XF-84H

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Lemet
Liige
Postitusi: 20814
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

XF-84H

Postitus Postitas Lemet »

Ajaloo kõige lärmakam lennuk.



Pilt


See väike lennuk on üks USA lennunduse ebaõnnestunud projektidest



XF-84H, USA õhujõudude ja mereväe koostööprojekt oli mõeldud
turbopropellermootoriga katapuldita stardiga dekihävitajaks. Masinast loodeti reaktiivlennuki kiirust kombinatsioonis madala kütusekulu, suure lennukauguse ning propellerlennukile omase madala maandumiskiirusega. Lennuk loodi hävitaja F-84F"Thunderstreak" baasil. Mootoriks oli Allison XF-40-A-1 turbopropellermootor, mis arendas modifitseeritud F-84 keres 5850 hj. Muudatustest väärivad veel äramärkimist T-tüüpi sabakiil ning kolmnurkne kiil kere peal kompenseerimaks propelleri tekitatud pöördemomenti. Üldse ehitati kaks katsemasinat, mis sooritasid 1955 aasta 22 juuli ja 1956 aasta 9 oktoobri vahel 12 katselendu, milledest 11 lõppesid hädamaandumistega. Üks masin tegi 11 lendu, millest 1 oli edukas, teine aga ühe ebaõnnestunud lennu, peale mida andis katselendur teada, et ei kavatse rohkem selle rimaka juhtseadmete taha istuda.
Masina põhiprobleem oli selles, et propelleri labade tipud liikusid helikiirusest suurema kiirusega (1,18 Machi) ning propeller, mis pidevalt ületas helikiirust, tekitas kohutavat müra isegi tühikäigul.
Pilt
Lennuväljal töötava mootoriga seisvat masinat oli kuulda ligi neljakümne kilomeetri taha. Hääl, mida tootis propeller, põhjustas maapealsel meeskonnal iiveldust ja peavalu, täispööretel oli aga suuteline inimest nokauteerima. Ka kõrvaklappidest polnud mingit kasu. Lendav lennuk oma 135 detsibillise müraga segas maapealse aparatuuri tööd. Kõig selle tõttu sai lennuk mitteametliku hüüdnime “Thunderscreech”. Projekt suleti ning nüüd võib ainukest säilinud eksemplari näha USA õhujõudude rahvusmuuseumis. Enne seda oli lennuk ligi 40 aastat Bakersfieldis Meadows Fieldi lennuväljal postamendi otsas, kus elektrimootor ajas aeglaselt (ja vaikselt) ringi propellerit.
http://www.youtube.com/watch?v=aHoevVtpb10
Oma kuulsuse kui kõige mürarohkem lennuk oli ta auga välja teeninud. Kuigi Guinessi rekordite raamatus on XF-84H oma katsetustel väidetavalt saavutatud Mach 0.9 ja 0, 83ga kirjas kui kõige kiirem propellerlennuk, mis kunagi ehitatud, on see väide vaieldav. Vähemalt annab National Museum of United States Air Force lennuki tippkiiruseks 0,7 Machi, mis tegi masinast kõige kiirema propellerlennuki kuni 1989 aastani, mil modifitseeritud F-8F "Bearcat" saavutas kiiruse 0,71 Machi.

Pilt

Pilt


http://topwar.ru/2303-samyj-shumnyj-sam ... torii.html
http://www.youtube.com/watch?v=ymtfgqfuyQs
http://www.nationalmuseum.af.mil/factsh ... asp?id=588
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44030
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Võrdluseks: vene ajal oli kõige suurema müratasemega koht Eestis Rohukülas asunud meremeeste ühikas, millest lendasid üle Kiltsist startinud MiG-23'd oma hiigellärmakate turboreaktiivmootoritega. Seal mõõdeti 100 dB ringis. Müraga on aga nii, et 100+30dB ei tähenda +30%.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10269
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas:Võrdluseks: vene ajal oli kõige suurema müratasemega koht Eestis Rohukülas asunud meremeeste ühikas, millest lendasid üle Kiltsist startinud MiG-23'd oma hiigellärmakate turboreaktiivmootoritega. Seal mõõdeti 100 dB ringis. Müraga on aga nii, et 100+30dB ei tähenda +30%.
Müraga on aga nii, et 100+30dB tähendab 130dB ehk 30 KORDA tugevamat helirõhku.
Kasutaja avatar
Madis22
Liige
Postitusi: 1504
Liitunud: 09 Mär, 2005 14:11
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Postitus Postitas Madis22 »

Kas detsibellid polnud mitte logaritmiline väärtus. Ehk siis +30 dB = 10 astmes 3 = 1000 korda suurem helirõhk.

EDIT: Mitte helirõhk, vaid heli võimsus (w, w/m2) suureneb 30 dB lisandumisel 1000 korda.
Viimati muutis Madis22, 26 Nov, 2010 14:15, muudetud 1 kord kokku.
The laws of physics is more what you'd call 'guidelines' than actual rules.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10269
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

Madis22 kirjutas:Kas detsibellid polnud mitte logaritmiline väärtus. Ehk siis +30 dB = 10 astmes 3 = 1000 korda suurem helirõhk.
2 Pa 100 dB
63.2 Pa 130 dB

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2294
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

Ja mäletamistmööda oli Mig23 kärin Tu22M kõue kõrval hale puuks, tatist peast sai tahtlikult neid kuulatud, Tu-sid kodu juures Tartus Raadil, Mig-e Pärnus onu juures. Ehk et kas Eesti kärarikkaimad kohad polnud siiski Raadi lennuraja lähistel?

Või on küsimus hoopis heli iseloomus? Et nagu Migi kärin andis palju detsibelle, aga kõrgemates sagedustes, samas kui Tu nii palju detsibelle ei andnud, küll aga kippus krohvi mõrandama ja aknaid lõkuma?
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
Motronicus
Liige
Postitusi: 341
Liitunud: 03 Veebr, 2009 16:21
Kontakt:

Postitus Postitas Motronicus »

Kapten Trumm kirjutas:Võrdluseks: vene ajal oli kõige suurema müratasemega koht Eestis Rohukülas asunud meremeeste ühikas, millest lendasid üle Kiltsist startinud MiG-23'd oma hiigellärmakate turboreaktiivmootoritega. Seal mõõdeti 100 dB ringis. Müraga on aga nii, et 100+30dB ei tähenda +30%.
Teine koht oli kindlasti Sauga alevik Pärnu külje all, Pärnu lennuvälja põhjapoolses otsas. See Mig-23 oli jah ikka sigalärmakas.
Madis22 kirjutas:Kas detsibellid polnud mitte logaritmiline väärtus. Ehk siis +30 dB = 10 astmes 3 = 1000 korda suurem helirõhk.

EDIT: Mitte helirõhk, vaid heli võimsus (w, w/m2) suureneb 30 dB lisandumisel 1000 korda.
Logaritmiline belli skaala, kuna inimese kuulmine on logaritmiline.
Per aspera ad astra!
Kasutaja avatar
man21
Liige
Postitusi: 822
Liitunud: 01 Juun, 2005 13:34
Kontakt:

Postitus Postitas man21 »

Ma Tartus elasin stardikoridori läheduses. Kui ikka TU-22M läks taevasse äkkstardiga, siis viiekorruseline kivimaja värises nagu haavaleht. Sellist müra ei ole ma rohkem kohanud.
Ela täiel rinnal ja kui kord kooled, siis ära kahetse elatud elu!
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist