1. leht 2-st
Lennukite-autode kruntimine
Postitatud: 05 Nov, 2024 15:04
Postitas Kapten Trumm
Lemet kirjutas: ↑10 Okt, 2024 18:47
Tiivakatted neetidega kokku pandud...nu ma ei tea
Ka F-22 juures on kasutatud neetimist. Näiteks kabiini esiosa paneelide juures. Või kabiini all olevad paneelid.
Küsimus on ilmselt selles, kas kasutatakse vanakooli ümarpeaga neete või on needid peitpeaga. Peitpeaga neetide kasutamine samahea kui ei suurenda radaripeegeldust. Üldiselt, neetida, liimida või keevitada - sõltub tehnoloogia optimeerimisest. Lennukiehituses tundub, et kasutatakse siiani väga palju käsitsi neetimist (WWI järgne leiutis).
Meenub üks vanem teemaarendus, kus näidati krunditud Su-57 ja paari värvilaiku põrandal. Krunti on selline oksekarva. Tegelikult krunditakse samasuguse krundiga ka USA-s, happelise reaktsiooniga krundid, millega alumiiniumi krunditakse (muu krunt ei jää kinni), kasutavad fosforhapet ja seepärast ongi see selline..oksekarva. Kes on autoosi kruntinud sellega, teab (mina isiklikult olen).
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 05 Nov, 2024 15:53
Postitas davidsoniharald
Ei krundita lennukeid happekrundiga. Alumiiniumi töötlemiseks kasutatakse spetsiaalseid lahuseid. Näiteks Alocrom 1200. Tekitab kollase oksiidi kihi. Sinna peale krunt ja siis värv. Pinnad, mida ei värvita töödeldakse lahusega, mis tekitab pinnale läbipaistva oksiidi kihi. Näiteks Alodine 1000.
Auto värvimise tarkusega lennukiangaaris kaugele ei jõua.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 05 Nov, 2024 16:13
Postitas Kapten Trumm
https://industrial.sherwin-williams.com ... 63136.html
https://www.ppgaerospace.com/Products/C ... rimer.html
Eks sellised eksimused ikka juhtu, kui faktipõhist vastamist takistab minu kasutajanime peale tilkuv tatt ja silmadesse valguv veri.
Mingid tegelased värvivad sellise oksekollasega suisa lennukit sel pildil.
Samasuguse substantsi võid osta igast autovärvi poest, märksõnaga "wash primer".
Või noh, tehes google otsingu "wash primer in aviation".
Wash primer ehk maakeeli happekrunt on kruntvärv, mida kasutatakse alumiiniumi kruntimiseks, aga ka terase kruntimiseks, kus ei saa kindel olla, et kõik pisikesed roostetäpid on eemaldatud. Omab tavaliselt kerget happelist reaktsiooni, mistõttu seob end paremini pinna külge kui nt epokrunt.
Kasutusele võeti see lennunduses juba WWII eel, kui algas massiline täismetallist lennukite ehitamine, on tavapäraselt sellist oksekollast värvi ja seda leiab pea iga vanema lennuki küljest.
Võimalik, et tänapäeval kasutatakse ka midagi uuemat, aga vähemalt lennukite ülevärvimise korral paistab see täna kasutusel jätkuvalt olevat.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 06 Nov, 2024 9:09
Postitas AMvA
Ma lugesin küll välja, et need sinu toodud Sherwin Williams näide on kahekomponendiline epoksüüdkruntvärv ja kollane värv saavutatakse kollase pigmendi lisamisega.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 06 Nov, 2024 10:58
Postitas Kapten Trumm
Teist ei lugenud "välja", kuna see antud agendat ei toetanud?
Pane otsingusse "aviation wash primer" ja näiteid tuleb nagu mürinal, järelikult ei vasta tõele jutt, et lennukeid happekrundiga ei krundita.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 9:09
Postitas Fuchs
Kapten Trumm kirjutas: ↑06 Nov, 2024 10:58
Teist ei lugenud "välja", kuna see antud agendat ei toetanud?
Pane otsingusse "aviation wash primer" ja näiteid tuleb nagu mürinal, järelikult ei vasta tõele jutt, et lennukeid happekrundiga ei krundita.
Point on vast selles, et lennukitel on ikka oma keemilise koostisega krunt mitte ei käi hooldusmeeskond kuskilt "Fixusest" ämbriga värvi toomas. Lihtsalt silmaga värvi järgi ei saa hinnata vedeliku koostise ja omaduste üle.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 9:16
Postitas Kriku
Mis te nüüd, kollane on kollane

Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 9:24
Postitas Lemet
Point on vast selles, et lennukitel on ikka oma keemilise koostisega krunt mitte ei käi hooldusmeeskond kuskilt "Fixusest" ämbriga värvi toomas
Kümmekond aastat tagasi käisid Hitehi värvimüügist ostmas. Ja nimelt ämbritega.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 9:52
Postitas Kapten Trumm
Fuchs kirjutas: ↑07 Nov, 2024 9:09
Kapten Trumm kirjutas: ↑06 Nov, 2024 10:58
Teist ei lugenud "välja", kuna see antud agendat ei toetanud?
Pane otsingusse "aviation wash primer" ja näiteid tuleb nagu mürinal, järelikult ei vasta tõele jutt, et lennukeid happekrundiga ei krundita.
Point on vast selles, et lennukitel on ikka oma keemilise koostisega krunt mitte ei käi hooldusmeeskond kuskilt "Fixusest" ämbriga värvi toomas. Lihtsalt silmaga värvi järgi ei saa hinnata vedeliku koostise ja omaduste üle.
Ei ole vaja kosmosesse minna. Enamik värvilisi, kergesti oksiidikihti moodustavad metalle, aga ka galvaanitud must metall, eeldab püsivaks katmiseks kruntimist happelise reaktsiooniga ollusega. Seda võib nimetada "spetsiaalseks lahuseks" või krundiks, kuidas soovite. Lennukid on meil aga jätkuvalt alumiiniumist.
Selle lihtsa tarkuse eiramise nurinäited on nt tänapäeval toodetavad "rohelised" autod, kus kerevärv tuisatakse otse tsingi peale ja kust see siis mõni aasta hiljem lahkuma hakkab, sest neutraalse reaktsiooniga, vesipõhjaline värv ei moodusta piisavat sidet tsingikihiga ja hakkab väliste kahjustuste kohtadest kerest irduma.
Igal juhul toonimata happekrunt on harilikult selline oksekollane, tulenevalt komponentide loomulikust värvist. Muidugi, toonija lisamisega võib selle kasvõi hõbedaseks muuta.
Loomulikult ei käi Fixusest, aga sama ees viiidatud PPG Aerospace krunt on lähemal uurimisel ikka üsna sarnane sellega, millega meietaolised vanu autosid peale liivapritsi krundivad.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 13:11
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑07 Nov, 2024 9:52
Selle lihtsa tarkuse eiramise nurinäited on nt tänapäeval toodetavad "rohelised" autod, kus kerevärv tuisatakse otse tsingi peale ja kust see siis mõni aasta hiljem lahkuma hakkab, sest neutraalse reaktsiooniga, vesipõhjaline värv ei moodusta piisavat sidet tsingikihiga ja hakkab väliste kahjustuste kohtadest kerest irduma.
Sa väidad, et tänapäevaseid autosid ei krundita?

Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 13:12
Postitas AMvA
Värvi värvuse järgi silmagi pilgutamata ja täie veendumusega selle keemilise koostise määramine on muidugi tase omaette.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 13:45
Postitas nukkel
AMvA kirjutas: ↑07 Nov, 2024 13:12
Värvi värvuse järgi silmagi pilgutamata ja täie veendumusega selle keemilise koostise määramine on muidugi tase omaette.
Ainult " parimatel " on see võime. Mul naine ütles, ta teab mis õige

Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 14:10
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: ↑07 Nov, 2024 13:11
Sa väidad, et tänapäevaseid autosid ei krundita?
Sa pole ikka viimaste "arengutega" üldse kursis?
Osade kereosade mittekruntimist kasutati juba 1990ndate lõpus "keskkonnasäästlikkuse" eesmärgil, koos iseeemalduvate vesipõhjaliste värvidega (koos rohkete korrosiooni jne jamadega). Leiti, et jätta üks värvimise ja kuivatamise tsükkel vahale ja kasutada selle leevendamiseks natuke pehmemat kerevärvi lubab suurejoonelist rahasäästu.
Minu tööautol eraldus umbes 7a vanuses värv karpidelt ja uste alaservadest päris suure tempoga, neid tükke võis sealt ka ise küünega lahti urgitseda, värvi plekipoolne külg oli igatahes samasugune hõbe metallik nagu värvi väliskülg, küllap vist oli kasutatud läbipaistvat või isegi nähtamatut (immaginaarset tüüpi) krunti

Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 14:11
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: ↑07 Nov, 2024 13:12
Värvi värvuse järgi silmagi pilgutamata ja täie veendumusega selle keemilise koostise määramine on muidugi tase omaette.
Mis kollast värvi on põhjust lasta lennuki remondi järel selle vanast värvist puhastatud alumiiniumkerele? Ja kui värvitootjate toodagu hulgakst on samad värvid lihtsalt leitavad kui "aerospace wash primer"
Tase on selliseid ilmseid seoseid mitte taibata.
Re: PAK-FA/Su-57 Vene 5. põlvkonna hävitaja
Postitatud: 07 Nov, 2024 14:22
Postitas Kapten Trumm
Siin üks praktiline näide ka - küllap lusti pärast jällegi kollane.
Fort Worthi tehases võite samamoodi näha oksekollaseks krunditud lennukeid. F-35 tõsi, tundub olevat kaetud juba mingi rohelise ollusega, aga lennuki sees paistab seda kollast endiselt.
https://www.youtube.com/watch?v=HJPEYXBL2gc
Su-34 on konkreetne alumiiniumlennuk, ainult need mõned "otsada", mis on valged, on valmistatud klaasplastist. Kabiini taga on krunti õhukeselt lastud, alumiinium lausa paistab läbi.