Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Väino
Liige
Postitusi: 785
Liitunud: 10 Aug, 2009 20:18
Asukoht: Virumaa
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Väino »

Generaatoril on suurem pöörlemistakistus, parem ajada ainult veepumpa ringi, see käib suht kergelt.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Kapten Trumm kirjutas: 07 Okt, 2024 12:54 Olen ka selle sukajutu peale natuke skeptiline. Veoauto veepump+genekas käitamiseks igatahes ei piisa isegi selle veniva koormakinnitusrihma (see, mille otsas konksud on) tugevusest. Võibolla mossel, võibolla mingid eriti kõvad nõuka aegsed sukad, mingitel tingimustel piisab.
Juhtumeid tuleb vaadata ka ajalises kontekstis, kus diiselautod ei vajanud üldse elektrit ja võisid sõita ilma elektrita kütuse lõppemiseni.

Tollel ajal, nondel masinatel ei olnud vaja genekat ringi vedada, sest tuledega sõitmise kohustust ei olnud ja bensukate süütesüsteem tagas sädeme töötamiseni kuni aku pingeni 8V.
(Remondi kohta võib ka tänapäeval tuledeta sõita, kui ohutuled põlevad.)

Ehk kui aku oli korras, siis ainult aku pealt sai sõita (mootorit seiskamata) tunde ja sadu kilomeetreid.
Kui ei olnud geneka remondiraha, siis kuni palgapäevani laaditi öösiti kodus akut, et päevaks tööle sõita.
Kes kaugemaid (Poola) kaubareise tegid, võtsid ettenägelikult kohe diisli suretusklapi välja, et masinast elektri kadumisel teele, külma (või röövlite) kätte ei jääkas.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Ei oska, õpetame.
Ei taha, sunnime.

Õpime spetsialistidelt.
https://www.aripaev.ee/saated/2024/10/0 ... roni-tosta
Alan Vaht: uued maksud võivad bensiini hinna 2,6 euroni tõsta
Järgmistel aastatel lisanduvad bensiini ja diisli hindadele uued maksud, mis tähendab, et isegi kui maailmaturul kütuse hind langeb, siis Eestis hoopis hakkab oluliselt tõusma, rääkis kütusemüüja Terminali juhatuse liige Alan Vaht.

2027. aastast lisanduvad bensiini ja diisli hinnale CO2-kvoodid ning 2030. aastaks tõuseb taastuvenergiakohustus transpordis praeguselt 7,5 protsendilt 29 protsendile, rääkis Vaht.
Kuigi CO2 hind tuleb pehme hinnalaega ja on kõikuv, siis kõige halvemal juhul tõuseb bensiini hind praeguselt tasemelt 2,6 euroni ja diisli hind 2,5 euroni liitri eest, hindas Vaht.

Me oleme sellisel juhul olukorras, kus maksude osakaal bensiinis ja diislikütuses on suurem kui praegune bensiini postihind. Ma olen välja rehkendanud, et nende mõju bensiini hinnas võib olla 1,7−1,8 eurot liitrist,” rääkis Vaht Äripäeva raadio hommikuprogrammis.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Väino kirjutas: 07 Okt, 2024 13:13 Generaatoril on suurem pöörlemistakistus, parem ajada ainult veepumpa ringi, see käib suht kergelt.
Paljudel autodel on ju veepumba otsas jahutusventikas, see vajab ka omajagu jõudu.
Aga märkus põhimõtteliselt õige.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
MeelisV
Liige
Postitusi: 326
Liitunud: 12 Mär, 2022 8:30
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas MeelisV »

Kapten Trumm kirjutas: 07 Okt, 2024 12:54 Olen ka selle sukajutu peale natuke skeptiline. Veoauto veepump+genekas käitamiseks igatahes ei piisa isegi selle veniva koormakinnitusrihma (see, mille otsas konksud on) tugevusest. Võibolla mossel, võibolla mingid eriti kõvad nõuka aegsed sukad, mingitel tingimustel piisab.
https://www.youtube.com/watch?v=P4_SwXwKkog

https://www.youtube.com/watch?v=xzjYghiW7KQ
ahto42
Liige
Postitusi: 731
Liitunud: 06 Mär, 2022 13:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas ahto42 »

Geneka kohta veel.
Endal 2012 Nissan x-trail ja ostsin sellele sigarisüütajasse käiva usb laadija, mis näitas ka süsteemipinget. Avastasin, et see hiinaime näitab 12,8V või niisugust. Kontrollisin multimeetriga, et pesa on ok, ilu 0,2V erinevus näitudel. Aku klemmidelt mõõtes, oli ka pinge alla 13V.
Huvitav nähtus oli see, et kui auto käivitasid, siis kohapeal ca 10 min oli pinge ilusti 14V läheda. Esimene mõte oli et äkki aku läbi, 6aastat vana oiriginaal ka, et äkki sedab genekat. Akukeskuse vennad ei osanud ka midagi tarka öelda kui seda, et aku test näitas, et võiks välja vahetada.
OK, uus aku peal, esimene prooviring ja ca 1 km jälle alla 13V. :dont_know: .
Kollarik Valeo ca 500€ tookord. Õnneks google aitas ja leidsin lellise lingi.
http://www.nissantechnicianinfo.mobi/ht ... ntrol.html

Tuli välja, et see ongi normaalne ja oleks mittevajaliku suure kulutuse teinud oma puudulike teadmiste ja vanade arusaamiste pärast, mille tulemusena oleks seis sama olnud.
Nüüd ongi miinusklemmi sensor lahti ühendatud ja pinge 14,2V juures pidevalt. Ja seda juba 7 aastat.
Uuema gen x-trailid ja QashQaid, alates 2014, on tegelikul päris palju esinduses selle pärast, et aku ei ole piisavalt laetud. Minu masinal ei ole õnneks Start/stop süsteemi peal ka.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Kaasaegsete lamerihmadega auto juures ei ole vist midagi teha aga vanatehnika kiilrihmarataste korral võib hädaolukorras rihma lappimise tehnoloogia teadmisest abi olla.
"Keevitatud" koormarihm autol kiilrihma asemel:
https://www.youtube.com/watch?v=X3Jf5ud ... icalTriage

Tööstustehnikas kasutatakse (ka koduses ventagregaadis) rullist võetavat ja kohapeal kokkukeevitatavaid PU rihmu.
Siin näitab taat, kuidas "sõja olukorras" nöörist rihma saab keevitada:
https://www.youtube.com/watch?v=bv_LqL8 ... MASbolivia

Ise olen rootorventagregaadile teinud analoogse tehnikaga rihma:
https://www.youtube.com/watch?v=9hdv_i6 ... el=SoatMon
(Originaalrihm oli tellimisel 2 nädalat ja hinnaga ca 200eur + seadme täielik osandamine aga "ise keevitamisega" 8eur + ca 15min.)
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

isakene kirjutas: 04 Okt, 2024 10:57
TTT kirjutas: 04 Okt, 2024 10:41 ... võiks seletada, kuidas toimub andmeside pordiga geneka esmane ergastamine...?
:shock: Tõsiselt mõtled või provotseerid? Kui seda esimest, siis ära ise küll mitte kunagi mitte mingite juhtmete kallale mine, elektrimolekulidel teatavasti huumorimeel puudub... :mrgreen:
Andmeside kaudu ei toimu ergastamist vaid antakse digitaalsele pingeregulaatorile vajalikul hetkel käsk, et mida see peab tegema.

Akuga on pidevas ühenduses akule mineva + juhtme klemm ja sellega on pidevas ühenduses üks generaatori hari.
(Küllalt levinud viga on, et kui kontaktrõngaste ruum on harjade kulumisest tekkinud voolujuhtivat söetolmu täis kogunenud, siis suvalistel hetkedel võib auto seismise ajal, aku tühjaks joosta läbi generaatori harjade.)

Teise harja miinuse ühendust juhitakse läbi pingeregulaatori.
Kui geneka andmeside pistiku klemmid oksüdeeruvad ja osa infot kaotsi läheb, siis algab laadimisega jama.

Generaatori pistiku klemmide oksüdeerumine on nii levinud tüüpviga, et tehakse varuosana "kullast klemmidega" pistikuid vahetuseks.
Näiteks:
VAG grupi asenduspistik:
https://www.autokaubad24.ee/et/varuosad ... 884;100350

Ford asenduspistik:
https://www.autokaubad24.ee/et/varuosad ... 965;100350

Kuna autotootjad ise pingeregulaatoreid ei tee ja pingeka käitumise algoritm on tootja intellektuaalne omand, siis on üks nipp, kuidas sundida enamiku digitaalse pingeregulaatoriga genekaid laadima, et kasvõi remondikohta sõita.

