306. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 06 Sept, 2023 15:27
Postitas Lemet
Walter2 kirjutas: 06 Sept, 2023 14:49 Ülevaataja vaatab teh.passist ja esitab oma nõuded selle järgi.
Salongipeegli olemasolu või puudumine tehasekomplektdioonis pole tehnilises passis kuskil kirjas. Ja ka VIN kood ei anna seda välja. Vähemalt on klaasivahetusfirmad alati küsinud VIN koodi või auto numbrit ja eraldi lisaks, kas sisepeegel on või mitte.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 06 Sept, 2023 15:42
Postitas OLAVI
Kilo Tango kirjutas: 05 Sept, 2023 13:08 Muide, mul poiss teeb just juhilube ja tuleb välja, et tänapäeva sõiduõpetajad õpetavad, et:
...
2. Ristmikul seistes peab olema käik sees ja siduripedaal all.

Minu jaoks on see veider. ...
... Teine on juba puhtalt sõiduohutuse teema.
Siin on vast tegu sellega, et kõigil autodel ei saa armatuuril olevast nupust Start/Stopp süsteemi välja lülitada ja sõiduinstruktori närv ei kannata välja, kui et iga päev 1000 korda käivitatakse (jahedat) mootorit.

Start/Stopp süsteemiga autode aku laadimise (pinge) algoritm erineb ka tavaautodel kasutatavast ja selline madalate pööretega "veeremine väikestel tänavatel" (kus aku laadimine praktiliselt puudub) mõjutab kindlasti aku, starteri ja mootori eluiga.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 06 Sept, 2023 16:56
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas: 06 Sept, 2023 15:42
Kilo Tango kirjutas: 05 Sept, 2023 13:08 Muide, mul poiss teeb just juhilube ja tuleb välja, et tänapäeva sõiduõpetajad õpetavad, et:
...
2. Ristmikul seistes peab olema käik sees ja siduripedaal all.

Minu jaoks on see veider. ...
... Teine on juba puhtalt sõiduohutuse teema.
Siin on vast tegu sellega, et kõigil autodel ei saa armatuuril olevast nupust Start/Stopp süsteemi välja lülitada ja sõiduinstruktori närv ei kannata välja, kui et iga päev 1000 korda käivitatakse (jahedat) mootorit.

Start/Stopp süsteemiga autode aku laadimise (pinge) algoritm erineb ka tavaautodel kasutatavast ja selline madalate pööretega "veeremine väikestel tänavatel" (kus aku laadimine praktiliselt puudub) mõjutab kindlasti aku, starteri ja mootori eluiga.
Start-stopp süsteemiga auto peatab mootori töö ka siis, kui siduripedaal on all ja kiirus langeb nullini. Mootori käivitamiseks pead siduri lahti laskma ja uuesti alla vajutama.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 06 Sept, 2023 19:33
Postitas Kilo Tango
OLAVI kirjutas: 06 Sept, 2023 15:42
Kilo Tango kirjutas: 05 Sept, 2023 13:08 Muide, mul poiss teeb just juhilube ja tuleb välja, et tänapäeva sõiduõpetajad õpetavad, et:
...
2. Ristmikul seistes peab olema käik sees ja siduripedaal all.

Minu jaoks on see veider. ...
... Teine on juba puhtalt sõiduohutuse teema.
Siin on vast tegu sellega, et kõigil autodel ei saa armatuuril olevast nupust Start/Stopp süsteemi välja lülitada ja sõiduinstruktori närv ei kannata välja, kui et iga päev 1000 korda käivitatakse (jahedat) mootorit.

