G8N Rita lugu
Postitatud: 29 Sept, 2009 21:36
Seoses igasugu asjaoludega pole ma siia valmivate mudelite teemasi teinud päris ammu. Vahepeal on mõned lennukid siiski valminud ja nendest loodan ka varsti lood valmis saada. Siinkohal pakun aga asja, mis hetkel laual pooleli.
Nakajima G8N Renzan (Rita)
Teise Maailmasõja perioodil oli jaapanlastel kasutuses väga mitmeid kahe mootorilsi lennukeid. Samas nelja mootorilised praktiliselt puudusid, kui jätta välja mõned lennupaadid. Üks tõsisem katsetus selles vallas oli Nakajima G5N Shinzan. See hiiglane osutus aga mitmes mõttes läbikukkumiseks ja seeriatootmiset loobuti. Kolm aastat peale selle projekti läbikukkumist käivitati uus projekt, leidmaks lahendust suure strareegilise pommitaja puudumisele. Ka selle lennuki loojaks sai Nakajima ja seekordne katse sai vägagi edukas.
G8N-Renzan, mis sai USA koodnimeks Rita oli väga kiire, võimsa relvastuse ja väga heade lennuomadustega lennuk. Lennukile andsid jõu neli 1491kW Nakajima Homare 18 silindrlist radiaaalmootorit, tagades maksimaalseks kiiruseks ligi 600km/h 8000m kõrgusel. Lennukauguseks oli 7500km.
Selle lennuki saatuseks sai siiski ilmuda liiga hilja, et jõuda tootmisse ja mõjutada sõja käiku. Esimese prototüübi ilmumisest 1944 aasta lõpus, kuni juunini 1945 valmis neli sellist lennukit. Nendest üks jõudis ameerilkastre kätte, teised hävisid maapinnal pommirünnakute käigus. Peale mitmeid testlende leidsid ameeriklased, et tegu on väga heade lennuomaduse ja võimeka lennukiga, mis ületas omadustelt mitmeid ameeriklaste endi sama tüüpi lennukeid. Täna võib vaid spekuleerida, millised oleks olnud tagajärjed, kui Rita oleks tandrile ilmunud varem ja seda arvestatavates kogustes.
Ja kuigi olen kohanud veebis mainitavat, et USAsse jõudnud lennuk on täna muuseumis on tõde siiski see, et varsti peale katsetusi, see ainuke eksemplar lammutati.
Mõned lennuki andmed
Meeskond: 10
Pikkus: 22.94 m
Tiibade siruulatus: 32.54 m
Kõrgus: 7.20 m
Tühimass: 17,400 kg
Täismass: 26,800 kg
Maksimaalne stardikaal: 32,150 kg
Mootorid: 4× Nakajima NK9K-L 24 "Homare" 18-Silindrit kaherealine
tähtmootor, 1491 kW (2,000 hp) tk
Jõudlus:
Maksimaalne kiirus: 576 km/h
Lennukaugus: 7,250 km
Tõusukiirus: 457 m/min
Tiivakoormus: 239 kg/m²
Relvastus:
2 × 20 mm tüüp 99 kahur nina, saba ja ülemises laskepesas
2 × 13.2 mm kuulipildujat ninapesas
2 × 13.2 mm kuulipildujat külgedes
Kuni 4,000 kg pomme
Mudel:
Mind paneb imestama, et jaapanlaste suured mudelitootjad pole enda auasjaks võtnud see lennuk tänapäevaste standardite järgi mudeliks teha. Aga nii see on ja seega on täna pea ainuke võimalik mudel vana Hasegawa.
See 70date vorm tähendab rusika suurusi neete, vähest detailsust ja keskmist kooste kvaliteeti. Siiski pole asi ületamtu ja ka see vana vorm annab märku, tänapäevase Hasegava joone kohta.
Kuigi ka otse karbist saaks siiski üsna rahuldava ettekujutuse, milline see lennuk kunagi välja nägi, olen mina tänaseks sellisel lainel, et sellised mudelid otse karbist ei luba hing teha. Veidi peab paremks üritama sättida. Sams puudub elle lennuki jaoks igasugune nö plekk ja epo lisade võimalus ja infot ja pilte, millest ehitamisel abi oleks, on tegelikult väga vähe. Siiski on ka nende väheste piltide abil võimalik mudeli tootja suuremad mugandused veidi paremaks teha.
Siin esimeseks näitaks ninaratta koobast. Mul pole selle kohta küll mingit pilti, aga mulle justkui tundub, et nii see olla ei saa. Kuhu lähen ratas?
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0030.jpg
Ei hakka siin midagi rohkemat tegama, kui et asi kaugelt veidi parem ja loogilisem paistaks, sest rohkemaks pole lihtsalt andmeid. Siin see töö pooleli:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI010.jpg
Edasi näitaks kabiini osa. Siin see peaaegu nagu tootja selle tegi. asetus on midagi sinnapoole, aga teostus veidi nagu kivikirvega:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0029.jpg
minu ürituse juures asja veidi paremaks teha, näeb asi välja nii:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0013.jpg
toolid karbist näevad veidi ebamugavad välja. Eelmisel pildil, kus toolid juba paigas, näeb kuhu on suund. Toolide remondi juures on abiks mõned fotod. Siin aga iste enne ja töös.
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0026.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0028.jpg
Siin aga näha üks üleliigne vahesein. Näha on ka kaks väikest akent, mida tootja pole valikuks pidanud lõpuni teha ja mille ma plaanin sisse raiuda:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0031.jpg
Paremaks sättimine käib jälle vaid paari kaudse pildi alusel, aga nii see algab:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0012.jpg
Seinu vaja ka õhemaks saada. Viimastelt piltidelt peaks näha olema ka needid, mida tuleb madalamaks võtma hakata.
Esialgu siis selline tööjärg. Tööd ikka veits on..eks ma mudi siia juurde, kui põhjust lisandub.
Tänud vaatamast,
Kk
Nakajima G8N Renzan (Rita)
Teise Maailmasõja perioodil oli jaapanlastel kasutuses väga mitmeid kahe mootorilsi lennukeid. Samas nelja mootorilised praktiliselt puudusid, kui jätta välja mõned lennupaadid. Üks tõsisem katsetus selles vallas oli Nakajima G5N Shinzan. See hiiglane osutus aga mitmes mõttes läbikukkumiseks ja seeriatootmiset loobuti. Kolm aastat peale selle projekti läbikukkumist käivitati uus projekt, leidmaks lahendust suure strareegilise pommitaja puudumisele. Ka selle lennuki loojaks sai Nakajima ja seekordne katse sai vägagi edukas.
G8N-Renzan, mis sai USA koodnimeks Rita oli väga kiire, võimsa relvastuse ja väga heade lennuomadustega lennuk. Lennukile andsid jõu neli 1491kW Nakajima Homare 18 silindrlist radiaaalmootorit, tagades maksimaalseks kiiruseks ligi 600km/h 8000m kõrgusel. Lennukauguseks oli 7500km.
Selle lennuki saatuseks sai siiski ilmuda liiga hilja, et jõuda tootmisse ja mõjutada sõja käiku. Esimese prototüübi ilmumisest 1944 aasta lõpus, kuni juunini 1945 valmis neli sellist lennukit. Nendest üks jõudis ameerilkastre kätte, teised hävisid maapinnal pommirünnakute käigus. Peale mitmeid testlende leidsid ameeriklased, et tegu on väga heade lennuomaduse ja võimeka lennukiga, mis ületas omadustelt mitmeid ameeriklaste endi sama tüüpi lennukeid. Täna võib vaid spekuleerida, millised oleks olnud tagajärjed, kui Rita oleks tandrile ilmunud varem ja seda arvestatavates kogustes.
Ja kuigi olen kohanud veebis mainitavat, et USAsse jõudnud lennuk on täna muuseumis on tõde siiski see, et varsti peale katsetusi, see ainuke eksemplar lammutati.
Mõned lennuki andmed
Meeskond: 10
Pikkus: 22.94 m
Tiibade siruulatus: 32.54 m
Kõrgus: 7.20 m
Tühimass: 17,400 kg
Täismass: 26,800 kg
Maksimaalne stardikaal: 32,150 kg
Mootorid: 4× Nakajima NK9K-L 24 "Homare" 18-Silindrit kaherealine
tähtmootor, 1491 kW (2,000 hp) tk
Jõudlus:
Maksimaalne kiirus: 576 km/h
Lennukaugus: 7,250 km
Tõusukiirus: 457 m/min
Tiivakoormus: 239 kg/m²
Relvastus:
2 × 20 mm tüüp 99 kahur nina, saba ja ülemises laskepesas
2 × 13.2 mm kuulipildujat ninapesas
2 × 13.2 mm kuulipildujat külgedes
Kuni 4,000 kg pomme
Mudel:
Mind paneb imestama, et jaapanlaste suured mudelitootjad pole enda auasjaks võtnud see lennuk tänapäevaste standardite järgi mudeliks teha. Aga nii see on ja seega on täna pea ainuke võimalik mudel vana Hasegawa.
See 70date vorm tähendab rusika suurusi neete, vähest detailsust ja keskmist kooste kvaliteeti. Siiski pole asi ületamtu ja ka see vana vorm annab märku, tänapäevase Hasegava joone kohta.
Kuigi ka otse karbist saaks siiski üsna rahuldava ettekujutuse, milline see lennuk kunagi välja nägi, olen mina tänaseks sellisel lainel, et sellised mudelid otse karbist ei luba hing teha. Veidi peab paremks üritama sättida. Sams puudub elle lennuki jaoks igasugune nö plekk ja epo lisade võimalus ja infot ja pilte, millest ehitamisel abi oleks, on tegelikult väga vähe. Siiski on ka nende väheste piltide abil võimalik mudeli tootja suuremad mugandused veidi paremaks teha.
Siin esimeseks näitaks ninaratta koobast. Mul pole selle kohta küll mingit pilti, aga mulle justkui tundub, et nii see olla ei saa. Kuhu lähen ratas?
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0030.jpg
Ei hakka siin midagi rohkemat tegama, kui et asi kaugelt veidi parem ja loogilisem paistaks, sest rohkemaks pole lihtsalt andmeid. Siin see töö pooleli:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI010.jpg
Edasi näitaks kabiini osa. Siin see peaaegu nagu tootja selle tegi. asetus on midagi sinnapoole, aga teostus veidi nagu kivikirvega:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0029.jpg
minu ürituse juures asja veidi paremaks teha, näeb asi välja nii:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0013.jpg
toolid karbist näevad veidi ebamugavad välja. Eelmisel pildil, kus toolid juba paigas, näeb kuhu on suund. Toolide remondi juures on abiks mõned fotod. Siin aga iste enne ja töös.
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0026.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0028.jpg
Siin aga näha üks üleliigne vahesein. Näha on ka kaks väikest akent, mida tootja pole valikuks pidanud lõpuni teha ja mille ma plaanin sisse raiuda:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0031.jpg
Paremaks sättimine käib jälle vaid paari kaudse pildi alusel, aga nii see algab:
http://www.emmk.ee/kalle/models/rita/PRI0012.jpg
Seinu vaja ka õhemaks saada. Viimastelt piltidelt peaks näha olema ka needid, mida tuleb madalamaks võtma hakata.
Esialgu siis selline tööjärg. Tööd ikka veits on..eks ma mudi siia juurde, kui põhjust lisandub.
Tänud vaatamast,
Kk