1. leht 1-st

Punaarmee amfiibautod

Postitatud: 08 Aug, 2006 19:37
Postitas Prinz Eugen
Pean tunnistama, et mind on juba ammu huvitanud küsimus amfiibautodest, mida Eesti Laskurkorpus ja Punaarmee vene üksused kasutasid 1944.a sügisel Muhumaal ja Saaremaal.
Mis päritoluga need olid ja mida endast kujutasid?
Oli nende kasutamine efektiivne?
Kas keegi teab?

Postitatud: 08 Aug, 2006 19:48
Postitas Immelmann
Minu teada olid need Fordi toodang, "Willise" veermikule tehtud. Olid vees aeglased ja ei kannatanud eriti lainet.

Postitatud: 08 Aug, 2006 19:58
Postitas Peeter144
Midagi ehitati ka ZiL 151 veermik, kuid kere oli täpselt USA DUKW-i oma. GAZ-i amfiibid olid ka Ford GPA pealt mahaviksitud, kuid üks istekoht oli rohkem. Need olid üldiselt kasutuses, ma ei te kas ka Saaremaal.

Postitatud: 08 Aug, 2006 20:24
Postitas valdo
Peeter144 kirjutas:Midagi ehitati ka ZiL 151 veermik...
ZIS'i tehas (mitte ZIL'i tehas,tehase nimi vahetus alles 1956) tootis Teise Maailmasõja ajal alles Autocar'ilt maha kopeeritud ZIS-5 ja selle modifikatsioone. Militaar-seisukohalt oli olulisim modifikatsioon 4x6 rattavalemiga (kahe vedava tagasillaga) ZIS-6. Enne lendliisi-Studede (pms. US6) saabumist oli ZIS-6 peamine (vb. ka ainus?) Katjuušade alusauto.

Ümara kabiiniga ja moodsama (täiustatud) tehnikaga ZIS-150 ilmus toodangusse alles 1947, selle 6x6 maastikuvariant ZIS-151 aga alles 1948. aastal.

Amfiibautosid ei tea ma ZIS-5 baasil valmistet olevat, küll aga 150 (täpsemalt - 151) baasil. Kandis ta tähist ZIS-485 ning esimesed säärased amfiibid valmisid ca 1949.-50.a. paiku. Sõja ajal olid minu meelest kõik Nõukogude Armee amfiibautod lendliisi-päritolu kolmesillalised GMC-353-d (millest vast võetigi ZIS-485 konstrueerimisel väga palju snitti). Sama amfiib-353 peaks olema maailmas paljus tuntud ülileierdatud Normandia operatsioonist.

Küll aga valmistati ZIS-5 baasil militaarotstarbelist sõidukit, mille tagaosas olid roomikud kogu kasti ulatuses (kahjuks ma eimäleta peast selle margitähist, miski kahekohaline number oli ZISi järel arvatavasti).

Postitatud: 08 Aug, 2006 21:47
Postitas represseritu
Nõükogude armee omas lend-leasiga saadud kahte tüüpi USA-s valmis-tatud amfiibautot: tuntud Willise baasil konsrueeritud amfiibsõiduautosid, toodetud vist Fordi poolt, kes tootis ka suure osa tavalisi Williseid) ja
GMC toodetud kolmeteljelist amfiibveomasinat. Olen mõlema masina
roolis sõitnud 1957 aasta suvel vene sapöörpataljoni Jägala jõe äärses
suvelaagris. Ja nende masinate olemasolu veel 1957aastal armee
relvastuses näitab jälle NSVL-i valelikkust-petturlust. Sõjast üle jäänud
USA-st saadud sõjatehnika kuulus vastavalt kokkuleppele tagastamisele
peale sõja lõppu.

Postitatud: 11 Aug, 2006 9:47
Postitas asjaajaja
Valdo kirjutas:
Küll aga valmistati ZIS-5 baasil militaarotstarbelist sõidukit, mille tagaosas olid roomikud kogu kasti ulatuses (kahjuks ma eimäleta peast selle margitähist, miski kahekohaline number oli ZISi järel arvatavasti).

Mõtled arvatavasti ZiS 42 (ja 42M), mida toodeti aastatel 1942-44.
Tegelikult on roomikutega ZiS mudeleid märgatavalt rohkem: ZiS 33, mis võttis osa Talvesõjast ja sellega suhteliselt sarnane ZiS 35sh. Need mõlemad olid abiroomikuga varustatud. Siis ZiS 42 eelkäija ZiS 22 (1940), kahe mootoriga varustatud monstrumid AT-8 ja AT-14 ning soomustransportööri prototüüp B-3. Ja kõige lõpuks veel üks katseeksemplar ZiS 153 aastast 1952.
Pärast seda loobus ZiS/ZiL poolroomikmasinatest ja keskendus mitme vedava sillaga suurendatud läbivusega masinatele.

Postitatud: 11 Aug, 2006 21:43
Postitas valdo
Tere,
asjaajaja kirjutas: Mõtled arvatavasti ZiS 42 (ja 42M), mida toodeti aastatel 1942-44.
Jah.

33st kui vähem levinumast ma palju ei tea.