643. leht 704-st
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 14:29
Postitas OLAVI
Fucs kirjutas: ↑03 Sept, 2025 12:18
Niisama. Poolenisti OT.
Paraku vananedes muutub ka inimese võime teatud sagedusi kuulda ja kalli ning võimeka helisüsteemi võimekusi täiel rinnal tarbida...
Inimese kõrvaga kuuldav madalaim helisagedus on 16–20 Hz ning ülemine kuulmispiir ulatub noortel 20 000 Hz-ni, kuid vanaduses võib alaneda kuni 5000 Hz-ni. Suurim kuulmisteravus on inimestel vahemikus 1000–5000 Hz, mis kattub suurel määral kõnehääles domineerivate helisageduste vahemikuga (~300–3500 Hz).
https://www.vaegkuuljad.eu/kuulmispuue/
Marvin kirjutas: ↑03 Sept, 2025 12:26
.... Kui ma tahan helipildi detaile analüüsida, siis ma muidugi kuulan kodus
kahekanalilist süsteemi, aga auto jaoks on see kindlasti täitsa pädev. ....
Marvin kirjutas: ↑03 Sept, 2025 12:29
Kõikide nende probleemide tööstuslikus mahus lahendamiseks kasutataksegi paljude kanalitega DSPsid ning kõlarid tehakse ilma passiivfiltriteta üheribalised.
Need pannakse tarkvaraliselt kokku ja tulemus võib olla väga hea - filtrid ja viitliinid suudavad teha imet

.
Kuigi inimese "kohanduva tajuga" kõrv harjub päris ruttu igasuguse heliga, siis väga paljud leiavad, et kõige puhtam/selgem stereoheli toas tekkib kahest,
ühe elemendiga lairibavaljukaga kõlarist, sest puuduvad elementide vahekaugusest ja filtritest põhjustatud faasinihked.
Kuna kvaliteetsed lairibaelemendid on kallid ja haruldased, siis enamustel tavaliselt ei õnnestugi selliseid kõlareid mitte kunagi kuulata.
Siin on üheks näiteks Jaapani
puust membraaniga lairibakõlarid, (millised on ka mul kollektsioonis):
Vene keeles tehnilised andmed:
https://woodcone.ru/product-details/aku ... sx-wd9vnt/
Jaapani JVC tehnoloogia:
https://www.victor.jp/wood/concept/?&_g ... /woodcone/
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 14:47
Postitas Marvin
OLAVI kirjutas:
Marvin kirjutas:
Kõikide nende probleemide tööstuslikus mahus lahendamiseks kasutataksegi paljude kanalitega DSPsid ning kõlarid tehakse ilma passiivfiltriteta üheribalised.
Need pannakse tarkvaraliselt kokku ja tulemus võib olla väga hea - filtrid ja viitliinid suudavad teha imet

.
Kuigi inimese "kohanduva tajuga" kõrv harjub päris ruttu igasuguse heliga, siis väga paljud leiavad, et kõige puhtam/selgem stereoheli toas tekkib kahest,
ühe elemendiga lairibavaljukaga kõlarist, sest puuduvad elementide vahekaugusest ja filtritest põhjustatud faasinihked.
Kuna kvaliteetsed lairibaelemendid on kallid ja haruldased, siis enamustel tavaliselt ei õnnestugi selliseid kõlareid mitte kunagi kuulata.
See DSPdega lahendus ongi ses mõttes elegantne, et seal saab kõik kanalid digitaalselt faasitsi sünki ajada. Ma tean, et puristile ei meeldi, aga tunnistan, et olen tõsiselt mõelnud sellele, et lõputa hädadega analoogfiltrid digitaalsetega asendada. Lairibakõlarid on samuti kodus olemas. On paljudeks asjadeks väga head ja paljudeks täitsa kõlbmatud. Mida ei ole, on hea ja kassidele ligipääsmatu kuulamistuba. Esmalt lahendan selle ära

.
Viimased audioteemalised postitused ehk liigutab näiteks Kriku mõnda paremasse kohta. Autodest on need juba kaugele triivinud.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 14:52
Postitas krossipart
OLAVI kirjutas: ↑03 Sept, 2025 14:29
Fucs kirjutas: ↑03 Sept, 2025 12:18
Niisama. Poolenisti OT.
Paraku vananedes muutub ka inimese võime teatud sagedusi kuulda ja kalli ning võimeka helisüsteemi võimekusi täiel rinnal tarbida...
Inimese kõrvaga kuuldav madalaim helisagedus on 16–20 Hz ning ülemine kuulmispiir ulatub noortel 20 000 Hz-ni, kuid vanaduses võib alaneda kuni 5000 Hz-ni. Suurim kuulmisteravus on inimestel vahemikus 1000–5000 Hz, mis kattub suurel määral kõnehääles domineerivate helisageduste vahemikuga (~300–3500 Hz).
https://www.vaegkuuljad.eu/kuulmispuue/
Marvin kirjutas: ↑03 Sept, 2025 12:26
.... Kui ma tahan helipildi detaile analüüsida, siis ma muidugi kuulan kodus
kahekanalilist süsteemi, aga auto jaoks on see kindlasti täitsa pädev. ....
Marvin kirjutas: ↑03 Sept, 2025 12:29
Kõikide nende probleemide tööstuslikus mahus lahendamiseks kasutataksegi paljude kanalitega DSPsid ning kõlarid tehakse ilma passiivfiltriteta üheribalised.
Need pannakse tarkvaraliselt kokku ja tulemus võib olla väga hea - filtrid ja viitliinid suudavad teha imet

