Kapten Trumm kirjutas:Lisaboonusena on need lõputud oma (ja teistele vastandlikke) huve lobivad staabid ammu avastanud võlunupud kaminas, millele vajutades on võimalik endale mammonat lasta. Seejuures ole üldse oluline, kas see, mis ostetakse, üldse pauku teeb, peaasi, et on moevooluga kooskõlas.
Selle tulemusena tekib tihti olukord, kus 4-5 ühe kitsa raha teki alla mahtujat üritavad seda tekki üksteise pealt endale tõmmata ja tulemuseks külmetavad kõik.
Millistele konkreetsetele näidetele põhineb väide, et väeliikide staapide loomine on mingi kamina salaplaan kaitseväe lõhetsamiseks ning et väeliikide inimsed käivad endale ministeeriumist mingeid privileege ja raha nuiamas? Ei Hvostov ega Trumm suuda seda väidet näidetega toetada.
Sellisel väitel oleks mingi tõepõhi all ehk siis, kui igal väeliigil oleksid oma isiklikud, ministeeriumi poolt kinnitatud arengukavad ja hankeplaanid, samuti isiklikud eelarved, mida võib koostada ja kinnitada ka peastaabi vastuseisust hoolimata. Reaaluses aga asi nii ju ei ole – on üks, terviklik kaitseväe arengukava, mille koostamisel mängib esimest viiulit peastaap, samuti üks terviklik kaitseväe eelarve, mis koostatakse peastaabi J8-s. Kuidas üldse saavad väeliigid ajada mingit oma isiklikku poliitikat, kui väeliikide ülemad on sisuliselt välja valitud kaitseväe juhataja enda poolt ja alluvad vahetult kaitseväe juhatajale? Kui väeliikide staabid on justkui mingit ministeeriumi agendid kaitseväes, siis miks pole ükski kaitseväe juhataja seni teinud ühtegi katset neid staape laiali saata või peastaabiga ühendada?
Minu arvates on tegemist Hvostovi ebakompetentse ja demagoogilise väljamõeldisega, millel, nagu paljudel Hvostovi väidetel, pole reaalse eluga midagi pistmist. Vean kihla, et kui mõni ministeeriumi ametnik või minister julgeks mainida poole sõnagagi väeliikide staapide likvideerimist, hakkaks Hvostov rääkima hoopis sellest, et seeläbi soovitakse kaitseväge kastreerida ja politiseerida, et ministeeriumil oleks kergem „lammutada“ ühteainsat peastaapi, kui kolme väeliiki jne.
Kapten Trumm kirjutas:Eesti arusaam joint-staabist on muidugi veider (kahjuks selles Hvostovi jutus kirjutamata) -piltlikult öeldes arvatakse, et selle raames tuleb ühendada kamina-KJPS teatud adminfunktsioonid, mis on kah õige, kuid pole tegelikult point. Sellesama kava vastu ka auastmetega bürokraadid ägedalt võitlevad. POINT on see, et tänapäeval edukaks sõjapidamiseks (ja selleks valmistumisel) peavad maamehed, meremehed ja õhumehed istuma sama laua taga, et operatiivselt ja parima tulemuse mõistes asi koos ära teha. Meil rebitakse selle asemel üksteise pealt kitsukest raha "tekki" ja kamin on leidnud uue nishivõimekuse - jaga ja valitse väeliike.
Seda ei ole minu teada veel keegi väitnud või arvanud, et joint-staap tekib siis, kui kamina ja peastaabi adminfunktsioonid ühendada. Tõeline joint-staap ei teki meile ka siis, kui tänasesse peastaapi toppida rohkem sinise ja musta mundriga mehi (kusjuures mere- ja õhuväelasi on täna juba omajagu peastaabis ametis, aga nad ei paista musta värvi seest eriti välja), või muuta väeliikide staabid peastaabi osakondaks.
