EV energia ja julgeolek

Tagantjärele tarkus on täppisteadus. Või kui tädil oleks rattad...
Vasta
Runkel
Liige
Postitusi: 3590
Liitunud: 07 Sept, 2017 22:39
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Runkel »

PS-i 53. paragrahv sätestab: Igaüks on kohustatud säästma elu- ja looduskeskkonda ning hüvitama kahju, mis ta on keskkonnale tekitanud. Hüvitamise korra sätestab seadus.

Jõksilt populistlik lähenemine, aga seda näeme eredamalt juba kohalike valimiste eel. Ekre ja Isamaa hakkavad võistlema kogukondade eest, nagu hiljuti võis Vikerraadio vahendusel kuulda Põltsamaa tuulikute püstitamise teabepäeval. Nagu võis kogeda Nursipalu polügooni laienduse aruteludel. Alternatiiv Eestile.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas AMvA »

Polnud Jõksilt sugugi populistlik lähenemine.

Sa ajad hetkel segamini indiviidi vastutuse ja riigi põhiülesande. Ja Jõks juhtis väha õigustatult tähelepanu sellelele, et kui riik läheb mingite kolmandate osapooltega sõlmitud lepingute täitmise osas PS-ga vastuollu on PS ülimuslik.
Tegelane5
Liige
Postitusi: 883
Liitunud: 07 Veebr, 2009 12:28
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Tegelane5 »

klaasmees kirjutas: 16 Jaan, 2025 1:10 Nii nagu mina energiavõhikuna asjast aru saan, peab elektrit turul olema nii palju kui seda tarbimiseks vaja on. Kui tootmine ei ole juhitav, peab olema tarbimine juhitav. Mõni asi tarbimise juhtimisest ei oleks isegi ülikeeruline. Kui alustada lihtsamini tehtavatest, võiks eratarbijatele (väiketarbijatele) olla täielikult fikseeritud hinnad keelatud. Selleks, et tipptarbimise hetkel oleks neil stiimul energiat kokku hoida. Pole suur võit, kuid lihtsalt tehtav. /---/
PS Osad neist asjadest polegi tegelikult minu mõtted, kuskilt loetud. Fikseeritud hinna kohta kunagi kurdeti, et inimestel kadus stiimul kokkuhoiuks ära, näiteks.
Tarbimise juhtimisega on see probleem et niimoodi lastaks kohalik eratarbija võrk kotti ära. :? Fiks hind minumeelest seepärast tehtigi, et kõik ei tarbiks nimme ühel ajal. Kujutame ette alajaam vaevu peab vastu elektriautode õhtusele/öisele laadimisele jne ja siis pensionärid või kesiganes, panevad pesumasina, pliidi misiganes ka tööle. Mida oleks võinud vabalt päeval teha aga tuleb kokku hoida.
[i]“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.” [/i]
Kasutaja avatar
Sekeldaja
Liige
Postitusi: 997
Liitunud: 29 Aug, 2014 17:38
Kontakt:

Venemaa majandus ja sanktsioonid II

Postitus Postitas Sekeldaja »

Inxs kirjutas: 17 Jaan, 2025 11:16
goga66 kirjutas: 17 Jaan, 2025 10:41 Google tõlge "Euroopa ostab 2025. aastal Vene gaasi enneolematu kiirusega. 2025. aasta esimese 15 päeva jooksul importisid ELi 27 riiki Venemaalt 837 300 tonni veeldatud maagaasi, - Politico

❗️See on rekordiline, võrreldes eelmise aasta samal perioodil sisse toodud 760 100 tonniga."

Torud kinni, kuid veetakse nüüd laevadega. sanktsioonid .....

