Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Kõik käimasolevast sõjast
Vasta
HAT
Liige
Postitusi: 1532
Liitunud: 25 Dets, 2016 10:18
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas HAT »

Saturn kirjutas: 23 Juul, 2025 17:22 Maliuki sõnul NABU ja SAPO läbiotsimised maikuus tõid esile tõsise kriisi Rahvuskaardis
In May 2025, the National Anti-Corruption Bureau (NABU) and the Specialized Anti-Corruption Prosecutor’s Office (SAPO) carried out large-scale searches at the National Guard command as part of a corruption investigation. The homes of National Guard Commander Brigadier General Oleksandr Pivnenko, as well as several officers from the logistics and rear support departments, were also searched.

At a briefing with journalists on July 22, the head of the Security Service of Ukraine (SBU), Vasyl Maliuk, said that following the searches, half of the National Guard laid down their weapons and refused to carry out their duties, while the other half threatened to march on Kyiv. He added that these events had a direct impact on the situation at the front.
https://militaryland.net/news/members-o ... h-on-kyiv/
Need 2 ametit National Anti-Corruption Bureau (NABU) and the Specialized Anti-Corruption Prosecutor’s Office (SAPO) peakski peaprokurörile alluma.
See tulemust ei muuda, küll aga efektiivsust.
Censor.net jälgijana olen aru saanud, et "tallutakse üksteise jälgedes" , ametid "lekkivad" , menetlused venivad aastaid , toimub "arusaamatuid asju" ...
Loodan , et mingi rahumeelne konsensus ikka tuleb
Erureamees
Liige
Postitusi: 994
Liitunud: 17 Nov, 2022 14:11
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas Erureamees »

Täiesti idiootlik seisukoht, eriti Ukraina kontekstis. Selliste organite sõltumatus pole kellegi kapriisi tõttu vaid just nimelt selleks, et ametkondlikus liinis ei saaks "tungivaid soovitusi" anda. Ma olen alati arvanud, et Zelenski valimine oli suur viga, aga samas ma ei poolda sõja ajal valimisi ja üldse destabiliseerivaid poliitilisi tegevusi.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43369
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas Kriku »

Sel nädalal võeti Ukrainas vastu uus seadus, mis nõrgestas riikliku korruptsioonivastase büroo (NABU) ja korruptsioonivastase eriprokuratuuri (SAP) sõltumatust. Vastuoluline seaduseelnõu pälvis pahameelt nii välisriikide poliitikutelt kui ka Ukraina rahvalt. Eelnõu vallandas ulatuslikud protestid kogu Ukrainas. Kriitika tulemusena olid võimuesindajad sunnitud oma meetmed tagasi võtma ja Zelenskõi lubas eile, et esitab parlamendile uue korruptsioonivastaste agentuuride seaduseelnõu. „Olen just heaks kiitnud seaduseelnõu teksti, mis tagab Ukraina õiguskaitsesüsteemi tegeliku tugevdamise, korruptsioonivastaste asutuste sõltumatuse ja õiguskaitsesüsteemi usaldusväärse kaitse Venemaa mõju või sekkumise eest,“ teatas Zelenskõi sotsiaalmeedias. Seaduseelnõu esitatakse täna Ukraina Ülemraadale, lisas ta. „On oluline, et me austame kõigi ukrainlaste seisukohta ja oleme tänulikud kõigile, kes seisavad Ukraina eest,“ märkis Zelenskõi postituses.

Zelenskõi rääkis Ukraina uuest eelnõust täna telefonitsi Suurbritannia ja Saksamaa juhtidega. Zelenskõi ütles telefonikõnele järgnenud avalduses, et ta kutsus Berliini üles ühinema seaduseelnõu ekspertiisiga ja Suurbritannia peaminister Keir Starmer tegi ettepaneku kaasata eksperdid seaduseelnõu kontrollimisse. Uue seaduseelnõu läbivaatamisele järgnenud avalduses ütles NABU, et seadusandlus taastab nii NABU kui ka SAP-i kõik menetluslikud volitused ja sõltumatuse garantiid.
https://www.delfi.ee/artikkel/120392814 ... -seadusest
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43369
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas Kriku »

Seadus piiras korruptsioonivastaste institutsioonide – riikliku korruptsioonivastase büroo (NABU) ja erakorralise korruptsioonivastase prokuratuuri (SAP) – sõltumatust. Sisuliselt anti presidendi poolt ametisse määratavale peaprokurörile ligipääs kõigile menetlustele, õigus neid teistele prokuröridele või eeluurimisasutustele üle anda, anda uurijatele kohustuslikke juhiseid ning lõpetada või suunata menetlusi teistele asutustele.

NABU ja SAPi iseseisvuse piiramine tekitas kiiresti terava reaktsiooni nii Ukrainas kui ka rahvusvaheliselt. 23. juulil tulid inimesed Kiievis tänavale, päev hiljem toimusid protestiaktsioonid juba 17 linnas üle riigi. Meeleavaldajad ütlesid «ei»: võim ei tohi ühiskonnast selliselt üle sõita. Ei SAP ega NABU pole kaugeltki laitmatu mainega, kuid küsimus pole isikutes, vaid protseduurides ja seaduslikkuses.

Rida Ukraina opositsioonilisi parlamendisaadikuid väidab, et seda eelnõu korraldas presidendi kantselei juht Andri Jermak, et päästa talle lähedasi ametnikke ja ärimehi korruptsiooniküttide käest.

Seekord piisas ühest ööpäevast, et võim asuks tegema tagasisamme. President Zelenskõi lubas, et esitab uue eelnõu, mille sisu sai teatavaks reedel. Enamikku sätetest, mis ohustasid korruptsiooniga võitlejate sõltumatust, kavatsetakse tühistada, ent riigi eriteenistusel SBU-l jääb võimalus neid kontrollida, et vältida Venemaa agentide infiltreerumist. Kriitika alla sattunud eelnõu heaks kiitnud parlamendiliikmed vabandasid ühiskonna ees.

Hea uudis on, et Venemaa ei jõudnud ära kasutada seda suurt prohmakat, mille Ukraina võimud ise korraldasid.

Esialgu võimuvahetust tänavatel ei nõuta – teadlikum osa ühiskonnast mõistab riske ning pole valmis revolutsiooniks sõja ajal. Ent presidendile peaks nüüd kohale jõudma, et tegu oli tugeva hoiatusega. Meeleavalduste taga ei olnud ühtainsat jõudu, need tekkisid stiihiliselt sotsiaalmeedia abil.
https://arvamus.postimees.ee/8293222/an ... el-pidurit
RandomGuy
Liige
Postitusi: 270
Liitunud: 12 Aug, 2021 14:09
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas RandomGuy »

https://global.espreso.tv/world-about-u ... s-restored

EU on Ukrainale mõista andnud, et kui NABU ja SAPO iseseisvust ei taastata, keeratakse rahakraanid kinni.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43369
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas Kriku »

Ukraina parlament kiitis neljapäeval heaks eelnõu korruptsioonitõrjeasutuste sõltumatuse taastamiseks. Eelnõu vajab veel presidendi allkirja ning seejärel on tühistatud eelmisel nädalal vastu võetud seadus, mis piiras kahe korruptsioonitõrjeasutuse autonoomiat.
https://www.err.ee/1609759716/ukraina-p ... oltumatuse
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43369
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas Kriku »

Ukrainlased vaatavad tulevikku suhteliselt optimistlikult: https://www.err.ee/1609775841/ule-poole ... i-liikmena .
Huviline78
Liige
Postitusi: 1949
Liitunud: 20 Mär, 2022 11:02
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas Huviline78 »

Ukrainlased on hakanud lõpuks olulisi infraga seotud alajaamu või elektrivõrgu sõlmpunkte betoneerima.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/19 ... 3401829747
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/19 ... 7998865856
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16739
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Ukraina majandus ja sõda

Postitus Postitas Fucs »

Sõjaline toetus Ukrainale: kes maksab ja kui palju.
Avaldatud 21.08.2025

Need arvud kajastavad ainult sõja majanduslikku poolt. Palju märkimisväärsemad kaotused on seotud kaotatud elude, ümberasustatud perekondade ja hävinud kogukondadega – arvud, mida ükski raamatupidamisraamat ei suuda täielikult arvesse võtta.

Atlandi-üleste läbirääkimiste intensiivistudes Ukraina tuleviku üle on üks teema muutunud üha pakilisemaks, eriti USA presidendi Donald Trumpi avaldustes: kes maksab ja kui palju? Vaidlused miljardite üle, mis kulutati sõjalistele jõupingutustele, et aidata Ukrainal end kaitsta Venemaa rünnakute eest täiemahulise sõja ajal, mille Moskva vallandas 2022. aasta veebruaris, ja selle üle, kas seda koormat jagatakse õiglaselt, on nüüd käimasolevate diplomaatiliste jõupingutuste keskmes.

Euronews uurib, kes maksab ja kui palju ning mis veelgi olulisem, kui suurt koormust need kulud iga riigi jaoks kujutavad. Kaitsekulutused USA ja ELi SKP protsendina.

Eelmise aasta novembris kiitis Ukraina parlament (Ülemraada) heaks rekordilise 2025. aasta sõjalise eelarve summas 2,23 triljonit grivnat (45,9 miljardit eurot). Sel ajal moodustas see 26,3% riigi SKPst ehk 55% kogu eelarvest. Juulis vaadati see summa üle, et lisada täiendavalt 412,3 miljardit grivnat (8,6 miljonit eurot) sõjaväelaste toetuseks, relvade hankimiseks ja tootmiseks, millega kogusumma ulatus 31%-ni SKPst ehk 67%-ni kõigist keskvalitsuse kulutustest.

Kulutused eelarve protsendina näitavad valitsuse omavahendite osakaalu, mis on eraldatud prioriteetsele valdkonnale, näiteks kaitsele, võrreldes kõigi teiste kulutustega.