Tuleb geneka küljest andmeside pistik lahti ühendada.
Mootorit käivitades tunneb pingeregulaator starteri poolt tekitatud akupinge langemise impulssi ja avab rootorit läbiva voolu ca 0,3A 10-15 sekundiks.
Kui kohe pärast käivitamist 10 sek jooksul tõsta väntvõlli pöörded üle 2500rpm ja mähise vahelduva pinge otsa pealt saab pingekas info mootori pöörete kohta, siis avaneb pingeregulaator täielikult ja genekas hakkab laadima avariirežiimis, omale ettenähtud püsiva pingega.

Kas see avariirežiimi pinge on 12,8V või 13,5V sõltub konkreetsest regulaatorist aga isegi kui aku laadimist ei toimu on võimalik sellise pingega jätkuvalt edasi sõita (arvestades, et mootor järgmine kord tühja aku pärast käivituda ei pruugi).

Nii võibki juhtuda, et pärast tavalist käivitamist, jättes auto tiksuma, siis laadimine ei algagi aga pärast stardiabiga käivitust, kus pingelangu impulss on järsem (ja tavaliselt antakse kohe gaasi) hakkab genekas pealtnäha korralikult laadima.

Seepärast ongi autoomanikul, kes oma masina tervisest on huvitatud ja üllatusi ei taha, omada salongis voltmeetrit millega saab vajadusel, igal hetkel jälgida pardapinget.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
nukkel
Liige
Postitusi: 1649
Liitunud: 30 Aug, 2014 15:03
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas nukkel »

OLAVI kirjutas: 07 Okt, 2024 13:20 Ei oska, õpetame.
Ei taha, sunnime.

Õpime spetsialistidelt.
https://www.aripaev.ee/saated/2024/10/0 ... roni-tosta
Alan Vaht: uued maksud võivad bensiini hinna 2,6 euroni tõsta
Järgmistel aastatel lisanduvad bensiini ja diisli hindadele uued maksud, mis tähendab, et isegi kui maailmaturul kütuse hind langeb, siis Eestis hoopis hakkab oluliselt tõusma, rääkis kütusemüüja Terminali juhatuse liige Alan Vaht.

2027. aastast lisanduvad bensiini ja diisli hinnale CO2-kvoodid ning 2030. aastaks tõuseb taastuvenergiakohustus transpordis praeguselt 7,5 protsendilt 29 protsendile, rääkis Vaht.
Kuigi CO2 hind tuleb pehme hinnalaega ja on kõikuv, siis kõige halvemal juhul tõuseb bensiini hind praeguselt tasemelt 2,6 euroni ja diisli hind 2,5 euroni liitri eest, hindas Vaht.

Me oleme sellisel juhul olukorras, kus maksude osakaal bensiinis ja diislikütuses on suurem kui praegune bensiini postihind. Ma olen välja rehkendanud, et nende mõju bensiini hinnas võib olla 1,7−1,8 eurot liitrist,” rääkis Vaht Äripäeva raadio hommikuprogrammis.
See et bensiin ja diisel rämedalt kalliks lähevad "eesti meest "ei morjenda saaks aint mingit geneka teemat aretada. Hästi elame.
ahto42
Liige
Postitusi: 731
Liitunud: 06 Mär, 2022 13:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas ahto42 »

Olavi jutu tõestuseks on ka hiljuti minu jälgitava tegelase garaazi üks ford maandunud, millel sama nö fail safe lahendus.

https://www.youtube.com/watch?v=inLqa5VE4QU



Nissanitel 2010-2023 üks sitemaid smart charge turul.
Minu eelmise postituse lingist

A Variable Voltage Control system is different in that it monitors all power usage via the battery current sensor/ This allows the ECM to control the alternator in two major ways:
It keeps the load as low as possible to maximize fuel economy.
It makes sure the alternator supplies enough power for all of the systems that are operating.

IC voltage regulator (built into the alternator)

Regulates the voltage output of the alternator within the specifications for a given vehicle.
The variable voltage control system supplies a Pulse Width Modulation (PWM) command signal to the IC voltage regulator to control power generation.
For example: The 2016 Maxima variable voltage control will regulate voltage output between 11.6 and 15.6 volts.