.
Kuigi inimese "kohanduva tajuga" kõrv harjub päris ruttu igasuguse heliga, siis väga paljud leiavad, et kõige puhtam/selgem stereoheli toas tekkib kahest,
ühe elemendiga lairibavaljukaga kõlarist, sest puuduvad elementide vahekaugusest ja filtritest põhjustatud faasinihked.
Kuna kvaliteetsed lairibaelemendid on kallid ja haruldased, siis enamustel tavaliselt ei õnnestugi selliseid kõlareid mitte kunagi kuulata.
Siin on üheks näiteks Jaapani
puust membraaniga lairibakõlarid, (millised on ka mul kollektsioonis):
Vene keeles tehnilised andmed:
https://woodcone.ru/product-details/aku ... sx-wd9vnt/
Jaapani JVC tehnoloogia:
https://www.victor.jp/wood/concept/?&_g ... /woodcone/
Ma olen küll melomaan ja autod mind ei köida.. Kuidas analoogkvaliteet stereotehnika kvaliteetpuitkõlarid autosse paigaldada on ehk eraldi teema..

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 14:54
Postitas Marvin
krossipart kirjutas: ↑03 Sept, 2025 14:52
Ma olen küll melomaan ja autod mind ei köida.. Kuidas analoogkvaliteet stereotehnika kvaliteetpuitkõlarid autosse paigaldada on ehk eraldi teema..

Keeruline

.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 15:00
Postitas AMvA
Need on sul ikka väga odavad. Korralikud puust elemndid on ikka need
https://highend-electronics.com/product ... iver-ac-4x
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 15:05
Postitas AMvA
Marvin kirjutas: ↑03 Sept, 2025 14:47
See DSPdega lahendus ongi ses mõttes elegantne, et seal saab kõik kanalid digitaalselt faasitsi sünki ajada. Ma tean, et puristile ei meeldi, aga tunnistan, et olen tõsiselt mõelnud sellele, et lõputa hädadega analoogfiltrid digitaalsetega asendada. Lairibakõlarid on samuti kodus olemas. On paljudeks asjadeks väga head ja paljudeks täitsa kõlbmatud. Mida ei ole, on hea ja kassidele ligipääsmatu kuulamistuba. Esmalt lahendan selle ära