Start/Stopp süsteemiga autode aku laadimise (pinge) algoritm erineb ka tavaautodel kasutatavast ja selline madalate pööretega "veeremine väikestel tänavatel" (kus aku laadimine praktiliselt puudub) mõjutab kindlasti aku, starteri ja mootori eluiga.
Ma pead ei annaks aga minu teada on see start-stop kas juhi poolt või teeninduses välja lülitatav.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 06 Sept, 2023 20:14
Postitas AMvA
Kilo Tango kirjutas: 06 Sept, 2023 19:33
OLAVI kirjutas: 06 Sept, 2023 15:42
Kilo Tango kirjutas: 05 Sept, 2023 13:08 Muide, mul poiss teeb just juhilube ja tuleb välja, et tänapäeva sõiduõpetajad õpetavad, et:
...
2. Ristmikul seistes peab olema käik sees ja siduripedaal all.

Minu jaoks on see veider. ...
... Teine on juba puhtalt sõiduohutuse teema.
Siin on vast tegu sellega, et kõigil autodel ei saa armatuuril olevast nupust Start/Stopp süsteemi välja lülitada ja sõiduinstruktori närv ei kannata välja, kui et iga päev 1000 korda käivitatakse (jahedat) mootorit.

Start/Stopp süsteemiga autode aku laadimise (pinge) algoritm erineb ka tavaautodel kasutatavast ja selline madalate pööretega "veeremine väikestel tänavatel" (kus aku laadimine praktiliselt puudub) mõjutab kindlasti aku, starteri ja mootori eluiga.
Ma pead ei annaks aga minu teada on see start-stop kas juhi poolt või teeninduses välja lülitatav.
Nupust saad välja lülitada, tarkvaraliselt mitte. Ainuke võimalus on panna hästi vilets aku, mis põhjustab auto tarkvaras korralduse see välja lülitada.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 8:34
Postitas OLAVI
AMvA kirjutas: 06 Sept, 2023 20:14
Kilo Tango kirjutas: 06 Sept, 2023 19:33
OLAVI kirjutas: 06 Sept, 2023 15:42
Siin on vast tegu sellega, et kõigil autodel ei saa armatuuril olevast nupust Start/Stopp süsteemi välja lülitada ja sõiduinstruktori närv ei kannata välja, kui et iga päev 1000 korda käivitatakse (jahedat) mootorit.

Start/Stopp süsteemiga autode aku laadimise (pinge) algoritm erineb ka tavaautodel kasutatavast ja selline madalate pööretega "veeremine väikestel tänavatel" (kus aku laadimine praktiliselt puudub) mõjutab kindlasti aku, starteri ja mootori eluiga.
Ma pead ei annaks aga minu teada on see start-stop kas juhi poolt või teeninduses välja lülitatav.
Nupust saad välja lülitada, tarkvaraliselt mitte. Ainuke võimalus on panna hästi vilets aku, mis põhjustab auto tarkvaras korralduse see välja lülitada.
Kasutaja poolt välja lülitamise võimalus sõltub konkreetsest autost.
Kui auto "Roheline märk" on sertifitseeritud nii, et Start/stopp süsteem peab olema pidevalt aktiivne, siis sellisel masinal on autotootja ette näinud, et juhil puuduks Start/stopp väljalülitamise võimalus.
Fooriga ristmikke ületades olen märkanud, et kuidas Start/stopp süsteemiga autod ristmike läbilaskevõimet vähendavad, sest nende mootor peab enne liikuma hakkamist käivituma ja käigukast lülituse sooritama.

Kuna Start/stopp süsteemiga autodel laetakse akut isegi mitmeid tunde kuni 16V pingega või ei laeta pikalt üldse akut, siis ei ole mõistlik suvalist akut paigaldada, sest kinnised akud võivad sellisel režiimil ülerõhust lõhkeda ja kapotialuse hapet täis pritsida.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 9:06
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas: 07 Sept, 2023 8:34
Kasutaja poolt välja lülitamise võimalus sõltub konkreetsest autost.
Kui auto "Roheline märk" on sertifitseeritud nii, et Start/stopp süsteem peab olema pidevalt aktiivne, siis sellisel masinal on autotootja ette näinud, et juhil puuduks Start/stopp väljalülitamise võimalus.
Fooriga ristmikke ületades olen märkanud, et kuidas Start/stopp süsteemiga autod ristmike läbilaskevõimet vähendavad, sest nende mootor peab enne liikuma hakkamist käivituma ja käigukast lülituse sooritama.