Kulutused SKP protsendina mõõdavad sama summat kogu majanduse suuruse suhtes, mis tähendab, et need hõlmavad eraettevõtteid ja muud majandustegevust, et näidata koormust riigi majandusele tervikuna.

Kuigi Ukraina kaitse-eelarve 2,64 triljonit grivnat (55 miljardit eurot) kajastab otseseid ellujäämisvajadusi, moodustavad laiemad sõjakulud kokku 700 miljardit eurot, hõlmates ülesehitust, humanitaarabi ja majanduslikke kaotusi. Kaitsekulutused, mis on ajalooliselt enneolematud, moodustavad vaid ühe komponendi sõja rahalisest mõjust riigile.

Võrdluseks, ELi kaitsekulutused Ukrainas, sealhulgas nii otsesed ELi kulutused kui ka liikmesriikide kahepoolsed kulutused, on kolmeaastasel perioodil 2022–2024 ligikaudu 72 miljardit eurot. SKP protsendina moodustab see ligikaudu 0,3% ELi SKPst aastas.

Vahemärkus by Fucs:
Euroopa Parlamendi president Roberta Metsola, 17. september 2025: EL on andnud Ukrainale 169 miljardit eurot abi, millest 63 miljardit eurot on läinud sõjaliseks toetuseks.

https://www.europarl.europa.eu/news/en/ ... to-ukraine

USA kaitsekulutused Ukrainas samal kolmel aastal ulatusid välisministeeriumi andmetel 66,9 miljardi dollarini (57,3 miljardit eurot).
See on palju vähem kui USA presidendi Donald Trumpi varem mainitud 300 miljardit dollarit. SKP protsendina moodustab see ligikaudu 0,08% USA SKPst aastas.

Vahemärkus by Fucs:
Oluline on märkida, et Kieli Maailmamajanduse Instituudi andmetel aitab USA valitsuse sõjaga seotud kogukulutustest umbes 128 miljardit dollarit [110 780 160 000,00 EUR] otseselt Ukraina valitsust.

https://www.cfr.org/article/how-much-us ... ng-ukraine


Oleme loonud alloleva võrdluse, et illustreerida silmatorkavaid erinevusi.

Kuigi pole üllatav, et majandusvõimude, näiteks USA ja EL, Ukraina kaitsele kulutatav summa moodustab vaid väikese osa nende aastasest SKPst, seab see Venemaa sõja tegeliku üldise maksumuse ukrainlaste jaoks perspektiivi.

Ukraina sõja maksumus üksikisikute kodanike koormuse seisukohast.

Teine viis arvude konteksti asetamiseks on vaadata, kui palju iga kodanik Ukraina kaitse eest maksab.

Kui jagame Ukraina kaitse-eelarve praeguse hinnangulise rahvaarvuga, mis on umbes 37,86 miljonit inimest – arvud on suure hulga pagulaste ja sisepõgenike tõttu ebaselged –, võime järeldada, et aastatel 2022–2024 maksis iga ukrainlane kaitsele tegelikult umbes 3424 eurot ehk umbes 1312 eurot aastas [ca 109 eurot kuus].

See on nii absoluutarvudes kui ka suhtelises väärtuses oluliselt rohkem kui USA või ELi kodanike panus.

USA rahastamise kindla ja fikseeritud summa määramine Ukrainale alates 2022. aastast on keeruline, kuna rahastamis- ja jaotusotsused ei ole kooskõlas kaitse- ega kulueelarvetega, nagu see oli meie Ukraina arvutuse puhul, kuid eeldame kõige heldemaid numbreid.

Kui võtta Kieli Instituudi arv 130,6 miljardit dollarit (111,28 miljardit eurot) – mis hõlmab nii kaitsetoetust kui ka humanitaarabi kolme aasta jooksul – ja jagada see USA elanikkonnaga, maksaks iga USA kodanik Ukraina kaitseks 127 dollarit (108 eurot) aastas [ca 9 eurot kuus].

Mis puutub EL-i, siis kui võtta taas Kieli Instituudi hinnang sõjaliste ja rahaliste kohustuste kogumahuks, mis on umbes 138 miljardit eurot, maksaks iga ELi kodanik umbes 95 eurot aastas [ca 8 eurot kuus].

Erinevalt USA hinnangutest ei ole need arvud kogu bloki jaoks tehniliselt samad, kuna mõned riigid panustavad Ukraina kaitsesse rohkem, samas kui teised, näiteks Ungari, ei panusta praktiliselt midagi peale ELi üldeelarve.

Lisaks panustavad mõned ELi mittekuuluvad Euroopa riigid, näiteks Norra, Ukraina kaitsesse täiendava vahendi, Euroopa rahutagamisrahastu kaudu. Enamik Kiievile antud ELi abi hinnanguid ei sisalda Euroopa rahutagamisrahastu vahendeid.

Vahemärkus by Fucs:
EL ja selle liikmesriigid on Ukrainale ainuüksi sõjaliseks toetuseks eraldanud 63,2 miljardit eurot. See summa hõlmab 6,1 miljardit eurot, mis eraldati Euroopa rahutagamisrahastu kaudu sõjavarustuse tarnimise toetamiseks.
https://commission.europa.eu/topics/eu- ... ukraine_ru



Muidugi tuleb märkida, et Ukraina kodaniku keskmine aastapalk on umbes 3500 eurot – seega on nende panus sõjategevusse umbes kolmandik keskmisest aastapalgast.

Vahemärkus by Fucs:
Novembris 2025 oli Ukrainas keskmine töötasu 26500 grivnat ehk ca 547 EUR kuus ja ca 6560 EUR aastas.
Novembris 2024 oli Ukrainas keskmine töötasu 22500 grivnat ehk ca 464 EUR kuus ja ca 5568 EUR aastas.

https://www.work.ua/ru/salary-all/

Ülaltoodud arvud tunduvad palju väiksema koormana võrreldes keskmise palgaga ELis, mis Eurostati andmetel on umbes 29 600 eurot, ja USA-s, kus see on 62 000 dollarit ehk 56 880 eurot.

Vahemärkus by Fucs:
Toome siis Eesti võrdluse ka sisse
2025 oli Eesti kolme esimese kvartali keskmine töötasu ca 2117 EUR kuus ja ca 25 404 EUR aastas.
2024 oli eesti keskmine töötasu 1981 EUR kuus ja ca 23 772 EUR aastas.

https://stat.ee/et/avasta-statistikat/v ... utokuupalk

Sõjaaegse hävingu kulud

Järgmise kümnendi jooksul vajab Ukraina ülesehituskulusid 448,6 miljardit eurot, mis on peaaegu üheksa korda suurem kui 2025. aasta kaitse-eelarve. Maailmapanga neljas kiire kahjude ja vajaduste hindamine, mis avaldati 25. veebruaril, hindas infrastruktuuri otsest kahju 150 miljardile eurole.

Eluasemesektoris on kahjud ja häving suurimad kõigis sektorites – 48,8 miljardit eurot, mis mõjutab 2,5 miljonit leibkonda ja nõuab 71 miljardit eurot ülesehituskulusid. Transpordiinfrastruktuuri kahjud ulatusid 31,6 miljardi euroni, kusjuures täielik taastamine nõudis 66,7 miljardit eurot.

Energiasektori taastamiskulud, mis said 2024. aastal ränga hoobi, ulatuvad 58,2 miljardi euroni.

Võrdluseks, USA-l ja ELil ei ole olnud otseseid taristukulusid ega lahingukahjusid, välja arvatud Venemaa sabotaažiga seotud intsidendid, näiteks veealuste telekommunikatsioonikaablite kahjustused Läänemere piirkonnas 2024. aasta detsembris.

Need arvud kajastavad ainult sõja majanduslikku mõju. Palju suuremad kaotused on seotud kaotatud elude, ümberasustatud perekondade ja laastatud kogukondadega – numbritega, mida ükski raamatupidamisraamat ei suuda täielikult arvesse võtta.

https://ru.euronews.com/business/2025/0 ... lko-platit
Rohkem kui mõned EL-i riigid aastas: kui palju kulutab Ukraina iga päev kaitsele?
20. september 2025

Ukraina kulutab praegu sõjale rohkem raha, kui mõned EL-i riigid eraldavad kaitsele terve aasta jooksul. Päevased kulutused ulatuvad peaaegu mitmesaja miljonini. Ukraina maksab Venemaa-vastase sõja eest jätkuvalt tohutut hinda – mitte ainult inimelude, vaid ka rahanduse näol. Ülemraada eelarvekomisjoni juhi Roksolana Pidlasa sõnul maksab iga sõjapäev riigile 172 miljonit dollarit [ca 149 miljonit EUR]. See on 30 miljonit dollarit [ca 26 miljonit EUR] rohkem kui aasta tagasi.

Ukraina kulutab kaitsele 31% SKP-st

Pidlasa sõnul kulutab Ukraina praegu kaitsesektorile 31% oma SKP-st – see on maailma kõrgeim näitaja. Võrdluseks, NATO riikides on kohustuslik standard 2% SKP-st, samas kui isegi sellised riigid nagu Poola ja Eesti, kes on Venemaa ohu tõttu oma kaitse-eelarvet märkimisväärselt suurendanud, kulutavad umbes 4-5%.

Mis kuludesse kuulub?

Need vahendid katavad sõjaväelaste palgad, relvade ja laskemoona ostmise. Kuid mitte ainult see: riik võtab enda kanda ka haavatud sõdurite toetuse, langenute perekondade abistamise ja lahingutes kadunute perekondade rahalise toetuse. Seega ulatuvad sõja kulud rindejoonest kaugemale ja mõjutavad miljoneid kodanikke.