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 9765908775
Kust tuleb tulevase Narva gaasielektrijaama gaas?
...ja miks seda ikkagi granaadiviske kaugusele t!blastani piirist ehitada tahetakse?
Kasutaja avatar
Chupacabra
Liige
Postitusi: 3897
Liitunud: 25 Juun, 2014 15:25
Kontakt:

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid II

Postitus Postitas Chupacabra »

Sekeldaja kirjutas: 17 Jaan, 2025 11:32

...ja miks seda ikkagi granaadiviske kaugusele t!blastani piirist ehitada tahetakse?
NIMBY?
ahto42
Liige
Postitusi: 731
Liitunud: 06 Mär, 2022 13:46
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas ahto42 »

olevtoom kirjutas: 10 Jaan, 2025 10:12
Tsitaat artiklist "Kahe akupargi koguvõimsus on 200 megavatti ja 400 megavatt-tundi, mis tähendab, et vajadusel suudetakse tagada elektrivarustus 90 000 majapidamisele." ütleb, et see kakssada megavatti on saadaval ülimalt kaheks tunniks. (Kust on võetud "majapidamise" keskmine tarbitav võimsus 2,2 kW, mina ei tea).
Küll tekitab artikkel küsimusi, millele vastust ei anna:
Kui palju aega kulub nende akude uuesti täislaadimiseks?
Kui palju maksab megavatt-tunni salvestamine? (Selle hinna sisse on peale kõige muu ju arvestatud akude kulumine).
Jne.
S.t., mina arvan, et mõne tipphetke tarbimise katmiseks võib säärasest akujaamast ju kasu olla, aga üldist energiaprobleemi nendega ei lahenda.
Majapidamine ei tarbi pmst midagi võrreldes tööstusega. Haas koduleht annab 9tunni päeva(millest 7h freesimine) ECO reziimis 65kwh päev. Kui mul on tehases 2 vahetust, ca16h ja nt 20 CNC pinki, siis kaua sellest 200MWH piisab ainult minule? Aga kõrval hoones keevitatakse midagi, sealt edasi minuga umbes sama võimekusega tehas jne. st tüüpiline tehnopark. Mis nendest saab?
https://www.haascnc.com/owners/haas_mac ... money.html
Rebane11
Liige
Postitusi: 2029
Liitunud: 10 Mär, 2021 20:15
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Rebane11 »

Aga leida siit ratsionaalset mõtet doteerida elektriautode ostu, kui elektriga pole kaugeltki kõik korras?
Kasutaja avatar
Sekeldaja
Liige
Postitusi: 997
Liitunud: 29 Aug, 2014 17:38
Kontakt:

Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid II

Postitus Postitas Sekeldaja »

Chupacabra kirjutas: 17 Jaan, 2025 11:47
Sekeldaja kirjutas: 17 Jaan, 2025 11:32

...ja miks seda ikkagi granaadiviske kaugusele t!blastani piirist ehitada tahetakse?
NIMBY?
Eks me tegelikult ju tea, et poliitiliselt suruvad seda kommu... sotsialistid. Narva toasoe, valijate hääled. Välja on ometi käidud Iru, kus ei tohiks mingit NIMBYt olla: Järvan soovib gaasielektrijaama Narva asemel Tallinna külje alla.
Mul on raske retardierakonna "mõistvust" selles osas muuks kui lühinägelikuks, et mitte kahjurlikuks, nimetada. Siililegi on selge, et alates 2022. aasta 24. veebruarist edasi määramatusse tulevikku pole oht t!blastanist mitte hüpoteetiline, vaid reaalne. NATO või mitte. Huilo või ükskõik kes tema järeltulijana. Ja pikk plaan, mis sinna määramatusse tulevikku ulatub, peaks ette nägema Eesti energiavarustuse mitte ainult mitmekesistamise, vaid ka hajutamise.
Lihtsalt äramärkimise korras: see plaanitav gaasijaama võimsus moodustab esiteks ainult kuuendiku lõhutud Estlink 2 läbilaskevõimest ja teiseks tuleb ta 2040. aastal ehk 15 aasta pärast (ja me pole veel koppagi maasse löönud!) juba jälle kinni panna, sest kliima.
Jutuga mingist utoopilisest Soome - Saksa vesinikumagistraalist, mis vahepeal valmib ning mille meie haru maagaasi puudumisel seda jaama piisavas mahus toitma hakkab, võib minna kalmistule ja kadunukesi lõbustada.
Vandenõuteoreetik minus sosistab lisaks: "Kuhu siis veel kui vene piiri äärde, küll selle gaasi sealt liikuma saab. Vaata, kes meil valitsuses istuvad."
Vt. ka Stark Logistics, Operail, rehepappi tegema, kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab, gaasi- ja elektrimolekulid jne.
Viimati muutis Sekeldaja, 19 Jaan, 2025 12:49, muudetud 2 korda kokku.
Kasutaja avatar
ruger
Liige
Postitusi: 23219
Liitunud: 04 Juul, 2009 12:29
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas ruger »

USA-s põleb suur(maailma suurim)energiasalvestus akujaam.
USA California osariigi Monterey maakonna võimud andsid kohaliku aja järgi eile õhtul evakueerumiskorralduse, sest põlema oli süttinud energiasalvestusjaam, mis on väidetavalt maailma suurim.

