62. leht 113-st

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 21 Okt, 2023 11:54
Postitas Fucs
Tänapäeval on harvaesinev nähtus et keegi viitsib teemasse veidigi süviti sisse minna, enamasti pannakse puusalt ja lihtsalt arvatakse.
Ma endise geodeedina 1995-2020 pidin oma tööst tulenevalt 25 aastat olema nende igasuguste "planeerimiste" sees igapäevaselt, suhtlema nendel teemadel üle eesti kõikvõimalike omavalitsustega ning kogesin ja nägin 25 aastat oma silmaga millised spetsialistid kusagil töötavad ja mida ühes või teises omavalitsuses tehakse. Ka seda, kuidas seadusandlus muutus ja arenes ning millised "uued tuuled" ja millal puhuma hakkasid. Sestap ma ei pea nullist sellesse teemasse süvitsi sisse minema. Ma tean millised kunagised tegevused milliseid probleeme hiljem ja ka täna tekitavad, ning kas üldse ja kui, siis kuidas neid tagantjärele lahendada püütakse.

Hajaasustuse "planeerimisest" ja "visioonita tulevikunägemustest" näiteks hiljem kinni pandud "erateede" teemadel (otseselt liikluse planeerimise teema väiksematel teedel), mis ikka ja jälle meil siin ja seal probleeme tekitavad ja millest saab ka pidevalt lehest lugeda, kirjutasin ma siin kunagi põgusalt ühes teises teemas.
viewtopic.php?p=513837#p513837

Teedeehitusest ja liikluse ümberkorraldamisest linnavälistel teedel kirjutasin kunagi siin
viewtopic.php?p=567446#p567446
ja siin
viewtopic.php?p=638724#p638724

*

Ja pappi tundub teedeehituses ning liikluskorralduses jagub endiselt vasakule-paremale külvata.
Nädal tagasi Jõgevale sõites jäi silma, et see uus ringristmik, kus see suur metallmotikas keset ringteed kuhjatud küngast ilutseb, on jälle üles võetud ja midagi jälle ehitatakse.

Pilt

2019 novembri lõpus, kui uus ringristmik hakkas valmis saama, kirjutas Tartu postimees:
Jõgeval Piibe maantee ja Jõgeva-Mustvee maantee ristumiskohal on valmimas uus ringristmik. Liikluse ohutumaks muutmise nimel rajatud ringil on pärast liikluse avamist aga iga nädal juhtunud mõni avarii ning maanteeameti esindaja sõnul astutakse seal ohutuse tagamiseks veel samme.
https://tartu.postimees.ee/6832033/joge ... de-loksuks
2020 juulis:
Läinud aasta lõpus sai valmis Tartu-Jõgeva-Aravete ja Jõgeva-Mustvee ringristmik, mis teisipäevast juba remonti läks. Liiklejad peavad arvestama kehtivate piirangutega....

...Ringristmiku maksumuseks kujunes läinud aastal ca 570 000 eurot. Maanteeamet otsustas Tartu-Jõgeva-Aravete ja Jõgeva-Mustvee ristmikule projekteerida ringristmiku, et vähendada Aravete poolt tulevate sõidukite liikumiskiirust ning Mustvee suunalt tanklasse liikujad saaksid ohutult tanklasse sõita. Kuidas see end aga siiani õigustanud on?

„Avariide kohta pole veel analüüsi tehtud, sest info kogumine alles käib, samas ringristmikud küll üldiselt vähendavad raskete õnnetuste hulka,“ ütles Taal.
Liiklejad on muretsenud ka ringil oleva kõrgema koha üle, mis piirab kohati nähtavust. Maanteeamet seda likvideerida ei plaani.
„Kõrgem koht ringristmikul jääb alles, et sõidukid ringristmikku suure kiirusega ei läbiks. Sellega on võimalik ohtlikke olukordi ennetada – kui kiirus on väiksem, siis on ka õnnetuste raskusaste väiksem....

https://www.vooremaa.ee/uus-mustvee-jog ... s-remonti/
Nüüd siis osaliselt jälle üles võetud see ring. :scratch:

