GPS-i häkkimine

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
smr
Liige
Postitusi: 929
Liitunud: 05 Sept, 2011 7:07
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine?

Postitus Postitas smr »

Kriku kirjutas: 04 Jaan, 2024 7:07 Selle järgi justnagu ei tundu:
Markus otsib poolt Poolat katnud segajat. Sinu pilt seda ala ei katagi. Meie juures on lennnukid mõjutatud olnud śuve keskelt.

Aga eks me kõik võtame nüüd välja oma SLA GNSS teenusepakkujaga ning vaatame, mis tingimustele meile seda teenust ikka pakutakse :)
retti
Liige
Postitusi: 1427
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas retti »

smr
Liige
Postitusi: 929
Liitunud: 05 Sept, 2011 7:07
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas smr »

retti kirjutas: 04 Jaan, 2024 10:52 Ehk polnudki tehniline rike ?
https://elu24.postimees.ee/7931077/tall ... maandumise
Et GNSS puudumine pani hapnikumaskid alla langema lennukis?

Edit: "Ka pardal olnud kirjeldasid, et lennukisse tungis kärsahais, hapnikumaskid kukkusid pesadest välja ja seejärel läks väga külmaks ja salongis hakkas puhuma tugev tuul. "
retti
Liige
Postitusi: 1427
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas retti »

smr kirjutas: 04 Jaan, 2024 11:17
retti kirjutas: 04 Jaan, 2024 10:52 Ehk polnudki tehniline rike ?
https://elu24.postimees.ee/7931077/tall ... maandumise
Et GNSS puudumine pani hapnikumaskid alla langema lennukis?

Edit: "Ka pardal olnud kirjeldasid, et lennukisse tungis kärsahais, hapnikumaskid kukkusid pesadest välja ja seejärel läks väga külmaks ja salongis hakkas puhuma tugev tuul. "
kas mingit viidet ka selle väite kohta on ?
smr
Liige
Postitusi: 929
Liitunud: 05 Sept, 2011 7:07
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas smr »

retti kirjutas: 04 Jaan, 2024 13:38
smr kirjutas: 04 Jaan, 2024 11:17
retti kirjutas: 04 Jaan, 2024 10:52 Ehk polnudki tehniline rike ?
https://elu24.postimees.ee/7931077/tall ... maandumise
Et GNSS puudumine pani hapnikumaskid alla langema lennukis?

Edit: "Ka pardal olnud kirjeldasid, et lennukisse tungis kärsahais, hapnikumaskid kukkusid pesadest välja ja seejärel läks väga külmaks ja salongis hakkas puhuma tugev tuul. "
kas mingit viidet ka selle väite kohta on ?
Eestikeelset lennundusinfot saab siit

https://www.facebook.com/groups/2472751 ... 831115727/

Me läheme GPSist juba väga kaugele
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42800
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine?

Postitus Postitas Kriku »

ruger kirjutas: 03 Jaan, 2024 23:34Veidi uuritud võimaliku segajat ja asukohaks tundub olema Königsberg.
ERR samast asjast: https://www.err.ee/1609213477/iltalehti ... on-venemaa
Viiskümmend
Liige
Postitusi: 2110
Liitunud: 04 Aug, 2010 12:33
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas Viiskümmend »

Satelliitnavigatsiooni teenust osutavad antud piirkonnas GPS, GLONASS, Beidou ja Galileo. Kui ainult GPSi segatakse siis sellel ei ole üldse mingit mõju, teised ju töötavad.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16611
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas Fucs »

Uurisin ja puurisin seda The Resilient Navigation and Timing Foundation veebilehte, erinevaid artikleid, et lugeda tehnilistest üksikasjadest.
Tahtsin teada saada, kas tegemist oli siis nn spoofimise (andmete võltsimine) või jammimisega (signaalide segamine) ja milliseid GNSS kanaleid siis spoofiti või jammiti.
Ja kui spoofiti ehk võltsiti siis seal on omakorda erisusi:
viewtopic.php?p=520447#p520447