Sõjateaduste korüfeed parandagu mind, kui ma eksin, aga mina olen aru saanud, et joint-staap on staap, kus PLANEERITAKSE JA JUHITAKSE erinevate väeliikide ühiseid OPERATSIOONE. Meie tänane joint-staap tegeleb aga eelkõige administreerimise, väljaõppe korraldamisega, arengukavade ja doktriinide koostamisega, hangete planeerimise, kogu kaitseväe personaliplaneerimisega ja muu seas loomulikult ka operatsioonide planeerimise ja juhtimisega. Seega ei teki minu arvates meil ehedat joint-staapi enne, kui ei lööda lahku igapäevast operatsioonide planeerimist ja juhtimist ning teisalt operatsioonide läbiviimiseks vajalikku administratiivset tegevust jne.
Iseenesest on see probleem natukene laiem, kui vaid staapide küsimus. Iva on selles, et meil on kahjuks endiselt probleeme sellega, et me ei suuda lahku lüüa operatiiv- ja väljaõppestruktuuri administratiivsest. Aga see on omaette teema.
Kapten Trumm kirjutas:Ehk mingi hetk peab tekkima staabimoodustis, kus on oma MaV, MV, ÕV ning KL osakonnad ning kes suudavad koordineeritult juhtida kogu mikroarmee tegevust. KL on muidugi natuke omaette teema, aga ka seal on igasugu anakronisme, mis teatud aegadel töötavad kasuks, teatud aegadel kahjuks. Need on kah põhjuseks, miks KL objektid on tänaseni nagu tuvi**** mööda linna laiali ja rahapuudusel enamik laguneb. Selle asemel, et saada üle Pätsu-aegsest nostalgiast ja rajada 2-3 maleva peale korralikud baasid-staabid-VÕk-id, üritab iga asjamees vedada tekki oma peale, mis kuivatab veelgi kokku vähesest rahast saadavat tulemust.
Selle jutuga olen ma üldiselt üsna nõus, et Eesti kaitsejõudude väiksust arvestades on meil rahuajal liiga palju erinevaid staape ja juhtimistasandeid, millel on suur isu kõrgepalgaliste ja –auastmeliste staabiohvitseride järele; samuti on KL-i juhtimisstruktuur liiga suur, anakronistlik ja dubleeriv.
Samas on siin mitmeid agasid. Jätame esialgu KL-i kõrvale ja räägime väeliikidest. Meie kaitsevägi on küll üsna väike, kuid väiksusest hoolimata on siiski selge vajadus terve rea eraldiseisvate staabifunktsioonide järele. Korduvalt on siinkohal kasutatud maja projekti paralleeli – pole vahet, kas me ehitame individuaalelamut või multimiljonäri luksusvillat – igal juhul peab hoonel olema sellised ruumid nagu köök, WC, esik, elutuba, magamistuba. Küsimus on lihtsalt nende ruumide arvus ja suuruses. Kui meie arvukaid staape (sh peastaap) lähemalt uurida, siis näeme, et ega need osakonnad ja jaoskonnad tavaliselt rohkem kui 4-5 inimesest ei koosnegi. Pentagoni või VF Kindralstaabiga, kus töötab tuhandeid vanemohvitsere ja kindraleid, seda ikka ei võrdle.
Teiseks, millist kokkuhoiu efekti annaks väeliikide staapide likvideerimine? Arvestame seda, et lihtsalt väeliikide staapide likvideerimine ja seal teeninud ohvitseride jaotamine väeosade vahele ei toimiks, kuna seejärel ei tuleks peastaap tekkiva töökoormaga enam toime. Üks variant on muuta väeliikide staabid lihtsalt peastaabi osakondadeks, muutes väeliikide staapide osakonnad vastavateks jaoskondadeks. Tulemus – kolm staapi vähem, aga staabiohvitseride arv jääb kokkuvõttes muutumatuks. Reaalne kasutegur – null.