Juba eelpool viidatud vanemate postituste juurde, kus ma nutsin, et uute ringristmike keskele kuhjatakse nähtavust piiravaid mägesid ja kohati istutatakse sinna juurde veel ka põõsaid jms leidsin nüüd ühest teisest dokumendis sellise vihje:
Standard EVS 843:2016 Linnatänavad alapeatükis 4.3 liiklusohutus, punkti 9 kohaselt ei tohi
sõidukijuhi vaatevälja risustada juhtimiseks mittevajaliku teabe ja rajatistega
(reklaam,
liikluskorraldusvahendite liigne hulk, haljastus vajalikus nähtavuspiirkonnas, kioskid jms).

https://www.tallinn.ee/et/media/428578
*

Siin viewtopic.php?p=626165#p626165 postituses viidatud ERROR planeerimises ja tee projekteerimises:
Fucs kirjutas:Samas viidatud postituses kirjutasin eelmise aasta detsembris ka järgmist:

Fucs kirjutas:Tegelikult ehitas Maanteeamet mingi "spetsialisti" koostatud projekti järgi eelmisel aastal ümber Väike-Maarja keskuse läbiva riigimaantee lõigu, kus ühelt kahe riigimaantee ristmikult on pärast seda muutunud peateele väljasõit väga ohtlikuks, kuna üks ristmiku kõrval olev parkla suudeti selliselt lahendada, et seal parkivad sõidukid panevad kinni kogu vaatevälja peateel ühest suunast liikuvate sõidukite nägemiseks. Seal on põhimõtteliselt maksimaalselt 15 meetrit see ala, kus peateel vasakult liikuv sõiduk teed andvale sõidukile nähtavaks saab. 50km/h sõitev sõiduk läbib 14 meetrit sekundis. 40km/h liikuv sõiduk 11 meetrit sekundis. Teed andval sõidukijuhil on praktiliselt 1 sekund aega oma alustatud manöövri lõpetamiseks, et mitte keerata risti ette vasakult peateel liikuvale sõidukile.

Vot sellega peaks tegelema seal :!:
...peale mida mingil ajal tekkisid "seal parkivate sõidukite" parkimiskohtadesse "piirajad", mis ei lase sõidukeid nii riigimaante lähedale parkida. Ca 1,0...1,5 meetrit on nüüd nähtav ala laiem ja vasakult peateelt liikuv sõiduk saab nähtavaks ca 35m kauguselt endise ca 15 meetri asemel.
1 sekundi reageerimisaja asemel on nüüd ca 3 sekundit aega peateele välja sõitval juhil reageerida, mis on kõva samm edasi, kuigi endiselt ohutuks liiklemiseks mitte piisav.
....on täies hiilguses uuesti tagasi, sest parklasse asfalti sisse kruvitud "parkimispiirajad" on sealt tänaseks kadunud (ma ei tea, kas välja kistud, lumelükkamisel minema lükatud vms põhjusel) ja olukord uuesti sama mis teema alguses. Algselt valesti planeeritud liiklussõlme ERROR-i lahendamisel üritatakse siis nüüd tagajärgedega võidelda selle asemel, et kohe igati läbimõeldud lahendus kohe planeerida. Noh, parkimispiirajate asemel (tagajärgedega võitlemine) ja parkla maantee äärse lõigu ümberehitamise asemel (põhjustega tegelemine) saab ju veel panna ka kiiruspiirangud nt 30km/h või veel parem 10km/h, et peateele väljasõitval vasakpööret teostaval sõidukijuhil oleks natuke rohkem kui 1 sekund aega reageerida vasakult läheneva sõiduki liikumisele.... aga kas meil tõesti pole raha ja aega mujale panna, kui lõputule planeerimisvigade tagantjärele silumisele ? Ja mis kõige peamine - mitte keegi ei vastuta.

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 21 Okt, 2023 14:49
Postitas Fucs
Vaatlesin KOV-ide kodulehti, et leida "liiklusspetsialiste" / sellega tegelevaid ametnikke-spetsialiste, kes KOV-ides igapäevaselt liikluse korraldamise ja planeerimisega tegelevad.

