Väga tühine tõsiasi laskekauguste, koguste ja summade juurde
Eestis pole tänase päevani normaalselt toimivat mobilisatsioonisüsteemi. Ilma selleta võib neid Milaneid-Stingereid-soomukeid ostma jäädagi, ilma, et midagi sisulist sõjapidamisvõimes muutuks.
Need relvad peavad ju mehitama inimesed, kes kutsutakse tsiviilist ja kelle kohta pole pahatihti olemas MITTE MINGEID kehtivaid kontaktandmeid. Ja mille saamiseks pole midagi erilist ka ette võetud. Põhiliselt põhjusel, et pole seda "ora", mis inimesed toimetama paneb, on ju ohuhinnang, mis 10 aastat tagab meile puutumatuse, järelikult pole vaja.
Ühesõnaga:
-meil on mingid hädapärased varud/relvad
-meil on mingi n arv õpetatud inimesi, logiseva kordusõpetamise ja veel rohkem logiseva arvepidamisega
-meil on mingid kõva saladusega "kaitstud" paberid.
-meil on "süsteemist" kõrvale jäetud päris arvestatavaid tsiviilvõimekusi, millega pole praktiliselt tegeletud, kuid mille efektiivne rakendamine on täpselt samatähtis kui mobiliseerimine. Sest sõjaväe autosid kõigile pole.
Paraku nendel nelja punkti summa ei võrdu nelja punktiga, sest asjade vahel puudub tihti praktikas kontrollitud seos. Seda asendab laisk ja vastutustundetu kõhu sügamine julgeolekupildist, ohu puudumisest ja kurat teab millest.
Kui EV ei suuda läbi viia operatiivstruktuuri mobilisatsiooni vajadusel 24 tunniga, siis oleks tõesti targem luua kaks profipataljoni, anda neile head relvad ning loota ülejäänus Kõikevägevama ja NATO peale. (Ses mõttes oli Ligil isegi õigus - ainult selle vahega, et probleem peitus tema enda kontori tegematajätmistes.) Sest meie "mobilisatsioonisüsteemist" tuleb esimeste mürskude vilina saatel lihtsalt x ühikut kahuriliha, mis kannavad juba esimestes kontaktides koledaid kaotusi. Paraku pole Vabadussõda, kus aega oli laialt. Sõda käib palju kiiremini ja kõik otsustatakse esimese 2-3 päevaga.
Ärge rääkide nüüd Kunnase tegematajätmisest, sest Eestis EI TEE kolonelleitnandid-majorid selliseid otsuseid. Ja neid ettepanekuid on ülespoole tehtud, kuhu on nad ka jäänud, sest
1. tihti oli tegu (riiklikus) ebasoosingus olevate isikutega (nt seesama Kunnas), kelle peamine süü seisnes selles, et nad ei muutunud karjeristidest "uue ajastu ohvitserideks", kes näevad kogu riiklikus NATO-värgis lihtsalt võimalust teha kiiret tähelendu.
2. kamin valmistus hääbuvat süsteemi kärpima ja mingi "massi kokkuajamine" polnud enam üldse moes.
Ärge rääkige ka rahapuudusest, sest brigaaditaseme harjutuse maksumus on ca 50 miljonit, millest pea poole moodustavad reservväelaste tasud (neid võib vähendada kui tõesti püha ürituse nimel lihtsalt kärpida).
See, kes vähegi tönkab sõjaväe asju, saab aru, et ilma harjutamiseta on kõik paberiteooria tühi tarkus - muidu võiks ju näiteks jaoülemaid kah kaugõppes ju õpetada. Loevad oma raamatu läbi ja oskavad. Sõjaväes on tõe kriteerium
korduv praktika.
Mis puudutab Borja märgitud pataljoni õhutõrjet (milleks idanaabri pataljonis on ÕT rühm mõnede õlaltlastavate rakettidega), siis ärge alahinnake siin Brüsseli rolli. Lihtsalt ülevalpool ei soovita, et Eestis oleks õlaltlastavad õhutõrjeraketid, mis võivad sattuda äkki valesse kohta või millel puudub tsentraalne tulejuhtimine ja oma-võõras eristamisvõimekus, mistõttu võivad liitlaste lennukid pihta saada (koos ülikardetud poliitiliste tagaärgedega). Huvitaval kombel aga NATO manuaalselt-visuaalselt mittesihitavates Sergeides ohtu ei näe 1.raske varastada 2. tabamise efektiivsus madal (viimane räägib selle "õhutõrje" lahingväärtusest selget keelt).
Ses mõttes kordan varem öeldut, et Hvostov on tegelikult pannud ülejala- riigikaitses on hoopis karjuvamaid probleeme, see laovärk on kena illustratsioon meil lokkavale saamatusele, ebatõhususele ja hea elu otsas toimuvale sihitule vegeteerimisele.
Mis puudutab A4 pidevad puru silmapuistamist sellest, kuidas sõja puhkemist piisavalt ette nähakse, siis muideks vastavad asjatundjad KV-s nii ei arva. Kuigi on olemas teatud võimekused ja neid tekib juurde, on ikkagi väga suur probleem Venemaa väga tugev võimekus liigutada suuri üksusi tempos, millega me sammu ei pea. Teine risk on poliitikute suutmatus õigel hetkel tegutseda, mistõttu peab mobiliseerimiskiirus olema veel ekstra suur (mökutatakse viimase hetkeni). Selles valguses on tegelikult Kunnase "kollijutud" täiesti adekvaatsed (kuigi vigasevõitu tausta selgitusega) - lihtsalt olemasolevale kahele brigaadile suudetakse tuua vajadusel teist samapalju juurde ja Venemaa on viimasel kümnendil teinud tõsist tööd oma võimes liigutada üle riigi oma suuri üksusi. Nii raudteel kui õhust.
Mis puudutab palju kirutud poliitikute-kõrgemate ametnike mõttemaailma, siis nende ainus tõsine infoallikas on kõrgemad riigikaitsekursused, kuhu kamin kutsub hoolikalt valitud ja neile meelepäraseid esindajaid. Ka meeldivaid ohvitsere, keda võluvad assümmeetrilised väljakutsed. Nii tekitataksegi riigi juhtkonda väärarusaamasid, kuidas meie julgeolekurisk valitseb Salangi kurus ja kuidas meie taevas terve kümnendi pilvitu on.. Selles paraku ei saa süüdistada ei Kunnast, Roosimäge ega "Väli Tommi" (ega ka muid lipsumeeste "strateegiat" mittepooldavaid mõtlemisvõimelisi inimesi). See on muide ka üks põhjustest, miks teatud mentaalsuse tõttu on kaitsekulud SKP-st alla 2, mitte aga 3 või 5%. Vaenlane on ju Salangi kurus ja meie taevas on pilvitud! Pole ju vaja rohkem!