XF-84H
Postitatud: 24 Nov, 2010 23:55
Ajaloo kõige lärmakam lennuk.

See väike lennuk on üks USA lennunduse ebaõnnestunud projektidest
XF-84H, USA õhujõudude ja mereväe koostööprojekt oli mõeldud
turbopropellermootoriga katapuldita stardiga dekihävitajaks. Masinast loodeti reaktiivlennuki kiirust kombinatsioonis madala kütusekulu, suure lennukauguse ning propellerlennukile omase madala maandumiskiirusega. Lennuk loodi hävitaja F-84F"Thunderstreak" baasil. Mootoriks oli Allison XF-40-A-1 turbopropellermootor, mis arendas modifitseeritud F-84 keres 5850 hj. Muudatustest väärivad veel äramärkimist T-tüüpi sabakiil ning kolmnurkne kiil kere peal kompenseerimaks propelleri tekitatud pöördemomenti. Üldse ehitati kaks katsemasinat, mis sooritasid 1955 aasta 22 juuli ja 1956 aasta 9 oktoobri vahel 12 katselendu, milledest 11 lõppesid hädamaandumistega. Üks masin tegi 11 lendu, millest 1 oli edukas, teine aga ühe ebaõnnestunud lennu, peale mida andis katselendur teada, et ei kavatse rohkem selle rimaka juhtseadmete taha istuda.
Masina põhiprobleem oli selles, et propelleri labade tipud liikusid helikiirusest suurema kiirusega (1,18 Machi) ning propeller, mis pidevalt ületas helikiirust, tekitas kohutavat müra isegi tühikäigul.

Lennuväljal töötava mootoriga seisvat masinat oli kuulda ligi neljakümne kilomeetri taha. Hääl, mida tootis propeller, põhjustas maapealsel meeskonnal iiveldust ja peavalu, täispööretel oli aga suuteline inimest nokauteerima. Ka kõrvaklappidest polnud mingit kasu. Lendav lennuk oma 135 detsibillise müraga segas maapealse aparatuuri tööd. Kõig selle tõttu sai lennuk mitteametliku hüüdnime “Thunderscreech”. Projekt suleti ning nüüd võib ainukest säilinud eksemplari näha USA õhujõudude rahvusmuuseumis. Enne seda oli lennuk ligi 40 aastat Bakersfieldis Meadows Fieldi lennuväljal postamendi otsas, kus elektrimootor ajas aeglaselt (ja vaikselt) ringi propellerit.
http://www.youtube.com/watch?v=aHoevVtpb10
Oma kuulsuse kui kõige mürarohkem lennuk oli ta auga välja teeninud. Kuigi Guinessi rekordite raamatus on XF-84H oma katsetustel väidetavalt saavutatud Mach 0.9 ja 0, 83ga kirjas kui kõige kiirem propellerlennuk, mis kunagi ehitatud, on see väide vaieldav. Vähemalt annab National Museum of United States Air Force lennuki tippkiiruseks 0,7 Machi, mis tegi masinast kõige kiirema propellerlennuki kuni 1989 aastani, mil modifitseeritud F-8F "Bearcat" saavutas kiiruse 0,71 Machi.


http://topwar.ru/2303-samyj-shumnyj-sam ... torii.html
http://www.youtube.com/watch?v=ymtfgqfuyQs
http://www.nationalmuseum.af.mil/factsh ... asp?id=588

See väike lennuk on üks USA lennunduse ebaõnnestunud projektidest
XF-84H, USA õhujõudude ja mereväe koostööprojekt oli mõeldud
turbopropellermootoriga katapuldita stardiga dekihävitajaks. Masinast loodeti reaktiivlennuki kiirust kombinatsioonis madala kütusekulu, suure lennukauguse ning propellerlennukile omase madala maandumiskiirusega. Lennuk loodi hävitaja F-84F"Thunderstreak" baasil. Mootoriks oli Allison XF-40-A-1 turbopropellermootor, mis arendas modifitseeritud F-84 keres 5850 hj. Muudatustest väärivad veel äramärkimist T-tüüpi sabakiil ning kolmnurkne kiil kere peal kompenseerimaks propelleri tekitatud pöördemomenti. Üldse ehitati kaks katsemasinat, mis sooritasid 1955 aasta 22 juuli ja 1956 aasta 9 oktoobri vahel 12 katselendu, milledest 11 lõppesid hädamaandumistega. Üks masin tegi 11 lendu, millest 1 oli edukas, teine aga ühe ebaõnnestunud lennu, peale mida andis katselendur teada, et ei kavatse rohkem selle rimaka juhtseadmete taha istuda.
Masina põhiprobleem oli selles, et propelleri labade tipud liikusid helikiirusest suurema kiirusega (1,18 Machi) ning propeller, mis pidevalt ületas helikiirust, tekitas kohutavat müra isegi tühikäigul.

Lennuväljal töötava mootoriga seisvat masinat oli kuulda ligi neljakümne kilomeetri taha. Hääl, mida tootis propeller, põhjustas maapealsel meeskonnal iiveldust ja peavalu, täispööretel oli aga suuteline inimest nokauteerima. Ka kõrvaklappidest polnud mingit kasu. Lendav lennuk oma 135 detsibillise müraga segas maapealse aparatuuri tööd. Kõig selle tõttu sai lennuk mitteametliku hüüdnime “Thunderscreech”. Projekt suleti ning nüüd võib ainukest säilinud eksemplari näha USA õhujõudude rahvusmuuseumis. Enne seda oli lennuk ligi 40 aastat Bakersfieldis Meadows Fieldi lennuväljal postamendi otsas, kus elektrimootor ajas aeglaselt (ja vaikselt) ringi propellerit.
http://www.youtube.com/watch?v=aHoevVtpb10
Oma kuulsuse kui kõige mürarohkem lennuk oli ta auga välja teeninud. Kuigi Guinessi rekordite raamatus on XF-84H oma katsetustel väidetavalt saavutatud Mach 0.9 ja 0, 83ga kirjas kui kõige kiirem propellerlennuk, mis kunagi ehitatud, on see väide vaieldav. Vähemalt annab National Museum of United States Air Force lennuki tippkiiruseks 0,7 Machi, mis tegi masinast kõige kiirema propellerlennuki kuni 1989 aastani, mil modifitseeritud F-8F "Bearcat" saavutas kiiruse 0,71 Machi.


http://topwar.ru/2303-samyj-shumnyj-sam ... torii.html
http://www.youtube.com/watch?v=ymtfgqfuyQs
http://www.nationalmuseum.af.mil/factsh ... asp?id=588