639. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 13:25
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: 25 Aug, 2025 13:10 See 12 eurot tuli Rootsist Volvo kesklaost tellida, polnud see kuskil riiulis. Kes selle tootja oli, täpselt aru ei saanudki. Tehasest pandud releed on muidu Hella toodang, aga nende kujundus oli vähe teistsugune. Selle hinnaga kannatab originaali küll tellida. Info Auto on üldjuhul kuulus oma varuosade juurdehindluse poolest, sestap üllatusingi.
Üldiselt lähtuvad ametlikud esindaja varuosade hinnastamisel tootjafirma juhistest.

Ma olen käinud vahest oma Volvole varuosakoode vaatamas USA diileri veebisaidil (USA-s on varuosakataloogid avalikud) ja sealased hinnad on üks ühele samad Info Auto hindadega.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 13:31
Postitas OLAVI
Kapten Trumm kirjutas: 25 Aug, 2025 12:32
Aga "välimisest ilust" on paljudel juhtudel tähtsam sisu, sest paljudel releedel on tänapäeval sees takisti või diood või veel peenem elektroonika, tagamaks koostööd relee elektroonilise juhtimisega ning kuigi uus relee võib ise töötada jäävad vead nimekirja alles (elektrikule nuputamiseks).
Antud pisireleedes pole mingit elektroonikat, kõige tavalisem kokku-lahti tüüpi relee, millle tõmbemähis on väike ja mis töötab üsna pisikese vooluga, mida seal releekarbis leiduv elektroonikaplokk mööda canbusi tuleva signaali peale annab. ....
Ega originaalosa tootjal puudub vajadus ostjale täpselt näidata, et mis selle relee sees on tegelikult, peab avama ja sisse vaatama. Osta originaalosa ja ole õnnelik.
(Täpselt sammuti nagu kinnise laagri semmeril olev number ei pruugi näidata laagri tegelikke mõõtmeid.)
Varuosatootjad, kes tahavad reklaamida, et nende kaup on samaväärne pingutavad rohkem oma kauba väärtuse tõestamisel.

See diood relees, on elektroonika poolt juhitavates releedes vajalik, et relee mähises voolu katkemisel indutseeritav pingeimpulss ei hävitaks seda releed juhtiva elektroonikamooduli väljundahelat.
Kui releed juhitakse otse lülitiga, siis dioodi olemasolu ei oma tähtsust.

Näiteks Meat-Doria näitab, et sinu antud koodiga Volvo relee asendustootes on pooliga paraleelselt diood:
https://www.autovaruosadonline.ee/meat- ... 27030.html
Pilt

(Releedes olevate dioodide polaarsusele tasub alati tähelepanu pöörata, sest osades kohtades kasutatavatel (väliselt täpselt samasugustel) releedel on pooli toite klemmid omavahel vahetatud (ka jalgade nummeratsioon erinev) ja kui sellise relee asemele teadmetusest suvaline (sahtlist leitud) valepidi ühendatud dioodiga relee panna, siis põletatakse kindlasti ära seda releed juhtiv moodul.
Relees oleva dioodi olemasolu saab hõlpsalt kontrollida kontrollambiga, andes läbi lambi pinge releemähisele vaheldumisi mõlemas suunas.
Kui ühtepidi pingega lamp süttib aga relee ei plõksu, siis on kindlasti diood sees.)

On ka sellist asja juhtunud, et "kuliibin" on müügiks(?) oma teo (odavremondi) varjamiseks vahetanud originaalrelee korpuse ära ja 12V relee asemele on tegelikult 24V relee pistetud ning sellist jama on päris tülikas (kallis) hiljem korda saada.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 15:20
Postitas ruger
orkide Ladade probleem
In the so-called russian federation, Lada Vesta is being massively recalled due to the steering wheel that... locked up while driving! AvtoVAZ admitted the mistake. The recall was prompted by viral videos showing the steering wheel on the Lada Vesta locking up on the highway at speeds of 60–70 km/h. Drivers had to urgently turn off the engine and wait a couple of minutes for the car to start working again.
https://x.com/LXSummer1/status/1959899769708437666

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 16:40
Postitas Tegelane5
OLAVI kirjutas: 25 Aug, 2025 13:31 /-----/

On ka sellist asja juhtunud, et "kuliibin" on müügiks(?) oma teo (odavremondi) varjamiseks vahetanud originaalrelee korpuse ära ja 12V relee asemele on tegelikult 24V relee pistetud ning sellist jama on päris tülikas (kallis) hiljem korda saada.
Hästi ei usu et 24V mähisega relee on tahtlikult teise korpusse aretatud. Pigem pakuks et aretamise käigus on jootmisel saltserit (või muud taolist vaske söövitavat räbustit kasutatud) ning mähise traat roostetas läbi.
Samas, igasugu leidurid on leidlikud ning vbolla on tõesti keegi taolise "nalja" ära teinud :idea: :evil: :lol:

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 17:11
Postitas OLAVI
Tegelane5 kirjutas: 25 Aug, 2025 16:40
OLAVI kirjutas: 25 Aug, 2025 13:31 /-----/

On ka sellist asja juhtunud, et "kuliibin" on müügiks(?) oma teo (odavremondi) varjamiseks vahetanud originaalrelee korpuse ära ja 12V relee asemele on tegelikult 24V relee pistetud ning sellist jama on päris tülikas (kallis) hiljem korda saada.
Hästi ei usu et 24V mähisega relee on tahtlikult teise korpusse aretatud. Pigem pakuks et aretamise käigus on jootmisel saltserit (või muud taolist vaske söövitavat räbustit kasutatud) ning mähise traat roostetas läbi.
Samas, igasugu leidurid on leidlikud ning vbolla on tõesti keegi taolise "nalja" ära teinud :idea: :evil: :lol:
Ei ole seal mingit erilist aretust vaja, kui originaalrelee kopsiku võtad maha ja surud teise sisu sisse, siis kaitsmeplokki vaadates on visuaalselt kõik releed õiged ja ainult mähist läbivat voolu mõõtes on selge, et vale relee.

Vea otsimise tegi keerulisemaks see, et kuna 12V relee rakendub 7V juures ja 24V relee 14V juures, siis enamus aega relee isegi lülitas aga pardapinge langemisel (start/stopi rakendumisel) lahutas kontaktid ja tekitas hulga erinevaid vigasid mällu, mida kohe seostada ei osatud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 17:15
Postitas Madis Reivik
Elektrooniku ja tööstusautomaatikuna PEAN SEKKUMA :)

IGA RELEE MÄHIS peab olema vastudioodiga, pohh millega seda lülitada. Vastasel juhul on häired ja ülepinged jõhkrad.
Võimalik et vanade autode skeemis seda pole kuid krt ma paneks välised dioodid kasvõi.

Vastudioodi puudumine ... ma olen selliseid "anomaaliaid" ja jamasid näinud et siga ka ei söö.

Aju ei tohiks lühise peale maha põleda (valetpidi diood). Aga ilma dioodita relee võib aju maha tappa küll, kui disainer piisavalt tark polnud ja väljunditesse vastavaid ülepingekaitsmeid ei pannud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 20:27
Postitas Tegelane5
OLAVI kirjutas: 25 Aug, 2025 17:11
Ei ole seal mingit erilist aretust vaja, kui originaalrelee kopsiku võtad maha ja surud teise sisu sisse, siis kaitsmeplokki vaadates on visuaalselt kõik releed õiged ja ainult mähist läbivat voolu mõõtes on selge, et vale relee.

Vea otsimise tegi keerulisemaks see, et kuna 12V relee rakendub 7V juures ja 24V relee 14V juures, siis enamus aega relee isegi lülitas aga pardapinge langemisel (start/stopi rakendumisel) lahutas kontaktid ja tekitas hulga erinevaid vigasid mällu, mida kohe seostada ei osatud.
Selge pilt, eeldasin et Volvol on miskid oma releed milledel tavalisest erinev klemmi asetus ning sinna asemele aretati midagi standardset.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 21:40
Postitas kaupo51
Kapten Trumm kirjutas: 25 Aug, 2025 12:00
kaupo51 kirjutas: 24 Aug, 2025 18:29 Sa võiksid panna selle relee Bosch tootekoodi siia, siis kõik teaks, milline see relee välja näeb.

