Eesti põhjapiiri rikkumine 19.09.2025

Sündmused, mis saavad ajalooks alles homme.
Kasutaja avatar
Marvin
Liige
Postitusi: 755
Liitunud: 25 Veebr, 2022 10:41
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Marvin »

Kriku kirjutas: 22 Sept, 2025 7:39
Kilo Tango kirjutas: 21 Sept, 2025 22:41Paistab, et mitmetel akf-del juba näpp sügeleb päästikul tagajärgedele mõtlemata.
Nõus :|
Ilmselt olen mina üks neist trigger-happy-dest, keda siin praegu silmas peetud on. Võtan selgitada.
12 minutit võõras õhuruumis on kohutavalt pikk aeg. Me ei räägi mingist Vaindloo juures lõikamisest ja vähem kui minutiks Eesti õhuruumi sattumisest - me räägime väga, väga pikast ajast. Praeguseks teame, et lennati piki piiri. Kui seda kirjavigadega kaarti uskuda, siis ei olnud see mingi poole tiivaga piiri ületamine, vaid olulisel määral piirijoonest lõuna pool olemine. MiG-31 on ilma relvastuseta lennates kasutusel luurelennukina ning kolme sellise lennuki koos lendamine annab tunnistust sellest, et missioon oli oluline. Ka kolme riigi lennukitega reageerimine on sellise hinnanguga kooskõlas.

Kolme luurelennuki 12-minutiline missioon Eesti õhuruumis on miski, mida ei saa aktsepteerida. Sellele tuleb reageerida viisil, mis välistab sarnaste juhtumite kordumise. 12-minutiline lend on feil meie poolelt ja sellel feilamisel on mingi põhjus. Kui see põhjus on nüüdseks üles leitud ja välja arstitud, siis on kõik korras. Kui aga kogu tulemus on see, et paljud riigid on "diipli konsöörnd", siis ei ole. Arstimise viisiks võiks olla usutava õhutõrjevõimekuse tekitamine põhjarannikule või Soome lahele.
Runkel
Liige
Postitusi: 3588
Liitunud: 07 Sept, 2017 22:39
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Runkel »

Roman Svitan arvates oli Vene hävitajate õhuruumi rikkumisel 4 eesmärki:
Esiteks oli eesmärk puhtalt propagandistlik – see oli sõnum Venemaa enda sisetarbeks. Asi on selles, et Ukraina sõjas ei ole Venemaal mingeid edusamme. Nad on lihtsalt tapnud sadu tuhandeid omi sõdureid, aga mingit nähtavat edu Donbassis või Zaporižžjas ei ole saavutatud. Nad vajavad vähemalt mingitki edu – kasvõi väljamõeldud info- ja propagandavõitu. Ja nende jaoks oligi see, et kolm MiG‑31 lennukit lendasid mõneks ajaks NATO riigi õhuruumi võit. Nad rõõmustavad selle üle, nagu oleks suur asi juhtunud.

Teine eesmärk oli surve avaldamine Euroopa Liidule – just praegu, kui arutatakse 19. sanktsioonide paketti. Selle lennuga loodeti mõjutada otsustajate meelsust ja pidurdada sanktsioonide vastuvõtmist. See oli katse avaldada poliitilist survet.

Kolmas eesmärk oli takistada NATO maid andmast õhutõrjevahendeid Ukrainale: see tähendab, et need süsteemid, mis võiksid minna Ukrainale, hoitakse Venemaa ähvarduste tõttu paigal. Et saaks NATO enda territooriumi nende süsteemidega katta. See on venelaste loogika.

Neljas oli otseselt sõjaline. Kui vaadata seda puhtalt sõjalise vaatenurga alt, siis oli sellel aktsioonil ka luurefunktsioon – tegu oli klassikalise luurega. Selliste provokatsioonide abil saadakse teada, kuidas vastane reageerib. Uuritakse, mis lennuväljadelt tõusevad õhku NATO hävitajad, kui palju aega kulub reaktsiooniks, millised lennukid saadetakse, ja isegi seda, millised on pilootide kutsungid. Venelased said üsna selgelt teada, et neil on umbes kümme minutit tegutsemisaega, enne kui lennukid Ämarist nendeni jõuavad või kuskilt kaugelt, kurat teab kust. Need kümme minutit saab vajadusel ära kasutada, et Eesti kohal mingi operatsioon läbi viia. Sama muster kehtib ka teistes suundades, praegu käib sama testimine mujal, mõõdetakse reaktsiooni.
Te olete endine piloot ja sõjaväelane, tunnete hästi selle valdkonna peensusi. Ämarist tõusid õhku F-35 hävitajad, et need Vene MiG-id kinni püüda. Nad üritasid luua raadiosidet, tegid manöövreid ja sundisid Vene lennukeid Eesti õhuruumist lahkuma. Aga rääkige palun – kas oleks tulnud astuda samm kaugemale ja lukustada näiteks venelaste lennukid sihtmärgina radaril?