Kuna Start/stopp süsteemiga autodel laetakse akut isegi mitmeid tunde kuni 16V pingega või ei laeta pikalt üldse akut, siis ei ole mõistlik suvalist akut paigaldada, sest kinnised akud võivad sellisel režiimil ülerõhust lõhkeda ja kapotialuse hapet täis pritsida.
Pole mina ilma nuputa autot veel näinud. Kaks nädalat oli auto värvimises, siis sai igasuguste moodsate autodega sõidetud, kõigil välja lülitamise võimalus. Mõnel korral oli nupp korralikult ära peidetud, aga ei puudunud kunagi.
Start-stopp süsteem iseenesest ristmiku läbimise kiirust ei aeglusta. Manuaalil käivitub mootor hetkel kui vajutad siduri alla, automaadil sel hetkel, kui võtad jala pidurilt. Käivitamine ise käib hetkega.

Start-stopp süsteemiga autodel on ette nähtud AGM aku paigaldamine ja ainult sellise. Ja et täpsem olla siis ka nn. hooldevabadel tavalistel akudel on ventilatsiooniavad olemas, et ülerõhu korral liigne rõhk välja lasta. Seega see jutt akude plahvatamisest on BS nagu ka jutt 16V tundide pikkusest laadimisest.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 9:19
Postitas Kapten Trumm
Meil on sellised kaubikud, osad uuemad on start-stopiga ja osad vanemad mitte.
Aku on täpselt sama.

Välja lülitamiseks on armatuuris eraldi nupp (kui süsteem on), kuid selle toime kehtib järgmise süüte välja lülitamiseni. Küll aga olen kohanud paari taolist autot (proovisõidu vormis), kus vist auto vanusest tingituna see süsteem jukerdab ja mõnikord ristmikul seistes ei lülita mootorit välja. Võibolla nt kulunud pedaali aluste andurite tõttu.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 9:25
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: 07 Sept, 2023 9:19 Välja lülitamiseks on armatuuris eraldi nupp (kui süsteem on), kuid selle toime kehtib järgmise süüte välja lülitamiseni. Küll aga olen kohanud paari taolist autot (proovisõidu vormis), kus vist auto vanusest tingituna see süsteem jukerdab ja mõnikord ristmikul seistes ei lülita mootorit välja. Võibolla nt kulunud pedaali aluste andurite tõttu.
Automaatse kliimaseadmega autol alati mootori väljalülitust ei toimu, juhul kui ettenähtud salongitemperatuur on veel saavutamata.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 9:25
Postitas Kapten Trumm
Enkus kirjutas: 06 Sept, 2023 14:57 Sellisel juhul ei näe sa ka üleõla vaadates rohkem kui mitte s...i. Reaalselt näed kas läbi kõrvaloleva auto või lased "tunde" järgi.
Üldiselt pargitakse sellisel juhul auto ninaga väljasõidu suunda.
Või nagu mu eriüksuslasest sõber ütleb: "Auto pargitakse ALATI ninaga väljasõidu suunas - mitte kunagi ei tea, millal võib ümberkeeramiseks minev viis sekundit su elu päästa."...
Näeb ikka. Paremale poole vaatad läbi tagaukse akna või universaali pagasniku akna. Juhipoole pole vaja end väänata, näeb ka juhi aknast. Me just parasjagu tegeleme selle probleemiga, kuidas parkimiskohalt teele tagurdada, õpilane vaatab vaid peeglitesse. Kindel viis, et sulle taga nurgast sisse sõidetakse ja ise süüdi ka.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 9:27
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: 07 Sept, 2023 9:25
Kapten Trumm kirjutas: 07 Sept, 2023 9:19 Välja lülitamiseks on armatuuris eraldi nupp (kui süsteem on), kuid selle toime kehtib järgmise süüte välja lülitamiseni. Küll aga olen kohanud paari taolist autot (proovisõidu vormis), kus vist auto vanusest tingituna see süsteem jukerdab ja mõnikord ristmikul seistes ei lülita mootorit välja. Võibolla nt kulunud pedaali aluste andurite tõttu.
Automaatse kliimaseadmega autol alati mootori väljalülitust ei toimu, juhul kui ettenähtud salongitemperatuur on veel saavutamata.
Seal polnud case, kliima oli parasjagu rikkis :)
Kuna see süsteem töötab igasugu pedaaliandurite abil, siis ilmselt piisab ja mõnest jupsivast andurist.
Ja kuna autoks oli MINI, mille inglise elektroonika (tegelikud Pauguoti mootor) on kuulus (igasugu avariituled vilguvad pidevalt), siis pole ka suurt imestada.