Volvo originaalkood jupi pealt on 9441161, uus originaalkood 30765042
Bosch tootekood on 0986332021. Kuna sa Trumm oled kõva autoremontija, siis on sul kindlasti leping mõne kohaliku hulgimüüjaga, kes oleks müünud sulle selle Boschi relee umbes 7 euroga (kood km-ga). Kui saad veel kuhugi "kulusse kanda", siis saad käibemaksu võrra veel soodsamalt :D

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 25 Aug, 2025 22:58
Postitas Peeter
Tegelane5 kirjutas: 25 Aug, 2025 20:27
OLAVI kirjutas: 25 Aug, 2025 17:11
Ei ole seal mingit erilist aretust vaja, kui originaalrelee kopsiku võtad maha ja surud teise sisu sisse, siis kaitsmeplokki vaadates on visuaalselt kõik releed õiged ja ainult mähist läbivat voolu mõõtes on selge, et vale relee.

Vea otsimise tegi keerulisemaks see, et kuna 12V relee rakendub 7V juures ja 24V relee 14V juures, siis enamus aega relee isegi lülitas aga pardapinge langemisel (start/stopi rakendumisel) lahutas kontaktid ja tekitas hulga erinevaid vigasid mällu, mida kohe seostada ei osatud.
Selge pilt, eeldasin et Volvol on miskid oma releed milledel tavalisest erinev klemmi asetus ning sinna asemele aretati midagi standardset.
Ei ole midagi "erilist" Volvodel, standardsed releed, kasutusel mitmel margil.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 26 Aug, 2025 8:48
Postitas Kapten Trumm
Ega originaalosa tootjal puudub vajadus ostjale täpselt näidata, et mis selle relee sees on tegelikult, peab avama ja sisse vaatama. Osta originaalosa ja ole õnnelik.
(Täpselt sammuti nagu kinnise laagri semmeril olev number ei pruugi näidata laagri tegelikke mõõtmeid.)
Varuosatootjad, kes tahavad reklaamida, et nende kaup on samaväärne pingutavad rohkem oma kauba väärtuse tõestamisel.

See diood relees, on elektroonika poolt juhitavates releedes vajalik, et relee mähises voolu katkemisel indutseeritav pingeimpulss ei hävitaks seda releed juhtiva elektroonikamooduli väljundahelat.
Kui releed juhitakse otse lülitiga, siis dioodi olemasolu ei oma tähtsust.

Näiteks Meat-Doria näitab, et sinu antud koodiga Volvo relee asendustootes on pooliga paraleelselt diood:
Mul oli kogemata see vana relee laua peal (Volvo originaal, Hella toodang), kangutasin selle lahti ja ma ei suutnud seal sees mingeid dioode tuvastada. Võibolla need olidi alguses ilma ja dioodid tulid pärast. Hiljuti ostetuid pole ma lammutanud. Klemmid, mähis, kontaktid, kogu lugu.

Ei välista, et mingid dioodid on kuskil releekarbis eraldi, pole selle pilguga uurinud. Aga relee sees seda polnud tõesti.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 26 Aug, 2025 8:51
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: 25 Aug, 2025 13:25
Kapten Trumm kirjutas: 25 Aug, 2025 13:10 See 12 eurot tuli Rootsist Volvo kesklaost tellida, polnud see kuskil riiulis. Kes selle tootja oli, täpselt aru ei saanudki. Tehasest pandud releed on muidu Hella toodang, aga nende kujundus oli vähe teistsugune. Selle hinnaga kannatab originaali küll tellida. Info Auto on üldjuhul kuulus oma varuosade juurdehindluse poolest, sestap üllatusingi.
Üldiselt lähtuvad ametlikud esindaja varuosade hinnastamisel tootjafirma juhistest.