Jälgimisrežiimil olekski pidanud selline asi toimuma. Teisisõnu: sa ei saa lennukit kinni püüda, kui sa seda ei näe. See tähendab mitte ainult visuaalset ja raadiosidet, vaid ka radarijälgimist. Radarid pidid kindlasti sisse lülitatud olema. Ilma radarita sa lihtsalt ei suuda sihtmärgini jõuda kui just ei juhendata sind otse juhtimiskeskusest.
Tegelikult oleks tulnud veel paar asja ära teha – rahvusvahelise lennuõiguse järgi on olemas mõiste nagu „sundmaandamine“. See tähendab näiteks seda, et hävitaja tulistab oma automaatkahurist mitte otse vaenlase lennuki pihta, vaid tema lennutrajektoori ette – hoiatuslaskudena. See on selge signaal kavatsusest. Seda oleks võinud teha. Tuleks läheneda Vene lennukile ja teha hoiatuslasud nende kursi ette. See oleks sundinud neid kas kohe lahkuma või laskuma. Eesmärk oleks olnud sundida nad maanduma omaenda lennuväljale. See ongi sundmaandumise loogika. Seda oleks võinud rakendada.

Ma pidasin silmas tegelikult järgmist – kui radar võtab Vene lennuki sihikule, siis kas Vene lennukite eelhoiatussüsteemid ei annaks Vene piloodile sellest märku?

Ei päris nii ei ole. Asi on selles, et selleks, et aru saada, et rakett on teele saadetud, peab muutuma signaali signatuur. Mida see tähendab? Kui rakett läheneb ja lülitub sisse selle aktiivne isesihituv otsingupea, tekib teatud muutus, mida kirjeldatakse Doppleri efektina. See tähendab, et signaali lainepikkus kattub järjestikuste impulssidega teatud viisil ehk laine „jõuab järele“ lainele tänu raketi enda kiirusele. Piloodid saavad sellest teada tänu spetsiaalsele süsteemile, mida nimetatakse radarikiirgusehoiatuseks. See süsteem tajub Doppleri efekti tekitatud lainemuutust ja saab aru, et rakett on juba sihitud ja lähemale jõudmas. See tähendab, et tegemist on juba rünnakuga, mitte pelgalt radariga jälgimisega. Ehk teisiti öeldes – radaril sihikule võtmine iseenesest ei pruugi edastada hoiatust. Lääne lennukitel on sellised süsteemid olemas, kuid raketiohuandurid on MiG-31 lennukitel algelised. Hoiatus tuleb alles siis, kui rakett on reaalselt välja lastud ja raketi juhtimisseade tööle hakkab.

Mida teha? Kuidas sellistele provokatsioonidele reageerida?

Lubage ma annan teile – nii Eestile kui kogu Euroopale – ühe soovituse. Eesti alustas õigesti NATO artikkel 4 alusel konsultatsioonidega. Nüüd tuleb nende konsultatsioonide käigus teha otsus ja edastada Venemaa esindajale mitte lihtsalt noot, vaid ametlik hoiatus hävitamise kohta. Tuleb selgelt ja üheselt öelda, et kui Venemaa kordab sarnast provokatsiooni ja ükskõik milline Vene lennuvahend siseneb taas NATO õhuruumi, siis see hävitatakse viivitamatult ja ilma täiendava hoiatuseta vastavalt rahvusvahelistele normidele, sest Venemaa on juba ületanud kõik ohupiirid. Tuleb näidata, mis piiride ületamisega kaasneb, ja näidata, et NATO väed on viidud vähemalt aktiivse kaitsevalmiduse tasemele. Ja muide – Eesti ei pea ootama NATO ühisotsust. NATO liikmesriigina on teil õigus iseseisvalt tõsta Eesti kaitseväe valmisolekut. Las teie kaitseminister kuulutab ametlikult välja kõrgendatud lahinguvalmiduse. Ja just sellest tulebki Venemaad ametlikult teavitada: „Pärast teie provokatsiooni on meie valmidus kõrgeimal tasemel. Edaspidi tulistame alla iga lennuvahendi, mis rikub meie õhupiiri. Teile on sellest teada antud.“ Ja kõik. Edasi tuleb lihtsalt oodata, kas Venemaa julgeb veel rikkuda. Uskuge mind: nad ei julge.
https://forte.delfi.ee/artikkel/1204051 ... utsemiseks
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Marvin kirjutas: 22 Sept, 2025 9:46 Kolme luurelennuki 12-minutiline missioon Eesti õhuruumis on miski, mida ei saa aktsepteerida. Sellele tuleb reageerida viisil, mis välistab sarnaste juhtumite kordumise. 12-minutiline lend on feil meie poolelt ja sellel feilamisel on mingi põhjus. Kui see põhjus on nüüdseks üles leitud ja välja arstitud, siis on kõik korras. Kui aga kogu tulemus on see, et paljud riigid on "diipli konsöörnd", siis ei ole. Arstimise viisiks võiks olla usutava õhutõrjevõimekuse tekitamine põhjarannikule või Soome lahele.
MiG-31l pole mingeid luurevõimeid pardal, kui see primitiivne radarihoiatus (SPS-15) välja arvata. Fotodel ei paista ka mingeid luurevahendite konteinereid.

Ei usu, et F-35d väga failisid. Enne saatsid neid soomlased. QRA valmisoleku aeg häirest väljalennuni on kuni 15 min (tegelt kiirem). Pole ju mõtet sama sihtmärki eraldi iga riigi lennukitega saata.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Marvin
Liige
Postitusi: 755
Liitunud: 25 Veebr, 2022 10:41
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Marvin »

Kas kusagil on juttu olnud sellest, kui kõrgel need MiGid lendasid?
Runkel
Liige
Postitusi: 3588
Liitunud: 07 Sept, 2017 22:39
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Runkel »

Sellel intsidendil on veel üks mage moment. Ühest küljest provotseerivad venelased MiG-idega räigelt, aga teisest küljest oleme me maru vastutulelikud Vene reisilennukite lubamisel Tallinnas maanduda, kui Peterburi lennuväljad on suletud nt Ukraina drooniründe tõttu. Tallinn on kui varu lennuväli Peterburi omadele. Ma mõistan meie lennujuhtide ja asjatundjate tegevust, nad teevad oma tööd vastutustundlikult ja rahvusvahelisi norme ja eeskirju täites, rahvusvaheline õigus on ju meie kindlustus või koguni tuumarelv, aga tjibladega tuleks sel teemal kõnelda, et kui jätkuvalt otsitakse abi teatud juhtumitel meie juurest, siis muutke käitumist. Kohe! või maandagu oma puhkusereisilennukid kuhugi Lenska oblasti põllulennuväljale või Königsbergi.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Marvin kirjutas: 22 Sept, 2025 9:59 Kas kusagil on juttu olnud sellest, kui kõrgel need MiGid lendasid?
Et neid seal lähedalt üldse pildistada õnnestus, räägib sellest, et tegu oli tavapärase ülelennu kiiruse ja kõrgusega. Ehk mingi kõrge eelhelikiirus ja kõrgus kuni 10 tuhat meetrit. Kõrgusest tekivad erinevad ohutusnõuded, vist kuni 14 000 m peab olema kompenseeriv kombinesoon (kuid lahtine kiiver) ja sealt edasi juba täis kõrglennuvarustus, sh kinnine kiiver, mis on väga ebamugav. Alla 10 tuhande lennatakse tavalises, madala kõrguse varustuses.

Ehk kui nad tulevad 800 kmh 8000m kõrgusel, siis nad väga sinna 20 000 m taha minna ei saa. Kuigi tehniliselt saaks, siis ohutus ei luba, kui kabiin peaks dehermetiseeruma, siis läheb piloodil veri keema (otseses mõttes). Ja 8000 m kõrgusel nad Mach 2,8 arendada kah ei saa, selleks tuleb tõusta sinna 18 000+ juurde.

Veits kummaline on MiG-31 kasutamine siin, meie läheduses nende baase ju pole. Ei Kalinigradis ega ka Karjalas. Lähim baas tundub olevat Murmanski lähedal (Montshegorsk).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
varikasutaja
Uudistaja
Postitusi: 23
Liitunud: 28 Mär, 2025 15:17
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas varikasutaja »