Tartu = 0 [Null]
On "Linnaplaneerimine, maakorraldus, ehitus ja arhitektuur", millega tegeleb abilinnapea Elo Kiivet (Kunstiakadeemia arhitektuuri magister 2009)
https://www.tartu.ee/et/kontaktid
Ja siis on "Järelvalveosakonnas" terve rida "väärteomenetlejaid" ("trahvide määrajaid") ühistransopordi- ja/või liiklusseaduse alusel.
Kõik.

Tallinn = ? olen määratlemisel raskustes... nn "liikuvusinsenere" ei leia, aga no ütleme, et 1 on (osakonna juhataja)
On olemas eraldi "Liiklusosakond".
Seal on osakonna juhataja (Tallinna Kõrgem Tehnikakool, eriala - teedeehitus), liiklusohutuse juhtivspetsialist (Tallinna Tehnikaülikool, eriala - logistika), planeeringute juhtivspetsialist (Tallinna Polütehniline Instituut, eriala - ehitusinsener) ja vanemspetsialist (Keila Õhtukeskkool, eriala - puudub).
https://www.tallinn.ee/et/telefoniraama ... lusosakond

Pärnu = 0 [Null]
On "Linnamajanduse" osakond ning selle all "Taristu- ja ehitusteenistus"
Seal on "Teede peaspetsialist" - ametikoht täitmata ja on "Liikluse peaspetsialist" (Haridustase: keskharidus; Eriala: puudub)
https://parnu.ee/omavalitsus/kontaktid- ... se-osakond#

Narva = 0 [Null]
On "Arhitektuuri- ja Linnaplaneerimise Amet" ja seal on "Planeeringute spetsialist" (haridus: [infoväli on tühi], eriala: [infoväli on tühi] aga ametijuhendis on välja toodud, et tal on "Erialane kõrgharidus" - erialaks siis arhitektuur ja/või maakorraldus... või mida iganes, igatahes mitte "liiklusspetsialist".
Ametis töötavad veel "vanemspetsialist" (TTÜ baka haldusjuhtimises) ning "peaarhitekt" (TalTech Arhitektuuri ja urbanistika akadeemia | Ehituse ja arhitektuuri instituut, arhitekt)

On ka "Linnamajandusamet" ja selle all "Kommunaal- ja ehitusosakond" ning seal on "Liikluskorralduse vanemspetsialist" (haridus: Kõrgem; Eriala: sisepõlemismootorite tootmistehnika)
https://www.narva.ee/kontaktid1/-/asset ... _count%3D3

Paide = 0 [Null]
On "Linnamajandusosakond" ja seal on "Teede peaspetsialist" (Mainori kõrgkool ärijuhtimise erialal)
AMETIKOHA PÕHIEESMÄRK
Teede, tänavate, teerajatiste ja tänavavalgustuse korrashoiu tagamine ning ehitustegevusega seonduvate registritoimingute teostamine....

...ja on "Planeeringute peaspetsialist", endine "keskkonnanõunik" (Haridus: Eesti Põllumajanduse Akadeemia; Eriala - ei tea)
https://paide.kovtp.ee/linnavara-muuk/- ... /kontaktid

Rakvere = 0 [Null]
On "Linnamajandus- ja planeerimisosakond" ja seal on "teedeinsener" (Haridus: kõrgem; Eriala: autoteede ehitus)

Tegevusvaldkond:
teede ja tänavate ning teerajatistega seotud küsimused, kaevelubade väljastamine, tänava sulgemise loa väljastamine, tänavavalgustusega seotud küsimused, liikluskorraldustööde organiseerimine.

...ja on "planeerimisspetsialist" (Haridus: rakenduslik kõrgharidus; Eriala: ettevõtlus ja ärijuhtimine)
https://rakvere.ee/linnavkoosseis

Kohtla-Järve = 0 [Null]
Seal on "ARENGU- JA MAJANDUSTEENISTUS" kus on "Transpordi peaspetsialist" (ühistranspordi korraldus; hariduse ja eriala kohta andmed puuduvad) ja on "Linnaarengu peaspetsialist" (EMTA bakalaureuseõpe Interpretatsioonipedagoogika instituudi kaugõppes keelpilli erialal; Eriala: instrumendiõpetaja)
https://www.kohtla-jarve.ee/et/kontaktid

Viljandi = 0 [Null]
On "Haldusamet" ja seal "Teedespetsialist" (Eesti Põllumajandusülikool, põllumajandusenergeetika eriala)
On ka "Arhitektuuriamet" ja selle all "PLANEERINGUTEENISTUS" ja seal on "Planeeringuspetsialist" (Maaülikooli Põllumajandus- ja keskkonnainstituut; bakalaureus 2022; Eriala: Keskkonnaplaneerimine ja maastikukujundus.) Planeeringuteenistust juhib arhitekt.

