Laev läheb pooleks

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44051
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kertši sild 8.10.2022 ja hiljem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

TTT kirjutas: 05 Juun, 2025 10:05 See koht siin vajab ka lahtiseletamist:
mittekontaktsel kipub pigem laev pooleks minema
Laev ei lähe pooleks mitte ainult lööklainest või kõvast kõmakast,
laev murdub pooleks oma raskuse tõttu sest veepinnal tekkib laine -
kord kannab laeva keskkoht ja otsad on "õhus", siis jälle vastupidi.
Vee all see nähtus on nullilähedane, postil on sellest kõigest suva.
See kontseptsioon on põhimõtteliselt vildakas.
Laev läheb pooleks ikka lööklainest, lihtsalt mehhanism on selline, et esmalt kahjustab lööklaine (mis erinevalt kontaktsest plahvatusest mõjutab laiemat ala) laeva konstruktsioone, järgnev alarõhulaine toob kaasa nõrgestatud konstruktsiooni purunemise (laeva kere on mõeldud kandma peamiselt väljaspoolt lähtuvat ülerõhku) ja lõpptagajärjel läheb laev pooleks. Meresõidul on küllalt olukordi, kus laeva vöör ja ahter toetuvad lainele ja midship on laineorus (laeva raskus kantakse peamiselt vöörile ja ahtrile), selle loogika järgi peaks palju laevu merel raskes laines murduma.

Täpselt sama asi on ka süvaveeplahvatusel, kõigepealt tuleb lööklaine ja seejärel alarõhk, mille järel rõhk stabiliseerub (nn teine lööklaine). Ja mõjutab see sillasammast samamoodi kui laevakeret.

Vesi on praktiliselt kokkusurumatu ollus ja kannab väga hästi lööklainet edasi. Sellel põhineb ka allveelaevade süvaveepommitamine, ei ole sugugi vaja otsetabamust kere pihta. Tuumalaengu korral on see "kolme laine" asi nii võimas, et laevad on uppunud sadu meetreid suhteliselt kasina võimsusega veealuse pommi epitsentrist (operatsioon "Crossroad" näiteks).
Viimati muutis Kapten Trumm, 05 Juun, 2025 11:49, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
TTT
Liige
Postitusi: 348
Liitunud: 27 Nov, 2021 11:22
Kontakt:

Re: Kertši sild 8.10.2022 ja hiljem

Postitus Postitas TTT »

selle loogika järgi peaks palju laevu merel raskes laines murduma
Ja murduvadki. Hiljuti tehti ühelt lausa klipp.
olavsu1
Liige
Postitusi: 1337
Liitunud: 26 Veebr, 2022 9:25
Kontakt:

Re: Kertši sild 8.10.2022 ja hiljem

Postitus Postitas olavsu1 »

TTT kirjutas: 05 Juun, 2025 11:52
selle loogika järgi peaks palju laevu merel raskes laines murduma
Ja murduvadki. Hiljuti tehti ühelt lausa klipp.
jah, vana ja väsinud jõelaevaga jäädi mustal merel tormikätte, laev läks keskelt pooleks.

Siinkohal ma soovitaks huvilistel minna rahvusraamatukogu antiigi osakonda (kui see kunagi lahti tehakse) ja seal võtta sirvimiseks ajakiri "Mere Tehnika" Lubatakse ainult koha peal sirvida.

seal leidub laeva insener E Masik'u artikkel "Missugune oleks Eestis võimaliku puulaeva suuruse ülimäär" (referaat kuupäevaga 27 veebruar 1921) just sellest teemast. :) kui muidugi tänased inimesed oskavad lugeda gooti kirja. ;)

olge hoiatatud, mainitud artikkel on väga põhjalik ja valemeid täis. Pannakse maha neljamastilise kahvelkuunari projekt/arvutus, millega kõibaks ümber Kap Hoorni sõita.
tsivi_list
Liige
Postitusi: 281
Liitunud: 23 Apr, 2024 12:03
Kontakt:

Re: Kertši sild 8.10.2022 ja hiljem

Postitus Postitas tsivi_list »

olavsu1 kirjutas: 06 Juun, 2025 2:38 Siinkohal ma soovitaks huvilistel minna rahvusraamatukogu antiigi osakonda (kui see kunagi lahti tehakse) ja seal võtta sirvimiseks ajakiri "Mere Tehnika" Lubatakse ainult koha peal sirvida.

