68. leht 69-st

Nutt ja hala

Postitatud: 09 Sept, 2024 18:54
Postitas Kriku
Fucs kirjutas: 09 Sept, 2024 17:27Ma siin ükskord midagi üritasin arvutada... et kui elektri eest maksan 10 aastat null eurot siis nö teenib umbes 10 aasta pärast ka ennast kütusekulu arvestades lõpuks ära... enamvähem "praeguse" seisu ja hindadega...
Vist akf Benjy selgitas mulle vastates, et 15 aastat aku ei kesta, olenemata laadimiskordade arvust. Ma ei tea, kas 10 kestab, aga igal juhul peaks sellega arvestama.

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 09 Sept, 2024 22:16
Postitas AMvA
gorilla kirjutas: 09 Sept, 2024 18:05 Kuigi minult ei küsitud, siis meil kukkus 150€ kuus bensiinikulu 26€ peale (suvel).
Särtsu laeme nii kallilt kui võimalik, ühiskasutatavates laadimisjaamades :lol:

Sõidud on loomulikult samad.

Hoolduses peaks tulema ka korralik vahe sisse. Bensukal läks keskmiselt 350€ aastas, sellel ufol väidetavalt pole eriti midagi hooldada..

Noh, 60 euroga ähvardati :roll:
Iga kahe aasta tagant on vaja vahetada jahutus vedelik, ca 10 liitrit a 50 EUR liiter

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 09 Sept, 2024 23:18
Postitas ivo86
Fucs kirjutas: 09 Sept, 2024 18:18
ivo86 kirjutas: 09 Sept, 2024 17:53 Need ei ole ju võrreldavad autod.
Mitte ainult elekter vs bensiin, aga pmst nagu siga ja kägu ju.
Millised sõidukid peaksin siis võrdlusesse võtma, et rahalist tasuvust arvestada/prognoosida?
No sportage on siia võrdlusse valitud ju 2-rattaveoga ja lahjema varustusega. Kui oled vähe parema varustusega harjunud, siis lahjemat mudelit enam ei osta.

Kui EV6 on Gt line tx varustusega ja 4vedune, siis sarnase varustusega sportage on ju alates 39000 (diisel 41 000)?
Ja mingid vahed võivad ka siis veel sisse jääda - a'la eelsoojenduse paigaldamine diisel vms autole, maksab ~2000 juurde? Vist ei olnud seda peal seal?
Sooja autosse on IKKA väga hea talvel istuda.

Ma ei ole mingi elektrikate fänn, palun mitte valesti mõista. Aga 1 rattaveolist lahjat autot ei ole mõtet ju võrrelda hinna poolest luksusnelikuga?

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 09 Sept, 2024 23:26
Postitas AMvA
ivo86 kirjutas: 09 Sept, 2024 23:18
Fucs kirjutas: 09 Sept, 2024 18:18
ivo86 kirjutas: 09 Sept, 2024 17:53 Need ei ole ju võrreldavad autod.
Mitte ainult elekter vs bensiin, aga pmst nagu siga ja kägu ju.
Millised sõidukid peaksin siis võrdlusesse võtma, et rahalist tasuvust arvestada/prognoosida?
No sportage on siia võrdlusse valitud ju 2-rattaveoga ja lahjema varustusega. Kui oled vähe parema varustusega harjunud, siis lahjemat mudelit enam ei osta.

Kui EV6 on Gt line tx varustusega ja 4vedune, siis sarnase varustusega sportage on ju alates 39000 (diisel 41 000)?
Ja mingid vahed võivad ka siis veel sisse jääda - a'la eelsoojenduse paigaldamine diisel vms autole, maksab ~2000 juurde? Vist ei olnud seda peal seal?
Sooja autosse on IKKA väga hea talvel istuda.

Ma ei ole mingi elektrikate fänn, palun mitte valesti mõista. Aga 1 rattaveolist lahjat autot ei ole mõtet ju võrrelda hinna poolest luksusnelikuga?
Mis selles EV6 luksus on? See, et neli ratast veab ei tee veel nelikveolist autot sõiduomadused poolest.

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 09 Sept, 2024 23:36
Postitas OLAVI
Fucs kirjutas: 09 Sept, 2024 17:27 ....
KIA EV6 GT-Line TX AWD
Hind: 55 640 €
Kere: SUV
Mootor: EV Engine 77,4 kWh AWD
Varustustase: GT-Line TX

Pikkus (mm): 4695 mm
Laius (mm): 1890 mm
Kõrgus (mm): 1550 mm
Teljevahe (mm): 2900 mm
Täismass (kg): 2530 kg
Tühimass (kg): 2015-2105 kg
Piduriga haagis (kg): 1600 kg
Pidurita haagis (kg): 750 kg
Pakiruumi suurus (l): 520-1300 l
......
...või kuidas teised kaasfoorumlased tasuvust prognoosivad?
Aku maht on 77,4kWh,
MNT registris on märgitud mootori 1/2 tunni jooksul lubatav koormatav võimsus 81kW.
(umbes 1,2L turbobentsukas)

Kui sellist 4 vedulist masinat kasutada talvel (salongisoojendus), haagisega, rasketes oludes sihipäraselt (lund täis tuisanud tee, lumine mets, pori, jne.) siis võib selle masina aku tühjeneda sõidul enne 1 tunni möödumist.

Ehk kui sellise masina ostab loodusehuviline või metsamees, siis peab ta arvestama, et mitme kilomeetri kaugusele ta julgeb sellega kodust sõita, sest "teedeta maastikul" sõitmise energiakulu erineb oluliselt maanteeenergiakulust.

Täiskõrge tendiga haagisega sõites kiirusega 100km/h siledal puhtal maanteel on energiakulu liikumiseks ca 40kW ja seega maanteel ei pruugi saada jutti 2 tundigi sõita vaid tuleb planeerida paus aku laadimiseks.

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 10 Sept, 2024 0:21
Postitas mongol
AMvA kirjutas: 09 Sept, 2024 22:16 Iga kahe aasta tagant on vaja vahetada jahutus vedelik, ca 10 liitrit a 50 EUR liiter
Elektriautodest mitte midagi teades - neil on ka jahutusvedelik? Eestpoolt on nad kõik suht umbsed, poleks arvanudki, et mingi radikas on.
Ma olin aru saanud, et elektrikad on kõige hooldusvabamad asjad üldse, sh igasugu vedelkütusemasinate tavalised kulud stiilis jahutusvedelik, DOT4/5, mootoriõli jne.. See 50.-/liiter mahl peab suht vihane kraam olema sel juhul, tavalise ICE-peldiku jahutusvedelikud on kommoraha selle kõrval.

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 10 Sept, 2024 7:13
Postitas Some
Eks mõeldud on aku jahutusvedelikku, mis vahetatakse 60 tuhat km tagant. Tavahoolduse käigus iga 2a tagant vahetatakse pidurivedelik. Põhjuseks on see, et pidurivedelik seob niiskust. Ehk siis tavahooldus seisnbki pidurivedeliku ja salongiõhufiltri vahetuses. Võrdluseks, Stingeril oil hooldus iga 10 tuhande takka ja miski transmissiooniveliku eest küsiti 900EURi.
Stingeri aastamaks 860EURi, uuel 50. Liising elektrikal pisut odavam, varustus kõige parem, letihinnast sain 16k alla. Kasko 36EURi, liiklus 7EURi kuus. Rehvid Stingeril suuuuured ja laiad, eNirol 17” tavalised. Stingeri kütusekulu ei kommenteerigi… Teglt väga hea auto.
Üldiselt kulude arvestuses tavaautol maksad liisingut ja kütust, elektrikal võid kütusele kuluva osa liisinguks maksta. Eeldab kodus laadimist ja börsihinna jälgmise võimekust. Gridio ei nõua miskit riistvara ja toimetab kenasti. Viimased 500km on maksma läinud ca 2EURi.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Sept, 2024 8:31
Postitas Some
OLAVI kirjutas: 09 Sept, 2024 23:36Aku maht on 77,4kWh,
MNT registris on märgitud mootori 1/2 tunni jooksul lubatav koormatav võimsus 81kW.
(umbes 1,2L turbobentsukas)

Kui sellist 4 vedulist masinat kasutada talvel (salongisoojendus), haagisega, rasketes oludes sihipäraselt (lund täis tuisanud tee, lumine mets, pori, jne.) siis võib selle masina aku tühjeneda sõidul enne 1 tunni möödumist.