Maagaasil töötava Moss Landingi elektrijaama ja selle juures asuva liitiumioonakudel töötava energiasalvestusjaama omanikettevõte Vistra Energy kinnitas, et eile pärastlõunal süttis üks nende akudest ja personal evakueeriti, vahendab Politico.

Ettevõtte esindaja Jenny Lyoni sõnul ei ole põlengu põhjust kindlaks tehtud.

Monterey maakonna šerif soovitas elanikel ettevaatusabinõuna aknad suletuna hoida. Suleti ka jaamalähedane maantee.

Jaama saab salvestada 750 megavatttundi energiat, millest piisab umbes 562 000 kodumajapidamise varustamiseks neljaks tunniks.
https://www.delfi.ee/artikkel/120350452 ... vestusjaam
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
parkija
Liige
Postitusi: 1538
Liitunud: 04 Veebr, 2015 20:14
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas parkija »

Need olemasolevad ja plaanitavad gaasil töötavad elektrijaamad saab sarnaselt põlevkivil töötavate jaamadele mõne aktiga "roheliseks" värvida ning ega energianäljas euroopa kuulutab ka teatud piirkonnast pärit maagaasi tervislikumaks kui teise piirkonna oma , olen kindel , isegi siiani reservjaamana ehitatud Kiisa elektrijaam on nüüd võimalik tootma panna , ketserlik mõte mul - kas siiani oli see keeld et MWh hind kõrgele upitada .
jaak2
Uudistaja
Postitusi: 23
Liitunud: 15 Aug, 2024 8:45
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas jaak2 »

Kiisa avariireservelektrijaam ei peagi elektriturul igapäevaselt osalema vaid ta mõte on ikkagi midagi muud. Peaks Narvas või kusagil mujal mõni plokk ootamatult töö lõpetama, mida mõnikord tuleb ette, siis peab olema RESERV või peab hakkama tulesid kustutama. Kiisa ongi niiöelda kuumreserv - mootoriõli hoitakse 24/7 50C juures ja elektrijaam on minutitega (?) võimeline hakkama elektri tootma. Kui see reserv turule viia, siis turuhind on tõesti ehk veidi soodsam, aga mida sa käivitad rikke korral? Ei tea kuidas sinuga on, aga isiklikult pigem nõus elektri eest veidi rohkem maksma, et selliseid katkestusi ei toimuks.

Mis muutus, et nüüd võimalik reservis olev jaam turule tuua? Reserv saadakse lihtsalt kusagilt mujalt
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Benjy »

Kuulamist neile kes viitsivad, kuidas UK elektrivõrk oli kokkukukkumise äärel. https://youtu.be/Kjl_HjEL3Sc?si=WVSUcNBHGxpxwD-e
Taaniel Tina
Liige
Postitusi: 1078
Liitunud: 07 Nov, 2012 9:54
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Taaniel Tina »

Mis muutus, et nüüd võimalik reservis olev jaam turule tuua? Reserv saadakse lihtsalt kusagilt mujalt
Hetkel on Eleringi poolt käimas riigihange sagedusreservide pikaajaliseks soetamiseks, miilega soovitakse hankida 500 MW tootmisvõimsust. Arvatavasti enamuse sellest moodustavadki rajatavad gaasijaamad (Eesti Energia 100 MW gaasijaam ka arvatavasti osaleb selles pakkumises). Ehk lähiajal ehitatakse terve hulk jaamu võimsusvahemikus 25 - 100 MW.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10226
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Kilo Tango »

