102. leht 102-st

Re: Lennuõnnetused

Postitatud: 04 Okt, 2025 18:49
Postitas pwn13
Erureamees kirjutas: 04 Okt, 2025 16:28 Muide sedasama kallutusmehhanismi aka cyclicut seletab Wiki valesti lahti, väites et see kallutab tiivikut, mitte tiivikulabasid nagu tegelikult. Õigemini tekstis on õigesti, aga illustratsioonil valesti.
nii tiiviku nurk ja kalle ja tiivikulabad on eraldi juhitavad, nagu ikka helikopteril.

Re: Lennuõnnetused

Postitatud: 05 Okt, 2025 6:08
Postitas Erureamees

Re: Lennuõnnetused

Postitatud: 05 Okt, 2025 20:52
Postitas lennumudelist
pwn13 kirjutas: 04 Okt, 2025 18:49 nii tiiviku nurk ja kalle ja tiivikulabad on eraldi juhitavad, nagu ikka helikopteril.
Tiiviku nurk on juhitav üli harvadel õhusõidukitel (näiteks vertikaalstardiga lennuk Osprey, aga mõnedel gürokopteritel tõesti on).

Tavalise kopteri piloodil mingit rootori võlli kallutamist reeglina ei ole. On järgmised asjad:

- kollektiivne labanurk (collective pitch): tõstad või langetad kaldeautomaati, säilitades selle nurka
- tsükliline labanurk (cyclic pitch): tõstad (vastaspoolel langetad) labanurka tsükli ees või taga, paremal või vasakul küljel, kallutades kaldeautomaati
- sabarootori kollektiivne labanurk: saba kaldeautomaat on lihtsustatud, seal tsüklikat pole
- ja muidugi mootorid ja sidurid ja ülekanded, niipalju kui neid on (olen ainult elektriga käivaid kopteri mudeleid õhus hoidnud, ma ei tea)

Re: Lennuõnnetused

Postitatud: 05 Okt, 2025 21:25
Postitas Kilo Tango
lennumudelist kirjutas: 05 Okt, 2025 20:52
pwn13 kirjutas: 04 Okt, 2025 18:49 nii tiiviku nurk ja kalle ja tiivikulabad on eraldi juhitavad, nagu ikka helikopteril.
Tiiviku nurk on juhitav üli harvadel õhusõidukitel (näiteks vertikaalstardiga lennuk Osprey, aga mõnedel gürokopteritel tõesti on).

...
Sellest jutust ei saanud täpselt aru. Helikopter on kontsantsete rootori pööretega sõiduvahend, mille tõstejõudu reguleeritakse tiiviku labade kohtumisnurga muutmisega. Mida mõeldakse siinkohal tiiviku nurga all jääb segaseks. Tiivikut ei kallutata mitte ühelgi tootmises oleval lennuvahendil (gürokopterit on raske lennuvahendiks nimetada - see on pigem tapariist). Ospreyl kallutatakse tegelikult tervet jõuseadet. Bell V-280 Valor hakkab teatud mööndustega kallutama tiivikut.

Usun, et räägime samast asjast lihtsalt erineva terminoloogiaga.

Re: Lennuõnnetused

Postitatud: 06 Okt, 2025 6:47
Postitas pwn13
panin natuke mööda jah, vabandust.

Re: Lennuõnnetused

Postitatud: 06 Okt, 2025 8:39
Postitas AMvA
Kilo Tango kirjutas: 05 Okt, 2025 21:25
lennumudelist kirjutas: 05 Okt, 2025 20:52
pwn13 kirjutas: 04 Okt, 2025 18:49 nii tiiviku nurk ja kalle ja tiivikulabad on eraldi juhitavad, nagu ikka helikopteril.
Tiiviku nurk on juhitav üli harvadel õhusõidukitel (näiteks vertikaalstardiga lennuk Osprey, aga mõnedel gürokopteritel tõesti on).

...
Sellest jutust ei saanud täpselt aru. Helikopter on kontsantsete rootori pööretega sõiduvahend, mille tõstejõudu reguleeritakse tiiviku labade kohtumisnurga muutmisega. Mida mõeldakse siinkohal tiiviku nurga all jääb segaseks. Tiivikut ei kallutata mitte ühelgi tootmises oleval lennuvahendil (gürokopterit on raske lennuvahendiks nimetada - see on pigem tapariist). Ospreyl kallutatakse tegelikult tervet jõuseadet. Bell V-280 Valor hakkab teatud mööndustega kallutama tiivikut.

Usun, et räägime samast asjast lihtsalt erineva terminoloogiaga.
Mõeldi tiiviku võlli kaldenurka, mitte tiiviku labade nurka

Re: Lennuõnnetused

Postitatud: 06 Okt, 2025 19:40
Postitas ruger
ruger kirjutas: 02 Okt, 2025 20:19 USA-s põrkasid ruleerimisel kokku 2 Delta Airlines'i Bombardier CRJ reisilennukit. Ühel sai tiib viga ja teisel esiosa.

EDIT 06.10.2025
Video ka
Footage captures last week’s collision involving two Delta planes at New York’s LaGuardia Airport
https://x.com/Osint613/status/1975210365714870465

Re: Lennuõnnetused

Postitatud: 07 Okt, 2025 11:09
Postitas pwn13
USAs tuli kiirabi kopter natuke järsult alla
https://x.com/nexta_tv/status/1975464695998906496