Teine variant on jaotada väeliikide vastavad osakonnad peastaabi osakondade alla. St maa-, mere- ja õhuväe logistikaosakonnad muutuskid peastaabi J4 eraldiseisvateks jaoskondadeks. Kolm staapi vähem, peastaabi osakondade arv sama, kuid staabiohvitseride arv jääb samaks. Kasutegur – null, või isegi hullem, sest peastaabis muutub asi juba üsna segaseks, sest korraga tuleb ühel staabib hallata kolme erineva väeliigi üsnagi erinevaid logistikasüsteeme (ja kolme eraldi personalikategooriat, oma eripäradega luuresüsteeme, sidesüsteeme jne).
Ja kellele hakkaksid sellises olukorras alluma neli kaitseringkonda, brigaad, õhuseiredivisjon, lennubaas, miinilaevade divisjon, mereväebaas jne, ehk väeüksused, mis seni alluasid vastavatele väeliikide ülematele? Kas kaitseväe juhatajale? Aga tal on juba niigi liiga palju alluvaid. Nii lõppeks asi tõenäoliselt sellega, et kaitseväe juhataja või peastaabi ülema alluvusse loodaks kolm asetäitja ametikohta – asetäitja maaväe alal, asetäitja mereväe alal ja asetäitja õhuväe alal. Ühel hetkel leitaks, et nendele asetäitjatele võiksid vahetult alluda need peastaabi jaoskonnad, mis vahetult tegelevad nende väeliikide tegevuse koordineerimisega. Ja sealt olekski vaid üks samm selleni, et nimetada need asetäitjad ümber väeliikide ülemateks ning nendele alluvad jaoskonnad koondada eraldiseisvaks staabiks. Ja me oleksimegi tagasi sealsamas, kust me alustasime.
Mis puudutab Kaitseliitu, siis siin vajaks asi tõesti tõsist kokkukoondamist ja integreerimist kaitseväega. Kaitseliidul on täna oma peastaap vastavate osakondadega alates G1-st kuni G8-ni. Veel hullem, Kaitseliidul on 14 malevat (st KL-i ülemal on kokku ligi 20 otsest alluvat, ilma mingi vahelülita!) oma pisikeste staapidega. Meie väiksust arvestades ei ole see lihtsalt reaalne, et suudetaks pidevalt need osakonnad ja malevastaabid kogu kaitseväe kõrvalt ära mehitada.
Seetõttu oleks minu arvates normaalne see, kui Kaitseliit järk-järgult kaitseväega kokku sulatataks. Kohalikul tasandil säiliks Kaitseliit koos kõige sellega, mis seda vabatahtlikku organisatsiooni iseloomustab, st kaitseliitlased ei muutuks kaitseväelasteks. Aga rahulikult võiks ära ühendada nt Kaitseliidu ja kaitseväe logistikafunktsioonid – kust mujalt kui kaitseväest KL oma varustust ja logistilist tuge ikka saab? Samamoodi tuleks ühendada kaadrikaitseväelaste personaliarvestus, et tekiks reaalne rotatsioon kaitseväe ja kaitseliidu vahel, jne.
Reaalselt võiks asi toimida nii, et kohalikud Kaitseliidu malevad hakkaksid alluma kaitseväe kaitseringkonnale. Sõja korral hakatakse kaitseliidu üksuseid niikuinii juhtima kaitseringkonna poolt, seega võiksid ringkonnad juba rahu ajal koordineerida kaitseliitlaste väljaõpet, operatiivtegevust, tagada neid logistiliselt jne. Keskselt koordineeriksid Kaitseliidu arengut kaitseväe peastaabi vastavad osakonnad, ainult et peastaabi juures oleks eraldi osakond, mis tegeleks ainult väga Kaitseliidu-spetsiifiliste probleemidega, nagu näiteks Kaitseliidu eriorganisatsioonid ning kogu vabatahtlikke teenistuse eripäraga seotud küsimused. Põhimõtteliselt võiks säilida ka Kaitseliidu Peastaap eraldiseisva staabina, kuid mitmed selle tänased ülesanded võiksid olla kaitseringkondades ning kaitseväe peastaabis.