Ma olen käinud vahest oma Volvole varuosakoode vaatamas USA diileri veebisaidil (USA-s on varuosakataloogid avalikud) ja sealased hinnad on üks ühele samad Info Auto hindadega.
Olen seda pulli varemgi näinud, et B-osa on miskipärast kallim. See pole küll väga levinud, aga on ette tulnud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 26 Aug, 2025 15:23
Postitas Kapten Trumm
kaupo51 kirjutas: 25 Aug, 2025 21:40 Bosch tootekood on 0986332021. Kuna sa Trumm oled kõva autoremontija, siis on sul kindlasti leping mõne kohaliku hulgimüüjaga, kes oleks müünud sulle selle Boschi relee umbes 7 euroga (kood km-ga). Kui saad veel kuhugi "kulusse kanda", siis saad käibemaksu võrra veel soodsamalt :D
Kui sa ostad osi 2-3 tuhande eest aastas, siis ei nähta sinus mingit hulgiklienti. Mul kunagi üks hulgileping oli - sealt aga visati välja ("ostad liiga vähe").
Ostan ka mina omad jupid tavaliselt e-poodidest ja kasutatud jupid peamiselt e-bayst, meie lammutuste jupid on tavaliselt selline kõõm, et ei tasu küsitavat hinda, roostes, ära trööbatud koledasti jne. Sealt olen saanud kasutatud juppe nagu uued. Näiteks Briti ja saksa lammutusi kiidan küll. Olen isegi oma töötajaid aidanud, kui keegi on mingi jupiga jännis.

Ma ei remondi autosid elatise teenimiseks, lihtsalt liiga paljude autode ülalpidamiseks tuleb ise käed mustaks teha. :D

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 26 Aug, 2025 16:15
Postitas isakene
OLAVI kirjutas: 19 Juun, 2025 22:36 ...aga ka ühel mu oma autol on piduriketas üks kord ventileerivate ribide keskkohast pooleks läinud ja mingi 100km tuli koju sõita ilma pidurdamata.
Sain ka mina selle nähtuse oma silmaga ära näha ja tunda. Pidurdamata sõitma ei pidanud, piduripedaal hoiatas jõnksutamisega piisavalt ette.

https://www.youtube.com/shorts/_jXMcg2NiSE

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 26 Aug, 2025 16:28
Postitas sass2401
Kapten Trumm kirjutas: 26 Aug, 2025 8:48 Mul oli kogemata see vana relee laua peal (Volvo originaal, Hella toodang), kangutasin selle lahti ja ma ei suutnud seal sees mingeid dioode tuvastada. Võibolla need olidi alguses ilma ja dioodid tulid pärast. Hiljuti ostetuid pole ma lammutanud. Klemmid, mähis, kontaktid, kogu lugu.

Ei välista, et mingid dioodid on kuskil releekarbis eraldi, pole selle pilguga uurinud. Aga relee sees seda polnud tõesti.
Relee korpusel skeem ei näita dioodi. See võib olla ka releed juhtivas skeemis. https://www.ipdusa.com/Media/29373/Larg ... 441161.jpg

Vahel on mähisega paralleelselt takisti, see on ka korpusel asuvasse skeemi tähistatud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 26 Aug, 2025 16:34
Postitas OLAVI
isakene kirjutas: 26 Aug, 2025 16:15
OLAVI kirjutas: 19 Juun, 2025 22:36 ...aga ka ühel mu oma autol on piduriketas üks kord ventileerivate ribide keskkohast pooleks läinud ja mingi 100km tuli koju sõita ilma pidurdamata.
Sain ka mina selle nähtuse oma silmaga ära näha ja tunda. Pidurdamata sõitma ei pidanud, piduripedaal hoiatas jõnksutamisega piisavalt ette.

https://www.youtube.com/shorts/_jXMcg2NiSE
Siis vedas aga igaks juhuks igasugu trikke järgi teha ei maksaks. :wink:
(Mul kadus kunagi Volvol rool ära (üks hammas ainult hakkas lati hambumisse) ja Peetri kiriku juures pidin väljas esirattaid sikutama, et auto Narva mäest alla ei keeraks, kui tahtsin otse Puiesteesse sõita.)