Üks huvitav üldhariv video sellest, mis asi on power factor correction, kuidas käib tänapäeval vahelduvvoolust alalisvoolu tegemine ja mis on selle mõju võrgu koormusele: https://www.youtube.com/watch?v=eI_LQWrQam4

No lihtsalt inimestele, kes on kunagi koolis midagi alalditest kuulnud ja siis on lugenud ka lehest, et LED-id jms. odavad alalisvoolu seadmed põhjustavad sinusoidi muutust võrgus ja ei oska sellest suurt midagi arvata.
lennumudelist
Liige
Postitusi: 899
Liitunud: 09 Jaan, 2024 18:14
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas lennumudelist »

PFC teemal tahaks sõna sekka öelda.

LED on hästi halb üldistus, kuna LED võib töötada nii toiteploki taga kui võrgupingel (me ei näe värelemist, kuna LED-il on fosfor, mis neelab algse kiirguse ja hiilgab stabiilselt), ning toiteplokk (tänapäeval eranditult ilma trafota, lülitirežiimis jooksev plokk) võib olla PFC-ga või ilma PFC-ta.

Traditsiooniliselt on öeldud, et "kui sa oled kodutarbija, siis unusta võimsusfaktor, see pole sinu teema". Traditsiooniliselt on võimsusfaktori korrigeerimine olnud teemaks kohtades, kus on suured mootorid ja suured trafod. Nendes tekitab induktiivsus (elektrivoolu jaoks enam-vähem sama nähtus, mis mehhaanikas inerts) olukorra, et tarbimise voolukõver ei käi sünkroonis toite pingekõveraga. Mootoritel seda lahendatakse siis kondensaatorite ja PFC-seadmetega.

Tänapäeval on aga hästi popiks saanud impulssrežiimis töötavad toiteplokid. Nad on kõikjal. Neid on miljard.

Kui impulsstoiteploki disainer on läinud lihtsaimat rada pidi, siis toiteplokk "toitub" võrguvoolust ennekõike siinusekujulise pingelaine tippudes. Ehk siis, surub siinuse lamedamaks, kandilisemaks. Tekitab nende tippude ajal tarbetult palju voolu. Vool aga on see, mis kuumutab juhtmeid ja tekitab võrgus kadusid. Kitsal ajahetkel ülemäära voolu tarbida, kui võiks pikema ajal vältel vähem voolu tarbida, peetakse ebaviisakaks ja ebatõhusaks - see on nagu teel ummiku tekitamine, minnes kõik korraga teele sõitma.

EL on seetõttu juba aastal 2001 välja tulnud regulatsioonidega, mis jagavad toiteplokid klassideks ja nõuavad teatud klasside toiteplokkidelt PFC (võimsusfaktori korrektsiooni) harrastamist.
In 2001, the European Union put into effect the standard IEC 61000-3-2 to set limits on the harmonics of the AC input current up to the 40th harmonic for equipment above 75 W. The standard defines four classes of equipment depending on its type and current waveform. The most rigorous limits (class D) are established for personal computers, computer monitors, and TV receivers. To comply with these requirements, modern switched-mode power supplies normally include an additional power factor correction (PFC) stage.
Nii räägib meile allikas: https://en.wikipedia.org/wiki/Switched- ... wer_factor

Ehk siis, teema võib olla aktuaalne pisiseadmetega (alla 75 W) või väljaspool Euroopa Liitu. Aga üldiselt, kui tänapäeval ametina elektroonikat disainiv tüüp joonistab 0.8-st madalama võimsusfaktoriga toiteploki, siis teised elektroonikud küsivad "milline asotsiaal selle joonistas?" Võrdluseks, pohhuistlikult tööle pandud tööstuslikul mootoril võib võimsusfaktor käia 0.2-st madalamal.

Olen oma koduseadmeid nalja pärast mitu aastat tagasi mõõtnud. Enamusel on võimsusfaktor üle 0.8, paljudel üle 0.9. Kõik takistuslikud seadmed on garanteeritult võimsusfaktoriga 1. EL-i reeglid peaks tagama, et siinsel turul on ka induktiivsemad seadmed (induktsioonipliit, mikrolaineahi, soojuspump) üsnagi ühe lähedase võimsusfaktoriga.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 2 külalist