seal leidub laeva insener E Masik'u artikkel "Missugune oleks Eestis võimaliku puulaeva suuruse ülimäär" (referaat kuupäevaga 27 veebruar 1921) just sellest teemast. :) kui muidugi tänased inimesed oskavad lugeda gooti kirja. ;)

olge hoiatatud, mainitud artikkel on väga põhjalik ja valemeid täis. Pannakse maha neljamastilise kahvelkuunari projekt/arvutus, millega kõibaks ümber Kap Hoorni sõita.
Tänapäeval on suurem osa raamatukogude sisust digiteeritud, eriti just vanemad asjad. Antud artikli esimene osa ilmus 1921. aasta märtsis ja on täielikult kättesaadav Digaris https://www.digar.ee/viewer/et/nlib-dig ... 65/page/11 koos järgedega järgmistes osades: aprilli oma https://www.digar.ee/viewer/et/nlib-dig ... 166/page/7
avrnbr
Liige
Postitusi: 215
Liitunud: 29 Juul, 2016 18:57
Kontakt:

Re: Laev läheb pooleks

Postitus Postitas avrnbr »

KHKMMM.
Ma väga vabandan, et asjatundmatuna võõrale marjamaale trügin, aga ...
Kas lugupeetud moderaatoritel on väga keeruline sellistele, kuskilt väljalõikena uue elu saanud teemadele, nagu ka käesolev, lisada ka link, kuskohast asi alguse sai?
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43192
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Laev läheb pooleks

Postitus Postitas Kriku »

Esimeses postituses on see viide olemas.
smr
Liige
Postitusi: 930
Liitunud: 05 Sept, 2011 7:07
Kontakt:

Re: Laev läheb pooleks

Postitus Postitas smr »

see klassik sobib pealkirjaga

https://youtu.be/3m5qxZm_JqM?t=1
olavsu1
Liige
Postitusi: 1337
Liitunud: 26 Veebr, 2022 9:25
Kontakt:

Re: Laev läheb pooleks

Postitus Postitas olavsu1 »

vanahalb
Liige
Postitusi: 3453
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Laev läheb pooleks

Postitus Postitas vanahalb »

olavsu1 kirjutas: 15 Juul, 2025 0:05 https://www.youtube.com/watch?v=gaZhnNlutuQ

see on teemasse.
See laev, kadund MV Arvin, oli Volgo-Balt seeriast. https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Arvin
Nõukaajal ehitati neid hulgi ja nagu nimigi ütleb siis kasutamiseks jõgedel ja Balti mere sarnastes lompides. 1990-ndate esimesel poolel vedas tollane EMEX niisugustega Soome rauda. Visuaalselt on Volgo-Balt väga pikk ja kitsas laev. Kandevõime ca 3000 tonni. Umbes sama võimekad laevad mis tänapäeval Soome ümber tiirlevad on tükk maad töntsakamad ehk lühemad ja laiemad.

Ma ei tea miks Volgo-Balt nii kitsas projekteeriti. Võimalik et mingite laadimise iseärasuste pärast sest igas jõesadamas küll sellist kraanat pole mis laiemale laevale vabalt vastaspardasse ulatuks. Aga sellise kerekuju tõttu lainetas ta ka tavaolukorras. Laevamehed rääkisid et ega suurema lainega ahtrist alati võõri ei näegi. See on vahel kuskil laineoru põhjas. Metall venib päris palju ja pole sugugi nii et vöör ja ahter toetuvad laineharjale ning keskpaik on õhus. Minumeelest oli tal piirang, et mingist laine kõrgusest alates ei tohtinudki sadamast välja sõita. Aga tollal olid need laevad juba eraomandis, vene mehed peal ja raha tegi õigust.

Musta mère lainetus on muidugi veel karmim ja laeva oli juba pea 50 aastat väntsutatud. Eks ta ükskord põhja pidi minema.
Walter2
Liige
Postitusi: 4913
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: Laev läheb pooleks

Postitus Postitas Walter2 »

vanahalb kirjutas: 15 Juul, 2025 21:14 Ma ei tea miks Volgo-Balt nii kitsas projekteeriti.
Vahest on Venemaal jõelaevade mõõtudele piiranguks läbimahtumine Volga lüüsidest.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44051
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Laev läheb pooleks

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Piiravaks on ka sügavused, ega kõiki neid jõgesid nad süvendada suuda, vooluveekogus kantakse uuesti setet peale.
Nii diagonaalis lugedes olen aru saanud, et 3,6 m on see "punane joon". Muidugi venelased on leidlikud, suurevõitu süvisega allveelaevu on liigutatud mingi ujuvdoki abiga. Vene Buyan klassi korvett (mida ehitatakse Zelenodolskis Volgal) on just ehitatud sellise arvestusega, et nad saavad vabalt liikuda nelja mere vahel, kasutade siseveeteid. Süvis on 2 meetrit kopikatega, jooniseid kuskil ei paista, aga tundub, et kere on tunneltüüpi, kus sõukruvid asuvad sellistes tunnelitaolistes kohtades, mis vähendab süvist.

Siseveeteede süsteem ühendab Kaspiat, Musta, Valget (st ka Barentsi) ja Läänemerd.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Tapper ja 1 külaline