Seal The Resilient Navigation and Timing Foundation veebilehel siis on kirjas nii:
Kuigi idas esines ka täiendavat võltsimist, tundus suur osa jõulude ajal läänes toimuvast täiendavast segamisest keskenduvat punktile Poola ja Rootsi vahel.
Kanalitest või sagedustest, mida siis segati ja mida võltsiti, mittemidagi. Kui suurel alal võltsiti ja kui suurel alal segati?
Aga see on oluline.
No OK. Ega ma eriti targemaks ei saanud :(
Viiskümmend kirjutas:Satelliitnavigatsiooni teenust osutavad antud piirkonnas GPS, GLONASS, Beidou ja Galileo. Kui ainult GPSi segatakse siis sellel ei ole üldse mingit mõju, teised ju töötavad.
See ei ole nii üheselt lihtne. Oleneb sagedustest ehk kanalitest ja oleneb milliseid neist võltsiti ja milliseid segati.

Tsiviil GNSS süsteemides on kasutusel kolm põhilist kanalit ja sagedust(evahemikku):
GNSS L1 jaoks on eraldatud 1,559-1,610 MHz
L2 signaali jaoks 1,215-1,300 MHz
L5 jaoks 1,164-1,215 MHz

* Et kõik nendes sagedusvahemikes kasutatavad kanalid oleks korraga tummad peab segama vahemikus 1164 - 1610 MHz

L1 signaali sagedused erinevates GNSS süsteemides:
GPS, SBAS, E1 Galileo, B1C Beidou, QZSS : 1575.420 MHz
B1I Beidou (vana süsteem) : 1561,098 MHz (Uued Beidou-3 satelliidid kiirgavad L1 signaali nii 1561,098 MHz kui 1575.420 MHz
GLONASS L1 sagedusala 1592.9525 MHz kuni 1610.485 MHz [tavaolukorras vaikimisi kasutatakse 1602 MHz]
GLONASS L1 uuematel sattidel 1600.995 MHz
L1 tagab baasnavigeerimise. Pole eriti täpne. Edastatakse ka P koode (krüpteeritud) kuid see on militaristide pärusmaa. DGNSS/WAAS abi võib aga täpsust parandada kordades.

* Kui tõmbad "täpislöögiga" 1575.420 MHz sageduse maha, siis GPS, SBAS, E1 Galileo, B1C Beidou, QZSS L1 kanalid ei tööta aga GLONASS L1 töötab.
Seega see L1 1575.420 MHz kanali segamine VF poolt oleks kõige loogilisem, mida tehti, kui kohvipaksu pealt vaadata 8)

L2 (L2P; L2C) signaali sagedused erinevates GNSS süsteemides:
GPS , QZSS : 1227.600 MHz:
GLONASS : 1242.937-1248.625 MHz, vaikimisi 1246 MHz ; uuematel sattidel : 1247.060 MHz
E6 Galileo , L6 QZSS : 1278.750 MHz
B3 Beidou : 1286.530 MHz
L2 parandab täpsust (võimaldab koos L1 väga täpset posimist ja mõõtmist) ja korrigeerib koos L1 signaaliga ionosfäärist signaalide läbimisel tekkivaid vigu. Kanalil edastatakse ka kahte krüpteeritud signaali militaristidele.

* Siin peab juba hunniku sagedusi maha tõmbama, et kõikidel erinevatel GNSS süsteemidel ka L2 vait jääks.

L5 signaali sagedused erinevates GNSS süsteemides:
GPS, SBAS, QZSS, NavIC, E5a Galileo, B2a Beidou-3 : 1176.450 MHz
E5b Galileo, B2I Beidou-2, B2b Beidou-3 : 1207.140 MHz
G3 GLONASS : 1202.025 MHz (venelastel nimetatakse ka L3 signaaliks)
L5 on mõeldud ohutumaks navigeerimiseks, eriti lennunduses. Tõstab täpsust, parandab ionosfääri viga nagu L2. Koos L1 ja L2 kasutamisega annab liikuvale lennukile (rongile, laevale jne) võimaluse posida ennast alla meetri täpsusega n.ö. "lennult", vähendab vigade arvu ja haavatavust.

Tsiviillennunduses kasutatakse:
L1 1575.42 MHz kanalit ja seal võetakse vastu C/A koode (krüpteerimata, juurdepääs on kõikidel, lihtne võltsida).
L1 C/A Täpsus lennukitel õhus - ca 100 meetrit horisontaalselt ja 156 meetrit vertikaalselt.
https://www.icao.int/SAM/Documents/2001 ... 0GPSL5.pdf
Ülal toodud 2001a brožüüris räägitakse L2 ja L5 kanalitest kui uutest tulevikus tsiviillennunduse jaoks avatavatest kanalitest.
Et alates 2003 tehakse lahti juurdepääs ka L2 1227.6 MHz kanalile.
Ja alates 2005 juurdepääs ka L5 1176.45 MHz kanalile.

Signaalide tugevused on veel eraldi teema.

2010 kirjutab tulevikunägemusest
GPS L1 töötab määratud ARNS-ribas, kuid L2 mitte. Uus L5 signaal - mille esimene tööversioon on hiljuti katseliselt edastama hakanud - on samuti ARNS-i sagedusalas. Ja nagu L1 puhul, saab ka L5-t kasutada lennunduses.

Uued GNSS-signaalid, sealhulgas GPS L5, mis on kavandatud kasutamiseks lennundusrakendustes, peavad näitama, et need toimivad sama hästi kui L1 C/A signaalid.
https://insidegnss.com/aviation-grade/
2020 kirjutab jätkuvalt, kui tulevikust...
A major focus of the GPS modernization program is the addition of new navigation signals to the satellite constellation.

The government is in the process of fielding three new signals designed for civilian use: L2C, L5, and L1C. The legacy civil signal, called L1 C/A or C/A at L1, will continue broadcasting, for a total of four civil GPS signals. Users must upgrade their equipment to benefit from the new signals.

Future aircraft will use L5 in combination with L1 C/A to improve accuracy (via ionospheric correction) and robustness (via signal redundancy).

https://www.gps.gov/systems/gps/moderni ... ilsignals/
Et siis ma ei saagi nüüd aru, kas tsiviillennundus kasutab praegu siis ikka ainult L1 GNSS või L1 ja L2 või L1, L2 ja L5 kanaleid....
Kas kasutatakse ka DGNSS/WAAS ?

2023 kirjutati omakorda juba uutest tulevikulahendustest
EDG²E and the optimisation of aviation navigation with Galileo
https://www.euspa.europa.eu/newsroom/ne ... on-galileo

L1 A/C kanaleid on suht lihtne segada ja võltsida. Kuigi suurel alal seda tehes peavad olema võimsad riistad.
L1; L2; L5 kanaleid korraga segada ja võltsida on juba keerulisem.
Omakorda loogiliselt võttes, veel keerulisem on segada nt ainult GPS/SBAS/QZSS/Galileo/Beidou jne sagedusi nii, et nt GLONASS sagedused töötaks :roll:

Kui kasutataks veel ka nt. krüpteeritud koode (seda on tsiviilis palju tahta muidugi), siis läheb asi võltsimise koha pealt juba erikeeruliseks.
Segamise koha pealt ei oska kommenteerida, mõni raadiotehnikainsener või muu raadiotehnikaspets on pädevam valgustama.

See on tegelikult äärmiselt huvitav, kui kõva see VF GNSS segamise ja võltsimise võimekus siis tegelikult on.
Asjaolusid teadmata on seda võimatu isegi oletada.
Pole ka selge, kuidas ja mis sagedustel/kanalitel VF kasutab oma militaarseid krüptitud koode.
Viiskümmend
Liige
Postitusi: 2110
Liitunud: 04 Aug, 2010 12:33
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas Viiskümmend »

L2 koos oma mil krüpteeringutega on kõigest "abikanal" lisatäpsuse saavutamiseks, millest ei ole kasu, kui L1 on maas. Segamiskindlust on tõstetud (ja päris edukalt) uute antennidisainidega. Kõige raskem on segada GLONASSi, sest seal on igal satelliidil erinevad sagedused ja kõik need GNSSi pakkujad ja kanalid ei ole globaalsed, Jaapani, Hiina, India, USA ja Euroopa kohal on seis väga erinev.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas vanahalb »

Sellistes uudistes võib olla ka palju ajakirjanduslikku/tiktokkeri müra.
Niipalju kui ma olen märganud siis on kõik lennufirmad kinnitanud nagu ühest suust et sellised häired pole lennuliiklust seganud. Samuti pole muteada sõiduplaane ega marsruute muudetud. See on oluline märk. Võimalik, et lennundus kasutab lisaks L2 ja L5 standardit ning reisija L1 pole näitaja.

Tavainimese telefongi toetab juba aastaid nii GPS, Galileo kui GLONASS signaale ja mumeelest valitakse sealt automaatselt kõige tugevamad saatjad.
Ma olen sellist segamist või signaali võltsimist kogenud 2015 a kui viimati Moskvas käisin. Kesklinnas näitas auto navigaator mitme kilomeetri jagu valesti kuid esines ka selgemaid hetki kus olingi seal mida ekraanilt võis näha. Ma ei leidnud muud põhjendust kui et navigaator saab signaalid erinevatelt saatjatelt ja mõned neist on valed. Ainult ühele kindlale süsteemile ümber lülitada ei osanud ja vist ei saanudki.

Lennuliiklus käis samal ajal oma tavapärast rada, olgugi et GPS näitas vahel et olen autoga Vnukovo lennujaama maandumisrajal. Kui ma oleks täiesti pimedana tulnud, näiteks drooni kujul, siis selline asukoha pidev hüplemine oleks päris häiriv ja sihtkohta poleks vist jõudnudki.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5706
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas toomas tyrk »

Lennuliikluses on GPS üks paljudest navigatsioonivõimalustest. Kui on teada info selle segamisest/häirimisest, siis seda ei kasutata.
Kasutaja avatar
ruger
Liige
Postitusi: 23192
Liitunud: 04 Juul, 2009 12:29
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas ruger »

Üle Euroopa järsku häired
46% of planes around Baltics reported sudden low navigational accuracy tonight.

The rest of Europe was not looking much perkier.

Same chrono-spatiality as yesterday: Italy - Sthlm - Baltics - Europe

Still dont know what we are seeing other than a significant something.
Pilt
https://twitter.com/auonsson/status/1748488357070426387

Aircrafts over Europe are again reporting bad navigational accuracy values.

It started 21:19Z and peaked at 21:32 with 46% of airplanes seen reporting NIC 1-6, from 0% 20 minutes earlier.

Preliminary data, this seems extreme and might be wrong. Coverage = yellow circles
https://twitter.com/auonsson/status/1748461747558621328
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
retti
Liige
Postitusi: 1427
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas retti »

Enne maandumist Riia lennuväljale ööl vastu 29 detsembrit kontrollisid stjuuardessid eranditult et kõikide reisijate telefonid oleksid välja lülitatud, mitte ainult lennurežiimis.
Kasutaja avatar
ruger
Liige
Postitusi: 23192
Liitunud: 04 Juul, 2009 12:29
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas ruger »

GPS-i segaja võimalik asukoht. EW kompleks Tobol.

Paljusid pusletükke kokku pannes selgub, et hiljutise Kaliningradi GPS-i segamise laine taga on vähemalt üks süüdlane Vene salajane EW kompleks nimega Tobol (14Ts227). Toboli asukohti on Venemaal vähem kui 10 ja üks on Kaliningradis.

Pilt
Samuti on selgunud, et väidetavalt Vene Föderatsiooni satelliitide kaitsmiseks loodud süsteem suudab häirida ja häirida signaale, eriti GPS-signaale.

USA aruanded näitavad, et seda süsteemi kasutati Starlinki katkestamiseks UKR-is, segades ajastus-GPS-i.

Võimaluste kohta on väga vähe teada, kuid need asuvad sageli RU satelliitseireseadmete kõrval ja tundub, et Toboli süsteem on võimeline üleslingi segamiseks, st häirima ja segama satelliiti ennast, mitte ainult maapealset allalüli.

Tarkvara @SensusQ kasutamine kõigi Kaliningradi teadaolevate sõjaväeüksuste visualiseerimiseks, seejärel avatud allikatel põhinevate üksuste profiilide ja relvade/signaalisüsteemide loomine võimaldas mul kiiresti selle järelduseni jõuda :)
Pilt
https://twitter.com/erikkannike/status/ ... 5344658777

Topwar peal ka võimekuse hinnang Tobol süsteemile.
https://en.topwar.ru/215398-kompleks-rj ... rakty.html
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Kasutaja avatar
ruger
Liige
Postitusi: 23192
Liitunud: 04 Juul, 2009 12:29
Kontakt:

Re: GPS-i häkkimine

Postitus Postitas ruger »

Veidi veel
Lennufirmade, nutitelefonide ja relvasüsteemide poolt Ida-Euroopas kasutatavate satelliidisignaalide segamise sagenemise taga on tõenäoliselt Venemaa, kirjutab Bloomberg Eesti kaitseväe juhatajale Martin Heremile viidates. Isegi ELi tsiviillennunduse kasutatavad signaalid on ummikus. Ta on kindel, et GPS-i globaalse positsioneerimissüsteemi signaalide segamise taga on Kreml, kuna satelliitnavigatsioonisüsteemide töö häirimise juhtumid on Baltikumi piirkonnas alates eelmisest aastast sagenenud. Eriline tõus registreeriti sel kuul piirkonnas Soomest Poolani ja isegi Musta mere piirkonnas. Venemaa kaitseministeerium on varem teatanud, et Kaliningradis korraldasid elektroonilise sõja üksused raadio- ja satelliidisignaalide segamiseks õppusi.

Heremi sõnul viib Moskva seega "õppusi läbi tulevase potentsiaalse konflikti ohu taustal NATOga". Eesti komandör ütles, et Läänemerel saab segamist läbi viia ka laevadelt. Poola lennuametid hoiatasid piloote häirete eest detsembris ning Rootsi ja Soome ametnikud teatasid selle kuu alguses, et uurivad seda probleemi. "Venemaa on näidanud oma elektroonilise sõja võimekust ka mujal, mitte ainult Ukrainas ja Balti riikides," ütleb Herem. "Nad on selles kindlasti päris tugevad."

Ta märkis ka, et NATO liitlased on jõudnud järeldusele, et nad peavad valmistuma pikaajaliseks konfliktiks, ütles ta Bloombergile. Euroopa lennundusametnikud kohtusid eelmisel nädalal, et arutada seda küsimust, kuna Ukraina ja Lähis-Ida konfliktide tõttu on sagenenud segamis- ja "võltsimise" rünnakud, mille käigus saadetakse valesignaale. See tava võib tahtmatult mõjutada kommertsõhusõidukeid.

25. jaanuaril kohtusid Kölnis Euroopa Lennundusohutusagentuur EASA ja Rahvusvaheline Lennutranspordi Assotsiatsioon, kus lennufirmade ametnikud, navigatsioonisüsteemide tootjad ja teised tööstusharu osalejad arutasid võimalusi riskide vähendamiseks.

"Me näeme nende süsteemide vastu suunatud rünnakute arvu järsku kasvu, mis kujutab endast turvariski," ütles EASA tegevjuhi kohusetäitja Luc Tytgat 26. jaanuaril. "Peame kohe tagama, et piloodid ja meeskonnad tunnevad riske ning teavad, kuidas reageerida ja ohutult maanduda."

Mittetulundusühingu Internet Defense Society tegevdirektor Mihhail Klimarev märgib samuti, et GSM-i töö katkestusi võivad Eesti Venemaa-äärsetes piirkondades märgata ka tavalised nutitelefonide omanikud.

“Narva ja teiste piiriäärsete asulate elanikel oleks kasulik näha, kuidas GPS nende jaoks tulevikus toimib. Kui täpne? Kui GPSiga tekivad probleemid, peate sellele mõtlema. Kui nad ei sega lihtsalt signaali, vaid asendavad koordinaatpunkte,” ütles telekomiekspert Mihhail Klimarev Rus.Postimehele. — Venemaal oli see nii, kui seisate Punasel väljakul ja navigaator näitab, et olete Šeremetjevos. Need on samad kosmosest pärit satelliidi "kriuksused", mille järgi asukoht arvutatakse. Lisate selle kõrvale sama "sagin" ja koordinaat on nihkunud. Ja kui venelased seda tegema hakkavad, võib eesmärgi asendada tingliku linnapea ametiga Narvas.
https://theins.ru/news/268776
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Google [Bot] ja 2 külalist