Runkel kirjutas: 22 Sept, 2025 10:03 Sellel intsidendil on veel üks mage moment. Ühest küljest provotseerivad venelased MiG-idega räigelt, aga teisest küljest oleme me maru vastutulelikud Vene reisilennukite lubamisel Tallinnas maanduda, kui Peterburi lennuväljad on suletud nt Ukraina drooniründe tõttu. Tallinn on kui varu lennuväli Peterburi omadele. Ma mõistan meie lennujuhtide ja asjatundjate tegevust, nad teevad oma tööd vastutustundlikult ja rahvusvahelisi norme ja eeskirju täites, rahvusvaheline õigus on ju meie kindlustus või koguni tuumarelv, aga tjibladega tuleks sel teemal kõnelda, et kui jätkuvalt otsitakse abi teatud juhtumitel meie juurest, siis muutke käitumist. Kohe! või maandagu oma puhkusereisilennukid kuhugi Lenska oblasti põllulennuväljale või Königsbergi.
Ükski vene lennuk ei ole Tallinnas maandunud viimasel ajal. Tegu on Türgi lennukitega, kes kahjuks siiani lendavad venemaale.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Svitani jutt on UKR huvides aetav propaganda, ei enamat.
"Endise hävituslendurina" võiks ta ehk teada, et valmisolekuajad on eri oludes erinevad ja rahuaegne kohmitsemine QRA formaadis ei ole sõjaoludes samasugune. Iisraelis nt praktiseeritakse teatud oludes valmisolekuaegasid poolteist minutit. Lennukid on juba stardiraja alguses (et vältida ajakulu ruleerimisele), piloodid on lennukite juures, tehnikud samas, on vaja vaid kabiini hüpata, koristada relvade kaitsed ja tõkiskingad, käivitada mootor.
Selleks, et mootor jõuaks soojeneda, pannakse see käima veel siis, kui piloot alles kabiini ronib.

Sellest asjast eriti kiiremini ei saa, siis peaks mootorit kogu aeg käimas hoidma ja piloot peaks kabiinis istuma.

Soome katselendur Jyrkki Laukkanen on meenutanud, et MiG-21 valmisolek Soomes tähendas teatud tunnid kõrglennuülikonnas kabiinis istumist. Seejärel pandi vahetusmees ja said mõni tund puhata.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Kriku »

parkija
Liige
Postitusi: 1538
Liitunud: 04 Veebr, 2015 20:14
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas parkija »

Hea küll , oli mis oli aga , milline oleks olnud õhulahingu tulemus 3 mig hävitajat ja 2 Soome F18 , sealt edasi Itaalia F 35 ed ja Rootsi Kuningriigi Saab Grippenid , vastust palun igal etapil eraldi . Selge on see , et venelased "lõid" massiga . Kes oleks õhulahingus peale jäänud ?
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4831
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Some »

Ma tegelikult ei saa probleemist aru. Kui lennukid ennast ei identifitseeri mingi riigi lennukina siis võib neid igaüks alla tulistada, kuidas krt meie peaksime teadma, et see vene lennuk on? Viimasel ajal põldudele igasugu plahvatavat mudru alla sadanud, täiesti loogiline kui me peremehetud lendavad objektid maha võtame. Venemaa võiks ainult siis protesteerida kui nende lennukid karjuks oma kuuluvust ja on oma möödalennud meiega kooskõlastunud. Kui praegui raketi sappa saavad siis oma viga.
Getorix
Liige
Postitusi: 278
Liitunud: 18 Dets, 2021 21:36
Kontakt:

Re: Venemaa jõudemonstratsioonid

Postitus Postitas Getorix »

Selle juhtumi puhul võib öelda, et Eesti ja siinse õhuturbe reageerimisaeg on piisavalt pikk, et VF õhuvägi suudaks sihtmärkide peale lööke anda enne, kui vastane neid kuskilt ohustaks. Eks seda teati ka varem aga hiljutise osalise õhuruumi sulgemise taustal näidati ka kandikul ette.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Venemaa jõudemonstratsioonid

Postitus Postitas Kriku »

Loomulikult see RA nii on ja peabki nii olema. Ootamatuse efekt jääb alati.
tuli
Liige
Postitusi: 87
Liitunud: 09 Apr, 2013 11:52
Kontakt:

Re: Venemaa jõudemonstratsioonid

Postitus Postitas tuli »

No praegu ÜRO otseülekanne algab, aga venelased arvata rõhuvad "rahvusvahelisele õhuruumile". Arvata Venemaa esindaja peab neid tervitanud Itaalia piloote ka ju rahvusvaheliste õhujõudude pilootideks. Aga huvitav, et türklased kuskil ei kommenteeri antud intsidente, võib- olla neil venelastega mingi vaikiv kokkulepe 10 aastat tagasi juhtunud intsidendist. Aga arvata muigavad vaikselt nurgas.
Runkel
Liige
Postitusi: 3588
Liitunud: 07 Sept, 2017 22:39
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Runkel »

varikasutaja kirjutas: 22 Sept, 2025 11:52 Ükski vene lennuk ei ole Tallinnas maandunud viimasel ajal. Tegu on Türgi lennukitega, kes kahjuks siiani lendavad venemaale.
Aitäh, vajalik täpsustus, polnud Vene lennukid. Täpsemalt Egiptuse kompaniid AlMarsia Universal Airlines ja Air Cairo.
https://www.postimees.ee/8310564/venema ... s-maanduma
https://www.postimees.ee/8322611/peterb ... -tallinnas
Siis sarnaneb see mu meelest Vene varilaevastiku tegevusele - last on vene ja omanikstruktuur on enamvähem JOKK.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist