Äsja suletud kohtudokumendid paljastavad enneolematult üksikasjalikult kampaania nimega “Vana hea USA projekt”, mis Venemaa võimude arvates võiks mõjutama USA valimisi
2023. aasta augusti lõpus viibis Ilja Gambatšidze (
Илья Андреевич Гамбачидзе) tema asutatud Venemaa IT-ettevõtte
Social Design Agency (SDA) kontoris, mis asub Moskvas, maailmakuulsa Moskva konservatooriumi lähedal. Gambašidze oli tollal Venemaa poliitikas suhteliselt tundmatu, kuid vaid kuu aega varem oli tema nimi kantud Euroopa Liidu Nõukogu nimekirjas Venemaa kodanikest, kelle suhtes kohaldati sanktsioone, kuna mängis keskset rolli laialivalguvas Ukraina-vastases desinformatsioonikampaanias.
Konverentsiruumis käis Gambašidze välja oma plaane uue sihtmärgi jaoks: koos kolleegidega hakkas ta koostama projekti, mida hakati nimetama Vana hea USA projektiks. Projekt pidi mõjutama USA presidendivalimiste tulemust endise presidendi Donald Trumpi kasuks, võttes muu hulgas sihtrühmaks teatud vähemused, kaalukeele-osariikide elanikud ja arvutimängurid. Projekt hõlmas täiskohaga probleemile pühendatud meeskonda
Kolmapäeval nimetas USA justiitsministeerium Gambatšidze ja tema ettevõtte Doppelgangeri nime all tuntud desinformatsioonikampaania arhitektide hulka, mis on viimased kaks aastat olnud suunatud Ukrainale ja viimasel ajal ka USA valimistele. Doppelgangeri kampaania kasutab tehisintellektiga loodud sisu kümnetel võltsveebisaitidel, mis on loodud selleks, et kehastuda peavoolu meediaväljaannetega, nagu The Washington Post ja Fox Business, kasutades fake sotsiaalmeedia kontode võrgustikku, et levitada venemeelseid narratiive, mis on suunatud sihtrühmale üle kogu maailma.
Doppelganger on desinformatsiooni kampaania, mille Prantsusmaa valitsus seostas esmakordselt Kremliga 2023. aastal.
Kolmapäeval teatas justiitsministeerium 32 Interneti-domeeni arestimisest, mis on väidetavalt seotud Doppelgangeri kampaaniaga, kuna see rikub USA rahapesu ja kuritegelikke kaubamärgiseadusi.
"Tänane teadaanne paljastab Venemaa valitsuse mõjutus-operatsioonide ulatuse, mis kasutasid tipptasemel tehisintellekti desinformatsiooni külvamiseks," ütles FBI direktor Christopher Wray avalduses. "Vene valitsuse juhtimisel tegutsevad ettevõtted lõid veebilehti, et meelitada ameeriklasi tahtmatult Venemaa propagandat tarbima."
Rahandusministeerium oli juba varasemalt märtsis kehtestanud SDA-le ja Gambašidzele Doppelgangeri kampaanias osalemise eest sanktsioonid. Kolmapäeval lahti pitseeritud kohtudokumendid sisaldavad aga suurt kogust Gambašidze ja tema kolleegide dokumente, mis kirjeldavad enneolematult üksikasjalikult eesmärke ja taktikaid, mida Kreml on kasutanud, et mõjutada 2024. aasta USA valimiste tulemusi.
Dokumentidest selgus, et plaani arutati ka Venemaa valitsuse kõrgeimatel tasanditel,
kus võtmerolli mängis presidendi täitevbüroo personaliülema esimene asetäitja Sergei Kirijenko. Märkmed näitavad, et president Vladimir Putin võis olla kampaaniaga seotud; Ühel kohtumise kohta Venemaa valitsusametnikega kirjutas Gambatšidze, et viimased ütlesid talle, et "
presidenti on projektist informeeritud", mida vandetunnistust salvestanud FBI agent pidas Putinile viitavaks [no-shit Sherlock].
Dokumendid näitavad, et kampaania korraldajad võtsid sihikule juba USA ühiskonna eksisteerivad lõhed, kasutades rassistlikke stereotüüpe ja paremäärmuslikke vandenõusid, et kõnetada endise presidendi Donald Trumpi toetajaid.
"Nad kardavad kaotada Ameerika elustiili ja "Ameerika unistust"," kirjutab Gambašidze ühes dokumendis, mis kirjeldab oma "geriljameedia" plaani. "Just neid tundeid tuleks ära kasutada USA teabekampaania käigus."
Sama dokument on täis rassistlikke ja vandenõu väiteid, sealhulgas selle kohta, et vabariiklased on "värviliste inimeste diskrimineerimise ohvrid". Selles lisatakse, et valgeid keskklassi inimesi diskrimineeritakse kõrge inflatsiooni ja hindade tõusuga, samal ajal kui "värvilised töötud on elanikkonna privilegeeritud rühmad".
Ja kampaania eesmärk oli algusest peale kristallselge: "Tagada [Donald Trumpile] võit," kirjutas Gambašidze “vana hea USA” projekti planeerimisdokumendis.
"Vana hea USA" plaan tunnistab avalikult, et "
mitte ühtegi tõsiseltvõetavat Ameerika poliitikut ei saa pidada vene- egai Putini-meelseks", ja selle asemel, et keskenduda inimeste veenmisele kui suurepärane on Venemaa, kutsus plaan üles edendama ideed, et
USA peaks eraldama vähem ressursse Ukrainale ja keskenduma rohkem siseprobleemidele nagu inflatsiooni tõus ja kõrged gaasihinnad.
“Venemaal on mõistlik teha maksimaalseid jõupingutusi, et Vabariikliku Partei seisukoht (eelkõige Trumpi toetajate arvamus) võidaks USA avaliku arvamuse," seisab Vana hea USA projekti planeerimisdokumendis.
"See hõlmab sätteid rahu kohta Ukrainas vastutasuks territooriumide eest, vajadust keskenduda USA majanduse probleemidele, vägede kojutoomist kogu maailmast jne."
Lisaks Trumpi valimisele kuulusid kampaania teisejärgulised eesmärgid nende ameeriklaste osakaalu suurendamine, kes usuvad, et “USA teeb Ukraina abistamiseks liiga palju”, 51 protsendini ja president Joe Bideni usaldavate ameeriklaste osakaalu vähendamine 29 protsendini.
Kavas loetletakse ette ka sihtrühmi, mida kampaaniaga soovitati mõjutada, sealhulgas kaalukeele-osariikide elanikud, Ameerika juudid, "hispaania päritolu USA kodanikud" ja arvutimängurid, Redditi ja 4chan kasutajad.
Dokumendis kirjeldatakse seda mangurite ja jututubade kasutajate kategooriat kui "parempoolsete suundumuste selgroogu USA Interneti-segmendis". Viimastel kuudel on Trumpi kampaania hõlmanud paljusid nende kogukondade kõige mõjukamaid tegelasi, sealhulgas paljusid, kes jagavad regulaarselt sügavalt naistevastast retoorikat.
Nende narratiivi levitamiseks nõuti plaanis YouTube'i kanalite loomist, mis jagaksid Trumpi-meelset sisu ja kiirelt-levivaid videosid (dokumentide järgi "muusika, huumor, ilusad tüdrukud jne”), et ilmuda otsisõna "USA valimised" tulemuste ülaotsas.
Samaaegselt kasutasid Gambatšidze ja tema kolleegid Facebooki, Twitterit ja Redditit, et luua Trumpi toetajate kogukonnarühmi, nagu näiteks
"Alabama for America the Great". Dokumendist selgub ka, et venelased kavatsesid kasutada Redditit oma propaganda levitamiseks, kuna tegemist on demokraatlikust tsensuurist vaba platvormiga.
Gambatšidze plaan kirjeldas, kuidas Doppelganger loob igas kaalukeele osariigis sotsiaalmeedia platvormidele 18 “varikeskkonda” (sleeper cell) millest õigel hetkel saab oluline instrument avaliku arvamuse mõjutamiseks kriitilistes osariikides. Neid kasutataks
[Doppelganger projektis loodud libaportaalide] libalugudele tõepärasuse andmiseks.
On ebaselge, kas need nn “varikeskkonad” loodi ja kui jah, siis kas need on platvormil endiselt olemas.
Kampaanias kasutati ka Facebookis sihitud reklaame. Eesmärgiga mitte ainult edastada vene narratiivi, vaid saada ka väärtuslikku teavet selle kohta, millised sõnumid resoneeruvad publika ja millised mitte. "Sihitud reklaam Facebookis võimaldab reaalajas jälgida kasutajate reaktsioone levitatavale materjalile ja suunata psühholoogilist kiirreageerimise gruppi seda kommenteerima," seisab dokumendis. "Psühholoogiline kiirreageerimisgrupp juhib robotite võrgustiku abil aktiivsemaid arutelusid ja kohandab tulevasi kampaaniaid sõltuvalt sellest, millist rühma see kõige rohkem mõjutas."
Kremli kampaania üks võtmeaspekte oli suunamudijatega (influencer) suhtlemine. FBI vandetunnistuse kohaselt kogus Gambatšidze ettevõte laialdaselt teavet meediaorganisatsioonide ja sotsiaalmeedia suunamudijaite kohta.
“Vana hea USA” projektidokumendi kohaselt püüdis Kreml projekti narratiivide reklaamimisel teha koostööd suunamudijatega, kes on "
traditsiooniliste väärtuste pooldajad, kes seisavad Ukraina sõja lõpetamise ning USA ja Venemaa rahumeelsete suhete eest ning on valmis kaasa lööma".
Võimalike kaastöölistena loetletakse mõjutajate tüüpide hulgas näitlejaid, poliitikuid, meediaesindajaid, aktiviste ja vaimulikke.
Vandetunnistuses viidatakse ühele Sotsiaaldisaini Agentuuri (SDA) hallatavale dokumendile, mis ei sisaldu pitseerimata kohtudokumentides, kuid mis
sisaldab nimekirja enam kui 2800 suunamudija kohta [kellega koostööd teha]. Kuigi see nimekiri on ülemaailmne, moodustavad USA-s asuvad mõjutajad umbes 20 protsenti jälgitavatest kontodest,
sealhulgas mitmed USA seadusandjad, selgub FBI nimekirja analüüsist.
Teises SDA poolt hallatavas nimekirjas, mis samuti ei sisaldu kohtudokumentides, jälgiti 1900 “anti-” suunamudijat. Dokumendi koostanud FBI agent hindas et see viitab isikutele kes postitavad "sisu, mida SDA peab Venemaa eesmärkidega vastuolus olevaks".
Märkmetes ühelt kohtumiselt Venemaa valitsusametnikega, kus arutati mõjutajate kasutamist kampaanias, kirjutas Gambatšidze : "Me vajame suunamudijaid! Neid on palju ja igal pool. Oleme valmis neid meelitama “veini ja suupistetega”. Ehkki vastavat seost pole veel kinnitatud, seisis kolmapäeval, mõni tund enne Doppelgangeri tunnistuse tühistamist, justiitsministeeriumi süüdistuses väidetavalt parempoolsete kommentaatorite hulka kuuluv organisatsioon Tenet Media, mida rahastati suures osas Venemaa riigi toetusel läbi uudistevõrgu RT [Tenet on see organisatsioon millele kanti läbi varikontode otseselt 10 miljonit dollarit].
Sotsiaaldisaini Agentuuri tegevus näis olevat äärmiselt hästi juhitud ja varustatud. Seal oli "projektibüroo", mis koosnes neljast meeskonnast.
Terve grupp oli pühendatud vabariiklastest seadusandjate sotsiaalmeedia postituste jälgimisele, et luua ideid käsitletavate teemade kohta.
Leitud teemad anti "tekstivabrikusse" koos korraldusega vähendada seiremeeskonna poolt neile edastatud teemasid nelja kuni viie probleemipuktini. Genereerida neist kaheksa kuni kümme postitust sotsiaalmeedia platvormidele millele lisada siis 40 kuni 60 kommentaar robotite võrgustiku jaoks. Teine meeskond sai nimeks "manga toimetus", mille ülesandeks oli toota iga päev kolm kuni neli pilti, sealhulgas meemid. Video meeskond pidi genereerima kolm kuni neli videot iga päev.
"Selleks, et see töö oleks tõhus,
peate kasutama minimaalselt võltsuudiseid ja maksimaalselt realistlikku teavet," kirjutasid dokumendi autorid. "
Samal ajal peaksite pidevalt kordama, et see on see, mis tegelikult toimub, kuid ametlik meedia ei räägi teile sellest kunagi ja varjab seda teie eest."
Antibot4Navalny on grupp anonüümseid vene teadlasi, kes on Doppelgangeri tegevust tähelepanelikult jälginud. Nad kahtlevad kas vandetunnistusel on oluline mõju kampaania tegevusele.
"Ausalt öeldes usume, et see on tuuleveskitega võitlemine, kuni EL-i pakkujad jätkavad äritegevust [Sotsiaaldisaini agentuuriga] ja Ühendkuningriigis registreeritud raam-firmad aitavad SDA-d selle toimetamisel," ütlesid teadlased WIRED-ile, viidates oma varasematele selle-aastastele uuringutele.