valmis. Vanasti need asjad nii lihtsalt ei käinud, kui ikka limiite ja fonde ei ole, ega tule, siis ei toimu midagi. Ja sellisest kiirkorras soojakute- jmt putkamajandusest, millesse lapsi tihkaks sisse viia, ei osatud tookord undki näha. Aga mina olin just ühe sellise "tõusulaine" laps Tartu linnas. Kool oli niigi hommikuse ja õhtuse vahetusega (algklassides), ülekoormatud ruumiliselt, ja siis meie kooli aretati õhtusesse vahetusse veel üks klassikomplekt juurde. Sest kolme ei mahtunud lapsed ära. Igasühes oli 35-37 last. Niimoodi esimesed kolm klassi. Koolis käisime 12-14-st 17-18-ni. Ka laupäeval läksime kooli alles "poolekslõunaks" ja olime no nii 2-3-ni. Õiget oma klassi ei olnud, alguses olime hommikustega jagajad, siis olime nn ringijalutajad, pärast üritati jälle midagi stabiilsemat kokku leiutada. Sest ei õpetajaid (vabu tunniauke graafikus), ega ruume (vabu klasse) ei olnud. Ka klassijuhatajad olid vahepeal justkui rotatsioonis. Olime justkui ajutine eksperimentaallahendus (ise sellest aru saamata) ja käisime külakorda. Teises klassis aasta jooksul kolm klassijuhatajat... kuniks kolmandasse saime uue noore spetsialisti, kes meiega algklassid ära lõpetas. Siis oli kujundatud meile graafikutesse ka "meie-oma klass", milles olid meie klassi seinalehed ja tehtud omad tööd jne. Mitte, et halvad õpetajad oleksid olnud, kindlasti mitte seda, vaid lihtsalt me olime võimete ja võimaluste kohapealt üleliigsed, just meie klass, D-klass. A-, B-, C-klass olid nn "koosseisulised", aga meie olime "justkui-koosseisuväline lahendus". 3. ja 4. klassi vahepeal valmis Tartus uus kool, ja toimus esimene ümberkomplekteerimine neljast klassikomplektist kolmeks . 14.-ndasse saadeti (üle linna) ära sealse piirkonna lapsed, aga sedagi niimoodi, et kui ikka kedagi taheti (nb! vanemad, töökohad, sidemed, ja ka õppeedukus), see hoiti-jäeti omale. Tagajärg- kolm klassi paralleelis, igaühes 42 last. Järjest Annelinnas koolide valmides toimus küll veel ärasaatmisi, aga seda meie koolist minimaalselt, aga samas tuli pidevalt üksikuid juurde. Kas siis teistest koolidest "tublimaid", aga ka abikoolist "nõrgemaid" või "huligaansemaid". Toodi, kuhu mahtus, ca 42 jäi klassi suuruseks kuni 8.nda klassi lõpuni. Just meie aastakäigu murede järgi toimus klassidesse laudade juurdenuputamine. Meil oli ikka aastaid probleeme klassi ära mahtumistega, tihti istusid kuni 4 lihtsalt ilma lauata ainult lisatoolil, sest igasse klassi polnud võimalik lisapinke pannagi. Siis tehti klasside kasutusgraafikuidki ringi. 1.septembril "pingiralli" omandas hoopis teise tähenduse, et aasta lõpuni stabiilselt oma laua taga istuda, et mitte kitsamates oludes kolmandana kuskil "külas käia". 9-ndasse, keskkooli läks edasi kaks klassi, need olid ~35sed ja ülejäänud saadetigi linna peale parematele jahimaadele, kas mõnda teise keskkooli või kutsekasse. Kokkuvõtteks: kogu see 11 aastat kooliskäimise aega toimus meie koolis pidev välja (koolist minema) selekteerimine.