Ma rohkem ei viitsi ja pole ka vist mõtet jätkata.

Aitab küll sellest teemast nüüd :D

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 21 Okt, 2023 17:59
Postitas Some
LUGEJA KIRJUTAB | Jätke hala, Tallinna liiklus on palju ohutum kui Rakvere oma. Piirkiiruse 30 km/h peale surumine ei päästa
Olen taksojuhina töötanud nüüdseks 3 aastat. Kogemus piirdub Rakvere linna ja Lääne-Virumaaga umbes 2 aastat ja aastake Tallinna linna piirkonnaga. Liikluskultuuri erinevus on märgatav.

Ma võin teile julgelt öelda, et Tallinna liiklus on kaootiline, aga palju ohutum kui Rakvere oma. Tallinnas on negatiivse poole pealt välja tuua vaid seda, et jalgrattateed on paras nuhtlus. Kõik, kes neil liiklevad, on minu jaoks kangelased ning veidi ka adrenaliinisõltlased. Vurada tõuksidel ja ratastel autode vahel nõuab parajat keskendumist ning tähelepanelikkust. Pean tunnistama, et aukartus nende inimeste ees on suur.
Seda, et lapsed Tallinnas ilma teed kontrollimata sebrale astuks, näen harva. Meenub üks pisike neiu, kes oli ohutussaarele kahe punase vahele lõksu jäänud ja otsis tuge ja kaitset seal keskel asunud foorist.

Rakveres aga on fooriga reguleeritud ristmikke vaid neli. Kogu teeületus käib jooksvalt. Just joostes ja tihti suvaliste kohtade pealt. Kroonikeskuse ristmik on üks parimaid näiteid. Sebra asub 30 meetrit eemal, inimesed aga seisavad ja ootavad, kuni avaneb võimalus üle tee joosta.
Üks asi, mida ma olen märganud ka selle kohutavalt kiire, kaootilise ja hirmutava Tallinna liikluse juures: autojuhid on tegelikult tähelepanelikud, peavad reeglitest peaaegu kogu aeg kinni ja arvestavad üksteisega.
Tuleb meelde mingi vanem Laser, kus üritati selgeks teha, et seal tuleb kiirus 30km/h peale tõmmata, sest jube ohtlik on. Minu arust kõige lihtsam tänav nii autojuhtide kui jalakäijate jaoks, sest kõik ülekäigud ja ristmikud on fooriga. Ja fooritulest peetakse reeglina kinni.

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 21 Okt, 2023 20:54
Postitas maksipoiss
Some kirjutas: 21 Okt, 2023 17:59 . Ja fooritulest peetakse reeglina kinni.
Viimasel ajal hakkab tekkima küsimus, et kas nn. kergliiklejad ka üldse mingitest reeglitest kinni peavad pidama. Või et ongi nii et kui mõni pea laiali auto alla sõidab- jookseb, siis hakatakse kohe autode liikumist piirama?

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 21 Okt, 2023 21:11
Postitas _dumbuser_
maksipoiss kirjutas: 21 Okt, 2023 20:54
Viimasel ajal hakkab tekkima küsimus, et kas nn. kergliiklejad ka üldse mingitest reeglitest kinni peavad pidama. Või et ongi nii et kui mõni pea laiali auto alla sõidab- jookseb, siis hakatakse kohe autode liikumist piirama?
See viimane aeg on vähemalt 10 aastat juba eksisteerinud.

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 23 Okt, 2023 23:39
Postitas muhgel
https://epl.delfi.ee/artikkel/120241296 ... -ei-huvita ja siis intervjuu lõpus
"ametnikuvorstide" tehtud tähelepanek
Leedus vähenes liiklussurmade arv ühe meetme abil poole võrra
Leedus mõõdetakse lõigu läbimise keskmist kiirust u 900 km riigimaanteedel ja selleks on paigaldatud üle 130 kaamera. Pärast seda, kui hakati rakendama lõigu keskmise kiiruse automaatkontrolli, on alates 2021. aastast surmajuhtumite arv vähenenud üle poole võrra, täpsemalt 59%.

