K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
lamba-ants
Liige
Postitusi: 427
Liitunud: 25 Juul, 2022 14:48
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas lamba-ants »

Antud juhul leiti, et kogukulu tuleb vesinikurongil 80% suurem. Kuidas täpselt sellise tulemuseni jõuti, jäi ebaselgeks. Samas artiklis kirjutatakse, et Cuxhaven — Buxtehude liinist saab esimene 100% vesinikuraudtee 15 rongiga.
Akusid plaanitaksegi laadida umbes igas jaamas pluss regeneratiivne pidurdamine. Siemensi Mireo Plus B, mida asenduseks ostetakse, sõiduulatus ühe laadimisega on 80 km. Samas vesinikurong sõidab ühe "paagitäiega" 1000 km. Ei ole päris võrreldavad suurused.

Praegu vesinikutehnoloogia surma kuulutada on vara veel. Pikas plaanis tundub raskete, ebatõhusate ja defitsiitset ressurssi nõudvate akudega sõitmine aga kah tupiktee.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Gideonic »

lamba-ants kirjutas: 09 Aug, 2023 9:28 Akusid plaanitaksegi laadida umbes igas jaamas pluss regeneratiivne pidurdamine. Siemensi Mireo Plus B, mida asenduseks ostetakse, sõiduulatus ühe laadimisega on 80 km. Samas vesinikurong sõidab ühe "paagitäiega" 1000 km. Ei ole päris võrreldavad suurused.
Ega jah, need Alam-Saksimaa liiidn oli üsnagi lühikesed otsad. Vesinikul olekski rohkem püänti pikkade sõitude puhul
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4835
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Kui elektri hind on negatiivne siis tasub vesiniku elektrolüüsimine ennast igal juhul ära, sõltumata mitu % raisku läheb.

Nood akurongid tunduvad tõesti veidrad. Kui iga 80km taga peavad laadima siis kaua see aega võtab? Liiklustihedus ei saa siis just ka eriti tihe olla. Või lihtsalt tõstetakse iga 80km kraanaga uus täislaetud aku asemele? Lihtsam olnuks tavalise kaablitega elektrirongi kasuks otsustada.
Kasutaja avatar
lamba-ants
Liige
Postitusi: 427
Liitunud: 25 Juul, 2022 14:48
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas lamba-ants »

Some kirjutas: 09 Aug, 2023 10:03 Nood akurongid tunduvad tõesti veidrad. Kui iga 80km taga peavad laadima siis kaua see aega võtab?
Kujuta ette Tallinn — Paldiski liini, kus 47 km peale on koos lõppjaamadega 20 peatust. Akut laetakse enne igat peatust pidurdamisel, lisaks lükatakse jaamas seisu ajal vurtsu sisse nii palju kui jõuab. Tõenäoliselt saab selle 80 km läbisõiduga akuga niimoodi rahulikult kärutada edasi-tagasi terve päeva.

Täiendus: Vaatasin, et Nagoldtalbahn, mis on üks pikemaid planeeritavatest akurongiliinidest, on 56 km pikk lõik.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 4627
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Madis Reivik »

500tonnise rongi kineetiline energia ca 140kmh juures on 111kWh.
Arvestatav suurus, kui suudetakse kõik taaskasutada.

Linnalähirong peatuste vahel vist üle 90 ei lähe, siis on ca 40kWh. Pole kah ülemäära vähe.

Õhu ja veeretakistus - äkki 90kmh juures suurusjärgus 100kW ?

Seega tundub et võti on just pidurdusenergia salvestuses, seda on 20 sendise elektri korral iga peatuse kohta 20 euri eest. Päris kopsakas.

Kui liinivõrk on suur siis saab pidurduse ka liini tagasi anda, ilmselt on see efektiivsem kui akusse toppida.
otsija86
Liige
Postitusi: 126
Liitunud: 13 Mär, 2014 18:54
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas otsija86 »

Kokkuvõttes jah võibolla igas peatuses mingid katusele vajuvad sarved, kus vurtsu saab akude laadimiseks tuleks kokkuvõttes soodsam isegi, kui seda tervel raudteetrassil olevat elektriliinide võrku hooldada ja üleval pidada.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42813
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Kriku »

Tulevikus võib mõnes kauge koha asukas elektriautoga poes käia ning osta koju leiba, piima ja elektrit. Kui aku mahutab paarsada kWh (https://auto.geenius.ee/rubriik/elektri ... ilomeetri/), hakkab mõttele elektriautost kui liikuvast akupangast juba mingi mõte tekkima. Erinevalt Õnnepalu peategelase elustiilist, kes käis seljakotiga tavalist autoakut küla raamatukogus laadimas (ehk siis sisuliselt voolu varastamas väga ebamugaval viisil).
OLAVI
Liige
Postitusi: 2775
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas OLAVI »

Kriku kirjutas: 10 Sept, 2023 9:23 Tulevikus võib mõnes kauge koha asukas elektriautoga poes käia ning osta koju leiba, piima ja elektrit. Kui aku mahutab paarsada kWh (https://auto.geenius.ee/rubriik/elektri ... ilomeetri/), hakkab mõttele elektriautost kui liikuvast akupangast juba mingi mõte tekkima. Erinevalt Õnnepalu peategelase elustiilist, kes käis seljakotiga tavalist autoakut küla raamatukogus laadimas (ehk siis sisuliselt voolu varastamas väga ebamugaval viisil).
Autod milledega saab "metsa elektrit" viia on meil müügil juba mõned aastad.
Näiteks Hondal on 2kW pistikupesa armatuuri all ja Hundayl pagasnikus 2kW pesa jne.

Arenev teema on see, kus auto aku oleks maja elektrisüsteemi osa ja kus kõrge elektrihinna ajal saaks autoakust maja toiteks piisavalt elektrit võtta suuremas koguses (10-20kW).

Muidugi sellise e-auto kasutatavus meie külmas talves on küsitav, mille tehnilistes andmetes on kirjutatud min kasutustemperatuuriks -15C, nagu mõnel autol on antud.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Tegelane5
Liige
Postitusi: 883
Liitunud: 07 Veebr, 2009 12:28
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Tegelane5 »

Kriku kirjutas: 10 Sept, 2023 9:23 Tulevikus võib mõnes kauge koha asukas elektriautoga poes käia ning osta koju leiba, piima ja elektrit. Kui aku mahutab paarsada kWh (https://auto.geenius.ee/rubriik/elektri ... ilomeetri/), hakkab mõttele elektriautost kui liikuvast akupangast juba mingi mõte tekkima. Erinevalt Õnnepalu peategelase elustiilist, kes käis seljakotiga tavalist autoakut küla raamatukogus laadimas (ehk siis sisuliselt voolu varastamas väga ebamugaval viisil).
Kui võtta keskmine auto aku ca 50A/h siis 50A/h*14V=700W/h ehk 0,7 kW/h :idea:
Nii et too varas tekitas raamatukogule ca 20 senti kahju :lol:
[i]“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.” [/i]
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42813
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Kriku »

OLAVI kirjutas: 10 Sept, 2023 10:39Arenev teema on see, kus auto aku oleks maja elektrisüsteemi osa
Jah, just seda ma pidasingi silmas "tuleviku" all.
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Benjy »

Aku amorti tasuks ka sellise elektrianumana kasutamise juures arvutada. Ei tule nii odav midagi.
Walter2
Liige
Postitusi: 4845
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Walter2 »

Kui el.auto akut hakatakse lisaks sõitmisele ka statsionaarse vooluallikana kasutama ehk lisandub veel laadimis-tühjenemistsükleid palju see tema eluiga lühendab? Odavam kui autoaku väljavahetamine (isegi kui seda saab sektsioonide kaupa teha) oleks stats.akupanka ekspluateerida.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Benjy »

Just, statsionaarne aku saab olla odavama keemiaga ja taluda rohkem tsükleid. Autoaku peab olema kerge ja selle konstruktsioon on kallim. Lisaks veel jahutusmure, mida statsionaarsetel akudel nii hullusti pole.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42813
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Kriku »

Nojah, aga elekter ei kasva põõsast välja ning päikesepaneelidest ei lae seda ka pooleks aastaks ette.

Kui käia näiteks kord kahe nädala tagant laadimas, siis 2000 tsükli korral kestaks aku 77 aastat. Enne lõppeb sel auto kõik muu kui aku.
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Benjy »

Tunduvalt varem, aku väsib ka siis kui teda ei kasutata. Lifepo4 aeglasemalt kui tavaline lipo, aga siiski. Üle 15 aasta eluiga sellele kupatusele ei annaks, elementide sisetakistus kipub kõrgeks minema ja hullem veel, et iga element ei pruugi ühtemoodi vananeda. Võib viia selleni, et akut on võimatu balanseerida.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline