Madis Reivik kirjutas: ↑26 Juun, 2024 22:53
Kui kiiresti see kontaktliin siis sinu arvates kulub ?
Ja erinevalt liitiumakust on kontaktliin vägagai taaskasutatav
...
Kontaktliinide näol on tegemist vaskkattega teraskaablitega. Kui vask maha kulub, tuleb kaablid asendada.
Tihedamini kasutatavate kontaktliinide puhul on elutsükkel ca. 10-15 aastat. Selle järel tuleb kaablid välja vahetada. Lisaks kaablitele vajab hooldust ka kogu kaablite kandesüsteem, toitesüsteem, alajaamad jms. Ehk siis ei maksa evida ettekujutust, et tegemist on mingi "korra ehitasin ja siis on muretu" tüüpi süsteemiga.
Ei maksa ka unustada, et troll on oma iseloomult rööbastel liikuv transpordivahend. Ehk siis mingi tänava remondiks sulgemine on väga komplitseeritud, kui seda mööda liigub trollitransport ja tavaliselt asendatakse see diiselbussidega remondi ajaks. Akutoitel bussidega seda probleemi ei ole.
Ka ei maksa unustada, et kogu see kontaktvõrk on lihtsalt kole. Ja see ei ole ebaoluline.
Trollide kasuks räägib see, et veermiku uuendamisel võetakse kasutusele vanade trollide mootorid, kuna need on sisuliselt igavesed (vähemalt nii mulle kunagi trollipargist öeldi). Samas moodustab mootor tänapäeval trolli kogumaksumusest üsna väikese osa.
Trollide vastu räägib see, et neid veermiku pakkujaid hakkab väga väheks jääma. On olemas:
1. Škoda (Tšehhi)
2. Solaris (Poola)
3. Van Hool (Holland), mille trollid meenutavad rohkem rehvidel tramme
4. Neoplan
Lisaks Vene, Valgevene ja Hiina tootjad, aga neid ilmselt ei taha keegi vaadata. Ehk siis sisuliselt on valida kolme pakkuja vahel. Samas akubusside pakkujaid tuleb järjest juurde nagu seeni pärast vihma (hetkel leidsin kiirelt 13 pakkujat ainuüksi Euroopast).
Liitiumakud on taaskasutatavad. Milles probleem? Maailmas on praegu vähemalt 8 suurt ümbertöötlemise tehast. See, et seda taaskasutamist praegu väga palju ei tehta, tuleneb lihtsalt sellest, et liitiumkarbonaat on turul liiga odav, et see väga tasuv oleks. Aga see ei tähenda, et kasutatud liitiumakud läheksid kõik pinnasetäiteks. Ümbertöötamise tehaseid muudkui ehitatakse vastavalt sellele, kui palju akusid turult hakkab välja minema.
Üldiselt mina ei kritiseeriks seda otsust ilma konkreetseid arvutusi nägemata.