Pidlasa tuletas meelde, et Ukraina majandus on juba kaks korda – 2021. ja 2024. aastal – taastunud sõjaeelsele SKP tasemele pärast täiemahulise sissetungi laastavaid tagajärgi. Ta märkis aga, et "Venemaa varastas Ukrainalt 11 aastat majanduskasvu" ja seetõttu on koormus eelarvele täna eriti terav.

Meeldetuletuseks, Ukraina kaitseministeerium on muutnud langenud sõdurite perekondadele maksmise korda. Nende muudatuste eesmärk on tagada kaitsjate perekondadele stabiilne toetus ja need kehtivad kõigile julgeoleku- ja kaitsejõudude üksustele.
https://visitukraine.today/ru/blog/6924 ... -every-day
2026. aasta riigieelarve eelnõu sisaldab rekordilisi kulutusi relvade hankimiseks ja tootmiseks.
20. september 2025

2026. aastal plaanib Ukraina kulutada relvade hankimiseks ja tootmiseks rekordilised 955 miljardit grivnat [20 526 531 600,00 EUR]. See moodustab kolmandiku kõigist riigieelarve eelnõus eraldatud kaitsevahenditest, ütles Ülemraada eelarvekomisjoni esimees Roksolana Pidlasa.

Parlamendiliikme sõnul on riigi julgeolek ja kaitse endiselt eelarve peamiseks prioriteediks. Järgmisel aastal on kaitsevajadusteks planeeritud 2,8 triljonit grivnat [57 763 104 000,00 EUR].

"Rohkem kui pool kulutustest – umbes 45% – on planeeritud sõjaväelaste palgad [25 993 396 800,00 EUR]. Relvade hankimiseks ja tootmiseks on planeeritud rekordilised 955 miljardit grivnat (kolmandik kõigist kaitsevahenditest)," kirjutas Pidlasa Facebookis.

Ta tuletas meelde, et Ukraina rahastab kaitsekulutusi siseriiklike tulude ja laenude abil, kuna rahvusvahelised partnerid (välja arvatud Ühendkuningriik) ei luba oma abi kasutada relvade hankimiseks ja sõjaväelaste palkadeks.

Ukraina kavatseb oma relvatootmise puudujäägi katta „kontrollitud ekspordiga“, teatas president Volodõmõr Zelenskõi päev varem. Täpsemalt öeldes müüakse mereväe droone, mille ülejääk Ukrainal on, ainult riikidele, kes Ukrainat toetavad.

15. septembril kiitis valitsuskabinet heaks 2026. aasta riigieelarve eelnõu. 19. septembril esitas valitsus Ülemraadale seaduseelnõu nr 14000.
Üldfondi eelarve tulud on esialgselt prognoositud 2,83 triljonile grivnale (18,8% suurem kui praeguses eelarves) ja kulud üle 4,8 triljoni grivna.
Valitsus ennustab, et Ukraina riigivõlg võib 2026. aasta lõpuks ulatuda 106%-ni SKPst.
https://finance.liga.net/ekonomika/novo ... ie-pidlasa
DISINFORMATION CASE DETAILS

Outlet: radiosputnik.ru(opens in a new tab) ( archived(opens in a new tab), original(opens in a new tab) ) , radiosputnik.ru(opens in a new tab) ( archived(opens in a new tab), original(opens in a new tab) ) , radiosputnik.ru(opens in a new tab) ( archived(opens in a new tab), original(opens in a new tab) )
Date of publication: April 12, 2024
Article language(s): Russian
Countries / regions discussed: Ukraine

DESINFO: Ukrainal on raha sõjaväelaste palkadeks otsas

KOKKUVÕTE

Ukrainal pole raha sõjaväelaste palkade maksmiseks. Ukraina relvajõud on meeleheitlikus olukorras, seega on Ukraina võimud lubanud kontaktliinil asuvatele Ukraina relvajõudude sõjaväelastele lisamakseid. Selle sammu eesmärk on pehmendada repressiivse mobilisatsiooniseaduse muljet. Kuid need maksed jäävad tõenäoliselt paberile, kuna see on propagandalugu. Ukrainal pole raha.

VASTUS

Korduv Kremli-meelne desinformatsioon Ukraina mobilisatsiooni kohta, mille eesmärk on ühiskonna demoraliseerimine ja lõhestamine, samuti Ukraina väidetava meeleheite kohta lahinguväljal. See on ka korduv narratiiv sõjalise ja rahalise abi kohta riigi tõhusaks enesekaitseks.

12. aprillil 2024 toetas Ukraina ministrite kabinet Ukraina kaitseministeeriumi ettepanekut ajakohastada sõjaväelastele ja politseinikele tehtavate maksete summat. Otsuse kohaselt kehtestatakse esimesel kaitseliinil lahingmissioone täitvatele sõjaväelastele täiendav 70 000 grivna suurune makse. Kokku saavad rindel teenivad Ukraina sõjaväelased kuni 190 000 grivnat kuus (umbes 4500 eurot).

Ukraina eelarveseadustiku artikli 55 kohaselt on "riigi kaitsevõimega seotud meetmed, mida viiakse ellu riigieelarve reservfondist", kaitstud esemed ning nende eest makstakse täies ulatuses ja õigeaegselt – olenemata asjaoludest. Sellesse kategooriasse kuuluvad ka pensionide ja avaliku sektori töötajate palkade maksmine, hariduse ja meditsiini rahastamine ning mitmete muude elanikkonnale oluliste sotsiaalsete garantiide pakkumine.

Venemaa agressiooni kontekstis Ukraina vastu on riigi julgeolek ja kaitse absoluutsed prioriteedid ning riigieelarve suurim kuluartikli punkt. Julgeoleku- ja kaitsesektori kulutusi rahastatakse täielikult selle enda maksutuludest, samuti sõjaobligatsioonidest – maksetest, mis ei sõltu Ukraina liitlaste abist.

2023. aasta lõpus moodustasid riigieelarve üldfondi kulutused julgeoleku- ja kaitsesektorile 1843,8 miljardit Ukraina grivnat (60,8%) riigieelarve üldfondi kulutuste kogusummast. Eelkõige kasutati raha Ukraina sõjaväe ja politsei rahaliseks toetamiseks – palgad maksti õigeaegselt ja täies ulatuses.

https://euvsdisinfo.eu/report/ukraine-h ... -salaries/
EuroMaidan PR 06.november 2025

1. novembril kuulutas president Volodõmõr Zelenskõi välja uue laiaulatusliku talvise toetusprogrammi ukrainlastele. Muuhulgas hõlmab see programmi „Zelenskõi tuhat“, 6500 grivnat sotsiaalselt haavatavatele kodanikele ja uut tasuta rongisõidu programmi.

„Zelenskõi tuhande“ jaoks plaanib valitsus kulutada 10 miljardit grivnat, mis tähendab, et nende hinnangul saavad sellest kasu 10 miljonit kodanikku. Eelmisel talvel said sarnase makse peaaegu poolteist korda rohkem inimesi – 14,4 miljonit ukrainlast –, mille vastavad kulutused olid 14,4 miljardit grivnat. Arvatavasti loodab valitsus seekord saajate arvu vähendada, kuna maksetaotlusi võetakse vastu vaid ühe kuu jooksul: 15. novembrist kuni 15. detsembrini. Eelmisel aastal esitati taotlusi kogu talve jooksul.

Veelgi rohkem küsimusi on tekitanud programm „UZ-3000“. Ettevõtte esindajate sõnul ei maksa tasuta sõiduõiguse pakkumine eelarvele väidetavalt midagi. „Selleks, et kompenseerida potentsiaalselt saamata jäänud tulu neilt, kes kasutavad „kilomeetreid“, aga oleksid ikkagi raha eest reisinud, kehtestame samaaegselt kompensatsioonimeetmed, sealhulgas paindlikuma hinnakujunduse premium-segmendis, mis on endiselt reguleeritud. Seega ei suurenda need lisakilomeetrid riigieelarve koormust,“ selgitas UZ tegevjuht Oleksandr Pertsovskyi.

Otsus jagada raha kõigile ukrainlastele tehti ajal, mil valitsus oli vaevu suutnud rahastada kõige olulisemat – sõjalisi kulutusi.

Kõigil varasematel suure sõja aastatel nõustusid rahvusvahelised partnerid andma rahalist abi ainult tingimusel, et neid vahendeid ei kasutata sõjalisteks vajadusteks. Teisisõnu, Ukraina pidi sõda ise rahastama, ülejäänud kulud katsid välisriikide valitsused.

2025. aastal see reegel rikuti. Aasta alguses lubas Ühendkuningriik oma osa Venemaa külmutatud varadega tagatud laenust (ERA laenud), 3 miljardit dollarit, kasutada relvade ostmiseks.

See ei päästnud aga valitsust sõja rahastamise probleemidest. Suveks selgus, et riigil ei ole piisavalt vahendeid sõjaväelaste palkade maksmiseks aasta kahel viimasel kuul ning selle vajaduse katmiseks puuduvad siseriiklikud allikad.

Oktoobris kiitis parlament heaks eelarvemuudatused, eraldades sõjalisteks makseteks täiendavalt 300 miljardit grivnat. Kokku lepiti, et vahendid eraldab Euroopa Liit, mis lubab osa oma ERA laenude osast kasutada kaitsevajadusteks. Euroopa Parlamendi allikad valitsuses kirjeldavad seda sammu aga kui "ühekordset tegevust", seega pole praegu kindlust, et rahvusvahelisi vahendeid saab tulevikus sõjaks kasutada.

Viimase kolme aasta jooksul on sõja maksumus Ukrainale märkimisväärselt tõusnud. Ülemraada eelarvekomisjoni esimehe Roksolana Pidlasa sõnul, kui üks sõjapäev maksis 2022. aastal 140 miljonit dollarit, siis 2025. aastal ulatus see 172 miljoni dollarini.

See summa on Ukraina majanduse jaoks juba praegu jätkusuutmatu. Kui lahingutegevus 2026. aastal ei vähene, on võimalik, et sõja maksumus tõuseb veelgi ning ilma rahvusvahelise rahastamise või olulise maksutõusuta ei suuda Ukraina rahastada kõiki sõjalisi kulutusi.

Samal ajal pole mittesõjalised vajadused kadunud. Vaid nädalad enne 2026. aasta algust ei tea valitsus, kuidas rahastada 19 miljardi dollari suuruseid tsiviilkulusid.

Ainus võimalik lahendus on reparatsioonilaen, mis annaks juurdepääsu mitte ainult külmutatud Venemaa varade tuludele, vaid ka nende varade põhisummale.

Plaani kohaselt kannaks EL Ukrainale üle 190 miljardit eurot, mis on külmutatud Belgia Eurocleari depookontodel, ja vastutasuks „deponeeriks” seal nullintressimääraga võlakirju. Osa neist vahenditest kasutataks saadud ERA laenude osa tagasimaksmiseks, seega oleks reparatsioonilaenu kogusumma umbes 140 miljardit eurot.

Praegu on reparatsioonilaenu läbirääkimised jõudnud ummikusse. Belgia, kus asuvad Euroclear ja suurem osa külmutatud Venemaa varadest, blokeerib otsust raha Ukrainale üle kanda, kartes võimalikke õiguslikke vaidlusi Kremliga. Belgia peaminister Bart De Wever nõuab ELi juhtidelt tugevamaid tagatisi, et kaitsta end selle algatuse võimalike finants- ja õigusriskide eest.

Lisaks on ELis lahkarvamusi laenu kasutamise osas. Prantsusmaa nõuab, et Ukraina kasutaks seda ainult relvade ostmiseks EList, samas kui Ungari on traditsiooniliselt Kiievile raha eraldamise vastu.

Ilma reparatsioonilaenu otsuseta jääb Ukraina eelarvesse mitte ainult 19 miljardi dollari suurune „auk“ ja ebakindlus sõjaliste kulutuste rahastamise võime osas, vaid ta võib kaotada ka kinnitatud rahastamise. Eelkõige võib ohtu sattuda Rahvusvahelise Valuutafondi uus programm ja sellega seotud rahastamine teistelt partneritelt.

„Oleks soovitav, et reparatsioonilaenu otsus tehtaks aprilliks. Pärast seda saavad ERA laenude ja teiste programmide kasutamata jäägid otsa,“ ütles EP valitsusallikas.

Vaatamata ebakindlusele jätkavad Ukraina võimud uute sotsiaalsete algatuste väljakuulutamist, mida mõnede ELi riikide kodanikud – eriti need, kes endiselt kahtlevad reparatsioonilaenu andmise tarkuses – võivad kadestada.

See hõlmab lisaks „Zelenskõi tuhande“ jagamisele, tasuta rongisõitudele ja turuhinnast madalamatele elektrihindadele ka suurenenud sünnitustoetusi, tasuta tervisekontrolle ja paljusid muid meetmeid, mille teostatavus suure sõja ajal tundub vähemalt küsitav.

Samal ajal muutub Venemaa edasitungi pidurdamine üha raskemaks: vaenlane kasutab ära kaitses esinevaid „lünki“, mis on põhjustatud personali puudusest. Mobilisatsioonimäärad ei vasta rindejoone vajadustele ja sõdurite moraal – kellest enamik ei saa kasu tasuta „UZ-3000“ programmi kilomeetritest ega hinda „Zelenskõi tuhandet“ – langeb.

https://empr.media/politics/left-and-ri ... snt-exist/
*
Rahandusministeerium: Riigieelarve üldfondi kulud augustis ulatusid 333,6 miljardi grivnani

18. september 2025

2025. aasta jaanuari-augusti perioodil ulatusid riigieelarve üldfondi sularahakulude kogusumma 2,51 triljoni grivnani, mis on 410,4 miljardit grivnat ehk 19,6% rohkem kui eelmise aasta samal perioodil. Sealhulgas kulutati augustis 333,6 miljardit grivnat.

Riigieelarve üldfondi julgeoleku- ja kaitsekulutused moodustasid 2025. aasta jaanuari-augusti perioodil 1,57 triljonit grivnat ehk 62,5% kõigist üldfondi kulutustest. Sealhulgas kulutati augustis 214,6 miljardit grivnat.

Seda tõendavad Ukraina riigikassa teenistuse igakuised aruandlusandmed seisuga 15. september 2025.

Majandusliku klassifikatsiooni järgi tehtud kulutuste struktuuris oli suurim summa:

- 994,4 miljardit grivnat - tekkepõhistele tööjõukuludele (sealhulgas 133,8 miljardit grivnat augustis) ehk 39,7% 2025. aasta jaanuaris-augustis tehtud kulutuste kogusummast (suurenenud 176,9 miljardi grivna ehk 21,6% võrra võrreldes eelmise aasta sama perioodiga);

- 343,7 miljardit grivnat - kaupade ja teenuste kasutamise eest tasumisele (augustis - 46,6 miljardit grivnat) ehk 13,7% kulutuste kogusummast. Vahendid suunati eelkõige:

Ukraina relvajõudude ja teiste sõjaväeüksuste ning õiguskaitseorganite toetamiseks. See hõlmab sõjavarustuse, relvade, laskemoona, kaitsetoodete, isikukaitsevahendite (kiivrid, kuulikindlad vestid ja muu erivarustus), kütuste ja määrdeainete, toidu ostmist ning kommunaalteenuste eest tasumist;

Ukraina riikliku tervishoiuteenistuse ülekandeid elanikkonnale pakutava riikliku arstiabi garantiide programmi elluviimiseks;

- 419,9 miljardit grivnat - sotsiaalkindlustuseks (pensionide, toetuste, stipendiumide maksmine) (augustis - 64,6 miljardit grivnat) ehk 16,8% kogukulutustest, mis on 43,1 miljardit grivnat ehk 11,4% rohkem kui eelmise aasta samal perioodil. Vahendid eraldati eelkõige:

ülekandeks pensionifondi pensionide, toetuste ja pensionitõusude maksmise rahaliseks toetamiseks;

laste ja perede sotsiaalkaitseks, rasketesse elutingimustesse sattunud kodanike kaitseks, madala sissetulekuga perede toetamiseks;

eluasemetoetuste ja -hüvitiste maksmiseks kodanikele eluaseme- ja kommunaalteenuste eest tasumiseks, tahke ja vedela olmekütuse ning veeldatud gaasi ostmiseks;

- 313,5 miljardit UAH – ettevõtetele (asutustele, organisatsioonidele) makstavateks toetusteks ja jooksvateks ülekanneteks (augustis – 31,8 miljardit UAH) ehk 12,5% kogukulutustest. Vahendeid eraldati eelkõige:

Ukraina relvajõudude vajaduste rahuldamiseks vajalike kaupade ostmiseks;

Ettevõtluse Arengufondi toimimise tagamiseks;

- 233,3 miljardit UAH – riigivõla teenindamiseks (augustis – 34,8 miljardit UAH) ehk 9,3% kogusummast (suurenenud 29,2 miljardi UAH ehk 14,3% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga);

- 123,4 miljardit UAH – ülekanneteks kohalikesse eelarvetesse (augustis – 10,6 miljardit UAH) ehk 4,9% kogusummast (suurenenud 8,1 miljardi UAH ehk 7% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga).

https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_vidat ... d_grn-5331
*
Venemaa ja Ukraina sõja majanduslik mõju
Avaldatud: 10. september 2025
Autor: Konrad Wolfenstein

Ukraina majandus võitleb ellujäämise eest
Stabiliseerumine pärast esialgset šokki

Ukraina majandus on pärast sõja esimese aasta dramaatilist langust näidanud märkimisväärset vastupidavust. Pärast 28,8-protsendilist langust 2022. aastal kasvas see 2023. aastal 5,3 protsenti. 2024. aastaks prognoositakse ligikaudu 2,9–3,5-protsendilist kasvu. See stabiliseerumine on seda tähelepanuväärsem, et see toimus pideva sõja tingimustes, kus linnadele ja infrastruktuurile tehti peaaegu igapäevaseid õhurünnakuid.

Ukraina kohanes uue reaalsusega kiiresti. Ettevõtted viisid oma tootmise turvalisematesse lääne- ja keskpiirkondadesse, arendasid välja alternatiivseid logistikamarsruute ja läksid üle alternatiivsetele energiaallikatele. Need kohandused võimaldasid majandusel toimida vaatamata käimasolevale konfliktile.
Tohutu sõjakahjustus ja infrastruktuuri häving

Otsesed sõjakahjud on tohutud ja pidevalt kasvavad. Maailmapanga kahjude ja vajaduste hindamine hindab 2024. aasta sõjakahjudeks 155 miljardit dollarit, mis on võrdne Ukraina praeguse sisemajanduse koguproduktiga. Kogu taastamisvajadus on hinnanguliselt 524 miljardit dollarit kümne aasta jooksul, mis on peaaegu kolm korda suurem kui 2024. aasta SKP.

Energiainfrastruktuuri häving on eriti dramaatiline. 2024. aastaks oli Ukrainal vaid umbes kolmandik oma energiavarustusvõimsusest. Euroopa suurim tuumaelektrijaam Zaporižžjas on olnud Venemaa vägede poolt okupeeritud alates 2022. aasta märtsist. Ida-Ukraina okupeerimine tõi Venemaa kontrolli alla ka peaaegu kõik söevarud ja suure osa maagaasivarudest.

Ka põllumajandus, mis on Ukrainas traditsiooniliselt oluline majandussektor, on rängalt kannatada saanud. Veerand Ukraina territooriumist on mineeritud ja sõjas kahjustatud, millest suur osa oli põllumajandusmaa. Haritava maa pindala on vähenenud 28,5 miljonilt hektarilt 2021. aastal 22,5 miljoni hektarini 2023. aastal. Umbes pool põllumajandustehnikast ei ole enam töökorras.
Demograafiline kriis ja tööjõupuudus

Ukraina seisab silmitsi tõsise demograafilise kriisiga, mis mõjutab oluliselt riigi pikaajalisi majandusväljavaateid. Alates konflikti algusest 2014. aastal on rahvaarv vähenenud ligikaudu 10 miljoni inimese ehk 25 protsendi võrra, sealhulgas 8 miljoni võrra alates Venemaa täiemahulise sissetungi algusest 2022. aastal. Tööjõud on vähenenud 17,4 miljonilt 2021. aastal praeguseks umbes 14 miljonini.

See trend eeldatavasti süveneb. Hinnangute kohaselt võib jääda täitmata kuni 100 000 töökohta, eriti võtmesektorites nagu logistika, transport, IT, ehitus ja põllumajandus. 2033. aastaks võib täiendavate oskustööliste nõudlus tõusta koguni 4,5 miljonini. Sündimus on langenud ühe lapseni naise kohta, mis on madalaim Euroopas ja üks madalamaid maailmas.

Selle demograafilise arengu pikaajalised mõjud on tõsised. Isegi optimistlike stsenaariumide korral ennustavad demograafid rahvaarvu vähenemist 2052. aastaks 21 protsenti. Kõige pessimistlikuma stsenaariumi korral võib rahvaarv kahaneda koguni 31 protsenti.
Rahastamine rahvusvahelise abi kaudu

Ukraina majandusliku stabiilsuse tagamisel on suur sõltuvus rahvusvahelisest toetusest. Üle poole riigieelarvest rahastatakse välismaalt. Ukraina 2025. aasta riigieelarves on ette nähtud 50,5 miljardi euro suurused tulud ja ligikaudu 85 miljardi euro suurused kulud. Prognoositav puudujääk on 35,4 miljardit eurot ehk 19,4 protsenti sisemajanduse koguproduktist.

Suurim eelarveartikkel on riigikaitse, mille kulutused on 48 miljardit eurot, mis moodustab enam kui veerandi kogu majandustoodangust. Lisaks neile eelarvekuludele sai Ukraina aastatel 2022–2024 keskmiselt 46 miljardit dollarit aastas otsest sõjalist abi.

Euroopa on ennast tõestanud Ukraina kõige olulisema toetajana. 2025. aasta veebruariks oli Euroopa mobiliseerinud kokku 23,2 miljardit eurot rohkem toetust kui Ameerika Ühendriigid. Ainuüksi Saksamaa on alates 2022. aasta veebruarist andnud Ukrainale abi kokku ligi 44 miljardi euro ulatuses. Peamine instrument on ERA laenumehhanism, mis annab Ukrainale kokku 45 miljardit eurot laene, mida rahastatakse külmutatud Venemaa varadest saadud tuludest.

Ukraina ellujäämisstrateegiad

Ukraina on teinud märkimisväärseid kohandusi, et hoida oma majandust sõjaolukorras pinnal. Kõige olulisem strateegia on majandustegevuse ruumiline ümberjaotamine. Tootmisvõimsuse ümberpaigutamine idapiirkondadest lääne- ja keskpiirkondadesse algas juba 2014. aastal ning see protsess intensiivistus pärast täiemahulist sissetungi 2022. aastal.

Ettevõtted arendasid uusi logistikamarsruute, et mööda hiilida traditsiooniliste kaubateede blokaadist. Ukraina merekoridor parandas logistikat, kuigi ekspordi maht peaks 2025. aastal endiselt nõrk olema. Paljud ettevõtted läksid üle alternatiivsetele energiaallikatele ja arendasid detsentraliseeritud energiasüsteeme, et olla vähem haavatavad rünnakute suhtes tsentraliseeritud energiainfrastruktuuri vastu.

Oluline aspekt on siseriiklike ressursside mobiliseerimine. Vaatamata sõjale on majandusse tehtud investeeringute tase säilinud märkimisväärselt kõrgel, kusjuures aastane kasvumäär on 10–50 protsenti. Need arvud ületavad kaugelt SKP kasvumäärasid ja näitavad tugevat usku territooriumi kaitsmisse ja rahu säilitamisse.

Rahvusvahelised toetusmeetmed

Rahvusvaheline üldsus on Ukrainale välja töötanud ulatuslikud toetusmeetmed. Lisaks otsesele rahalisele ja sõjalisele abile on loodud uuenduslikke rahastamismehhanisme. ERA laenumehhanism kasutab Ukraina kaitse ja ülesehituse rahastamiseks Venemaa külmutatud varadest saadud tulu.

Konkreetsed plaanid ülesehitustöödeks on juba välja töötatud. Ukraina hindab kogumaksumuseks 14 aasta jooksul üle 850 miljardi euro. Rahastamine toimub kahe fondi kaudu: Kiievi hallatavast Ukraina fondist, kuhu kuulub üle 460 miljardi euro konfiskeeritud Venemaa varadest, ja teisest fondist, kuhu kuulub ligi 400 miljardit eurot erainvesteeringutest.

Euroopa on toetuse pakkumisel võtnud juhtrolli. Saksamaa, Prantsusmaa, Itaalia ja Poola on koos Euroopa Komisjoni ja Euroopa Investeerimispangaga käivitanud Ukraina ülesehitamise Euroopa lipulaevafondi. 220 miljoni euro suuruse algkapitaliga fondi eesmärk on mobiliseerida 2026. aastaks umbes 500 miljonit eurot.

Ukraina majandusväljavaated

Ka Ukraina lühiajalised prognoosid on ettevaatlikud. 2025. aastaks prognoositakse majanduskasvu vaid umbes 2 protsenti võrreldes eelmise aastaga. Viini Rahvusvaheliste Majandusuuringute Instituut ennustab isegi majandusväljavaadete edasist halvenemist, peamiselt kriitilise infrastruktuuri hävimise ja süveneva tööjõupuuduse tõttu.

Isegi optimistlike eelduste kohaselt on reaalne SKP 2025. aastal tõenäoliselt umbes 20 protsenti madalam kui sõjaeelne 2021. aasta tase. Parima stsenaariumi kohaselt on oodata sõjaeelsele tasemele naasmist 2033. aastaks. Üldiselt eeldatakse, et Ukraina majandus jääb 2026. aastal reaalselt 17 protsenti alla sõjaeelsele tasemele.

Pikaajalised mõjud on aga veelgi tõsisemad. Demograafiline kriis kujundab Ukrainat aastakümneid. Rahvaarv on vähenenud 51,9 miljonilt aastal 1991 ligikaudu 37,6 miljonile aastal 2023. Ainult valitsuse kontrolli all olevat territooriumi arvestades on rahvaarv veelgi väiksem, 32,6 miljonit.


Rekonstrueerimine kui võimalus

Vaatamata tohututele väljakutsetele pakub Ukraina kavandatud ülesehitus ka võimalusi jätkusuutlikuks majandusarenguks. Ülesehituskontseptsioonid tuginevad suuresti taastuvenergiale ja rohelistele tehnoloogiatele. Linnad, nagu näiteks Sumõ oblastis asuv Trostyanets, püüavad saada rohelisteks eeskujulikeks linnadeks ja viia oma energiavarustus täielikult üle taastuvatele allikatele.

Ukrainal on suur potentsiaal tootmisvõimsuste lokaliseerimiseks rohelistes väärtusahelates, nagu päikeseenergia, tuuleenergia ja akutehnoloogia. Kodumaiste toorainete, oskustööjõu ja ELi nõudluse kombinatsioon võiks aidata kaasa majanduse elavdamisele ja integreerumisele Euroopa tarneahelatesse.

Euroopa Rekonstruktsiooni- ja Arengupank avalikustas Ukrainas taastuvenergia riskide vähendamise rahastu, mille eesmärk on kaitsta investoreid Ukraina elektrituru hinnakõikumiste eest. Sellised instrumendid on üliolulised erainvesteeringute kaasamiseks rekonstrueerimisse.
https://xpert.digital/et/soja-majanduslik-moju/
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16739
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Ukraina majandus ja sõda

Postitus Postitas Fucs »

Kes hakkab tööle? Ukraina ettevõtted kaotavad noori mehi
Lilia Rzheutskaya
12. september 2025

Tööandjad väidavad, et pärast seda, kui 18–22-aastastel meestel lubati välismaale reisida, hakkasid paljud neist Ukrainas töölt lahkuma. Nad kardavad, et riigis tekib tööjõupuudus.

Ukraina tööandjad on mures noorte massilise väljarände pärast pärast seda, kui 18–22-aastastel meestel lubati sõjaseisukorra ajal välismaale reisida. Niipea kui piiriületusluba jõustus, hakkasid noored Ukrainas töölt lahkuma, arvatavasti välismaale reisimiseks, väidavad ettevõtete esindajad. Noored mehed lahkuvad töölt üha sagedamini.

„Me seisame juba silmitsi tõsise tööjõupuudusega. 18–22-aastaste meeste emigratsioonimäärus on viinud noorte väljavooluni 14 majandussektorist. Ettevõtted otsivad lahendust, meelitades ligi välismaiseid töötajaid Indiast ja Bangladeshist. Me ei saa sellest üksi üle – inimestest on katastroofiline puudus,“ märgib Dmitri Degtyar, värbamisspetsialiste ühendava kogukonna HRD-club kaasasutaja.

Seda trendi märgati esmakordselt teenindus- ja jaemüügisektoris. Supermarketite kett Selpo teatas DW-le, et neil töötab praegu umbes 3000 inimest vanuses 18–22. Kolm protsenti neist on hiljuti töölt lahkunud. „Pärast selles vanuserühmas meeste jaoks ajakohastatud piiriületusprotseduure oleme mures koondamiste olulise suurenemise pärast,“ teatas ettevõtte pressiteenistus.

Restoranifirma „Holding of Emotions !FEST“ on samuti viimase kahe nädala jooksul kogenud massilisi töötajate koondamisi, sealhulgas 18–22-aastaste noorte koondamisi. Töötajate väljavoolu ei peeta aga veel kriitiliseks. „Need on peamiselt kokad, kelnerid ja mõned baarmenid. Meil ​​töötab nendel ametikohtadel 1400 inimest, kellest 200 on 18–22-aastased noored mehed. Neist 200-st on meie juurest lahkunud 22 noormeest,“ ütles restoraniettevõtte PR-direktor Taras Maselko DW-le.

Ta lükkab ümber laialt levinud arvamuse, et koondamiste peamine põhjus on madal palk, märkides, et palgad on ettevõttesiseselt konkurentsivõimelised. Maselko sõnul on peamiseks liikumapanevaks teguriks seadusandlikud muudatused, mis on avanud noortele ukse emigreerumiseks. „Meil on olnud juhtumeid, kus paarid lahkuvad riigist – 18–22-aastased mehed koos oma naistega. See tähendab, et ka meie naistöötajad on samal põhjusel lahkunud,“ ütleb ta. Maselko usub, et selles vanuses noored langetavad suurema tõenäosusega otsuseid töökoha või elukoha vahetamise kohta, mis mõjutab ka töötajate voolavust.

Lahkumise peamine põhjus on turvalisus.

Vasyl Voskoboinyk, Ukraina Rahvusvaheliste Tööhõive Ettevõtete Assotsiatsiooni president ja vabaühenduse „Migratsioonipoliitika Büroo“ juht, usub, et Ukraina rände peamine põhjus ei ole majanduslikud tegurid, vaid turvalisus, mistõttu tööandjad seisavad jätkuvalt silmitsi töötajate väljavooluga.

„Ukrainast massilise väljarände peamine põhjus on sõda ning hirm oma elu ja lähedaste tervise pärast. Kui seisad silmitsi valikuga riigist lahkuda ja mitte mobiliseeruda või jääda kõrge palgaga, aga mobiliseeruda, siis valid suure tõenäosusega riigist lahkumise,“ märgib ekspert.

Vasyl Voskoboinyk nimetab noorte piiriületuse lubamist õigeks, kuid hilinenud otsuseks. Ta usub, et see oleks tulnud teha sõja alguses, arvestades, et mobilisatsiooniiga on 25 aastat. „Piiride sulgemine 18-aastastele tekitas kahtlusi, et mobilisatsiooniiga võidakse langetada, mis ajendas vanemaid oma lapsi veelgi varem, 15–17-aastaselt evakueerima. Suletud piiride tagajärgi tunneme veel pikka aega, isegi pärast sõda,“ rõhutab Voskoboinyk.

Ekspert: Järelduste tegemiseks on veel vara

Eksperdi sõnul on 18–22-aastaste noorte välismaale reisimise lubamisest möödunud liiga vähe aega, et teha järeldusi selle otsuse katastroofiliste või vastupidi positiivsete tagajärgede kohta. Ta juhib tähelepanu sellele, et riikliku piiriteenistuse andmed Ukrainast lahkunud 18–22-aastaste noorte arvu kohta pole veel kättesaadavad. Samuti puuduvad valitsuse statistikast ja tööturuasutustest täpsed andmed selle kohta, kui palju noori on kõigist Ukraina ettevõtetest lahkunud.

Lisaks ei ole Haridus- ja Teadusministeerium esitanud mingit teavet akadeemilise puhkuse võtnud ja välismaale reisinud üliõpilaste arvu kohta. „Minu arvates pole see midagi muud kui paanika, mida aktiivselt õhutatakse. Sellise teabe laialdane levitamine võib noorte seas luua mulje, et nende väljasõiduluba võidakse tühistada, mis omakorda võib neid ajendada lahkuma, et seda võimalust ära kasutada,“ hoiatab ekspert.

Voskoboiniku sõnul suurendavad kõik katsed eelmainitud luba vaidlustada või tühistada ainult rändemelementi ja õõnestavad usaldust valitsuse vastu. Ekspert juhib tähelepanu sellele, et inimeste riigis hoidmiseks on vaja luua atraktiivsed elamis-, õppimis- ja töötingimused, mitte halduspiiranguid.

https://www.dw.com/ru/a-kto-budet-rabot ... a-73967727
Kui palju mehi on Ukrainast lahkunud: 2025. aasta andmed
Autor: Oleksandr Kulish
12. oktoober 2025

Ulatuslik ränne: miks mehed lahkuvad Ukrainast parema elu otsinguil

Ukraina maadel möllav sõda uhub nagu raevukas jõgi piire ja sunnib tuhandeid mehi neid ületama turvalisuse ja stabiilsuse otsinguil. Need inimvood ei ole pelgalt numbrid aruannetes, vaid elavad lood, täis ärevust ja lootust. Alates täiemahulise sissetungi algusest 2022. aastal on Ukrainast lahkunud mitu miljonit inimest ja mehed moodustavad sellest väljarändest märkimisväärse osa, sageli piiripiirangute ja mobilisatsiooni tõttu. Aga uurime täpselt, kui palju mehi on riigist lahkunud, tuginedes 2025. aasta uusimale statistikale.

Ametlik statistika maalib pildi, kus meeste lahkumine ei ole kokkusattumus, vaid süsteemne trend. Näiteks 2025. aasta oktoobri seisuga lahkus Ukrainast hinnanguliselt 1,5–2 miljonit meest vanuses 18–60, vältides ajateenistust või otsides tööd välismaal. Need arvud ei ole staatilised; need pulseerivad nagu kriisis oleva riigi südamelöögid, muutudes sõltuvalt konflikti intensiivsusest ja majanduslikest teguritest. Demograaf, majandusteaduste doktor Oleksandr Gladun rõhutas, et sõda on ajendanud märkimisväärset osa elanikkonnast lahkuma, kusjuures meestest on reisikeeldude tõttu sageli saanud "nähtamatud" migrandid.

Statistiline ülevaade: numbrid, mis räägivad enda eest

Probleemi sügavuse mõistmiseks tasub süveneda üksikasjadesse. Välismaal viibivate ukrainlaste koguarv ulatub 6,8 miljonini, kellest umbes 30–40% on mehed. Need ei ole lihtsalt abstraktsed arvud; kujutlege neid mehi, sageli pereisasid või noori spetsialiste, kes ületavad piire, kandes endaga kaasas mälestuste ja unistuste pagasit. Täpsemalt öeldes, alates 2025. aasta algusest on 18–22-aastaste meeste, kellel lubati piiri ületada, lahkumine ainuüksi septembri esimestel nädalatel ületanud 40 000 inimest. See trend näitab rände kiirenemist, kus noored valivad kodu ebakindluse asemel hariduse või töö välismaal.

Laiemat pilti analüüsides näeme, et aastatel 2022 kuni aastani 2025 lahkus ligikaudu 650 000 mobiliseerimisealist meest. Need andmed näitavad lahkumise haripunkti konflikti eskaleerumise perioodidel. Näiteks 2025. aasta esimeses kvartalis vähenes reisijate arv üle piiri 5%, kuid meeste osakaal selles suurenes, kuna paljud kasutasid ära uusi lahkumisreegleid. Need arvud näitavad, kuidas sõda muudab demograafilised andmed lahinguväljaks.

Periood / Lahkuvate inimeste koguarv (miljonites) / Meeste osakaal (%)
2022–2023 / 4,5 miljonit / 25%
2024 / 1,2 miljonit / 35%
2025 (kuni oktoobrini) / 1,1 miljonit / 40%

See tabel illustreerib meeste kasvavat osakaalu rändevoogudes, kusjuures iga rida tähistab muutust. Pärast andmete analüüsimist selgub, et lahknevused arvudes tulenevad mittetäielikust registreerimisest, kuid konsensus viitab 1,8 miljonile mehele välismaal 2025. aastaks. See pole ainult statistika; Need on lood, nagu näiteks noore IT-spetsialisti lugu Kiievist, kes kolis Poola, et vältida ajateenistust ja toetada oma perekonda eemalt.

Lahkumise põhjused: sõjast majandusliku reaalsuseni

Miks lahkuvad mehed massiliselt Ukrainast? See on küsimus, mille juured peituvad sügaval sotsiaalsetes ja poliitilistes probleemides. Peamine põhjus on Venemaa täiemahuline sissetung, mis on alates 2022. aastast laastanud miljonite inimeste elu. Mehed, eriti 18–60-aastased, seisavad silmitsi mobiliseerimisega, muutes lahkumise enesesäilitamisaktiks. Kujutage ette survet: kõne kaubanduskeskusest, öised pommiplahvatused ja äkki tundub piir ainsa väljapääsuna. 25% meestest plaanib lahkuda pärast piiride taasavamist, ajendatuna hirmust oma elu pärast.

Majanduslikud tegurid lisavad õli tulle. Töötus, inflatsioon ja võimaluste nappus sunnivad paljusid otsima tööd Euroopast. Näiteks Poolas või Saksamaal leiavad Ukraina mehed tööd ehituses või IT-s, teenides mitu korda rohkem kui kodus. See pole reetmine, vaid ellujäämine; üks mu tuttav, Harkivist pärit mehaanik, kolis Tšehhi Vabariiki ja saadab nüüd raha, mis hoiab tema perekonda pinnal. Ka perekondlikud olud mängivad rolli: mehed lahkuvad, et liituda oma naiste ja lastega, kes varem evakueerusid. 63 protsenti lahkujatest on tööealised, kus ühiskonnas valitsevate soorollide tõttu on ülekaalus mehed.

Ärge unustage ka psühholoogilist aspekti. Sõja trauma ja pidev stress on nagu nähtamatu koorem õlgadel. Paljud mehed nimetavad peamiseks teguriks psühholoogilist kurnatust. See loob ahelreaktsiooni: üks lahkub, inspireerides sõpru, ja seejärel hajuvad terved kogukonnad üle maailma.

Tagajärjed Ukrainale: demograafiline lõhe ja majanduslik löök

Meeste lahkumine ei ole ainult tööjõu kaotus, vaid tõeline demograafiline ajapomm. Ukraina rahvaarv, mis oli 2022. aastal üle 41 miljoni, on 2025. aastaks langenud 33–38 miljonini. Lahkudes jätavad mehed majandusse lünki: ehitus aeglustub, IT-sektor kaotab talente ja talud jäävad hooletusse. See on nagu laev, mis kaotab tormi keskel meremehi – keegi peaks tüüri hoidma, aga käsi pole piisavalt.

Sotsiaalsed tagajärjed on veelgi sügavamad. Pered lahutatakse, lapsed kasvavad üles ilma isadeta ja ühiskond vananeb. Üle 3 miljoni ukrainlase ei pruugi naasta, kellest märkimisväärne hulk on mehed, kes asuvad alaliselt välismaale elama. See viib "ajude äravooluni", kus haritud spetsialistid ehitavad oma elu mujale, nõrgestades Ukrainat. Majanduslikult tähendab see miljardeid kaotusi: madalamad maksud, suurenenud sõltuvus abist. Kuid on ka positiivne aspekt: ​​rahaülekanded ehk koju saadetav raha ulatub igal aastal miljarditesse dollaritesse, hoides majanduse pinnal.

Kultuurilisel tasandil muudab meeste lahkumine ühiskonna struktuuri. Traditsioonilised rollid hägustuvad, naised võtavad rohkem vastutust ja kogukonnad kohanevad uute reaalsustega. See on valus, kuid muutusi toov protsess, kus Ukraina, nagu fööniks, saab tugevamana tõusta, kui ta leiab viise oma poegade tagasitoomiseks.

Soolised aspektid: miks mehed on rändepöörise keskmes

Ukraina mehed seisavad silmitsi ainulaadsete takistustega, mis muudavad nende lahkumise dramaatilisemaks. Alates 2022. aastast sõjaväeteenistusealistele meestele kehtestatud reisikeeld on loonud "meestelõksu", kus paljud pöörduvad ebaseaduslike vahendite poole. Kuid keelu leevendamisega 2025. aastal, sealhulgas 18–22-aastastele lubade andmisega, on voog suurenenud. See pole ainult poliitika; see on riskilugu, kus mehed ületavad jõgesid või peidavad end veoautodes, et saavutada vabadus.

Võrreldes naistega on mehi sagedamini motiveeritud majanduslikest kaalutlustest: nad otsivad stabiilsust, et oma peresid ülal pidada. Tuhanded on uusi reegleid ära kasutanud, kuid see tekitab ettevõtetes paanikat – jaemüüjad kaotavad töötajaid ja valitsus püüab olukorda mobiliseerimisega tasakaalustada. See on emotsionaalselt kurnav: lähedastest lahkuminek ja uue kultuuriga kohanemine on nagu langevarjuta tundmatusse hüppamine.

Tulevikuväljavaated: kas mehed naasevad koju?

Prognoosid 2026. aastaks on segased. Kui sõda jätkub, võib väljaränne ulatuda 2,5 miljoni meheni. Kuid rahu ja reformide korral on tagasipöördumine võimalik: repatrieerimisprogrammid pakuvad stiimuleid. See on nagu magnet, mis inimesi tagasi tõmbab, kuid selle tugevus sõltub stabiilsusest. Ettevõtted on juba paanikas, sest nad kaotavad töötajaid, kuid see kujutab endast innovatsioonivõimalust – naiste ligimeelitamist ja automatiseerimist.

Reaalsetes olukordades, nagu Odessa ettevõtja puhul, kes naasis pärast aastast Saksamaal viibimist, sest "tema kodumaa kutsub", näeme lootusekiirt. Lahkumine ei ole lõpp, vaid peatükk raamatus, kus Ukraina kirjutab oma vastupidavuse lugu. Kui palju mehi veel lahkub? Aeg näitab, kuid numbrid maalivad juba pildi muutustest, mis mõjutavad kõiki.
https://homester.com.ua/ru/skilky-cholo ... 2025-roku/
Doominoefekt: miks 18–22-aastaste väljaränne võib hävitada kogu Ukraina – eksperdid on tulevikust šokeeritud
11.10.2025

Tööjõukriisi tegelik ulatus: kuidas 18–22-aastaste riigist lahkumise lubamine on muutnud jaemüüki, mis vahe on Kiievil ja Lvivil ning miks see on alles algus.

Ukraina tööturg on juba tundnud 18–22-aastaste Ukraina noorte riigist lahkumise lubamise negatiivset mõju. Noored mehed loobuvad töökohtadest ja lahkuvad massiliselt.

Jaekaubandus- ja toitlustussektor kannatab kõige rohkem. On avaldatud teateid, et sajad restoranid Kiievis võivad töötajate puuduse tõttu sulgeda. TSN.ua uuris koos ekspertidega, kas see on tõsi ja millised on noorte massilise väljarände tagajärjed.

Üle 56 000 noore reisis Poolasse

Poola piirivalve andmetel sisenes 28. augusti ja 28. septembri 2025 vahel riiki üle 56 000 Ukraina kodaniku vanuses 18–22. Samal perioodil lahkus Poolast 19 200 samaealist Ukraina kodanikku.

Septembris välismaale reisinud 18–22-aastaste ukrainlaste arv kasvas augustiga võrreldes kümme korda.
Ukraina piirivalveteenistus (SBSU) väidab, et nad ei pea välismaale reisivate kodanike kohta vanuserühmapõhist statistikat.

„Poola pool on teatud aja jooksul korduvalt teatanud piiriületustest. Kui poolakad saavad seda teha, siis nad tegelikult ütlevad seda, aga meie ei pea sellist statistikat vanuserühmapõhiselt,“ ütles SBSU TSN.ua-le.

Nad märgivad, et piiriületusi toimub nii Ukrainast väljudes kui ka sinna sisenedes ning see vanuserühm kodanikke reisib mõlemas suunas.

„Kõik räägivad nüüd, et selle kategooria piiriületuste arv on suurenenud. Jah, see tõepoolest suureneb. See on tingitud asjaolust, et kuni 28. augustini ei lubatud sellel kategoorial sõjaseisukorra ajal Ukraina piiri ületada väljumiseks,“ selgitas piirivalveteenistus.

Piirivalvurid lisasid, et alates 28. augustist, mil piiriületuse eeskirjad jõustusid, on see vanuserühm piiril sagedamini viibinud, mitte ainult väljudes, vaid ka sagedamini piiri ületades Ukrainasse sisenemiseks.

„Mis puudutab selle vanuserühma kodanike väljumiskeelde, siis nende arv on umbes 60. Nende keeldude põhjused on erinevad: mõnel on aegunud pass, mõnel oli tagaotsitav isik ja mõnel puudusid sõjaväe registreerimisdokumendid,“ teatas piirivalveteenistus.

Piirivalvurid tuletavad kodanikele meelde, et piiri ületamiseks peab neil olema pass ja sõjaväe registreerimisdokument.

„Selles vanuserühmas olevatel isikutel, kes töötavad avalikus teenistuses teatud ametikohtadel, ei ole lubatud välismaale reisida. Nad saavad välismaale reisida ainult ametlikel ärireisidel. Siiski on olnud juhtumeid, kus kodanikud on üritanud Ukrainast lahkuda ilma ametlike ärireisideta,“ teatas Ukraina riiklik piirivalveteenistus.

https://tsn.ua/ru/exclusive/effekt-domi ... 30144.html
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16739
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas Fucs »

Ukraina kulutab kaitsele 31% SKP-st

Pidlasa sõnul kulutab Ukraina praegu kaitsesektorile 31% oma SKP-st – see on maailma kõrgeim näitaja. Võrdluseks, NATO riikides on kohustuslik standard 2% SKP-st, samas kui isegi sellised riigid nagu Poola ja Eesti, kes on Venemaa ohu tõttu oma kaitse-eelarvet märkimisväärselt suurendanud, kulutavad umbes 4-5%.
UKR ja Eesti kaitsekulude võrdlus alates 2009 peale Gruusia-VF sõda

Aasta / UKR % SKP/ EST % SKP
2009 / 1,0 % SKP / 1,86 %
2010 / 0,97 % SKP / 1,74 %
2011 / 0,98 % SKP / 1,75 %
2012 / 1,1 % SKP / 2 %
2013 / 1,11 % SKP / 2 %
Sõja algus Donbassis, Krimmi annekteerimine.
2014 / 1,79 % SKP / 2 %
2015 / 2,6 % SKP / 2,05 %
2016 / 2,45 % SKP / 2,4 %
2017 / 2,5 % SKP / 2,17 %
2018 / 2,7 % SKP / 2 %
2019 / 2,7 % SKP / ~2 %
2020 / 3,0 % SKP / 2 %
2021 / 2 % ... 3,2 % SKP (erinevad allikad) / 2,29 % ... 2,31 % (erinevad allikad)
Täiemahulise sõja algus
2022 / 19 % [armeele] ... 32,5 % [kogukulutused jõustruktuuridele] (erinevad allikad) / 2,14%...2,16 % (erinevad andmed)
2023 / 13,85 % [armeele] ... [18,2% kogu jõustruktuuridele sh politsei jms] (erinevad allikad) / 3,04 %
2024 / 21,6 % ... 30,2 % (erinevad allikad ja erinevad asjad on sisse loetud) / 3,32% ... 3,4 % (erinevad andmed)
2025 / 31,5 % SKP ? / 5 %?