Ehk kui sellise masina ostab loodusehuviline või metsamees, siis peab ta arvestama, et mitme kilomeetri kaugusele ta julgeb sellega kodust sõita, sest "teedeta maastikul" sõitmise energiakulu erineb oluliselt maanteeenergiakulust.

Täiskõrge tendiga haagisega sõites kiirusega 100km/h siledal puhtal maanteel on energiakulu liikumiseks ca 40kW ja seega maanteel ei pruugi saada jutti 2 tundigi sõita vaid tuleb planeerida paus aku laadimiseks.
MNT ameti registrisse läheb jah millegipärast väga väike number kirja. Minu auto tehnilised andmed ütlevad võimsuseks 150kW ehk siis 201HJ aga registris on 50kW. Igatahes on see kõvasti temperamentsem kui 190HJ Outback. Ning väändemomendist elektrikal ka puudust pole.
Praeguste ilmaoludega on kulunäiajad sellised (100km kohta).
Linnas 12-14kWh, maanteel stabiilsel kiirusel 90km/h 15kWh ja kiirteel stabiilsel kiirusel 130km/h (eksperimendi mõttes) 20kWh. Ehk siis rahaliselt tasub kiiruspiirangutest kinni hoida.
Talve kulu veel ei tea, soojuspump ja akusoojendus olemas. Maanteekiirused tõmmatakse ka talvel alla, nii et jään huviga ootama reaalset kulu. Võib-olla akf mongol ja Kilo Tango omavad reaalseid kogemusi?
Käruga liikumist ei oska kommenteerida, mul pole elus ühelgi autol konksu olnud. Kui vaja midagi suurt vedada kord aastas, olen lihtsalt kaubiku võtnud.

Elektriautode grupis üks Enyaki omanik talvel kommenteeris käruga liikumist:
just teisipäeval tegin otsa Rakvere-Tallinn-Rakvere ja kui Enyaq'ga muidu on talvel kulu 22,5 kwh/100 km siis käruga 33 kwh/100km
Ehk siis iga kahe tunni tagant pooletunnine paus laadimiseks. Laadijaid on meeldivalt juurde siginenud, mul dashboard näitas kogu aeg kaugust lähima laadijani ja alati oli mõni vähemalt 10k kaugusel olemas, isegi Puru mnt-d sõites.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Sept, 2024 8:50
Postitas Kilo Tango
Some kirjutas: 10 Sept, 2024 8:31 ... ja Kilo Tango omavad reaalseid kogemusi?
...
No ma oma Leafiga maanteele ronimist üldiselt väldin. 24kWh aku ja ~83% SOH (sisuliselt jääkmahtuvus) - sellega kaugele ei purjeta. Talvel jääb suvisest ca. 150km-sest sõiduulatusest järgi ~100km. Suurte külmadega veelgi vähem. Tööl saan käidud, aga suuremaid reise ette ei võta. Aga selle järgi pole ka vajadust - selle jaoks on teine auto (teist autot on vaja niikuinii). Aku tervis on üllatavalt hästi vastu pidanud - kui auto ostetud sai aastaid tagasi järelturult oli SOH 87%. Aga ma laen ka ainult kodupistikust ja katsun laetust hoida 80% ja 30% vahel.

