60. leht 69-st
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 09 Aug, 2023 9:28
Postitas lamba-ants
Antud juhul leiti, et kogukulu tuleb vesinikurongil
80% suurem. Kuidas täpselt sellise tulemuseni jõuti, jäi ebaselgeks. Samas artiklis kirjutatakse, et Cuxhaven — Buxtehude liinist saab esimene 100% vesinikuraudtee 15 rongiga.
Akusid plaanitaksegi laadida umbes igas jaamas pluss regeneratiivne pidurdamine. Siemensi Mireo Plus B, mida asenduseks ostetakse, sõiduulatus ühe laadimisega on 80 km. Samas vesinikurong sõidab ühe "paagitäiega" 1000 km. Ei ole päris võrreldavad suurused.
Praegu vesinikutehnoloogia surma kuulutada on vara veel. Pikas plaanis tundub raskete, ebatõhusate ja defitsiitset ressurssi nõudvate akudega sõitmine aga kah tupiktee.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 09 Aug, 2023 9:54
Postitas Gideonic
lamba-ants kirjutas: ↑09 Aug, 2023 9:28
Akusid plaanitaksegi laadida umbes igas jaamas pluss regeneratiivne pidurdamine. Siemensi Mireo Plus B, mida asenduseks ostetakse, sõiduulatus ühe laadimisega on 80 km. Samas vesinikurong sõidab ühe "paagitäiega" 1000 km. Ei ole päris võrreldavad suurused.
Ega jah, need Alam-Saksimaa liiidn oli üsnagi lühikesed otsad. Vesinikul olekski rohkem püänti pikkade sõitude puhul
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 09 Aug, 2023 10:03
Postitas Some
Kui elektri hind on negatiivne siis tasub vesiniku elektrolüüsimine ennast igal juhul ära, sõltumata mitu % raisku läheb.
Nood akurongid tunduvad tõesti veidrad. Kui iga 80km taga peavad laadima siis kaua see aega võtab? Liiklustihedus ei saa siis just ka eriti tihe olla. Või lihtsalt tõstetakse iga 80km kraanaga uus täislaetud aku asemele? Lihtsam olnuks tavalise kaablitega elektrirongi kasuks otsustada.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 09 Aug, 2023 10:19
Postitas lamba-ants
Some kirjutas: ↑09 Aug, 2023 10:03
Nood akurongid tunduvad tõesti veidrad. Kui iga 80km taga peavad laadima siis kaua see aega võtab?
Kujuta ette Tallinn — Paldiski liini, kus 47 km peale on koos lõppjaamadega 20 peatust. Akut laetakse enne igat peatust pidurdamisel, lisaks lükatakse jaamas seisu ajal vurtsu sisse nii palju kui jõuab. Tõenäoliselt saab selle 80 km läbisõiduga akuga niimoodi rahulikult kärutada edasi-tagasi terve päeva.
Täiendus: Vaatasin, et
Nagoldtalbahn, mis on üks pikemaid planeeritavatest akurongiliinidest, on 56 km pikk lõik.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 09 Aug, 2023 16:14
Postitas Madis Reivik
500tonnise rongi kineetiline energia ca 140kmh juures on 111kWh.
Arvestatav suurus, kui suudetakse kõik taaskasutada.
Linnalähirong peatuste vahel vist üle 90 ei lähe, siis on ca 40kWh. Pole kah ülemäära vähe.
Õhu ja veeretakistus - äkki 90kmh juures suurusjärgus 100kW ?
Seega tundub et võti on just pidurdusenergia salvestuses, seda on 20 sendise elektri korral iga peatuse kohta 20 euri eest. Päris kopsakas.
Kui liinivõrk on suur siis saab pidurduse ka liini tagasi anda, ilmselt on see efektiivsem kui akusse toppida.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 09 Aug, 2023 20:05
Postitas otsija86
Kokkuvõttes jah võibolla igas peatuses mingid katusele vajuvad sarved, kus vurtsu saab akude laadimiseks tuleks kokkuvõttes soodsam isegi, kui seda tervel raudteetrassil olevat elektriliinide võrku hooldada ja üleval pidada.
Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 9:23
Postitas Kriku
Tulevikus võib mõnes kauge koha asukas elektriautoga poes käia ning osta koju leiba, piima ja elektrit. Kui aku mahutab paarsada kWh (
https://auto.geenius.ee/rubriik/elektri ... ilomeetri/), hakkab mõttele elektriautost kui liikuvast akupangast juba mingi mõte tekkima. Erinevalt Õnnepalu peategelase elustiilist, kes käis seljakotiga tavalist autoakut küla raamatukogus laadimas (ehk siis sisuliselt voolu varastamas väga ebamugaval viisil).
