http://newtimes.ru/magazine/issue_54/article_12.htm
Oli ainult MiG. Kuu sensatsioon- Alžiir prakeeris välja 15 vene hävitajat MiG 29SMT.Alžeeria kindralid pole rahul, et neile sokutati defektne kaup juba kasutuses olnud detailidega. Vastasseis tuli lahendada kõrgemal tasemel-Alžeeria president võeti vastu Kremlis.
See pole tavaskandaal, kõrvakiilu sai sellega Vladimir Putin isiklikult:Alžeeria tehing on vahetult seotud tema nimega
“Ja meie tankid kiired...”
Kodumaised massiinformatsioonivahendid on hakanud rääkima sõjaväeliste klannide võitlusest Alžiiris ja sealsete kindralite ärihuvidest. Palju tehakse vihjeid ka Prantsusmaa ja isiklikult Sarkozi intriigidele- nagu oleks just peale tema visiiti sellesse riiki 2007 aasta detsembris alanud ebameeldivused.Kuid Sarkozi külastas maad detsembris, MiGide vastuvõtu lõpetasid alzeerlased aga mais, ning augustis pöördus Alžiiri president läkitusega Putini poole.
“ Relvakaubandus on julm äri,” märkis The New Timesi korrespondendile endine “Rosoboronekspordi” kaastööline “ alati on vaja olla valmis nii konkurentide ootamatuteks käikudeks kui ka tellijate ootamatuteks positsioonimuutusteks, kelle kindralid ajavad alatihti segi enda ja riigi taskud, liiatigi pole ses osas araablastele võrdseid.”Ning neid riske oleks meie relvatootjad pidanud mõistma, mitte aga “ pidama tellijaid lollpeadeks, kellele võib sokutada igasugust mittekonditsioonilist kaupa põhimõttel: käib küll.” Ei käinud. Lennukiehitajad kinnitasid läbi anonüümsete allikate, et kuna nende lennukite tootmine on katkestatud, tuli kaup võtta Kaitseministeeriumi tagavaradest ning kasutada detaile, mis olid seal lebanud mäletamatutest aegadest. Kuid lennukiehituskompanii MiG ametlikult saidil on täheldatud, et “MiG 29SMT lastakse välja seerias 2004 aastast!” Veel heideti meie pressis alžiirlastele ette seda, et nad lendasid nendel masinatel...liiga palju, rohkem, kui lendavad vene õhujõudude lendurid. Kas tõesti arvasid müüjad, et alžeerlased hakkavad lendama vaid paraadidel?
Muide analoogiline teemaarendus leidis aset 2003 aastal seoses Tšehhidele riigivõla tasumise käigus tarnitavate helikopterite Mi-35-ga.Tšehhid keeldusid peale masinates avastatud kasutatud sõlmede ja agregaatide leidmist neid vastu võtmast. Tarnijatel tuli need välja vahetada. Probleeme oli ka Mig 29-ga Malaisias.
Ainuüksi “lennundus” probleemidega asi ei päädinud. Omal ajal moderniseeriti 100-miljonilise lepingu käigus Kroonlinnas Alžeeria mereväele kaks nõukogude aegadel ehitatud sõjalaeva. Aga Alžiiri jõudsid need laevad mittekomplekteerituna ning prakeeritud relvastusega. Raevunud tellija keeldus maksmast viimast 26 milj dollarit
Skandaal võib puhkeda ka ka Alžeeriale tarnitud tankide T-90SA ümber: planeeritud tarned hilinevad, aga suurtükitorude resurss on madalam lääne torude omadest. Nagu mulle seletas tuttav tankivägede polkovnik, on probleem relvaterase nigelas kvaliteedis. Aga alžeerlastele öeldi, et kõik on seotud “ mõnevõrra teistsuguste vaatega tankide sõjalisele rakendamisele kui Läänes tavaks” Konflikt võib puhkeda ka õppe-lahingulennuki JAK-130 ümber- kuni aastani 2010 lubati alžeerlastele 16 sellist masinat. Kena kõik, ainus probleem selles, et neid masinaid seeriaviisiliselt ei toodeta, eksisteerib vaid kolm katsemasinat, millega sooritati riiklikke katsetusi.
India rindel
Probleemid kollitavad “Rosoboroneksporti” mitte ainult “alžeeria” rindel. Läbikukkumised tulevad reas. Reklamatsioone saavad isegi “maailma parim” Kalašnikovi automaadid, mille langenud kvaliteet vastab nõukogudeaegsele samavõrra, kui nüüdsete “Rosoboronekspordi” mänedžeride tase vastab nõukogude sõjalis-teadusliku koostööprogrammide juhtide professionaalsusele. Relvameistritest praagitootjad on ära tüüdanud isegi kõige ihaldusväärsema partneri-India, mille merevägi keeldus 2008 aasta jaanuaris vastu võtmast Severodvinski laevaehitajatelt diiselallveelaeva, kutsudes Indiasse tagasi juba Venemaal viibiva meeskonna.
Indiale müüdavate laevadega on meie laevaehitajatel üldse nigelalt. Täies hoos on praegu skandaal Severomorski “Sevmaš”-is hindudele umberrelvastatava lennukikandja, endise nimega “Admiral Gorškov” ümber. Delhi on juba assigneerinud laeva eest 2,5 miljardit dollarit, kuid laevaehitajad, praktiliselt asja surnud punktist nihutamata, paluvad veel 1,5 miljardit. Aga ka see ei muudaks olematuks verfides valitsevat metsikut puudust kvalifitseeritud tööjõu järele, probleeme varustusega, komplekteerimisega, Kuid kõik see oli “Rosoboronekspordi” juhtkonnale selge ka juba enne lepingu sõlmimist. Jääb üle vaid imestada, millele küll loodeti.
Skandaal sõjalaevadega toimus ka 2002-2004. Tollal ei suudetud õigeaegselt üle anda kolme fregatti (projekt 1135.6, tüüp “Talwar”), lisaks selgus, et laevad ei ole lahingukõlbulised probleemide tõttu seniitraketikompleksis “Štil-1”. Õppelaskmiste ajal osutusid 100% kõik väljalastud raketid kindral Vladimir Muravniku (Kaitsetellimuse föderaalteenistuse ülema asetäitja) sõnul: “pehmelt öeldes mitteedukateks”. “Kõige täiuslikum” mereväe õhutõrjesüsteem kas ei tulistanud üldse või suundusid raketid igale poole mujale peale sihtmärkide. Hindud arvestasid selle ürituse peale “Rosoboronekspordilt” maha trahvi summas 40 milj. dollarit. Hiljuti tuli aga avalikuks, et edasi lükati aatomiallvelaeva “Chakra” üleandmine India mereväele-ehitajad pole suutnud graafikus püsida...
Muu tehnikaga on seis sama kõnekas. 2007 aasta septembris peatas Delhi allveelaevatõrje lennukite IL-38SD vastuvõtmise. Hindusid ei rahuldanud allveelaevade avastamiskompleks “Meremadu”, mis katsetustel ei suutnudki allveelaevu avastada. “Iljušini” peadirektor Viktor Livanov veenis tollal pressi, et “Meremadu “töötab ...
Valu ja vaeva näeb ka Indiale hävitus-pommitajate SU-30MKI müügiprogramm, hindud väidavad, et kolmandik kogu lennukitepargist vajab remonti defektsete mootorite tõttu, mis lähevad rivist välja varem, kui garantiitingimused ette näevad.
Hiina, kes on vene relvastuse tähtsaim tarbija, on andnud mõista, et hakkab vene relvastuse ostmisel otsi kokku tõmbama. Üks põhjustest on madal usaldusväärsus, pool kõikidest reklamatsioonidest vene relvatootjaile tuleb just Hiina sõjaväelastelt. Omal ajal avaldasid nad avalikku pahameelt miiniristlejatele ja allveelaevadele kõlbmatute rakettrelvade paigutamise pärast, nende väidetel polnud ei raketid “Moskit” ega kompleks “Klub-S” suutelised sihtmärki tabama. 2003 aasta suvel oleks laevaehitajad pea-aegu kaotanud 1,4 miljardi dollarilise lepingu, Piiteri press tsiteeris “Balti tehaste “ omanikku, kelle sõnul “paigaldatakse miiniristlejatele igasugust prahti, mis on üle 15 aasta ladudes vedelenud”.
“Kannatanute” nimekiri on vägagi laialdane ning kaebusi pole siiani saabunud vaid Chavezilt Venetsueelast. Põhjus väga lihtne, ta kasutab vene tehnikat vaid paraadidel.
Putini visiidi ajal Alžeeriasse 10 märtsil 2006 kirjutati alla kokkulepe võlgade kustutamise kohta . (4,7 miljrd $). Vastutasuks pidid araablased ostma Venemaalt relvi. Relvaostu lepingute summa on hinnanguliselt ligi 8 miljrdit $, sellest 1,286 miljardit $ 28 MiG-29SMT ja 6 Mig-29UB eest
2007 aasta suvel ilmnes Hiina sõjaväe väljaandest, et vene lahingulennukite mootorid ütlevad üles peale viiteteist töötundi ning peale pooleaastast SU-27UBK ekspluateerimist ilmnes 124 tõsist riket. Alles hiljuti lasid vene tarnijad põhja lepingu Hiinaga 34 transpordilennuki IL-76 ja 4 tankeri IL-78 valmistamiseks. Leping sõlmiti, aga lennukeid tootma pole me suutelised.
India meremehed arvavad, et tellitud allveelaev on lahingvõimetu rohkearvulise tehase praagi ja relvastuse probleemide tõttu.Väljalastud kuuest uuest laevatõrjeraketist 3M-54, mis kuuluvad kompleksi “Klab-S”, ei suutnud ükski märki tabada.