Peale selle on ilmnenud, et liiklusvoog on ühtlasem, läbilaskevõime suurem ning kütusekulu ja CO₂-heide väiksem.

Poola paigaldas esimesed lõigu keskmise kiiruse mõõtmise süsteemid 2021. aastal. Praegu kontrollitakse nii 30 lõiku. Seal on sõidukite keskmine kiirus vähenenud 22% ja liiklusvoog muutunud ühtlasemaks

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 24 Okt, 2023 10:37
Postitas ahto42
Ma ei teadnudki, et liiklust tuled planeerida turiste esiplaanile tõstes. Mitte arvestada inimestega, kes igapäev tööle ja koju sõidavad. Mitte arvestada, et kuidas nemad sujuvalt linnast läbi või mööda saavad.
Eedeni ringi ümberehitus ei ole ideaalne, aga lahendas väga palju probleeme. Enne Ihaste silda olin Sõpruse silla iga tööpäevane kasutaja. Siis oli nii, et kui töölt lahkusin kell 17, siis oli 110% kindel et hakkasin Rebase Rimi juures ummikus seisma. Kui 16:55 jehhat tegin, siis sai veel ilusti läbi.
Kui ring suuremaks ja ka ümbersõit tehti, siis ei mäletagi, et seal seisma oleks jäänud. V.a. remonttööd.
Varem käis kogu Vana-Ihaste tee liiklus läbi Neste tankla ja Eedani parkla.

Alati ei õnnestu, taheti head, aga välja tuli nii nagu alati. Ja vingujaid leiab samuti alati.

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 24 Okt, 2023 14:44
Postitas OLAVI
ahto42 kirjutas: 24 Okt, 2023 10:37 Ma ei teadnudki, et liiklust tuled planeerida turiste esiplaanile tõstes. Mitte arvestada inimestega, kes igapäev tööle ja koju sõidavad. Mitte arvestada, et kuidas nemad sujuvalt linnast läbi või mööda saavad.
....
Mitte "turiste esiplaanile tõstes" vaid liikluskorraldusvahendid peavad olema piisava informatiivsusega paigaldatud, et isegi turist saab nende abil liigeldud ja ei pea sõitma "harjumuse ja oletuse järgi".

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 24 Okt, 2023 20:33
Postitas ahto42

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 24 Okt, 2023 21:44
Postitas Runkel
Eedeni ringil olevat olnud kunagi vahva joomakoht. Seal keskel, kus vohas jõuline põõsastik. Napsumehed arvatavasti käisid keskuses napsu järel ja siis tõmbasid ringi põõsastikku arvamusfestivalile. Ju selles oli rohkem linnalegende kui asi väärt.
Küll kiidaks Ravila ja Ilmatsalu (parandus Puusepast) risti ümberehitust ringteeks. Näis kuidas avaneb uus Viljandi mnt Ravila ristmik. Nood mõlemad olid võrdõiguslike teede ristmikud. Seal tekkis sageli olukord, kus igas otsas oli pingsalt liiklust jälgiv ja toppav sohver. Toda situatsiooni ei võida alati nahaal. Keegi eespool mainis, et neid olukordi lahatakse autokoolis. Tore oleks teada, kuidas. Mina olen käitunud nii: kui ma olen liitumas viimasena ristmikule, kus teised ootamas, liigun kiirust maha võttes aeglaselt edasi, et mitte tekitada punnseisu. Kui on tekkinud ikkagi olukord, kus igas ristmiku teeotsas on peatunud auto, siis ei tuurita ja ei anna hagu, et punnseisu lõhkuda, sest mõni veel kõvem vend võib olla samuti "joonel", vaid liigun vaikselt-vaikselt edasi, kuni arvatavasti kõik osalised on seda jõudnud märgata ja juhinduvad juba minust kui liikuma läinud sõidukist. Ise vaatan samuti teiste liikumisi, kui juba läheb, siis laskem minna.

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 24 Okt, 2023 21:48
Postitas Peeter
ahto42 kirjutas: 24 Okt, 2023 10:37 Ma ei teadnudki, et liiklust tuled planeerida turiste esiplaanile tõstes. Mitte arvestada inimestega, kes igapäev tööle ja koju sõidavad. Mitte arvestada, et kuidas nemad sujuvalt linnast läbi või mööda saavad.
Milleks selline rõhuasetus? Liikluskorraldus tuleb lahendada nii, et ka mitteproffid, st pühapäevasõtjad või suvesõitjad või ka turistid või-mida-iganes-muud liiklejad saaksid liikluses hakkama. See, et keegi saavat kuskil kohas kasvõi ainult ühe silma, ühe sõrme ja ühe varbaga hakkama, ei saa olla õigustuseks hoolimatu liikluskorraldusvahendite paigaldamise puhul.

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 26 Okt, 2023 0:05
Postitas ahto42
Tsaar, Stalin ja teised sellise kategooriaga mehed saavad teed nagu tema tahab.
Praeguses eestis on teeehitus üks üüratu kompromiss. Eramaad, olemasolevad ehitised, load, kooskõlastamine ja tuhat muud asja. Selge on esee, et kõigile ei saa meeldida.
Üldiselt on liiklusmärgid ikka väljas ja kui nende järgi sõita, siis üldiselt saab hakkama.
Omasilmaga nägin, kui Audi 80 pani uue Decora ringist sirgjoones otse üle sõiduradasid eraldavate kivide Valgapoole. Sellistele ehita kuidas tahad, ikka panevad otse.
Ei taha ennast ära sõnada, aga olen siiamaani märkide, viitade, kaartide ja moodsal ajal GPS järgi igalepoole kohale jõudnud. Jah on ka mõnest ristmikust mööda pandud, aga pigem ajangi selle enda kraesse, kuna ei ole kohalike oludega tuttav.
Et nagu õnnistatud rahvus nõuab omas keeles teenindamist meil, sama ka, et liiklus oleks igal pool sama, nagu kodukülas?

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 26 Okt, 2023 1:19
Postitas Manurhin
Runkel kirjutas: 24 Okt, 2023 21:44 Eedeni ringil olevat olnud kunagi vahva joomakoht. Seal keskel, kus vohas jõuline põõsastik. Napsumehed arvatavasti käisid keskuses napsu järel ja siis tõmbasid ringi põõsastikku arvamusfestivalile.
Hea varjav põõsastik oli muidugi kah, aga mis peamine - maa all oli üle Sõpruse silla tulev soojatrass, mille juurde kaevuluukide kaudu pääses. Mõnus ja soe koht ööbimiseks-talvitumiseks neile, kel kuhugi mujale minna polnud. Lisaks ei taibanud ka suvalised purjus nolgid (kes muidu lihtsalt naljaviluks kodututele peksa tavatsesid anda) taolisse kohta tüli norima tulla. Ja ega politseigi vist väga tülitama kippunud: näha-kuulda ei ole, keegi ei kaeba...

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 31 Okt, 2023 15:47
Postitas Kapten Trumm
https://www.delfi.ee/artikkel/120243878 ... tu-suletud

Milleks kõrguse piirajad ja milleks veose gabariidid, sõidame nagu tahame ja siis laiutame käsi.

Re: Liikluse planeerimisest

Postitatud: 31 Okt, 2023 20:20
Postitas MeelisV
Oi see piirangu poom seal on superstaar.
Sai püsti olla ehk nädala. Enne seda oli pikali maas paar kolm nädalat. Enne seda oli jälle nädalat paar ehk püsti ja enne seda jälle pikali mõned nädalad jne.
Ehk seda on seal pikali sõidetud korda ehk kümme ja plus. Juba sellel suvel mitu mitu korda.

Viimane oli nüüd mingi konteiner veok aga enne seda oli kord puksiir käärtõstukiga kord veok fassaadipaneelidega ....

Üks viide uuemale asjale üks vana juhtum kah

https://www.postimees.ee/7825067/fotod- ... ee-tunneli

https://www.delfi.ee/artikkel/75089659/ ... bcde121acf


Samas teises suunas on sama piirang sama kõrgusega aga seal ei juhtu midagi. Alati ainult ühes suunas.