Meil on autod, millel on konditsioneer, seal jääb foori taga ikka seisma. Suvel seepärast mehed sõidavad, start stop OFF peal.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 9:41
Postitas Peeter
AMvA kirjutas: 07 Sept, 2023 9:06
OLAVI kirjutas: 07 Sept, 2023 8:34
Kasutaja poolt välja lülitamise võimalus sõltub konkreetsest autost.
Kui auto "Roheline märk" on sertifitseeritud nii, et Start/stopp süsteem peab olema pidevalt aktiivne, siis sellisel masinal on autotootja ette näinud, et juhil puuduks Start/stopp väljalülitamise võimalus.
Fooriga ristmikke ületades olen märkanud, et kuidas Start/stopp süsteemiga autod ristmike läbilaskevõimet vähendavad, sest nende mootor peab enne liikuma hakkamist käivituma ja käigukast lülituse sooritama.

Kuna Start/stopp süsteemiga autodel laetakse akut isegi mitmeid tunde kuni 16V pingega või ei laeta pikalt üldse akut, siis ei ole mõistlik suvalist akut paigaldada, sest kinnised akud võivad sellisel režiimil ülerõhust lõhkeda ja kapotialuse hapet täis pritsida.
Pole mina ilma nuputa autot veel näinud. Kaks nädalat oli auto värvimises, siis sai igasuguste moodsate autodega sõidetud, kõigil välja lülitamise võimalus. Mõnel korral oli nupp korralikult ära peidetud, aga ei puudunud kunagi.
Start-stopp süsteem iseenesest ristmiku läbimise kiirust ei aeglusta. Manuaalil käivitub mootor hetkel kui vajutad siduri alla, automaadil sel hetkel, kui võtad jala pidurilt. Käivitamine ise käib hetkega.

Start-stopp süsteemiga autodel on ette nähtud AGM aku paigaldamine ja ainult sellise. Ja et täpsem olla siis ka nn. hooldevabadel tavalistel akudel on ventilatsiooniavad olemas, et ülerõhu korral liigne rõhk välja lasta. Seega see jutt akude plahvatamisest on BS nagu ka jutt 16V tundide pikkusest laadimisest.
Oled sa ise voltmeetriga kontrollinud? Kui ei ole, siis pane tester omale armatuuri, sõida ja biidi. Aku on teine, selle aku laadimise algoritm on ka teine. Koormustsüklid, järgnevad laadimised tõstetud pingega jne. Sõida ja kontrolli, ja mitte ainult üks päev, ikka natsa pikemalt. Siis tead rohkem, millest räägid. Kusjuures ma poleks üllatunud, kui sa näed vaid fakti, et selline asi toimub, aga ei leiaks kuskilt tehnilist (auto)tootja poolset infot milliste parameetrite või tingimuste täitumise alusel auto (see konkreetne mark ja mudel) ise selliseid akutsükleid toimetab, või kuidas neid peaks olema võimalik juhtida või kas on üldse juurdepääsetav ja võimalik neid välja lülitada.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 9:45
Postitas Peeter
Kapten Trumm kirjutas: 07 Sept, 2023 9:19 Meil on sellised kaubikud, osad uuemad on start-stopiga ja osad vanemad mitte.
Aku on täpselt sama.

Välja lülitamiseks on armatuuris eraldi nupp (kui süsteem on), kuid selle toime kehtib järgmise süüte välja lülitamiseni. Küll aga olen kohanud paari taolist autot (proovisõidu vormis), kus vist auto vanusest tingituna see süsteem jukerdab ja mõnikord ristmikul seistes ei lülita mootorit välja. Võibolla nt kulunud pedaali aluste andurite tõttu.
Kas mootori temperatuur, aku seisukord või mõni muu süsteemi tööle rakendumiseks ette määratud tehniline parameeter ei vasta nõuetele ja siis ECM ise ei kasuta start-stop-süsteemi. Kui parameetrid saavad vastavusse nõuetega, siis ECU ise aktiveerib uuesti start-stop-süsteemi.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 10:28
Postitas OLAVI
AMvA kirjutas: 07 Sept, 2023 9:06 ... Pole mina ilma nuputa autot veel näinud. ....
Keda peaks ühe "inimese nägemused" huvitama, sest vaevalt see inimene on kõiki autosid näinud.
(Viisakas vaikimine aitab enamasti varjata rumalust.)
AMvA kirjutas: 07 Sept, 2023 9:06 ... Start-stopp süsteemiga autodel on ette nähtud AGM aku paigaldamine ja ainult sellise. Ja et täpsem olla siis ka nn. hooldevabadel akudel on ventilatsiooniavad olemas, et ülerõhu korral liigne rõhk välja lasta. Seega see jutt akude plahvatamisest on BS nagu ka jutt 16V tundide pikkusest laadimisest.
Mootori lähedusse, kapotialusesse "sooja tsooni" ei tohiks AGM akut paigaldada ja kapoti alla võib paigaldada start/stopp süsteemiga autol ainult EFB tüüpi akusid, sest AGM akud ei ole konstrueeritud töötama kõrgendatud temperatuuriga (mootori lähedases) keskkonnas.
(Kuna paljud ei ole suutelised seda mõistma, siis kirjutataksegi lihtsalt, et "kasutage tootja poolt soovitatud akut.)

Pagasnikusse või istme alla paigaldatud AGM aku ei saa kapotialusesse hapet pritsida.

"(Ülerõhust tingitud) anuma lõhkemine" ja "plahvatamine" on erinevad mõisted ja sõna "plahvatama" kirjutasid sina.

Kui sina ei oska jagatud teadmistega midagi teha ja nimetad seda sitaks, siis võibolla on mõnele abiks aastate jooksul kogutud ja kontrollitud teadmised.

Kui hakkas tulema juba järjest teateid garantiiliste autode kapotialuste akude lõhkemisest, ühendasin akudele voltmeetrid ja juba 2 aastat olen jälginud, et mis aku pingega tegelikult toimub erinevatel sõidutsüklitel.
(Näiteks terve 2 tunni pikkuse Tallin-Tartu tee võib olla aku pinge 16,2V või 12,5V, sõltuvalt olukorrast.)

Yuasa hoiatus:
https://www.yuasa.co.uk/info/technical/ ... t-warning/

Varta selgitus Start/stopp akude kohta:
https://batteryworld.varta-automotive.c ... op-systems

Ja Varta lehelt erineva süsteemiga akude pingete/laetuse võrdlus:
Pilt

Varta akude testimise juhend:
https://batteryworld.varta-automotive.c ... y-test-car

Banner hoiatus, et AGM akut ei tohi mootoriruumi paigutada:
https://www.bannerbatterien.com/de/Batt ... tobatterie

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Sept, 2023 11:22
Postitas MeelisV
Start STOP on ikka jupi maad targem kui ainult pedaaliandurid.
Seal vaadatakse ikka ka temperatuure nii õues kui mootoris ja lisaks ka aku(de) laetust.
Kolm nädalat seisnud transiti kaubik ootas terve päeva enne kui hakkas jälle stoppama. Ehk akud vajasid taastamist. Samuti ei rakendu see ka talviti külmaga jne.