Soojuspumbaga on nii, et see kasutab mootori jääksoojust. Teisisõnu sõidu alguseks tasub auto seinavoolust üles soojendada. Muidu pole pumbal soojust kusagilt võtta ja salongi köetakse elektriga. Iseenesest võiks olla kütte jaoks eraldi väike kütusepaak ja ahi. Tean, et kunagi taksojuhid tegid selliseid modifikatsioone. Aga mul ei ole niikuinii plaanis selle masinaga pikki sõite teha ja seda paarikümmend lisakilomeetrit taga ei nuta.

Asi, mida ma ei osanud enne Leafi õigupoolest tahtagi, on roolisoojendus. Lausa jumalik leiutis talvel külmal ajal.

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 10 Sept, 2024 8:54
Postitas olevtoom
Some kirjutas: 10 Sept, 2024 7:13 .... Võrdluseks, Stingeril oil hooldus iga 10 tuhande takka ja miski transmissiooniveliku eest küsiti 900EURi.
Stingeri aastamaks 860EURi, uuel 50.....
No Stinger kuulub momeelest juba nende autode hulka, mida ei osteta ülalpidamiskulusid vaadates.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Sept, 2024 8:56
Postitas olevtoom
Kilo Tango kirjutas: 10 Sept, 2024 8:50 ...
Asi, mida ma ei osanud enne Leafi õigupoolest tahtagi, on roolisoojendus. Lausa jumalik leiutis talvel külmal ajal.
+1. Istmesoojendusest suurusjärk vajalikum. Istme istud tagumiku & seljga peagi soojaks, aga katsu rooliratast näppudega soojaks ajada.

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 10 Sept, 2024 9:34
Postitas _dumbuser_
mongol kirjutas: 10 Sept, 2024 0:21 Elektriautodest mitte midagi teades - neil on ka jahutusvedelik? Eestpoolt on nad kõik suht umbsed, poleks arvanudki, et mingi radikas on.
Ma olin aru saanud, et elektrikad on kõige hooldusvabamad asjad üldse, sh igasugu vedelkütusemasinate tavalised kulud stiilis jahutusvedelik, DOT4/5, mootoriõli jne.. See 50.-/liiter mahl peab suht vihane kraam olema sel juhul, tavalise ICE-peldiku jahutusvedelikud on kommoraha selle kõrval.
Miski videojupike. https://x.com/golub/status/1833372668592013546

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Sept, 2024 19:53
Postitas Sten1111
Elektriauto omanikud võiks meiega oma hoolduse arveid jagada. Katke privaatne osa kinni ja postitage siia.
10 aastat tagasi töötasin toyota esinduses ja hooldused olid igapäevased. Praegu mõtlen et kust see suur sääst hoolduskuludelt tekib? Ega hooldus pole ainult õlivahetus

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Sept, 2024 22:18
Postitas Some
Kahe aasta pärast saan näidata....
Kia global lehel kohal leidsin miskid juurdepakutavad Service Plan-id.
https://www.kia.com/au/electric-cars/ev ... plans.html
Ehk siis $2000 eest saaksin oma autot 7a hooldada.
2. The prepaid price for each eligible standard scheduled service under the program covers the cost
(including GST) of:
• labour;
• genuine parts (listed in the specific Kia service schedule in the Owner’s Manual)
• Fluids; and
• sundries,
Saab näha palju kohalik esindus individuaalsete hoolduste eest võtab.
Teslal pole üldse korralist hooldust ette nähtud, ise vaatad millal salongiühu filtrit vahetad. Aga ka Teslal oleks mõistlik siiski miski intervalliga veermik lasta läbi loksutada ja pidureid puhastada. Piduriõli soovitab Tesla vahetada iga 4a takka.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 11 Sept, 2024 9:29
Postitas logistik76
Nissan pakkus alles Leafile 800, Ariyale 1000 Eur 5 aastat hooldust , hetkel seda paketti müügil pole.
Hooldus on pidurite puhastus, salongifilter, uksetihendite silikoonimine jms pudi ja visuaalne kontroll.
Mingi aja tagant siis ka reduktori õli, pidurivedelik ja akujahutusvedelik (kui on , Leafil nt pole).