СВВП "2500"
Trantspordivahend mis stardiks vertikaalselt nagu helikopter, liiguks kiiresti nagu lennuk ja omaks sealjuures laeva kandevõimet – on vist küll iga väejuhi soovunelm...
Itaalia emigrandist nõugogude rahva rehabiliteritud vaenlane ja suure kodumaa teenekas lennukonstruktor Robert Bartini igatahes ei piirdunud pelgalt unistamisega.
Ja pakkus möödunud sajandi kuuekümnendate aastate alul välja „ülemaailmse“ trantspordivahendi“ idee.

Bartini superlennuk
Koletu, 2500 tonnise täismassiga õhusõiduk pidi olema valmis vertikaalselt startima merelt, liivakõrbest, polaarjäält või lihtsalt suvaliselt karjamaalt.
Õhkutõusmiseks pidi seadeldis end õhkpadjal maast lahti suruma. Selleks tulnuks suunata osa mootorite reaktiivjoast otse lennumasina alla „suletud kontuuri“. Ülesande täitmist pidi hõlbustama lennumasina lame, „suurt tiiba“ meenutav kerekuju. arvestades selle „tiivakese“ jalgpalliväljaku sarnaseid mõõtmeid, polnukski see võibolla väga ebareaalne.
Järgmiseks etapiks olnuks liikumine.
Nüüd pidi meie supersõiduk käituma kui ekranoplaan., st libisema tiiva ja maapinna vahele kokkusurutaval õhkpadjal. Aga, et nulkiiruselt see paremini õnnestuks on õhulaeva ninasse, konsoolselt otse „suure tiiva“ ette ekranoplaanile iseloomulikult paigutatud blokk reaktiivmootoreid – nii, et mootoritest paiskuv õhujuga tekitaks vajaliku „padja“ tiiva all.
Selliselt hoogu võtnud masin võinuks seejärel üle minna normaalsele lennule ja toimida nüüd kui harilik lennuk. Paraku jäi see tegelikult ju üsna meelitav idee siiski vaid paberile ja on realiseeritud vististi vaid mudeli kujul.
Kuid idee iseenesest on ju päris hea...
http://vtol.boom.ru/rus/VVA-14/2500.htm