If the IC voltage regulator does not receive a PWM signal, it will regulate power generation based on the design specification of the IC voltage regulator.
For example: On the 2016 Maxima, if the variable voltage control is not active (no PWM signal), the IC voltage regulator will control voltage output between 14.1 and 14.7 volts.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Foto minu arvates ideaalilähedase kellabloki pilt analoogajastust.
Vasakpoolse kombokella all on veel vaba ruumi, kui sinna tekitaks veel mootori õlitemperatuuri kella, oleks päris eeskujulik ülevaate. Signaaltulede all on tavaliselt ka õlitaseme signaaltuli. Kui tähele panete (mersu armatuur), siis veetemperatuur läheb "punaseks" alates 120 kraadist. Parempoole pisikell on siis õlisurve baarides.

Pilt

Lihtne, hetkega loetav. Minu maitse järgi võiks ainult tahho olla suurem ja see totter osutitega kell võiks olla mujal või asendada väiksema elektronkellaga. Sama ajastu BMW-de kellad sama eesrindlikud pole, tahho on küll suurem, kuid veetemperatuuri kell on mingi gradueerimata udukogu ja õlisurvest annab märku üksnes 0,4 bar peal süttiv märgutuli. St siin on suuremad võimalused mootor vaeseks sõita, enne kui asjast aru saad. Ja BMW totter LED tuledega service indikaator võiks parem olemata olla, hapet jooksvad akud on tänaseks enamiku kellablokke taastamist välistavalt rikkunud.
Viimati muutis Kapten Trumm, 08 Okt, 2024 9:24, muudetud 3 korda kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Peeter
Liige
Postitusi: 3660
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Peeter »

nukkel kirjutas: 07 Okt, 2024 18:54
OLAVI kirjutas: 07 Okt, 2024 13:20 Ei oska, õpetame.
Ei taha, sunnime.

Õpime spetsialistidelt.
https://www.aripaev.ee/saated/2024/10/0 ... roni-tosta
Alan Vaht: uued maksud võivad bensiini hinna 2,6 euroni tõsta
Järgmistel aastatel lisanduvad bensiini ja diisli hindadele uued maksud, mis tähendab, et isegi kui maailmaturul kütuse hind langeb, siis Eestis hoopis hakkab oluliselt tõusma, rääkis kütusemüüja Terminali juhatuse liige Alan Vaht.

2027. aastast lisanduvad bensiini ja diisli hinnale CO2-kvoodid ning 2030. aastaks tõuseb taastuvenergiakohustus transpordis praeguselt 7,5 protsendilt 29 protsendile, rääkis Vaht.
Kuigi CO2 hind tuleb pehme hinnalaega ja on kõikuv, siis kõige halvemal juhul tõuseb bensiini hind praeguselt tasemelt 2,6 euroni ja diisli hind 2,5 euroni liitri eest, hindas Vaht.

Me oleme sellisel juhul olukorras, kus maksude osakaal bensiinis ja diislikütuses on suurem kui praegune bensiini postihind. Ma olen välja rehkendanud, et nende mõju bensiini hinnas võib olla 1,7−1,8 eurot liitrist,” rääkis Vaht Äripäeva raadio hommikuprogrammis.
See et bensiin ja diisel rämedalt kalliks lähevad "eesti meest "ei morjenda saaks aint mingit geneka teemat aretada. Hästi elame.
Ja mida siis pakud? Täna tänavale streikima minna? Auto vanarauaks anda? Täna tegeletakse siiski nende juba olemas olevate autode elushoidmisega, sest sõita on täna vaja.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Üldhariv küsimus ka - kas suudate antud armatuuri pildi järgi hinnata, mis mootoriga antud W124 on. :)
Mulle tundub päris seksikas kombo on.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
olevtoom
Liige
Postitusi: 365
Liitunud: 06 Dets, 2023 9:52
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas olevtoom »

Kapten Trumm kirjutas: 08 Okt, 2024 10:54 Üldhariv küsimus ka - kas suudate antud armatuuri pildi järgi hinnata, mis mootoriga antud W124 on. :)...
Tahhomeetri järgi ottomootor ja spidomeetri järgi miski kuuesilindriline. Täpsemalt ei tea. Kella asukoht viitaks justkui tootmise algusaegadele... 260?
Muide, miks sel pildil vasaku suunatule kontroll-lamp on välja retušeeritud?
Kremli troll.
Walter2
Liige
Postitusi: 4845
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Walter2 »

Kapten Trumm kirjutas: 08 Okt, 2024 10:54 Üldhariv küsimus ka - kas suudate antud armatuuri pildi järgi hinnata, mis mootoriga antud W124 on. :)
Mulle tundub päris seksikas kombo on.
1994 e280 w124 :D
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Tegelane5 ja 3 külalist