Andmete erinevus alates täiemahulise sõja algusest 2022 tuleneb ka sellest, et Ukraina erinevate aastate (2022;2023;2024) SKP suurust tervikuna on tagantjärele korduvalt parandatud ja osad numbrid (nt 2025) on tuletatud prognoositud SKP-st.

https://ru.slovoidilo.ua/2020/12/22/inf ... nie-10-let
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1 ... 0%BD%D0%B8
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0 ... 0%BD%D1%8B
http://russian.news.cn/2015-12/03/c_134878816.htm
https://www.06277.com.ua/news/1092169/s ... nfografika
https://www.rbc.ua/ukr/news/groshi-siln ... 20941.html
https://epravda.com.ua/rus/oborona/fina ... hi-803747/
https://www.kaitseministeerium.ee/sites ... ruanne.pdf


Kuidas on kaitsekulutused pärast Ukraina iseseisvumist muutunud

Kuni 2014. aastani olid Ukraina kaitsekulutused täiesti ebapiisavad, mis viiski selleni, et riik seisis silmitsi sõja puhkemisega praktiliselt ilma lahinguvalmis vägedeta.

Pärast seda suurenesid kaitsekulutused järsult – 5%-ni SKP-st –, kuid see oli sõja kontekstis ebapiisav, isegi madala intensiivsusega sõja puhul, eriti arvestades, et armee ja muud kaitsesektorid tuli üles ehitada sisuliselt nullist.
[Fucs märkus: kaitsekulutused ei tõusnud tegelikult 5%-ni. 5% oli see suurus, mida mitu aastat järjest välja kuulutati, kui eesmärki a`la "järgmisel aastal suurenevad kaitsekulud 5%-ni SKP-st", mida aga ei saavutatud.]

2022. aastal muutus olukord taas, seekord palju dramaatilisemalt kui 2014. aastal – kaitsekulutustest sai riigi ellujäämise ja ukrainlaste kui rahvusliku eksistentsi küsimus.

Enne kui uurida, kuidas Ukraina kaitsekulutused on pärast iseseisvumist muutunud, tasub märkida, et rahuajal peetakse 2–3% SKP-st kulutusi normaalseks, et säilitada piisav kaitsevõime tase. Vähemalt on see standard, millest NATO riigid püüavad kinni pidada (mitte alati edukalt).

Seetõttu tasub Ukraina kaitsele kulutatud raha mõõta mitte absoluutarvudes, vaid protsendina SKPst.

Samuti tasub märkida, et 2–3% SKPst on piisav, välja arvatud juhul, kui riik peab sõda ja ehitab nullist üles oma armeed – sel juhul suurenevad kulud eksponentsiaalselt.

Seega tähistas Ukraina oma iseseisvust NSV Liidult päritud tohutu pärandiga: umbes miljon sõjaväelast ning tohutud varustuse ja laskemoona varud.

Näiteks oli 1991. aastal Ukrainas allesjäänud arsenalides olev laskemoon piisav, et endine Nõukogude armee NATO riikide vastu mitu aastat intensiivset võitlust vastu pidada.

Majandusliku kokkuvarisemise taustal ei tähendanud need atraktiivsed arvud aga midagi. Nendes uutes oludes hakkas Ukraina kärpima nii oma armeed kui ka kaitsekulutusi.

Mõned katsed armee taaselustamiseks tehti ainult Juštšenko ajastu alguses, kui ta püüdis seda NATO standarditele vastavaks viia, kuid Janukovõtši ajal oli see täielik katastroof.

Mis puutub kulutustesse, siis Slovo i Delo avaldas hiljuti infograafiku, mis illustreerib kaunilt Ukraina kaitsesektori arengut aastatel 1996–2023.

Seega, kui 1996. aastal olid kulutused 1,4 miljardit grivnat, siis 2023. aasta eelarves oli see 1,2 triljonit grivnat, kuid tegelikkuses ulatusid need peaaegu kahe triljonini.

Nagu graafikult näha, jäid kaitsekulutused aastatel 1996–2001 sisuliselt samaks. Siiski tuleb märkida, et 1996. aastal oli dollari vahetuskurss 1,7 grivnat, samas kui 2001. aastal see kahekordistus.

Teisisõnu, vaatamata näilisele suurenemisele kaitsekulutused tegelikult vähenesid. Seetõttu on parem neid SKP-ga siduda – see oleks täpsem.

Erinevate uuringute kohaselt on see näitaja alates 1992. aastast, mil kaitsekulutused moodustasid 2,1% SKP-st, aeglaselt, kuid pidevalt vähenenud.

2009. aastal jõudis see 1%-ni SKP-st ja püsis sellel tasemel kuni 2014. aastani, mil sõda sundis sõjandust ja kaitset ümber mõtlema.

2021. aastal moodustasid kaitsekulutused 3,2% SKP-st. Järgmine aasta, 2022, näitas aga, et idee sillutada teid armee ehitamise asemel oli vale. Stockholmi Rahvusvahelise Rahu-uuringute Instituudi (SIPRI) andmetel ulatusid Ukraina sõjalised kulutused 34%-ni SKP-st – 44 miljardi dollarini –, mis on ühe aastaga 640% kasv.
[Fucs märkus: 2022 aastal olid kulutused armeele 19 % SKP-st. 32,5 % olid kogukulutused jõustruktuuridele, SBU, politsei, piirivalve jne]

Armee vähendamine, laskemoona ja lõhkematerjali rüüstamine ja hävitamine

Lisaks nendele protsessidele vähendati ka armeed ja teisi relvastatud formeeringuid (Rahvuskaart, piirivalve, merevägi jne), samuti müüdi ja vargati "üleliigset sõjavarustust", mis saavutas haripunkti Janukovõtši ajal.

Samal ajal tuleb märkida, et vargused kaitsetööstusest algasid Kutšma ajal ja "Batyat" ei tohiks kõiges süüdistada – tema ajal jõudis see protsess lihtsalt oma loogilise lõpuni.

2013. aasta lõpuks oli Ukraina armee suurus saavutanud oma "põhja", ulatudes umbes 120 000 sõdurini, ja ajateenistus kaotati täielikult.
.
01.png
01.png (15.01 KiB) Vaadatud 796 korda
.
Samal ajal nende fantastiliste protsessidega vähenes ka relvade ja laskemoona arv.
.
02.png
02.png (14.45 KiB) Vaadatud 796 korda
.
Väga ligikaudsete hinnangute kohaselt müüdi aastatel 2005–2014 maha peaaegu 3 miljardi grivna väärtuses sõjavarustust. Need hinnad olid selgelt alahinnatud, kuna varustust müüvad ametnikud pistsid sageli tegeliku ja ametliku hinna vahe taskusse.

Selle arvu täiesti meelevaldset olemust tõestab asjaolu, et see „ülejääkvarustus” hõlmas 832 tanki, 202 lennukit, 232 helikopterit ja ligikaudu 28 500 ühikut raketi- ja suurtükiväerelvastust. Seega ei kajasta 3 miljardi suurune arv midagi, isegi arvestades dollari vahetuskurssi.

Kuid need ulatuslikud oksjonid polnud ainsad – „ülejääkvarustuse” müümise ettekäändel kaotas kaitseministeerium sadu sõjatööstuskompleksi ettevõtteid, tuhandeid hektareid maad ja seda kõike toetanud tohutu infrastruktuuri.

Näiteid on tuhandeid. Lisaks ei tohiks unustada ka arsenalides toimunud plahvatusi, mida seostati varguste varjamise katsetega. Nagu aga pärast 2022. aastat selgus, olid osa neist ka Venemaa sabotaažiaktid, mis hävitasid lõviosa meie suurtükimürskude varudest.

Mida saame teha, et seda tulevikus ära hoida?

Lahendus on siin sisuliselt sama: läbipaistvus ja avalik järelevalve. Kuigi isegi Reznikovi ajal (kes ostis mune 17 grivna eest tükk – Autor) kuulutas Kaitseministeerium välja "korruptsioonivastase osakonna taaskäivitamise" ja sinna "personali otsimise". Tegelikkuses on need vaid tühjad avaldused. Kuigi suurem osa Kaitseministeeriumi kuludest on tõepoolest salajased, pole mõtet jalgratast leiutada – NATO riikide kogemused, kuhu me väidetavalt pürime astuma, on olemas, seega tasub neid lähemalt uurida.

Lisaks ministeeriumi siseauditile on oluline viia loogilise lõpuni õiguskaitseorganite ja võib-olla kõige olulisemana kohtusüsteemi reform. Lõppude lõpuks on iga jätkusuutliku demokraatia, kuhu kuulub enamik NATO riike, alus sõltumatu kohtusüsteem ja sõltumatud õiguskaitseorganid.

Seetõttu on ilmne, et ükskõik kui palju korruptsioonivastaseid organeid kaitseministeeriumis endas ka ei loodaks, ei suuda need vargustele ja korruptsioonile usaldusväärset tõket pakkuda.

Lisaks on oluline meeles pidada, et kaitsekulutused ei piirdu ainult kaitseministeeriumiga. Korruptsioonipotentsiaal on sageli sisse ehitatud riigieelarvesse, mis planeerib riigikaitseks raha eraldamist. Seega on ainult üks lahendus: kuritegude eest karistamise vältimatus, mida saavad tagada ainult sõltumatud õiguskaitseorganid ja sõltumatu kohtusüsteem, mis Ukrainal praegu puuduvad.

https://finance.ua/goodtoknow/vydatky-na-oboronu
Kasutaja avatar
PaganHorde
Liige
Postitusi: 4506
Liitunud: 26 Jaan, 2014 9:00
Asukoht: https://1920.in/
Kontakt:

Re: Elu-olu Ukrainas (MITTE sõjategevus)

Postitus Postitas PaganHorde »

Ukraina kulutab kaitsele 31% SKP-st
Hea näide kui odav on meie praegune siht 5% !
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 9 külalist