.
Viimased audioteemalised postitused ehk liigutab näiteks Kriku mõnda paremasse kohta. Autodest on need juba kaugele triivinud.
Stuudiomonitorid ongi aktiivkõlarid, kus kõik elemendid oma võimendiga
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 15:16
Postitas Marvin
AMvA kirjutas: ↑03 Sept, 2025 15:05
Stuudiomonitorid ongi aktiivkõlarid, kus kõik elemendid oma võimendiga
Jah, parema otsa asjad vist on kõik sellised.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 15:33
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas: ↑03 Sept, 2025 14:29
Kuigi inimese "kohanduva tajuga" kõrv harjub päris ruttu igasuguse heliga, siis väga paljud leiavad, et kõige puhtam/selgem stereoheli toas tekkib kahest,
ühe elemendiga lairibavaljukaga kõlarist, sest puuduvad elementide vahekaugusest ja filtritest põhjustatud faasinihked.
Kuna kvaliteetsed lairibaelemendid on kallid ja haruldased, siis enamustel tavaliselt ei õnnestugi selliseid kõlareid mitte kunagi kuulata.
Nii hull see asi ka nüüd ei ole. Ühed parimad lairibaelemendiga kõlarid on Cube Audio
https://www.cubeaudio.eu/loudspeakers.
Sõbral täitsa olemas kodus ja on tõesti superheliga
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 15:41
Postitas OLAVI
Jagasin seda, kui näidet tehnoloogiast aga kui
ainult hind oleks "korralikuse mõõdupuu", siis maailmast leiab väga palju kallemaid ja seega vist "veel korralikumaid" asju.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 03 Sept, 2025 20:44
Postitas mart2
Kui mõnda aega tagasi veel Annelinnas elasin, siis mul naabrimees tegi ise puust kaste ja vastavaid kõlarisüsteeme just nimelt autodesse paigutamiseks.
Ise tegi ja ise pani ka paika.
Kliente jagus igasse päeva!
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Sept, 2025 9:21
Postitas OLAVI
mart2 kirjutas: ↑03 Sept, 2025 20:44
Kui mõnda aega tagasi veel Annelinnas elasin, siis mul naabrimees tegi ise puust kaste ja vastavaid kõlarisüsteeme ....
Läbi aegade on väga paljud koolipoisid ise "puust kaste" teinud aga eelviidatud valjukate eripäraks on nende
puust membraan.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Sept, 2025 9:26
Postitas Kapten Trumm
Kui ma mersu ostsin, siis eelmine omanik oli hakanud ehitama "tümps machine". Alpine headunit, mingi "Radioactive" võimendi (pagassis andis sinist valgust miskipärast), jämedad kõlarijuhtmed.
Aga kõlarite ostuks jäi raha puudu või kadus huvi - et siis mersu tehase papist membraanidega kõlarite taha oli ühendatud "big power", mis mõistagi tümpsu ei teinud, vaid membraanide kärinat.
Rookisin kaks päeva seda roppust autost välja, õnneks olid originaalsed kõlarijuhtmed alles ja töötasid, et ostsin ebayst ajastukohase Blaupunkt Frankfurt kassettmaki ja minu jaoks mängib küll. Ja õnneks polnud juhtmete peitmisega väga vaeva nähtud, et sain suht lihtsalt need kätte. Kogus ee pundar vedeleb siiani garaaziriiulil. Maki keeras poiss sinnapaika, lasi seda esipaneali üles-alla (huvitav ju), kuniks see jäi kuskile poole peale kinni ja ei liikunud enam.
3-tolline roostevaba väljalase teeb palju paremaid helisid. Ikkagi väärikas noorklassik juba, et sinna selline rullnokatjuuning hästi ei passi.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Sept, 2025 9:41
Postitas Walter2
Kapten Trumm kirjutas: ↑04 Sept, 2025 9:26
3-tolline roostevaba väljalase teeb palju paremaid helisid. Ikkagi väärikas noorklassik juba, et sinna selline rullnokatjuuning hästi ei passi.
Parim
headunit mis autosse olen leidnud on see:
siiani parim mis lubab täit mõnu tunda 3-liitrisest RV väljalaskega Vortech SC VR6 -st

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Sept, 2025 9:59
Postitas OLAVI
Siin on nüüdseks
kohtulikult tõendatud autondusega seotud teema (millest olen juba aastaid tagasi kirjutanud), mis sobiks ka küberprivaatsuse alla ja mis annab kinnitust, et millisel tasemel oldi autoelektroonikas juba 10 aastat tagasi.
(ModelS sai "autopiloodi" 2014 aastal.)
Kes mäletab, et mitu aastat ka meil kehtib juba nõue, et
kõik müüdavad autod peavad olema varustatud kaughaldusseadmetega?
Taust -
2019 aasta Mais toimus avarii, milles kannatanud hagesid 243 miljoni dollariga Teslat:
https://electrek.co/2025/08/01/tesla-ts ... 9-million/
Nüüdseks on kohtulikul uurimisel leidnud tõestust, et autod (ja muud nutiseadmed), mis on pidevalt tootja pilvega ühenduses, siis see ühendus võimaldab seadme tootjatel seda erineval moel
enda huvides ära kasutada.
Uurijate poolt kolmandate osapoolte eksperte kaasates oli Tesla sunnitud tunnistama, et:
Tesla varjas avarii hetktõmmise andmeid, mille tema enda server sai minutite jooksul pärast kokkupõrget.
Umbes kolme minuti jooksul pärast avariid laadis Model S Tesla serveritesse ehk „Mothershipi“ üles „kokkupõrke hetktõmmise“ – video, CAN-siini vood, EDR-andmed jne – ja sai kinnituse.
Seejärel kustutas sõiduk oma kohaliku koopia, mille tulemusel oli Teslast ainus juurdepääs.
Politsei üritas korduvalt kokkupõrke hetktõmmisest andmeid kätte saada, kuid Tesla juhtis võimuesindajaid ja hagejaid pikale pettuse ja eksitamise teekonnale, mis kestis aastaid.
Siin on kronoloogilises järjekorras kõik, mis kohtuprotokollis sisalduvate tõendite põhjal juhtus:
Pikk artikkel:
https://electrek.co/2025/08/04/tesla-wi ... VGWbhyNQsw
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 04 Sept, 2025 10:05
Postitas AMvA
OLAVI kirjutas: ↑04 Sept, 2025 9:21
mart2 kirjutas: ↑03 Sept, 2025 20:44
Kui mõnda aega tagasi veel Annelinnas elasin, siis mul naabrimees tegi ise puust kaste ja vastavaid kõlarisüsteeme ....
Läbi aegade on väga paljud koolipoisid ise "puust kaste" teinud aga eelviidatud valjukate eripäraks on nende
puust membraan.
Samas huvitav on see, et Victor ise kasutab neid elemente suhteliselt tagasihoidlike seadmete juures?