Re: Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 10:39
Postitas OLAVI
Kriku kirjutas: ↑10 Sept, 2023 9:23
Tulevikus võib mõnes kauge koha asukas elektriautoga poes käia ning osta koju leiba, piima ja elektrit. Kui aku mahutab paarsada kWh (
https://auto.geenius.ee/rubriik/elektri ... ilomeetri/), hakkab mõttele elektriautost kui liikuvast akupangast juba mingi mõte tekkima. Erinevalt Õnnepalu peategelase elustiilist, kes käis seljakotiga tavalist autoakut küla raamatukogus laadimas (ehk siis sisuliselt voolu varastamas väga ebamugaval viisil).
Autod milledega saab "metsa elektrit" viia on meil müügil juba mõned aastad.
Näiteks Hondal on 2kW pistikupesa armatuuri all ja Hundayl pagasnikus 2kW pesa jne.
Arenev teema on see, kus auto aku oleks maja elektrisüsteemi osa ja kus kõrge elektrihinna ajal saaks autoakust maja toiteks piisavalt elektrit võtta suuremas koguses (10-20kW).
Muidugi sellise e-auto kasutatavus meie külmas talves on küsitav, mille tehnilistes andmetes on kirjutatud min kasutustemperatuuriks -15C, nagu mõnel autol on antud.
Re: Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 11:31
Postitas Tegelane5
Kriku kirjutas: ↑10 Sept, 2023 9:23
Tulevikus võib mõnes kauge koha asukas elektriautoga poes käia ning osta koju leiba, piima ja elektrit. Kui aku mahutab paarsada kWh (
https://auto.geenius.ee/rubriik/elektri ... ilomeetri/), hakkab mõttele elektriautost kui liikuvast akupangast juba mingi mõte tekkima. Erinevalt Õnnepalu peategelase elustiilist, kes käis seljakotiga tavalist autoakut küla raamatukogus laadimas (ehk siis sisuliselt voolu varastamas väga ebamugaval viisil).
Kui võtta keskmine auto aku ca 50A/h siis 50A/h*14V=700W/h ehk 0,7 kW/h
Nii et too varas tekitas raamatukogule ca 20 senti kahju

Re: Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 11:38
Postitas Kriku
OLAVI kirjutas: ↑10 Sept, 2023 10:39Arenev teema on see, kus auto aku oleks maja elektrisüsteemi osa
Jah, just seda ma pidasingi silmas "tuleviku" all.
Re: Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 12:28
Postitas Benjy
Aku amorti tasuks ka sellise elektrianumana kasutamise juures arvutada. Ei tule nii odav midagi.
Re: Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 12:42
Postitas Walter2
Kui el.auto akut hakatakse lisaks sõitmisele ka statsionaarse vooluallikana kasutama ehk lisandub veel laadimis-tühjenemistsükleid palju see tema eluiga lühendab? Odavam kui autoaku väljavahetamine (isegi kui seda saab sektsioonide kaupa teha) oleks stats.akupanka ekspluateerida.
Re: Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 12:55
Postitas Benjy
Just, statsionaarne aku saab olla odavama keemiaga ja taluda rohkem tsükleid. Autoaku peab olema kerge ja selle konstruktsioon on kallim. Lisaks veel jahutusmure, mida statsionaarsetel akudel nii hullusti pole.
Re: Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 13:46
Postitas Kriku
Nojah, aga elekter ei kasva põõsast välja ning päikesepaneelidest ei lae seda ka pooleks aastaks ette.
Kui käia näiteks kord kahe nädala tagant laadimas, siis 2000 tsükli korral kestaks aku 77 aastat. Enne lõppeb sel auto kõik muu kui aku.
Re: Siis kui kaob vool!
Postitatud: 10 Sept, 2023 14:22
Postitas Benjy
Tunduvalt varem, aku väsib ka siis kui teda ei kasutata. Lifepo4 aeglasemalt kui tavaline lipo, aga siiski. Üle 15 aasta eluiga sellele kupatusele ei annaks, elementide sisetakistus kipub kõrgeks minema ja hullem veel, et iga element ei pruugi ühtemoodi vananeda. Võib viia selleni, et akut on võimatu balanseerida.